Mazda 323 1.3i LX (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 323 1.3i LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een 2e auto aangeschaft. Moest goedkoop en betrouwbaar zijn. Alle reviews van Autoweek nagekeken en besloot de gok te wagen - een Japanner - moest het worden. Uiteindelijk een rode 323 gekocht voor € 1250,00. Direct een beurt + APK laten uitvoeren. Achterste stuk uitlaat vervangen, remleiding + deel wielophanging (achter). Een jaar lang weer door de APK keuring en het rijdt als de brandweer. Benzine verbruik circa 1 liter op 12/13 (valt iets tegen). De 75 Pktjes doen hun werk naar behoren (felle rakker). Het geluid van de motor is tussen de 100-130 km nadrukkelijk aanwezig. De top snelheid is hoger dan Mazda aangeeft. (de 180 km al gehaald en had nog gas over). Auto komt zeer betrouwbaar en degelijk over. Over de betrouwbaarheid niets dan lof maar de auto doet wel wat spartaans aan. Geen stuurbekrachtiging, banden hard oppompen anders is finess training verplicht. Het onderstel is wat rumoerig en geeft veel geluiden door. Maar voor € 1250,00 hoor je mij niet klagen, sleutel omdraaien en de motor loopt en tot op heden zonder problemen. De bedoeling is dat de auto na een jaar voor de helft van de prijs overgaat naar mijn zoon (pa betaalt de kosten). Over het verloop van deze 323 zullen we u informeren.
5 september: De rode mazda 323 is al voor alle familieleden uitgerukt. Starten en vroem, vroem......
Betrouwbaarheid op en top. De familie is tevreden over: de snelheid, trekkracht, ruimte zitplaatsen zowel voor als achter en de ruime kofferbak. Zijn er ook klachtenl ja en met name het benzineverbruik. In de winter 1 op 10 en als je heeeel voorzichtig het gaspedaal indrukt, 1 op 11. En dat met de huidige benzineprijzen. De vrouwen klagen vooral over het zware sturen (geen stuurbekrachtiging). Door 4 nieuwe banden (Pirelli) is dit een stuk verbeterd. Toch dient de bandenspanning regelmatig te worden gecontroleerd. Om de 2 weken moeten zeker de voorbanden worden bijgelucht (velgen?). Om hem te verfraaien hebben we nieuwe wieldoppen gekocht (die velgen van Mazda roest, roest en nog eens roest)/ Sierstukje aan de uitlaat, versnellingspook, grote was- en poetsbeurt.
Maar na circa 8.000 km (in 7 maanden) nog steeds vroem, vroem en geen motorische panne en kosten.Verder hebben we een gat in tankdop geprikt, in verband met slechte ontluchting en benzinestank (kosten moeten laag blijven).
Olieverbruik nauwelijks, dient wel om de 10.000 km te worden ververst (volgens voorschrift).
06 april 2007. Heeft ons nog niet in de steek gelaten maar.... Een ongelukje op het parkeerterrein, gedeukte deur. Nieuwe voorbanden (Pirelli) al na ca. 15000 al geheel versleten (scheef). Nieuwe remcilinder, nieuwe uitlaat en nog wat kleine zaakjes en kan er weer een jaar tegen aan (apk)? Maar de roest begint nu achter (spatbord) ernstige vormen aan te nemen.
10 oktober 2007: het einde. Kilometerstand 120.000. Circa 35.000 km en dit oude beestje heeft ons nooit in de steek gelaten. Totaall 6 banden versleten (i.v.m. slechte staat van de schokbrekers voor) een nieuwe uitlaat, remblokjes. Maar altijd starten, rijden en vroemmmm. Op en top betrouwbaar met een zeer hoog benzineverbruik (gemiddeld ca. 10 liter op 100 km). De roestvorming achter bij de wielophanging was dermate dat we noodgedwongen afscheid hebben genomen. Motorisch had dit beetje zeker nog wel een aantal jaren dienst kunnen doen maar dan moest er wel veel geld worden geinvesteerd (het nodige laswerk, nieuwe schokbrekers en distributieriem). Dit was het ons niet meer waard. Dus op zoek naar een vervanger.
PROBLEMEN
Bij aankoop deel uitlaat en remleiding vervangen.
Remcilinders achter, uitlaat. Nieuwe banden voor zijn al na ca 15000 km versleten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.