Mazda 323 1.3i LX (1993)

autoreview

Mazda 323 1.3i LX (1993)

Signalement

Uitvoering323 1.3i LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf144.275 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 144.433 km

Vandaag eindelijk na bijna 6 maanden (op 4 dagen na) wachten, me eerste auto.

Omdat ik binnekort (hopelijk) een nieuwe baan heb en dat niet meer 100 m. van me huis is toch wel een auto nodig.

Wat ik zocht was een veilige/goedkope (aanschaf/wegenbelasting/verzekering)/en een niet sjonny-auto

Na veel gezocht op internet, en veel kijken in de buurt(partuculier) (en dan weer revieuws lezen op autoweek ect. (en heb ik best wat aangehad, dus schrijf ik er ook maar een). Dacht ik een autotje (Clio) te hebben wat later bleek van een bekende maar die werd door me neus geboord omdat er iemand anders meer voorgaf (wat ik er niet voorover had). En later met de verkoper een autotje voor mij gezocht (deze man heeft daar zijn hobby in).

Bij toeval kwam ik op zondag bij "me" 323 terecht, stond bij een dealer in een durp in de buurt, en vroeg er niet al te veel voor (op basis van plaatjes). (Omdat ik zo nieuwsgierig was) Maandag, maar naar de dealer toe om te kijken en voor een ritje.
Oef, geen stuurbekrachtiging dat is wel anders dan de auto van me ouders, maar als je rijdt merk je het niet. Natuurlijk zoals ieder proefritje anders rijden dan dat je normaal doet (ik in iedergeval), hard over de polderweggetjes, en keihard remmen (moet toch even testen).
Door een dorpje kijken of alles beetje vastzit en dat was beter dan verwacht, hetzelfde met optrekken, nee, hij zal niet onder de 10 seconden op de 100 zitten, maar het trekt beter door dan dat ik had verwacht.
Ergens op een parkeerplaats even alles checken (verlichting, ruitenwissers en die *** radio). De ruitenwissers (voor) waren wel barslecht vooral die van de bestuurder en het sproeiertje van de achterruit deed het niet.
Wat me vooral opviel hoe "mooi" de (retro???)bekleding er nog uitzag.
Hierna maar terug gegaan naar de dealer en na beetje gepraat dat ik terug zou komen met een man met Technische kennis.

Zaterdag, Oef eindelijk, die man kon en gelukkig was de auto nog te koop. Wij om 1 uur naar de dealer en meteen afgestoven op de 323 met de benodigde testjes van de kennis. En toen kwam de dealer, Aaaah Peet, hoe is het werk je nu hier (was het dus een kennis van elkaar en ik zag natuurlijk korting in me oogjes). Koppeling getest, Gekeken naar oude schade's, Roest (en daarna volgde ik het niet meer), maar hij was perfect. van € 950,- (zover we nu weten en laten we er vanuit gaan dat het eerlijk is) voor € 750,- meegenomen, met een kwart bezine, een een apk van 2 weken oud.

Thuis meteen naar de halfords voor paar mooi velgen en de nodige verlagingskits, een een dikke uitlaat (dus niet!!!!):) maar voor andere dingen waar ik meer wat waarde aan hecht maar hoop ze niet nodig te hebben, Sleepkabel en al die andere (veilighied)zooi (kan altijd nog wel keer van pas komen), en een fatsoenlijke radio want die andere kwam uit de prehistorie.

Zondag even alles poetsen want hij ziet er nog niet echt mooi (hoever je het mooi kan noemen), bij de vorige poetsbeurt is het niet echt goed uitgepoest. alleen de achterklep is dof (onderkant maar de verf loop gelijktmatig over 't is niet een heel deel) mogelijk is deze keer (deels?)overgespoten.

Het is de bedoeling dat ik straks 100 km per dag er mee ga rijden (snelweg) dus de kilometer stand zou rap op gaan lopen

Binnenkort moet er wel een nieuw uitlaatje onder, en met de kennis een afspraakje maken voor olie en andere kleine dingen.

Voorzover ik er mee heb gereden is het gewoon een leuk beginnersautotje.

Over het comfort/prestatis is denk ik voor deze klasse uit die periode gewoon goed. En ik hoop dat ik uiteindelijk de betrouwbaarheid/gebruikskosten op goed/uitmuntend kan gaan zetten

Opknapbeurt

  • 144.500 km

Na een middag(je) poetsen/wax-en in het mooie weer het volgende resultaat:

Rechtsachter (wazige foto), zat het kleurverschil en is nu alleen nog te optemerken door met je vinger er overheen te gaan, of er bovenop hangen anders niet te zien (gelukkig, kijken hoelang het blijft). En even het kunstof met een of andere troep opgefripst.

Noodweer

  • 144.700 km

gisteren:
Hmmm nee, gelukkig geen schade, wel kwam ik er om 4.00 snacht achter dat ik het tog wel handig zou vinden om goede ruitenwissers te hebben, anagezien ik een paar takkies op de onverlichte weg tegen kwam. Helaats bij daglicht ook geconstateerd dat me auto niet meer even glanzend was als die dag ervoor, rechtsachter + "grill" is weer dof. Over een maandje weer een ander iets eroverheen gooien en kijken of dat werkt en anders ik het voorgezien met die lak.

Thuisgekomen eidnelijk verloopstekker opgehaald en naar de halfords geweest voor goede wissers. (radio zat ondertussen nog niet) maar was wel vergeten, dat ik de steutels in me contact had laten zitten en ik had me al aangeleerd om het knopje van de deur in te drukken en dicht te gooien.
Shit,,, in de buurt gevraagd niemand had een hengeltje (verschillende oud monteurs eentje wel maar die had hem pas morgen van ze werk) njah bel de ANWB wel 185 euri, kolere later bleek het gewoon €150,- inschijfgeld+ €35,- jaarkosten dus uiteindelijk niks extra kwijt want wou toch al lid worden.

  • 145.677 km

Bijna 1500 kilometer in nog geen maand tijd.

Ik rij eigenlijk alleen snelwegkilometers dus dat gaat vrij snel, maar ook gewoon lekker, in lange bochten van de snelweg moet je toch wel rustig aandoen heb ik het gevoel maar over het algemeen rijd ie lekker drempels die voor 50 gemaakt zijn (buiten de bebouwede kom hoor) kunnen met 80 genomenen worden dus dat is wel lekker, het verbruik is 1:16 en dan trek ik rustig op + optijd schakelen en tussen de 90/110

Problemen euhm njah eentje: als ik rem (als het regent) krijg ik water binnen bij de bestuurderskant dus zal wel een rubbertje aan vervanging toe zijn, aangezien het hier NOOOIIIT regent, laat ik het toch lekker zo.
Ook nog wat gehad met de V-snaar en ben bij de garage geweest waar deze auto in onderhoud was: van 2004 tot aanschaf heeft deze auto maarliefst (schrik niet) 4600 kilometer gereden (dus was echt van een oud mannetje). De V-snaar moest even gesteld worden en was nog splinternieuw daarom liep ie aan. niks gekost uiteindelijk een scheelt een hoop ergenis!

En krijg het idee dat de motorkap nu ook dof begint te worden dus die ga ik nog even keer in de was zetten om het tegentehouden.

Stabilisatorstang

  • 150.500 km

Na een paar weken met een ergenis rond gereden, met iemand op onderzoek uitgegaan wat het nou was, de stabilisatorstang Rechts was afgebroken om precies te zijn de moer/bout. Hij was al roestig en door een klap (uitgeweken op een hoge stoeprand)afgebroken

Onderhoud/Reperatie

Na 4 maanden de auto een beurtje gegeven á 500 euro

1x Uitlaat+Demper
1x Klepdekselpakking
1x Montage set voor op de remblokken
1x Oliefilter
1x Luchtfilter
4x Bougies
2x Stabilisatorstang Voor (bout/+moer)
en olie vervangen door nieuwe

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.