Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2019) #2

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2019)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste positieve en negatieve ervaring Skyactiv-x

  • 1.500 km

De Mazda 3 Skyactiv-x heb ik nu 3 weken in mijn bezit. Ik was vooral heel nieuwsgierig hoe deze nieuwe motor in de praktijk zou rijden en ik heb daar inmiddels 1500 kilometer ervaring mee. Daarom deze eerste korte review van wat de ervaring tot nu toe is;

Iets over het verbruik en wat positief opvalt aan de Skyactiv-x motor:

- Hij is best zuinig. Het verbruik over de eerste 800 kilometer was 1 op 17 (aan de pomp gemeten). Om dit te realiseren heb ik wel rustig gereden.
- De boordcomputer geeft nu (na de eerste keer getankt te hebben en 700 kilometer verder te zijn) een verbruik aan van 5 liter per 100 kilometer (dus 1 op 20). Ik verwacht dat ik bij een meting aan de pomp op 1 op 18,5 uit zal komen.
- Op de provinciale weg (85 km/uur) is het verbruik rond de 4 liter per 100 kilometer, op de snelweg bij 110 km/u is dat net onder de 5 liter per 100 kilometer
- Bij lange ritten (>30 kilometer) kom ik telkens op een verbruik van 5 liter per 100 kilometer uit
- Als de motor nog koud is, dan verbruikt hij (bij buiten temperatuur van 12 graden) relatief weinig meer dan met warme motor. Ik zit na 3 kilometer al onder de 6 liter per 100 kilometer als gemiddeld verbruik. En dat daalt dan snel naarmate je langer rijdt.
- De auto is snel genoeg, maar voelt niet snel. Hij daagt je eerder uit om zuinig te rijden dan te gaan 'scheuren'

Er vallen mij twee negatieve zaken op aan de Skyactiv-x motor:

- Direct na het opschakelen naar een hogere versnelling, voel je een klein hikje in het versnellen van de auto. Net of er een vuiltje in de benzine zit. Het is met name tussen de 1500 en 2500 toeren. Het hikje is er niet altijd. Wat me opvalt is dat er op zo'n moment soms een verandering in het 'mild-hybrid' systeem is, de accu geeft op zo'n moment extra hulp of stopt daar juist mee. Het hikje is wel irritant omdat het net lijkt of je de controle over het gaspedaal niet hebt. Maar dat is niet het geval, het is een kenmerk van hoe de motor versnelt.
- Het 'doortrekken' in de versnelling naar bijvoorbeeld 6000 toeren gaat niet mooi lineair. Het voelt alsof hij wat ongelijkmatig versnelt. Dit is redelijk subtiel en voor mij niet hinderlijk omdat ik juist snel opschakel en dus relatief in lage toeren rijd.

Front-radar weigert soms dienst:

Verder heeft het de laatste tijd veel geregend en ik heb inmiddels 8 keer de melding gekregen dat de beveiligingssystemen werden uitgeschakeld vanwege 'slecht zicht radar' (voorste radar dus onder andere geen ACC en remondersteuning meer). Ik vind dat wel opvallend omdat je juist bij slecht weer hulp verwacht. En dit gebeurde bij harde regen maar ook bij miezer.

In de basis ben ik blij met deze auto maar ik vind het hikje bij het optrekken wel storend. Ik moet hiervoor nog naar de garage terug, had gehoopt dat het vanzelf zou oplossen (nadat ik 98 octaan benzine had getankt) maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.

Als laatste: de auto trekt best wat aandacht, laatst stond er een jongen bij de auto met twee opgestoken duimen en z'n moeder maakte een foto. Grappig!

Als er wat meer ervaring is opgedaan kom ik met een nieuwe update.

Software update motor Skyactiv-x

  • 1.800 km

Van de week een software update voor de Skyactiv-x motor gehad. Voor de liefhebbers de code: AK055A, software update motor ECU/PCM (betreft mengsel brandstof en zuurstof aanpassing). Ik merk een zeer klein verschil, waar hij eerst soms een hikje had tijdens het accelereren tussen de 1500 en 2500 toeren, heeft hij dat nu heel af en toe tijdens het rijden op de snelweg waarbij je gelijke snelheid aanhoudt. Niet heel storend, maar wel licht voelbaar.

Verder getankt en de BC gaf een verbruik aan van 5 liter per 100 kilometer (is 1:20) terwijl ik in werkelijk 1:17,5 verbruikt had (berekend aan de pomp). De auto is dus wat te positief qua verbruik.

Vandaag eens wat toeren gemaakt en met wat meer snelheid door bochten gereden en dat laatste gaat echt super. Rijden in bergachtig gebied lijkt me met deze auto heel fijn.

Er vielen me verder nog twee zaken op;

- als je opschakelt, dan houdt de auto heel even het toerental aan van moment van schakelen. Dat zorgt er voor dat je soepel de hogere versnelling kunt inleggen. Goed gevonden!
- ik heb de lane assist op de stand ‘alleen visuele waarschuwing’ staan. Maar toch geeft hij regelmatig ook een piepsignaal indien je een witte lijn dreigt te raken. Herkennen andere Mazda rijders dit ook?

