Mazda 323 1.3i LX (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 1.3i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 152.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik mijn oude Mazda 626 had verkocht (zie andere review), moest ik op zoek naar een andere auto. Ik wou een wat lichtere, kleinere auto. Ik maak niet echt veel kilometers, de auto is min of meer een luxe die ik mezelf gun.
Ik had mezelf ook een duidelijk budget gesteld, maximaal 850 euro uitgeven. Ik wist dus dat het een oudere auto zou worden als die ik had (1996), en ik had geen voorkeur voor een merk, al was mazda mij zekers goed bevallen. Verder moest de auto dus kleiner en lichter zijn, om de maandelijkse kosten ook wat te drukken.
En na veel zoekwerk en vervolgens vergelijkwerk van myreviews, kwam ik uit bij een mazda 323 1.3 16V in ALTIS-uitvoering, met zo’n 150.000 km gelopen, voor 750 euro. Ik heb de verkoper (een handelaar, geen particulier) gevraagd hoe het met de APK zat (had hem bij RDW opgezocht, was bijna verlopen), die prijs was incl. een nieuwe APK. Daarop afspraak gemaakt dat ik kon komen kijken. Na de proefrit de knoop doorgehakt en de auto gekocht. Wat kan mij gebeuren voor 750 euro incl. een nieuwe APK?
Nou, ik moet zeggen, ik heb hem pas maar ik zal de review bijwerken wanneer er wat aan de hand is. Voorlopig ben ik in ieder geval nog 1 a 2 reparaties van plan:
In het APK-rapport staat een doorgeroest constructie-onderdeel, dit is een gaatje in de rechter dorpel, ter grootte van een vinger, die laat ik lassen. En ook staat er dat de remleidingen voor haarscheurtjes vertonen, dit laat ik nakijken door een kennis die monteur is.
Wat mij verder opvalt aan de auto, tja, hij is kaal. Ik weet niet waar ALTIS voor staat, maar afgezien van meegespoten bumpers zit er niets extra’s op t.o.v. een LX-uitvoering. Maar ik moet van A naar B en alles wat erop zit werkt, daar gaat het om.
Over de motor: slechts een 1.3 16V. Maar dat is genoeg voor deze auto! De auto weegt maar 935 kg en de 1.3 trekt hem makkelijk voort. Zelfs de inhaal-acceleratie (van 80 naar 100 en van 120 naar 140 km/h) is voldoende. Echt een lekker motortje. En ook snel genoeg, want 170 km/h is geen probleem, al rijdt ik dit doorgaans nooit.
Hoe het met het verbuik zit, weet ik nog niet, maar dat zal ik later toevoegen.
Verder zit de auto prima, best wel wat zijdelingse steun. En met de achterbank neergeklapt past er toch behoorlijk wat in. Ook met de achterbank in normaal gebruik is de kofferruimte zeker niet klein trouwens.
PROBLEMEN
* 14-01-2008:
Kortsluiting in de achterlampen.
Reden: Radio aangesloten, maar wat vermoed werd als nul-draad
bleek met de lampen aan 12V-draad te zijn.
Draad losgehaald, probleem opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren