Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
1e Update
- 8.500 km
Autoweek
Sinds kort ben ik de eigenaar van een nieuwe Mazda 3 Skyactiv-X in de kleur Polymetal Gray, Luxery uitvoering mét i-ACTIVSENSE.
Onderstaande review heb ik zoveel mogelijk in onderdelen gesplitst. Ik ben zelf een gadget-fanaat en zal om die reden wat kritischer en uitgebreider de verschillende opties van de auto beschrijven.
ALGEMEEN
Komend vanaf een Volvo V40 D4 mistte ik in het begin wel heel erg de power uit mijn vorige blok. Daar hoefde ik nooit na te denken of ik 'het invoegen wel zou halen' of dat ik 'moet terugschakelen naar een lagere versnelling om de auto voor mij in te halen'. Nu dus wel. Alles wend, heb er een nieuwe rijstijl aan over gehouden. Ik rijd nu veel rustiger en neem geen onnodige risico's meer.
MOTOR
Af en toe lees ik reviews waarin melding wordt gemaakt van een hikje in de motor. Daar had ik de eerste 5000 km ook last van, maar lijkt nu volledig weg te zijn.
De motor nodigt niet uit om hem door te knallen, maar eerder om lekker door te schakelen rond de 2000 toeren (ik ben 32 maar rijd in de auto echt als een opa en voel me d’r nog heerlijk bij ook, haha).
Het verbruik is naar mijn idee prima, alhoewel ik er niet heel scherp op ben, want het is een leasebak (sorry, maar is geen prioriteit bij mij om zo zuinig mogelijk te rijden, alhoewel ik hem dus ook nooit op z’n staart trap). Huidig verbruik sinds ingebruikname is 1:16,3.
LOOKS
Tja, qua uiterlijk vond ik dit bij de introductie al meteen een van de mooiste auto's die er op dit moment rondrijden.
Ik heb gekozen voor de Luxery, waarbij de koplampen en de velgen de looks van de auto echt af maken.
Over het interieur is genoeg geschreven en kan ik alleen maar beamen; een fantastische afwerking en behoorlijk premium.
Daarnaast kon ik het niet laten om wat accessoires mee te bestellen; een kofferbakmat van Mazda, verlichtte instaplijsten (doen!) en Mazda logo’s die op de grond schijnen bij het openen van de deur (kun je achterwege laten).
LEDLAMPEN
Een van de mooiste “features” aan de auto zijn voor mij de koplampen. Wát een zicht! Ik rijd contant met de adaptieve koplampen aan (High Beam Control) en dat werkt als een trein. Je hebt echt zoveel meer zicht en op sommige stukken zie je de lampen ledjes uit- of aanzetten wanneer er tegenliggers komen. Heel vet!
GELUID
Het allereerste wat me opviel bij de proefrit van deze auto is de sereniteit aan boord. Holy moly, dit heb ik nog niet eerder in een auto meegemaakt. Het is zo stil dat je kunt fluisteren tegen elkaar wanneer je op de snelweg zit. Echt top!
De Bose installatie is ook erg lekker. Ben geen audiofiel, maar er is goed te merken dat er veel aandacht is uitgegaan naar het geluid in de auto. De klanken van de speakers blijven erg zuiver., ook op hoger niveau. Overigens heb ik de installatie nog nooit op z’n hardst gezet, want dat is standje oorverdovend zeg maar.
De Bose instellingen zijn naar wens aan te passen en kunnen zich aanpassen aan de snelheid van de auto.
STOELEN
De Luxery heeft 2 geheugenstanden voor de bestuurderstoel die elektrisch te verstellen is. De stoel is erg comfortabel en biedt veel ondersteuning. Ik merk dat ik hier op de lange ritten niet vermoeid in raak.
Af en toe stel ik de lendesteun of de hoogte van het vlak waar de benen op rusten wat bij tijdens het rijden, zodat je nét even een andere zitpositie kan aannemen.
De stoelverwarming draait sinds de aanschaf overuren. Mijn vriendin is er gek op en knalt beide zetels meteen vol aan tijdens het instappen. Ik heb nooit een andere auto gehad met stoelverwarming, dus kan het niet vergelijken. Wel valt me op dat de temperatuur van de stoelen behoorlijk kan oplopen om vervolgens weer af te koelen. Het lijkt een soort curve van verwarmen/afkoelen. Niet onprettig, maar kan me voorstellen dat dit wel beter kan.
STUUR
Mooi stuur met prima knoppen. Had ergens gezien dat anderen last hadden van het type knop wat Mazda heeft gebruikt op het stuur, maar dat heb ik niet. Overigens gebruik ik voor het aanpassen van het geluid de volumeknop in het middenconsole. Die is zo goed geplaatst en fijn te bedienen, dat de voorkeur naar die knop uitgaat.
Stuurverwarming heb ik ook nog niet eerder in een auto gehad, maar is met deze koude dagen een erg welkome aanvulling. Zoals ook de stoelen, zet ik bij het instappen meteen de stuurverwarming aan. Het stuur verwarmt zo’n 10 minuten je handen en schakelt dan vervolgens uit. Niet het hele stuur is verwarmd, wél de plekken waar je je handen plaatst. (Voor de lowrijders onder ons, je linkerhand bovenop je stuur werkt dus niet met stuurverwarming).
HEADSUP DISPLAY
Wederom een heerlijke toevoeging aan de auto. Ik haal mijn ogen nauwelijks van de weg af, omdat je alle benodigde info recht voor je hebt. Radar Cruise Control en de actuele snelheid worden weergeven op de display. Mocht je met de navigatie van Mazda rijden, dan toont ie hier ook de verkeerbordenherkenning en navigatiebegeleiding.
MAZDA INFOTAINMENT
Ik gebruik het systeem van Mazda nauwelijks, vanwege Apple CarPlay. Je weet wel, Apple CarPlay is datgene wat je in iedere auto wilt in plaats van de standaard systemen (waarom zijn die navigatiesystemen er eigenlijk nog).
Tevens vind je hier legio aan opties om de veiligheidsopties aan te passen, de verlichting, de deuren, spiegels enz.
Mazda navigatie gebruik ik dus nooit. Alleen geprobeerd om te zien wat het headsup display doet.
De radio is wel een dingetje, die zit goed verstopt en wisselen tussen radiozenders is al helemaal niet zo makkelijk. Ik heb mijn favoriete zenders ingesteld onder de favorietenknop, dus kan er nu snel bij, maar gebruiksvriendelijk is het niet.
Overigens, áls ik radio luister, doe ik dat nog het meeste via een app in CarPlay.
APPLE CARPLAY
Heerlijk! Navigeren, muziek, berichten. 90% van wat je onderweg eventueel met je telefoon zou willen doen, doe je via Apple CarPlay (of Android Auto). Het werkt niet met touch, aangezien het Mazda display geen touch ondersteund. Desalniettemin gaat navigeren door Apple CarPlay prima. Er zijn wat sneltoetsen die erg handig zijn, zoals het snel schakelen tussen navigatie en muziek. Deze knoppen weten ook welke navigatiedienst er actief is, zelfs die van Mazda zelf. Als ik mij in Apple CarPlay bevind voor bijvoorbeeld muziek en ik wil snel terugswitchen naar mijn navigatie instructies via de Mazda navigatie, druk ik op de knop en zet hij deze meteen actief op het scherm. Verdomd goed!
Overigens kwam ik erachter dat de homebutton langer ingedrukt houden helemaal switchen is tussen het Mazda systeem en Apple CarPlay. Ook handig!
VEILIGHEIDSSYSTEMEN
Een keur aan veiligheidssytemen op deze auto en zelfs al een paar keer gehad dat er actief werd ingegrepen. Bij het voor- of achteruitrijden kan er door de auto ingegrepen worden wanneer een botsing onvermijdelijk lijkt. Bij het achteruit inparkeren heeft me dit al twee keer een trekhaakdeuk bespaard.
LANE DEPARTURE/KEEP ASSIST
Lane Departure is de enige functie in de auto die ik behoorlijk snel heb gedeactiveerd. Redelijk paniekerig en kon behoorlijk fors aan het stuur trekken wanneer de auto dacht dat dit nodig was.
Een goed voorbeeld van wanneer dit echt niet werkt is wanneer je op een spitsstrook rijdt, bij voorkeur de rechterrijstrook. Wanneer de borden aangegeven dat de rijstrook open is, maar de belijning houdt op wanneer het weer een vluchtstrook zou worden, stuurt de Mazda je vrolijk de andere baan op.
In het verlengde hiervan snap ik de Lane keep assistent ook niet goed, want die werkt met snelheden tussen 25km/h en de 65 km/h. Op welke wegen heeft Mazda bedacht dat je dit gaat gebruiken?
Uitgeschakeld dus en mis het voor geen cent.
MAZDA RADAR CRUSE CONTROL
Jaaaaa, Mazda Radar Cruise Control. Ofwel Adaptive Cruise Control voor de meeste onder ons denk ik. Fan-tas-tisch. Ik rijd zo min mogelijk met het gaspedaal, maar moet eerlijk bekennen dat het wel even wennen was. Toen ik net het systeem en de auto leerde kennen, was ik van mening dat de Radar Cruise Control veel te snel remde. Nu gebruik ik het systeem veel slimmer, want net als met gewone Cruise Control laat je dit ook niet aanstaan als je zelf al ziet dat dat problemen gaat opleveren. Zo ook met de Radar Cruise. Wanneer je achter een auto blijft hangen en je wilt even snel inhalen, dan trap je gewoon het gaspedaal in en je laat het pedaal los wanneer je de auto naastzij hebt.
In een file haal ie wel gewoon rechts in, terwijl ik las dat andere systemen dat niet doen. Dat begrijp ik ergens wel, maar tijdens een file wil je ook gewoon aansluiten en zo min mogelijk ruimte laten vallen. Punt voor Mazda dus.
Ik heb laatst aan een familielid gevraagd, die achter mij reed, of ze wilde zeggen hoe vaak mijn remlichten aangaan, wanneer ik Radar Cruise Control had aanstaan. Ik kan je vertellen dat dat veel minder vaak gebeurt dan dat je zou denken. De Mazda lijkt echt te remmen, maar doet dat door gas los te laten, of door iets ander slims, want bij het gevoel van licht remmen, gaan de remlicht zeker niet altijd aan. En is dus ook niet irritant voor degene die achter je rijdt.
EXTRAATJES
Heeft iemand al gezegd dat:
- De auto dimmende spiegels heeft? Zowel binnen- als buitenspiegels.
- De auto dode hoek sensor heeft en dat ook dat af te lezen valt in je headup display?
- De linker- of rechterspiegel naar beneden draait bij het inparkeren?
- De achteruitrijcamera en vooruit-camera erg scherp zijn en de 360 camera bijzonder handig is om je velgen niet de stoep op de knallen?
- De climate control prima werkt, als je maar de zetelkoppeling uitschakelt?
- Het opbergvak onder de armleuning bijzonder groot is, maar wel een iets simpelere open- en sluitmechanisme had mogen hebben?
- De ramen van de achterportieren volledig in de deuren verdwijnen?
- Dat het achterin de auto bijna net zo luxe is als voorin de auto?
- Dat ik niet begrijp dat er achterin dan geen airco beschikbaar is, terwijl andere landen dit wel hebben?
- De Mazda 3 twee échte uitlaten heeft!
- De portieren openen wanneer je de handgreep van de deur pakt en de auto zichzelf weer sluit bij het weglopen?
Al met al ben ik erg gehecht aan het raken aan de 3. Idioot veel luxe in een auto waaraan je dat niet meteen afziet. Helmaal top dus.
De review blijf ik aanvullen en zal nog wat foto’s plaatsen van de Mazda licht-logo’s en de instaplijsten.
Bij vragen, stel ze, want ik reageer graag!
MAND!
2e Update
- 9.700 km
Door de vele reacties krijg ik zin om de review een update te geven. Blijf vooral reageren!
CAMERA
De 3 heeft een 360 graden camera. In de foto’s zie je hoe scherp de camera’s alle hoeken van de auto registreren. Deze zijn essentieel bij het inparkeren. Zoals wellicht al bekend zijn de hoeken in deze auto niet heel overzichtelijk, vandaar dat een scherp beeld bij het inparkeren meer dan welkom is.
Mazda laat wel een steekje liggen bij het geluid van de parkeersensoren tijdens het inparkeren. Je zou zeggen; wanneer de radio of Spotify te hard staat tijdens het inparkeren en de sensoren waarschuwen je tijdens het parkeren voor naderende blikschade, dat het geluid van de sensoren prioriteit krijgt boven het geluid van je radio… Niet dus.
Hulplijnen op het scherm helpen bij het manoeuvreren tegen velg-schade.
ACCESSOIRES
Ik heb op deze auto 3 accessoires mee besteld.
- De Mazda kofferbak inlegmat
- De verlichte Mazda dorpels
- De Mazda logoprojectie voor de deuren
Zie de foto’s voor een indruk van deze hebbedingetjes. Ik vind zelf de kofferbakmat en de dorpels een toevoeging. De logo’s op de grond zijn geinig, maar een beetje too-much. Je krijgt wel leuke reacties wanneer vrienden instappen: “Zooooo, dik hoor”. (Maar dat hoeft van mij niet, beetje over de top dus).
Een accessoire wat niet Bij Mazda te bestellen is, is de Brodit houder. Hier ben ik zelf erg fan van. De eerste weken had ik m’n telefoon, gekoppeld via USB om CarPlay te activeren, los liggen op het middenconsole. Niet erg handig. De Brodit biedt uitkomst. Je bestelt een houder specifiek voor het type telefoon wat je hebt en je besteld een tweede deel specifiek voor het type auto wat je hebt. De clips zijn zo goed gemaakt dat je deze vastklikt. Er komt geen schroef aan te pas! Hij was zelfs zo goed op maat dat ik niet eens het dubbelzijdige tape heb gebruikt.
Bij het instappen heb ik mezelf aangeleerd om meteen de telefoon in de houder te zetten en de USB te koppelen. He-le-maal top!
MATERIALEN
Er valt op het Interwebs genoeg te lezen over de kwaliteit van materialen die Mazda gebruikt. Deze zijn van hoogwaardig leer en alles voelt echt zacht aan. Het stuur, de middenarmsteun, de linkerarmsteun, de pook, het voelt allemaal luxe aan.
Dingetje wat tegenvalt is de pianolak die gebruikt wordt rondom de knoppen op het middenconsole. Het ziet er super uit, maar is behoorlijk krasgevoelig.
Zelfs de zitruimte achterin is voorzien van prima materialen. Een middenarmsteun met bekerhouders zorgt ervoor dat de luitjes achterin niet uitdrogen.
Ik heb nieuwe foto’s aan de review toegevoegd. Binnenkort volgt een update over Apple CarPlay, de ruimte in de auto en meer!
3e Update
- 12.100 km
Via deze weg geef ik een korte update over het verdere gebruik en de ervaring met de 3.
VERMOGEN
Ondanks dat de auto niet uitnodigt om stevig met de auto te rijden, is het af en toe erg leuk om hem toch wat verder in zijn toeren te laten lopen. Het stuurgedrag van de 3 is erg precies. Zeker met hogere snelheden lijkt de auto wat mij betreft beter in zijn nopjes op bochtige wegen. Dit doet hij zeker beter dan mijn vorige V40. Wat ik dan stiekem wel mis is het beschikbare vermogen in de Mazda. Bij het platleggen van het gaspedaal hoef je geen glimlach te verwachten bij de bestuurder. Dat was bij de V40 (D4) wel anders, wanneer de turbo zijn werk ging doen, schoot de auto van zijn plek af. In de V40 was ik veel vertrouwder met de capaciteiten van de auto en zijn motor. Ik wist dat het vermogen in die auto altijd beschikbaar was als ik het nodig had. Bij de 3 is het veel meer anticiperen. Harder rijden en lekker sturen kan natuurlijk altijd, maar moet wel van te voren bedacht worden.
Voor mij persoonlijk had de 3 echt een top auto geweest als er een turbo op zat (sorry Mazda puristen, ik weet dat dit vloeken in de kerk is).
Desalniettemin is de motor erg prettig om mee te rijden. Het is gewoon veel meer cruisen in plaats van knallen.
STILTE AAN BOORD
Het zijn veelal de kleine dingetjes die het zo leuk maken om in de 3 te rijden, zoals de extra dikke vloermatten. Deze voelen luxe aan en zorgt ervoor dat het geluid van de weg niet zomaar de cabine binnenkomt. Tijdens een rit heb ik met mijn Apple Watch gemeten wat er aan decibels wordt geproduceerd in de cabine. Bij een snelheid van 130km/h (op winterbanden) staat de teller op 67 DB. Bij 100 km/h is dat slechts 63 DB! Het is wat mij betreft een van mijn favoriete pluspunten aan de auto.
BOSE
Alhoewel de auto zijn best doet alle geluiden buiten de cabine te houden, doe ik er mijn best voor om zoveel mogelijk geluid te produceren. De BOSE installatie in combinatie met Apple Carplay nodigt uit om je muziek op hoog volume te beluisteren. Ik heb de installatie nog nooit voluit gezet, ik ben bang dat er dan bloed uit mijn oren komt, maar op half volume heb je al méér dan voldoende geluid en het blijft loepzuiver. Het zal vast niet de állerbeste installatie zijn die er te verkrijgen is , maar binnen dit segment ben ik er van overtuigd dat je de BOSE niet snel zal overtreffen.
Overigens kan ik iedereen aanraden om YouTube Premium eens te vergelijken met Spotify op de audio-installatie (wat een verschil!) YouTube werkt met een hogere bitrate wat je duidelijk merkt in de auto.
SLEUTEL
De sleutel zelf is niet van de allerhoogste kwaliteit. Het plastic waarvan de zender is gemaakt lijkt erg gevoelig voor valstoten. Gelukkig hoef je hem nooit uit je zak te halen, aangezien het sleutelloos instappen erg goed werkt. Bij de Mazda dealer van de week heb ik het trucje geleerd hoe je de sleutel per bestuurder kan instellen; precies zoals je de stoelen via de consoleknoppen ook instelt, maar dan houd je in plaats van de consoleknop de 'deur openen' knop ingedrukt op je sleutel. Voila.
Wanneer mijn vriendin aan de bijrijderskant wilt instappen en nog voor het ontgrendelen van de auto de deurklink vastpakt, wil de auto in eerste instantie niet van het slot af. Ik denk omdat zij dan niet degene is die de sleutel/zender in de buurt heeft en toch de deur wilt openen. Even het handvat loslaten en vervolgens eerst de deurklink aan de bestuurderskant vastpakken lost het op.
KLEINE PUNTJES
- Bij het inparkeren beschik je over een 360 graden camera en meerdere veiligheidssystemen die mij al een paar keer een kusje tegen de trekhaak van een ander hebben bespaard. Echter het geluid van je audio-installatie blijft tijdens het inparkeren lekker doorknallen. Huh? Je wilt met inparkeren toch ook je parkeersensoren horen? Beetje vreemd dat je de Mazda geen prioriteit geeft aan de geluiden van de parkeersensoren.
- Ergens las ik dat iemand "last" had van een verbogen tankklep. Dat maakt nu twee. Ik heb het ook, zal er binnenkort eens naar laten kijken.
- Bij mij staat bij het starten van de auto in 9 van de 10 gevallen het MRCC aan, met de instellingen zoals ik de auto ook heb uitgezet. En heel soms niet. Dan moet ik MRCC weer opnieuw instellen. Geen probleem uiteraard, het gaat om twee knoppen indrukken, maar beetje gek is het wel.
MAZDA DEALER
Ik vergat in mijn eerste review te benoemen waarom ik eigenlijk voor een Mazda ben gegaan. De dealer heeft hier een zeer grote rol in gespeeld. Bij het uitzoeken van de auto ben ik bij Ford, Mercedes, Renault en Toyota geweest. Geen van allen gaf mij het juiste gevoel bij het uitzoeken van een auto. Behalve Toyota, die waren behulpzaam, maar de auto viel voor mij af.
Toen reed ik op de terugweg langs Mazda en dacht; "Ach, waarom ook niet, het kan geen kwaad". De 3 had ik al een paar keer voorbij zien komen op AW en wist dat Mazda snel met de SkyActiv X zou komen. De 3 had mijn interesse en bij het binnenstappen van de dealer werd mij meteen de sleutel in mijn handen gelegd. Dit waren letterlijk de woorden van de verkoper: "Ik kan je wel proberen te overtuigen van de 3, maar ik denk dat de auto dat veel beter kan, hier is de sleutel, ga eerst maar eens rijden." En zo geschiedde. Bij het uitzoeken of kopen van een auto komt ook een emotie kijken, gevoel laat de koper leiden in zijn keuze. En die was bij Mazda Mulder in Rotterdam erg goed. Thanks Niels.
4e Update
- 20.000 km
De laatste weken eindelijk weer wat kilometers mogen maken.
Wat een fantastische auto! De auto klopt. De knoppen, de functies, de zitpositie, de uitstraling, echt heel erg goed gedaan Mazda!
Enkele dagen geleden voor de 20.000 km beurt geweest bij de dealer. Alleen wat olie en een update voor het systeem.
Sinds deze update toont de Mazda nu ook de verkeersborden als je met navigatie van derden rijdt! Goed geluisterd Mazda!
Met het vermogen van de auto raak ik ook steeds meer vertrouwd. Waar ik in het begin dacht dat de auto echt wel wat meer power mocht hebben, lijkt ik er intussen steeds meer aan te wennen. Ik ben er tevens van overtuigd dat er intussen meer power is vrijgekomen door het goed inrijden van de 3.
De 0-100 sprint is nog steeds geen racen, maar langzaam is het allerminst. Ook op de snelweg merk ik dat het versnellen steeds soepeler gaat.
Overigens viel het me laatst op dat het welbekende "hikje" van de motor niet meer aanwezig is. Deze is er bij mij in ieder geval volledig uit.
Op sommige ritten, waarvan de meeste kilometers over de snelweg, maak ik er een sport van om zo zuinig mogelijk uit te komen. Zeker nu de max overal 100 km/u is.
Radar Cruise Control aan en aan het einde van de rit maar eens een keer de pedalen gebruiken, wat een feest!
Zo kom ik op de meeste (gecombineerde) ritten op 4,2l uit!
Overal staat het gemiddelde van de gereden 20.000 km nu op 5,9l.
Ik lees het en der nog weleens dat (potentiële) kopers zich afvragen of de Apple Carplay wel zo fijn werkt. Het was in het begin even wennen, maar na enkele keren gebruiken weet je hoe je snel door de menu's heen moet bladeren. Het werkt nu erg prettig en kan me voorstellen dat dit zelfs beter werkt dan met je vingers op het scherm te tikken, zeker wanneer je aan het rijden bent.
Mazda heeft veel werk gemaakt van het gebruik van de knoppen, alles zit op logische plekken, reageert direct en er zijn knoppen om snel naar navigatie of muziek te springen. Deze snelknoppen springen altijd direct naar de muziek of navigatie die actief is en dus niet naar je radio als je Spotify aan het luisteren bent. Heel goed Mazda :-).
Puntje van kritiek; Waar Mazda voor alle systemen en zeer goede keuze heeft gemaakt en alles werkt zoals je zou verwachten, snap ik de keuze voor het Lane Keeping (niet te verwarren met Lane Departure) systeem niet. Met dit systeem kun je met snelheden tot 65 k/u je handen kort van het stuur houden, de Mazda houdt je tussen de lijnen. Echter zwalkt de Mazda meer tussen de lijnen dan dat ie er netjes middenin blijft rijden. Hij komt zo dichtbij de stoep of de middenlijn, dat ik bang ben dat ie mijn velgen tegen de rand aan knalt. Bovendien; noem mij eens wegen met duidelijke belijning aan beide kanten van de weg tot en met 65 km/h. Meestal zijn dit de N wegen die goede belijning hebben, maar daarop is het systeem niet actief, want je rijd boven de 65 km/u. Geen fijn systeem.
Op bovenstaand puntje van kritiek na, is het elke dag een feestje om in deze superdeluxe hatchback te stappen!
Ik houd jullie op de hoogte.
5e Update
- 32.000 km
Inmiddels weer zo'n 10K meer op de teller staan. Tijd voor een kleine update.
ALGEMEEN
De auto is een feestje om te rijden. De luxe en materialen aan boord zijn ongekend. Mazda heeft de auto erg stil aan boord weten te krijgen, althans, als het Bose systeem uitstaat, want de speakers zijn een genot om vol open te draaien :D
Soms mis ik de turbo die mij even helpt bij het inhalen, maar goed, dat wist ik bij de keuze voor een Mazda.
VERBRUIK
Het is een leasebak dus eerlijk gezegd is het voor mij persoonlijk niet zo heel spannend wat de 3 verbruikt. Toch heb ik bij 20.000 km de tellers gereset, waardoor het huidige verbruik met een goede 10.000 km rekening houdt. Hier zitten dan wel 3000 km's in van een roadtrip naar Italië: 5,5L op 100km. Goed om te weten: Ik woon hartje stad. Dus het verbruik valt mij niet tegen. Aan alle eigenaren die net hun auto inrijden: nog even geduld, het verbruik gaat ècht nog wel zakken.
MAZDA RADAR CRUISE CONTROL
Blijft wennen en kan me voorstellen dat er betere systemen op de markt zijn, maar toch; wat een heerlijkheid is die adaptive cruise control. Zeker met de 100km/h die nu op de snelwegen gereden mag worden. Zet hem op 100 max. en laat de auto je rustig je meenemen naar je bestemming. Goed anticiperen en blijven opletten. Af en toe de schakelaar op het stuur bedienen hoort gewoon bij de functie denk ik dan maar.
LANE KEEP ASSIST
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere Mazda gebruikers die dit ingeschakeld hebben staan! Naar mijn idee de meest waardeloze functie op de 3. (Let op; ik heb het niet over de LANE DEPARTURE ASSIST, die werkt goed).
Waarom een functie beschikbaar stellen die maar werkt tot 60km/h en die jou als rijder het rijden moet 'verlichten' door je bij te sturen en jou binnen de lijnen te houden. Je kan hierbij het stuur los laten, zodat de 3 zelf stuurt. Heb echter al paar keer gehad dat dit tot gevaarlijke situaties leidde. De 3 reageert erg laat met bijsturen (ziet hij stoepjes wel?) of hij volgt de verkeerde lijnen en stuurt je zo een verkeerde baan op!
Nee dank je wel. Die functie staat volledig uit.
BETROUWBAARHEID
Ik lees hier op AW dat de 3 bij sommige eigenaren flinke mankementen vertoont. Gelukkig heb ik tot nu toe 0 mankementen geconstateerd. Dat wil zeggen; geen mankementen waarvoor ik bij de dealer zou moeten zijn. Ook ik heb krassen op de pianolak en het glas voor de tellers. Geen problemen met de iStop functie, deurrubbers of wat dan ook. Alles werkt zoals zou moeten.
AUTOHOLD functie
Iets wat ik mezelf heb aangeleerd om bij iedere rit in te schakelen; de AUTOHOLD functie. De schakelaar zit naast de parkeerrem dus verder geen moeite om steeds aan te zetten, maar stiekem toch jammer dat ie niet via de software standaard is in te schakelen. De AUTOHOLD functie zorgt ervoor dat de rem ingeschakeld blijft, wanneer de auto tot stilstand komt. Hierbij blijven de remlichten aan, zonder dat je de rem bedient.
ADAPTIVE HEADLIGHTS (HBC)
Ik ga het nog èèn keer zeggen. Die koplampen! WOW. Die zijn goed zeg. Op de Luxery zitten de adaptieve varianten die overdag fantastisch zijn om te zien (volgens mij noemden we dit vroeger 'Angel Eyes'). En s'avonds staat standaard grootlicht aan bij weinig omgevingslicht, waarbij de lampen bijschakelen wanneer een tegenligger in het zicht is. Reageert erg goed en zorgt voor een uitermate goed zicht!
GEHEUGENSTAND voor de bestuurdersstoel
Er zijn 2 standen te programmeren (eigenlijk 4, maar dat is niet aan te raden). Waarvan 1 stand voor mij en 1 stand voor mijn vriendin. Tijdens de roadtrip naar Italië was het toch wel èrg lekker dat de stoel elektrisch te verstellen is. Je kan met een druk op de knop net ff anders gaan zitten, wat voor een betere bloedsomloop zorgt. Toch lekker :P
6e Update
- 76.000 km
ALGEMEEN
Naar mijn mening is de Mazda nog steeds een lust voor het oog. Het Kodo design (zo heette dat toch?) van Mazda komt zeker in de zomer goed tot z'n recht wanneer de spiegeling op de auto mooie lijnen vormt. Echt goed gedaan.
Jammer dat ik in de zomer minder van mijn koplampen gebruik maak. Ik vind die van de 3 misschien wel de mooiste koplampen die er zijn, wat veelal het eerste aanzicht van een auto bepaalt.
Qua gadgets en technologie heeft deze auto echt alles! Het zit hem soms in de kleinste details, maar er is overal over nagedacht.
Achteraf ben ik zo blij dat ik niet voor een 'premium' merk ben gegaan, wat wellicht op andere vlakken weer voordelen had geboden, maar daar had ik in ieder geval niet zoveel auto voor het zelfde geld gehad.
MAZDA RADAR CRUISE CONTROL
Nog dagelijks maak ik gebruik van de ACC. Ik wordt er als bestuurder aardig lui van. Al snel hang ik de auto op de snelweg op de middelste rijstrook achter iemand aan en laat diegene de snelheid bepalen.
VERMOGEN
Grootste minpunt aan de auto zal ik ook meteen benoemen; het vermogen. Ondanks de 180 pk heeft de auto echt wel handeling nodig om iemand in te halen. Boven de 4000 RPM wil de auto echt wel en is er niets op aan te merken, maar wie laat zijn motor nog tot boven de 4000 RPM komen? Ik niet in ieder geval. De Mazda nodigt ook zeker niet uit om boven de 4000 RPM te komen, want daaronder is de auto muisstil en heerlijk relaxed.
Ik blijf erbij; de 3 met een turbo erop, had voor mij de perfecte auto gemaakt. Jammer dat die niet hier te verkrijgen is.
PIANOLAK
Zo'n twee en een half jaar geleden nam ik de sleutels aan van deze 3. Toen meteen had ik vrees voor de painolak rondom de pook.
Toegegeven; het had erger gekund, maar mooi is het niet. Doordat je in die jaren spullen vervoert, sleutels neerlegt en gewoon leeft in je auto, heeft dat gevolgen voor de pianolak. Krassen zijn zeker aanwezig, maar het is nog niet zo erg dat ik het wil laten bestickeren, zoals ik soms bij andere gebruikers voorbij zie komen.
KOPLAMPEN
Ik zei het al, een van mijn favoriete eigenschappen aan de auto; de koplampen. Er komt prachtig licht uit en met de automatische grootlicht assistent (ALH) heb je echt een topgadget in de auto zitten. Ik rijd graag met iemand op de bijrijdersstoel in het pikkedonker, zodat ik dit kan laten zien :D.
BOSE
Nogmaals benoem ik de fijne speakers die de auto heeft. Een flinke set aan BOSE speakers en een subwoofer maken de 3 echt een rijdende orkesthal. Wat een fijn geluid!
I-Activsense
Mijn Mazda heeft het I-Activsense pakket erop zitten. Een 360 camera en een waarschuwing voor verkeer wat achter de auto of voor de auto langsloopt heeft stiekem toch al een aantal keer geholpen bij onoverzienlijke situaties.
CRUISE & TRAFFIC SUPPORT
Moest even zoeken hoe dit systeem precies heette (voorheen lane keep assist). Het Cruise en & Traffic support systeem "controleert en behoudt afstand tot de voorganger en biedt stuurassistentie tijdens filerijden onder 55 km/u". Dit is het enige systeem wat ik echt nooit gebruik. Waar rijd je nou tot max 55 km/u met aan beide kanten een duidelijke belijning? In Nederland is dat alleen de belijning tussen de rijbanen in, de rechterkant heeft vaak gewoon een stoep en wordt niet door het systeem herkent.
Mocht je dan een (stukje) hebben gevonden waar je dit kan doen, dan stuurt de Mazda echt niet zoals je wilt. Hij gaat volledig slingeren tussen bochten. Stoere bestuurder die zijn Mazda de controle uit handen geeft!
SAMENVATTING
Mocht je de keuze hebben bij aanschaf van een 3, ga dan voor de Luxery versie. Puur vanwege de looks (koplampen en achterlampen zijn volledig led) en als het even kan met het I-Activsense pakket erop.
Geniet nog jaren van een heerlijk rustige auto die volledig voorziet in de wensen van iemand die graag autorijdt en daarbij een keur aan gadgets tot zijn beschikking heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.5 e-SkyActiv-G M Hybrid 140 Homura - Nu met € 3.000,- Voorraad korting – Meerdere kleuren/uitvoeringen uit voorraad leverbaar
- 2025
- 15 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G 150 Homura | APPLE-CARPLAY | CLIMA | 18 INCH
- 2024
- 13.677 km

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid 180 Luxury
- 2020
- 78.788 km