Persoonlijk zuinigheidsrecord met Skyactiv-x

  • 5.400 km

Heb inmiddels ruim 5.400 kilometer gereden en heb wat meer ervaring met de auto. De Lane Keep Assist (LKA) heb ik uitgezet want die zorgde op smalle wegen voor gevaarlijke situaties, hij draaide/stuurde bij een stippellijn aan de zijkant de auto naar het midden van de weg. En als er dan net een tegenligger aankomt dan voelt dat niet zo fijn. Ik moet zeggen dat ik na het uitzetten van de Lane Assist de auto prettiger rijdt.

Wat super aan de auto is, dat is de led verlichting. Het automatische grootlicht werkt ook heel goed. Staat standaard aan en ik heb nog niet meegemaakt dat tegenliggers met licht knipperden omdat ik hen verblind.

Verder is de auto uitgerust met keyless entry. Bij het verlaten van de auto zou de auto ook vanzelf moeten dichtgaan, maar dat doet hij 3 van de 10 keer niet. Je moet dan alsnog je sleutel pakken. Dat is wat onhandig, maar ik stoor me er niet echt aan.

De wielbouten/moeren beginnen iets te roesten dus daar ga ik even mee naar de dealer, zou toch nog niet mogen lijkt mij. Ze moeten er maar een setje nieuwe bouten indraaien daar.

Verder is de motor wat meer ‘losgekomen’, hij is wat sneller geworden dan in het begin. Hij haalt nog lang niet de opgegeven 8,2 seconden van 0 naar 100, maar voelt nu sneller dan eerst. Wel versnelt hij in hoge toeren heel onregelmatig en dat vind ik echt jammer. Sportief rijden is daarmee niet heel fijn. Ook ervaar ik nog steeds hikjes bij lage toeren. Vooral als je wat langer dezelfde snelheid rijdt en dan het gaspedaal iets indrukt, houdt de auto even in en versnelt dan.

PERSOONLIJK ZUINIGHEIDSRECORD
Qua verbruik zit ik gemiddeld op 1 op 17. Ik heb de afgelopen 800 kilometer maximaal 100 kilometer per uur gereden en vooral lange stukken gereden en heb toen een verbruik van 1 op 18,6 gehaald, dit is gemeten aan de pomp. De boordcomputer wijkt af want ik zou 1 op 20,3 gehaald meten hebben volgens de bc. Maar goed, best een aardige score maar veel zuiniger dan dit kom ik (nu nog) niet. Ik vraag me wel af hoe Mazda zelf aan de gemiddelde verbruikscijfers is gekomen, je moet toch enigszins in de buurt kunnen komen van hun gemiddelde waarden.

Wordt vervolgd...

Tevreden/ontevreden

  • 15.000 km

Verbruik is tot nu toe 5,8 liter per 100 kilometer (1 op 17). Daar moet je dan wel heel rustig voor rijden, het is niet heel zuinig (ook andere benzine auto’s van dit formaat halen soortgelijk verbruik bij rustig rijden) maar zeker ook niet verkeerd.

Na iets meer dan een jaar in deze auto gereden te hebben moet ik zeggen dat ik er op motorisch vlak niet blij mee ben. De auto blijft schokkerig optrekken, deed dat vanaf het begin en de dealer heeft het erkend maar kreeg het, ook met hulp van Mazda Nederland, niet opgelost. Ja, wat moet je dan? Verder heeft de auto 180 PK op papier maar voelt niet zo aan.

Verdere problemen zijn het los gaan zitten van de deurstrips op de portieren, het kromtrekken van de benzine klep en het rammelen van het dashboard bij een bepaald toerental.

Jammer maar voor mij is deze auto dus een teleurstelling, dit met name door het schokkerige gedrag. Deurstrips, rammelen en kromgetrokken benzine klepjes beschouw ik als ‘oplosbare’ problemen (onder garantie).

Mijn conclusie en ervaring tot nu toe is dat Japanse auto’s niet onfeilbaar zijn, zeker niet in mijn geval waarin er sprake is van een nieuwe techniek (Skyactiv-x motor).

Verkocht

  • 16.000 km

Ik heb de auto verkocht. Was niet tevreden over de motor. De Mazda is een hele mooie auto maar ik irriteerde me aan de wijze waarop hij versnelde (met schokjes). Dealer kon het niet oplossen. Heb er uiteindelijk maar 1 jaar mee gereden dus het was wel een aderlating om hem na 1 jaar al in te ruilen. Uiteraard is dat snelle inruilen mijn eigen keuze. Voor mij voorlopig even geen nieuwe techniek (zoals deze Skyactiv-X van Mazda).

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)
€ 519
 
Mazda
Mazda 3 Sedan e-SkyActiv G 2.0 122 (4D/6H)
€ 519
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens