Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 80.145 km |
KM-stand laatst | 91.322 km |
Een leaseauto
- 81.523 km
Nieuwe baan, met lease auto dit keer. Of ik dan de Mazda 3 van een vertrekkende collega wilde overnemen? Liever niet want benzine en klein maar goed ik ben de moeilijkste niet en het is maar voor een paar maanden.
Ondanks dat ik over de daadwerkelijke kosten niet zoveel kan zeggen omdat ik de facturen niet zie, ga ik met deze auto wel veel rijden en kan dus wel iets zeggen over het brandstofverbruik. Dit lijkt voor het formaat auto op zich prima in orde te zijn. Ik kan gemiddeld tegen de 5l/100 halen. Met de Corsa die we gehad hebben haalden we dezelfde waardes.
Dan nu na een goede week rijden heb ik de bevestiging dat een ICE een inferieur, achterhaald concept is. Luidruchtig, traag en wat is tanken omslachtig zeg.
De grootste ergernis heb ik als ik in de ochtend met beslagen ramen begin en het een eeuwigheid duurt voor de auto deze schoon geblazen heeft. Dat gebeurt natuurlijk met warmte van de motor en dat duurt effe. Zelf schoonmaken dan maar maar irritant is het zeker. Omrijden omdat er benzine in moet (50 euro voor 300km!) is ook niet echt leuk.
Het rijden zelf, hij is redelijk geveerd en stuurt opzich lekker de bochten door. Het accelereren gaat op zijn ICE’s dus veel kabaal en weinig reactie. Ja, de eerste 10 meter als de elektrische ondersteuning meedoet en je actief naar voren geduwd wordt maar dat gaat zo ongenuanceerd dat ik er nog steeds van schrik.
Waar ik ook last van heb (en niet weet of het door Mazda komt of iets anders) is dat als ik aan het bellen en navigeren tegelijk ben via CarPlay. Het geluid van de gesproken instructies enorm hard afgespeeld worden. Deze zouden tijdens een gesprek sowieso gemute moeten zijn maar daar kan ik niks over vinden. Ik schrik mij iedere keer weer de tandjes.
Dit is de eerste keer dat ik CarPlay niet kan bedienen met touch maar middels de grote draaiknop. Ik moet toegeven dat de ergonomie hiervan vrij goed is en ik ondanks dat ik gedacht had een touch screen te missen, toch wel merk dat dit fijn werkt. Even wennen in het begin maar de manier waarop dit werkt spreekt mij wel aan.
De ACC vind ik soms wat vreemd reageren, laat op tegenliggers en vrij abrupt. Wellicht dat een update nog soelaas biedt.
De kofferbak is echt te klein voor ons als gezin. En ik heb ook al meer dan eens mijn rug gestoten tegen de lage daklijn bij het in het uitstappen. Dit is ook een kwestie van wennen denk ik.
Nee, in algemene zin kan ik stellen dat een ICE mijn ding niet meer is.. De Mazda is niet bij de les genoeg, maakt teveel kabaal en kan mij derhalve niet bekoren. We zullen zien hoelang hij het doet zonder problemen.
EDIT: Blijkbaar is een review die niet in het straatje past van Mazda liefhebbend of ICE minnend volk gelijk ‘nutteloos’ en moet je als je alleen least en hem niet koopt niet zeuren over wat je ‘krijgt’ (zoek eerst eens op hoe zakelijk leasen werkt voor je dat soort dingen roept). Overigens kan dan meer dan de helft van de reviews op Autoweek weg maar soit. Ik heb mijn ongezouten en ongenuanceerde mening opgeschreven na meerdere jaren EV’s gereden te hebben over langere afstanden. Een EV rijdt honderd procent beter dan vele ICE auto’s en dat heeft deze Mazda mij weer bevestigd. Als ik andersom tot de conclusie gekomen zou zijn dan had dat hier ook gestaan maar nee. Verder heb ik positieve en negatieve punten benoemd aan de auto. Hoe een ACC reageert is verder niet afhankelijk van de aandrijflijn dunkt mij.
Onderhoud
- 82.642 km
De 85.000 km beurt en A.P..K. staan volgende week op de planning. De offerte voor de beurt betreft bijna 700 euro. Daar staan ook gevonden posten op als 'Sleutelbatterijen vervangen' terwijl ze de hele sleutel daar nog nooit in handen gehad hebben en ik er niks over gezegd heb (hij doet het overigens ook prima). Verder de nodige pakkingen en filters, olie en een visuele inspectie.
1 ding valt mij negatief op en dat is dat de ruitenwisser als hij boven is, tegen de A stijl tikt. Niet altijd, maar elke keer wel hard waardoor ik toch schrik. Kwestie van afstellen.
Omdat ik familie heb die toevallig bij de maatschappij werkt waar het ding geleased is hebben we even gekeken naar het verleden, behoudens een lekke band heeft deze specifieke auto geen andere abnormale issues of garagebezoeken gehad in de afgelopen 85.000 km. Wat dat betreft een plusje voor de Mazda en zijn betrouwbaarheid. De kilometers zijn er na levering relatief snel op gekomen. Ik rijd er zelf ongeveer 1.000 km per week mee naar klanten.
Met uitzondering overigens van deze week, omdat ik lekker eigenwijs gewoon mijn eigen EV gepakt heb vandaag naar kantoor. Ik had er echt (maar dan ook echt) absoluut geen zin in het ding sneeuw en ijs vrij te moeten maken met krabber en draaiende motor terwijl ik 1 van de 2 Kia's gewoon in de app op 'Voorverwarmen' kon drukken en dus in een ijsvrije, warme auto stapte en zo weg kon rijden. Overigens zijn mijn langste ritten tegen de 500km per dag geweest tot nu toe en afhankelijk van welke EV je hebt is dat met 1 keertje snelladen ook goed te doen. (Sommige zelfs helemaal niet bijladen).
In de reacties werd er door iemand gesproken over 'Beleving' van de motor bij het rijden. Ik vind het maar irritant gebrom, als ik 100 rijd op de snelweg doet de Mazda net iets boven de 2.000 toeren en ik vind het oprecht onaangenaam aan de oren. Van andere ICE's die ik gehad of gereden heb kan ik mij niet herinneren mij hieraan gestoord te hebben maar wellicht is mijn mening nog anders als ik met andere exemplaren rijd.
Wat dan wel leuk is, je kan op zich lekker hoeken met de Mazda en ik vind het stuurgevoel beter dan bij de Kia maar slechter dan de Polestar. Toegegeven, beide zijn dan ook hele andere voertuigen met een andere filosofie erachter.
Als ik dan nog 1 voordeel moet benoemen (Om niet weer helemaal afgemaakt te worden door het ICE/Mazda gilde) is dat de auto (als hij eenmaal warm is) wel goed warm wordt. In deze auto is 21 graden op deze koude dagen echt warm terwijl 22 graden in de Kia nog wel eens koud wil voelen. Het verschil is natuurlijk de manier van verwarmen (motor warmte versus puur de kachel) maar ik vind het wel opvallend. Overigens is hier ook nog een verschil aan te merken in onze Kia met versus zonder warmtepomp maar dat zal ik verder toelichten bij de reviews van die voertuigen.
Toch wel iets op aan te merken
- 83.659 km
Toch een sterretje eraf voor betrouwbaarheid. Inmiddels al meerdere keren ervaren dat de ACC niet werkt onder de 30 km per uur en daarvan ook een foutmelding met oranje lampje verschijnt op het dashboard. Vaak lost het gedurende de rit weer op maar irritant is het wel.
Ik heb ook al eens ervaren dat de hele radar cruise controle ermee kapte maar dat was tijdens zo’n zware regenbui dat ik dat de auto maar niet aanreken.
Samen met de tikkende (en versleten) ruitenwisser en het niet werken van ontgrendelen en vergrendelen van de keyless entry maakt dat ik toch wat issues ervaar.
De onderhoudsbeurt en APK is overigens met een goeie maand verplaatst vanwege personele problemen bij de dealer dus ik kan er nog even niet naar laten kijken.
Ik vind de automaat nog steeds erg schokken en soms bij een lichte aanraking van het gaspedaal schakelt het ding enthousiast terug om vervolgens over de ingestelde snelheid te schieten. Daarbij rijd ik dus ook onbedoeld harder dan de toegestane maximum snelheid. Niet fijn.
Ik blijf erbij dat het ding lawaaierig en inferieur maar bovenal niet bij de les is. Wellicht heb je een andere ervaring als je vanuit een andere ICE in dit ding stapt maar voor mij is het dit.
836 euro.
- 85.935 km
De auto is afgelopen vrijdag (eindelijk) a.p.k. gekeurd en de 100.000km beurt is uitgevoerd. De kosten, u leest het..
Daar zat een beetje meerwerk in voor het repareren van het motormanagement (module vervangen) waardoor ineens start stop het weer ging doen. Het was mij eigenlijk niet eens opgevallen dat de motor nooit afsloeg.
De hele module van de ruitenwisser moet vervangen worden en ik ben nog in afwachting of hier goedkeuring op komt want afstellen ging niet meer. Volgens de dealer moeten de injectoren ook gereinigd worden (gaat niet gebeuren wist mijn bekende bij de leasemaatschappij te vertellen) en was er verder niets aan de hand met de auto. Het is dat ik de beurt niet letterlijk zelf betaal maar 836 euro in de BTW en nog minus de twee genoemde punten vind ik fors. Ik heb met de Kia in 3 jaar in totaal nog niet eens 836 euro aan beurten uitgegeven. Om over de brandstofkosten nog maar te zwijgen.
Over de opvolger ben ik in conclaaf gegaan maar het is duidelijk waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Motorstoring
- 86.432 km
Ik mag blijkbaar niks negatiefs over Mazda of ICE schrijven zonder allerlei verwensingen in (verwijderde) reacties te krijgen maar ondanks dat blijf ik mijn ervaringen met de Mazda netjes delen. Zo ook nu ik op de A1 reed en er een almachtige hoeveelheid pingetjes en pongetjes begon te klinken. Motorstoring!
Uiteraard even getwijfeld om te stoppen maar omdat de auto verder normaal deed (Behoudens verminderde acceleratie) en de melding oranje was en niet rood doorgereden naar huis. Thuis nog een keer herstart gedaan maar melding bleef. Dealer gebeld, afgelopen maandag terecht voor diagnose. De injectoren moeten vervangen worden. Waarom werd mij niet duidelijk, de kosten ook nog niet maar ik kon pas half februari terecht en kon tot die tijd doorrijden.
Ik heb ook al meer gemerkt dat de verlichting in automatische stand iets te enthousiast het groot licht aan zet en tegenliggers verblindt. De camera achter de voorruit lijkt bij koude temperaturen (en vocht) niet heel lekker te werken (derhalve ook de melding over ACC onder de 30 kmpu). Een bevriend stel die hetzelfde type Mazda een tijdje gereden hebben wisten mij te vertellen dit vaker gehad te hebben. Die waren verder overigens tevreden over hun Mazda 3. Ik zet de automatische verlichting dus maar uit, kon de instelling voor automatisch groot licht zo snel niet vinden in het menu.
Ik heb overigens wel de optie gevonden de stoel en stuurverwarming op basis van de climate control te bedienen. Dat vond ik wel een leuke gimmick die verassend goed blijkt te werken. Toch een positieve afsluiter. We houden jullie op de hoogte van de perikelen.
Bijna ingeleverd
- 91.322 km
Nog een week of 2 en dan gaat de Mazda de deur uit. Afgesproken op mijn initiatief is inmiddels dan een paar maanden door te rijden met 1 van onze eigen auto's en kilometers te declareren. Ik zou anders een andere voorloopauto krijgen voor een paar maanden. Vond ik zonde van het geld (voor het bedrijf) en onhandig omdat in mijn wijk de komende maanden gewerkt wordt aan de riolering en ik mijn steentje bij kan dragen door niet nog een auto toe te voegen aan het straatbeeld.
De Mazda heeft zichzelf niet weten te revancheren na de nukken die ik eerder beschreven heb. Ik vind het een luidruchtige auto met een luie bak met voor mij iets teveel storingen en 'dingetjes'. Inmiddels ook een keer in een Audi A3 gereden van na de facelift en die is beduidend stiller en ondanks 70pk minder voelt die een stuk feller op het pedaal. Mijn algehele indruk was dan ook dat die auto qua rijbeleving een stuk beter in elkaar steekt dan deze. Voor het verschil in prijs mag je dat dan ook wel weer verwachten.
In het najaar komt de opvolger hopelijk, wat dat dan is? Nog geen idee.
-Scenic (Zittingen te kort en kon geen goede zithouding vinden)
-EQA (Klein achterin maar wel goede ergonomie en ook mooi handzame wagen.)
-EQB (Stuk groter dan EQA maar vanwege prijs minder 'leuk' samen te stellen binnen het budget)
-EV3 (Mooie ding, stiekem wil ik wel weer wat anders dan een Kia ondanks zeer goede ervaringen met het merk, de warmtepomp die ontbreekt vind ik dan wel weer een dingetje want onze Niro EV is echt by far niet zo zuinig in de winter als de oudere E-Niro)
-ID.7 (Door de prijsverlaging past hij in het budget, enorme lel van een auto gevoelsmatig. Reed verder lekker en voldoende range maar net als de ID.4 lees ik toch iets teveel 'dingetjes' van gebruikers die mij enorm zouden irriteren. (Softwarematig)
-Elroq/Enyaq (Zitpositie vond ik niet perse fijn maar qua software zijn ze ook niet feilloos als ik de gebruikers mag geloven. Idem dus als VW)
-Nieuwe CLA (Het is nog de vraag of deze in het budget gaat passen)
-Volvo/Polestar (Deze zou ik erg graag hebben maar door de relatief hoge afschrijving is de leaseprijs hoog en door mij niet in de gewenste samenstelling te krijgen. Die concessies op comfort wil ik eigenlijk niet doen)
-Mazda 6e (Reviews van recente Mazda ervaringen bij nieuw gelanceerde voertuigen alsmede mijn ervaring met deze maken dat ik hem niet echt overweeg, wellicht onterecht)
-Peugeot e3008 (Alhoewel ik hier net zo goed Stellantis neer had kunnen zetten vanwege de lange levertijd van de wagens en ook veel opmerkingen over softwarematige storingen, apps die niet werken etc. Nee, ik kijk even verder)
-Audi A3 (Na de recente ervaring ben ik nog wel bereid 4 jaar benzine te rijden als het in deze zou moeten, dat is dan wel ook gelijk de enige optie. Overigens ook niet als de PHEV maar de normale benzine variant)
Uiteindelijk denk ik dat de doorslag zal geven welke auto ik het meest compleet in het budget krijg en of er met een maand of 2 een leuke aanbieding te scoren is.
Edit: tot mijn grote vreugde wordt mijn volgende auto de nieuwe CLA 250+ launch edition (met trekhaak). Hoop dat die mij de Mazda snel doen vergeten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 122 Comfort , Automaat, LMV 18 Inch, HUD, Zwart dak, Stuurverwarming, Stoelverwarming, Clima, stoffen bekleding, Apple Carplay, PDC, Camera, Navi, Adap. Cruise
- 2019
- 108.476 km

Mazda 3 2.0 SkyActiv-X 186pk Navi Bose
- 2021
- 74.810 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G M Hybrid 150 Sportive
- 2023
- 5.449 km