Mazda 323 1.3 LX (1986)

autoreview

Mazda 323

Signalement

Uitvoering323 1.3 LX
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Begin dit jaar begaf mijn Citroen ZX Furio het helaas. Ter vervanging zocht ik iets erg goedkoops. En het liefst iets Japans. De ZX gaf zoveel problemen, en daar word je niet vrolijk van.

Op één van de vele occasionsites viel m’n oog op een Mazda 323. Eentje uit 1986 met een 1.3tje en een automaat! En met slechts 35.000km op de teller. Klopte dit wel? En zou ik dit aandurven? 1300cc is niet echt veel. En die automaat... en dat bouwjaar!

Toch maar even een kijkje nemen...

De wagen stond bij de Mazda-dealer waar ook mijn vader z’n 626 vandaan heeft. Absoluut een nette en geschikte dealer.
De kilometerstand van 35.000 leed geen twijfel. Alle boekjes waren aanwezig en keurig afgestempeld. Op wat lichte parkeerschade op de spatbordranden na was de wagen in bijna nieuwstaat. Uniek.
De wagen bleek in z’n eerste 10 levensjaren maar 10.000km te hebben gereden. Naar de buurtsuper en terug laten we maar zeggen...

De proefrit beviel ook goed, hoewel de wagen wat traag was vergeleken met de ZX Furio. Nu moest ik 60 paarden temmen i.p.v. de meer dan 100 in de ZX. Maar aangezien ik een redelijk lichte rechtervoet heb moest dat geen probleem zijn. Een automaat wou ik ook wel eens proberen! Nu staat het koekblik dus voor m’n deur.

Inmiddels, bijna 6 maanden na aankoop, heeft de teller de 41.000 gepasseerd. Het automaat-rijden bevalt uitstekend. Dat had ik veel eerder moeten doen.

Verder pluspunten zijn het niet tegenvallende weggedrag en de best comfortabele stoelen. Ondanks het gebrek aan stuurbekrachtiging stuurt de wagen behoorlijk licht.
Tot pakweg 40km/u is de auto gewoonweg traag, maar eenmaal daarboven wil hij best doortrekken. De kickdown van de automaat is elke keer weer een sensatie. Die duw in de rug en die herrie. heerlijk!

Minpunten heeft de 323 natuurlijk ook. Zo heeft de automaat 3 versnellingen, en dat is er gewoon 1 te weinig. Op de autobaan is de koek daarom boven de 120km/u wel op. Er komt dan ook een zeer behoorlijke hoeveelheid herrie vrij. Niet echt aangenaam dus. Verder verbuikt de motor behoorlijk wat benzine op autobaansnelheid. Geen wonder bij dat toerental. En vanwege de kleine tankinhoud is de tank dan eerder leeg dan je lief is. Kortom, geen auto voor lange afstanden dus.

PROBLEMEN

Update 22 november 2004:
De wagen hield in (wou niet harder dan 90 km/u) en liep onregelmatig. Bougiekabels en verdeelkap vernieuwd en het probleem was opgelost.

Update 26 april 2005:
Soms gaat de motor sputteren en slaat hij af zo gauw je stilstaat. Het is dan lastig om hem weer te laten lopen. Probleem is moeilijk te lokaliseren.

Ik heb bij de garage gelijk even een apk-keuring laten doen. Conclusie: dat wordt een (te) duur geintje.
De auto is praktisch total loss te noemen...
Nog even 2 maand doorrijden op de huidige APK en dan zie ik wel verder.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.