Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-X 2.0 180 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
De nieuwe 3 met Skyactiv-X!
- 500 km
Waarom schrijf ik deze review?
Buiten het feit dat ik het zelf leuk vind om ervaringen van gebruikers te lezen en daarom een steentje wil bijdragen, heb ik 1,5 jaar lang in een Mazda 3 Skyactiv-G HB Skylease+ (MY2017) gereden waar ik ook een review over geschreven heb.
In deze review schrijf ik daarom ook over het vergelijk tussen de 2 modellen.
Levering en bestelling
Vrijdag 27 september 2019 de nieuwe Mazda 3 HB Skyactiv-X opgehaald.
Vanzelfsprekend heb ik na mijn vorige ervaringen (zie mijn vorige review van de Mazda 3 MY2017) de auto bij Mazda Hoogwerf in Vlaardingen besteld. Levertijd nog geen 5 weken!
Net zo vanzelfsprekend was de keuze om weer voor de Mazda 3 te gaan. Geen seconde getwijfeld na mijn ervaringen met het 2017 model. Ook niet na enkele maanden rijden in een hagelnieuwe Audi A5 sportback in S-line trim.
Nee, van de auto's die ik tot nu toe heb gereden... heb ik van de Mazda absoluut het meeste plezier gehad. Toch even de mogelijkheden op een rijtje gezet, maar ik kwam steeds weer bij de 3 uit. Behalve bij het puntje: 'Praktisch'. Straks meer daarover.
De auto
Het is toch weer een Snowflake White Pearl geworden, nu in luxury uitvoering zonder i-activesense en uiteraard handgeschakeld. Deze keer niet gekozen voor een wrap op het dak en spiegels, bij dit model vind ik het persoonlijk te zwart van boven worden.
De zwarte wielen zijn voor de gekozen motor en uitvoering standaard. De optionele rode bekleding op de stoelen vind ik prachtig. Maar omdat er daarbij ook veel rood in het dashboard en de deuren terug komt, heb ik toch voor een zwart interieur gekozen.
Als accessoire heb ik de dorpels genomen met led verlichting bij de voorportieren. Zien er mooi uit.
Toen die Kai concept vorig jaar getoond werd, was ik behoorlijk onder de indruk. "Maar ach... het is een concept" dacht ik op dat moment. Deze nieuwe 3 was daarom een aangename verassing, prachtig. Je ziet de Kai er echt helemaal in terug.
Mazda heeft het qua looks goed te pakken. Maar zoals met alles draait het ook bij het ontwerpen van een auto om balans. Bij de 3 ligt de balans meer op looks dan het praktische. Alles achter de voorstoelen is qua ruimte gewoon belabberd voor zijn klasse.
Ik heb twee kids van 5 en 7, dus wij kunnen er de aankomende jaren nog prima mee door... Maar als het tieners waren, was de Mazda 3 voor mij al geen optie geweest. Ik hoop dat daar bij het volgende model verandering in komt.
Mijn kids zitten qua lengte ongeveer op het gemiddelde voor hun leeftijd en kunnen gewoon goed door de ramen zien. Verder is het op de achterbank wel erg donker. Sfeerverlichting lijkt me dan ook een mooie toevoeging voor de facelift.
Het ontbreken van ventilatie roosters achterin vind ik niet OK. Ik blijf dit soort keuzes maar niet goed begrijpen. Ik heb namelijk in een aantal reviews (uit Australië, US, Azië, etc.) uitvoeringen gezien die dat wel hadden. Hetzelfde geldt voor een dakraam.
Ik heb de afgelopen maanden nog bewuster mijn ogen open gehouden om de nieuwe 3 te spotten, maar helaas... niet één gezien op de weg! Ondanks deze 3 er weer fantastisch uit ziet, zal het geen verkoophit in NL worden. Ik snap het niet. Bijna iedereen vind hem mooi, maar toch staat Mazda niet op het lijstje.
In real life is de auto echt mooier dan op de foto's. De agressieve maar rustig ogende neus, zwarte grille met donkere grillelijst (=niet helemaal zwart). Het zwarte stuk aan de onderzijde van de voorbumper. De mooie zwarte sideskirts die de auto optisch lager maken. Ik vind het prachtig.
Hoewel ik de vorige 3 nog steeds oprecht mooi vind, vind ik dit model daar een behoorlijke schep bovenop doen. Het gekke is, als je die twee nu naast elkaar zet lijkt de oude gedateerd.
Ook van achteren is de auto gaaf, sportief. De Skyactiv-X heeft iets grotere uitlaatsierstukken en standaard zwarte 18 inch wielen voor de luxury uitvoering, verder zie je (behalve op de badge op de achterklep) geen verschil met de Skyactiv-G.
De DRL's op deze luxury uitvoering zijn erg mooi, stijlvol. Jammer dat ze niet meer standaard op de goedkopere uitvoeringen zitten. Dat was bij de MY2017 wel zo, dan had je alleen geen adaptieve koplampen. Verder was alles LED.
Mazda groeit
Wat mij gelijk opvalt aan de auto, is dat Mazda aandacht heeft besteed aan de kritiek die er op het vorige model was. Enkele persoonlijke voorbeelden:
- Ik paste mijn zithouding er op aan, maar de armsteun op de middentunnel van de MY2017 was misplaatst (zat te ver naar achter en te laag). Lekker leunen zonder contact met het stuur te verliezen lukte eigenlijk niet. Mijn elleboog lag altijd net op het randje voor de armsteun, zodat ik mijn stuur nog kon vasthouden.
De armsteun in deze auto is top geplaatst. Als je wilt schakelen kan je gewoon je arm laten liggen op de armsteun zonder je houding aan te passen. Het voelt heel natuurlijk en ik zit gelijk goed. Fijne stoelen overigens.
- De bekleding van de stoelen zat aan de achterkant vaak los, doordat de kids daar met hun schoenen tegen aan schoven. Hebben ze aangepakt, de bekleding loopt nu keurig onder de stoel door.
- Veiligheidssystemen, infotainment en displays zijn wat meer bij de tijd. Het deels digitale dashboard is mooi, maar niet zo grensverleggend als het prachtige digitale dashboard van de VAG-boys.
- Head-up display is geen plastic plaatje meer, maar een mooie projectie in de vooruit. Helder, scherp en voldoende uitgebreid. Het centrale display is er ook behoorlijk op vooruit gegaan qua weergave. De werking is nog aardig hetzelfde gebleven en dat is positief.
- De 3 HB wordt nu standaard geleverd met een donkere hemelbekleding, I like.
- De deuren kunnen automatisch vergrendelen bij het het wegrijden. Als je de auto uit wil, kan dat altijd. Jouw deur ontgrendelt gelijk als je aan de deurhendel trekt, zoals het hoort. MY2017 vergrendelde niet automatisch en opende niet als je aan de hendel trok.
- Mijn MY2017 had geen Bose installatie, dus dat is niet te vergelijken. Op de A5 had ik de Bang&Olufsen optie geselecteerd en als ik de Bose installatie van deze auto daarmee vergelijk, wint de Mazda. Het geluid in de A5 klonk ruimtelijker (mogelijk door de speakers in de A-stijlen). Maar in de Mazda is elke beat raak en zuiver. Sterk geluid.
Het interieur van deze auto is super. Dit voelt niet meer premium aan, het IS premium. JA, ik durf het te vergelijken met Audi, BMW, Mercedes... en als die de badge premium mogen dragen voor het materiaalgebruik en afwerking, doet deze Mazda daar niet voor onder. Wellicht heb ik na 4 jaar slijtage spijt van deze uitspraak, zien we dan wel weer.
Het gehele interieur is nog rustiger geworden. De knoppen voelen goed, ze zijn stevig en op logische plekken te vinden. Er is verder een hoop luxe aan boord. De afwerking is keurig, geen vreemde openingen of loszittende plaatjes.
Ik heb voor de fun even met de configurator van een A3 (150 pk) gespeeld en die samengesteld zoals de Mazda 3 (180 pk) in luxury-uitvoering uitgerust is.
De Mazda zit op ongeveer € 34k. De Audi... tromgeroffel... €52k! Verder zeg ik er niets over, tel uit die winst.
Rijden (eerste 500 km)
Het eerste wat opvalt, is de rust aan boord. Het geluid van buiten dringt veel minder in de auto door. Het motorgeluid houdt zich mooi op de achtergrond, ook het afrolgeluid van de banden is veel meer afwezig. Knap werk. Na het starten draait de motor net als MY2017 wat hoger. Zakt snel terug naar normaal.
Het zicht rondom is niet goed, als ik naar rechts kijk zie ik de B stijl... nog verder naar achter zie ik een donker gat. Dat wordt echt 5 keer kijken bij een rotonde. Op de snelweg heb ik daar overigens helemaal geen last van. Kwestie van spiegels goed afstellen en geen 2/3 banen tegelijk willen schuiven. Dat laatste moet je sowieso niet doen natuurlijk.
Blind spot monitoring is geen overbodige luxe, gelukkig standaard aanwezig zoals ook vele andere veiligheidssystemen. Mooi strategisch besluit van Mazda om de veiligheidsvoorzieningen standaard aan te bieden, een voorbeeld voor andere merken.
Zoals al eerder geschreven, de zithouding is prettig. Goed automatisch instelbaar voor de bestuurder, met programmeerbare stand voor 2 berijders. Het programmeren bevat overigens niet alleen de stoelpositie, maar ook die buitenspiegels en de hoogte van het head-up display.
De veiligheidssystemen zoals blind spot monitoring, lane keep assist en lane departure warning zijn met 1 knopje naast het stuur in en uit te schakelen. Het mooie is, dat het ook na opnieuw starten uitgeschakeld blijft. Echter als je de cruise control aan zet, gaan alle systemen automatisch aan.
De lane assist grijpt vrij snel in vind ik. Ik heb nog geen rit gehad, waarbij het ding niet gepiept heeft. Als je op een weg rijdt waarbij de lijnen een beetje meeglooien met de weg, terwijl jij het stuur gewoon recht houdt en daarbij in de buurt van de lijnen komt... wil de lane assist al ingrijpen. Even wennen denk ik.
Van adaptive cruise control ben ik geen fan, maar die van de VAG-boys werkt wel intuïtiever. De 3 reageert wat ongenuanceerder op verkeer. Als je een voorligger tegen komt vertraagd de auto met grote stappen (lees: echt remmen). Met name als het snelheidsverschil groot is. VAG start dan gewoon eerder met vertragen.
Daarnaast kan je bij VAG door het gaspedaal te strelen, het vertragen opheffen en houdt de auto de ingestelde snelheid aan. Dat is handig bij het inhalen, zodat je niet al ver van te voren van baan moet verwisselen als je je snelheid aan wil houden. M.a.w. het werkt in de Mazda wat meer plat berekend en minder met gevoel.
Hij rijdt verder als een echte Mazda, veel gevoel in het stuur. Het stuur zelf voelt heerlijk in de hand, deze maakt wel wrijfgeluiden als je het stuur terug laat draaien na een bocht. Niet heel storend, wel opvallend. Contact met het wegdek is top, de auto reageert met veel gevoel. Het gaat allemaal zo vanzelf, heel gaaf.
Schakelen... Hier zijn ze bij Mazda op afgestudeerd. Subliem. Kort, strak, stil, met gevoel, echt top.
Met de Skyactiv-X motor en die 180 pk is de auto echt een stuk prettiger te rijden. Hij voelt een stuk vlotter en mee optrekken met het verkeer kost hem nu weinig inspanning. Met de G motor moest ik echt gas geven om die 3 pitter-turbo's van tegenwoordig bij te houden.
De motor voelt verder heel normaal, je merkt niets van de bijzondere techniek waar genoeg over geschreven is. Dit is absoluut de motor waar je voor moet gaan. Prijsverschil is te verwaarlozen voor wat je er voor terug krijgt. Kan me niet voorstellen dat je alsnog voor de G zou kiezen als je nu een nieuwe 3 gaat bestellen. Mijn review, mijn mening :-).
Ik heb zelf gekozen voor de Michelin Pilot Sport 4 banden en ik heb daar toch wel een beetje spijt van. Hoewel ik ontzettend veel grip heb, maken deze banden de auto stugger, de PS3 op de MY2017 reden comfortabeler. Ik raad ze voor deze Mazda 3 niet aan.
Tot zover. Als er vragen zijn, beantwoord ik die graag. Ik zal de review en verbruiksmonitor actueel houden.
Elke dag genieten van de 3
- 8.000 km
Met 8.000 km op de teller, een terugroepactie vanwege een motorstoring, een vervangen compressor, een nieuwe module vanwege een motorstoring, winterbanden gemonteerd en de tankbeurten netjes bijgehouden in de verbruiksmonitor… kan ik mijn review over de Mazda 3 HB met Skyactiv-X motor aanvullen.
Motor
Ik heb aardig wat reviews van de M3 gezien en hoorde meerdere journalisten zeggen dat de Skyactiv-X motor onderin helemaal niet zoveel power heeft als een diesel zoals Mazda verkondigt. Dat klopt helemaal, als je de motor gaat uitproberen bij het stoplicht en verwacht dat je de stoel in gedrukt wordt.
Als je een dergelijke opmerking maakt, twijfel ik of je de memo van Mazda helemaal begrepen hebt. De trekkracht waar ze naar verwijzen is met een totaal andere ziel bedacht dan voor het neerzetten van sprinttijden. De paardenkrachten (180 stuks) van deze motor zal je echt moeten zien als een troef om het brandstofverbruik te verminderen. Deze motor is namelijk - in tegenstelling tot conventionele motoren - in staat om erg laag in de toeren, toch soepel en zuinig te rijden.
Wil je toch een sprintje doen, stelt de auto niet teleur… Maar verrassen doet hij ook niet.
De motorstoringen
Op 15 oktober 2019 toen mijn display een motorstoring aangaf, heb ik gelijk de dealer gebeld (inderdaad, terugroepactie), ik kon de volgende ochtend de auto bij de dealer achterlaten en ik kreeg tijdelijk een 3 met Skyactive-G motor. De volgende dag was de update geïnstalleerd, melding verholpen. Naast de melding maakte de auto laag in de toeren ook een vreemd geluid, bij de eerste 3 versnellingen was het goed hoorbaar. Na ongeveer een week rijden is dit ineens ontstaan. Dat bleek een defecte compressor te zijn. Heeft bij elkaar precies een week geduurd voordat ik de auto terug had.
Een kleine maand verder kreeg ik weer een motorstoring en is er een reset uitgevoerd na wat controles en uitleeswerk. De monteur gaf aan te verwachten dat het apparaat weer in storing zou gaan en dat de storing niet over zou gaan in noodloop. We spraken af om weer te gaan rijden en dat er bij de volgende storing een module vervangen zou worden. De volgende storing was geen verassing en heeft 4 weken op zich laten wachten. Dat is tijdens het schrijven van deze update iets langer dan een maand geleden. Tot nu toe geen problemen meer.
Schokkerig rijden verholpen
Ik heb me beklaagd over het af en toe schokkerig optrekken van de auto. Ondanks een stijve poot lijkt het net alsof de berijder geen controle over het gaspedaal heeft. Het is vooral merkbaar bij het filerijden. Met de voet heel licht leunend op het gaspedaal geeft de auto soms zomaar een schok, best oncomfortabel. Ik bleef eigenwijs de veiligheidssystemen hiervan de schuld geven, omdat het zo onnatuurlijk voelde. De camera’s zijn continu bezig om de omgeving in de gaten te houden en reageren met name door motorvermogen terug te houden en soms te remmen. Ik heb 2 veiligheidssystemen uitgezet: De Lane-keep Assist System en Distance & Speed Alert. Het resultaat: die auto schokte nog amper, en ik reed er veel comfortabeler mee. Met name bij het accelereren na rotondes was het merkbaar. Alle systemen uitzetten is mogelijk, maar niet wenselijk, dus ik heb het daar mee gedaan. Aanrader!
Na 6.000 km met de auto gereden te hebben schokt de auto helemaal niet meer. Rijdt nu echt fantastisch. Goed inrijden blijkt toch nodig te zijn.
Pluspunten
Knappe koppen bij Mazda die complexe functionaliteiten, simpel gemaakt hebben. Ik ga hier wat dieper op in, want ik ben van mening dat het simpel maken van zaken vaak onderschat wordt:
- Als je de auto in zijn achteruit zet, gaat de geselecteerde spiegel draaien. "Pfff... onder welke steen heb jij gelegen? Dat doet ongeveer de helft van de auto's in deze tijd", denk je dan terwijl je dit leest.
Het gaat mij dan ook om de manier waarop dit geconfigureerd is. De auto weet niet waar zich een stoeprand bevind, dus als er geen spiegel geselecteerd (met dezelfde knop waarmee je de spiegels instelt) is, blijven de spiegels gewoon in de normale stand.
Selecteer je dan alsnog een spiegel, draait alleen de gekozen spiegel naar beneden. Moet je toch de ander hebben? Selecteer dan de gewenste en binnen 2 seconden is die spiegel gedraaid en de ander weer in normale stand. Simpel en effectief!
- Ook voor het start-stop systeem zijn ze weer aan de tekentafel gaan zitten. In de handgeschakelde auto's die ik tot nu toe heb gereden werkt het als volgt: Als je bijna of (bij sommige auto's) helemaal stil staat, de koppeling los en de auto niet in versnelling hebt, valt de motor uit. Zodra je de koppeling in trapt gaat de motor direct weer aan en kan je wegrijden zoals gebruikelijk. Vaak zie je dat men de start-stop uitschakelt of niet (voldoende) gebruikt, omdat ze het vervelend vinden om het verkeer bij een stoplicht op te houden. Ze trappen bijvoorbeeld de koppeling dan al vroeg in i.p.v. op het groene licht te wachten hiervoor. Begrijpelijk, maar zonde. Het is immers bedoeld om brandstof te besparen, zo efficiënt werkt het starten en afslaan met een dergelijk systeem.
Bij Mazda hebben ze dat blijkbaar begrepen... Bij het intrappen van je koppeling gaat de motor nog niet aan, ook niet als je de auto vervolgens in versnelling zet. Het systeem start de motor pas wanneer je vervolgens je voet van de rem haalt of de koppeling op laat komen. Je krijgt dus al tijd om je voor te bereiden op het groene licht, zonder dat het je besparing negatief beïnvloed. Het starten gaat dan zo snel, dat je in één keer weg kan rijden zoals je dat zonder start-stop ook zou doen.
Simpele aanpassingen, maar weer zo effectief! Van het starten en stoppen zelf, merk je overigens bijzonder weinig. Er zijn nog wat handigheidjes, maar goed… genoeg hierover.
- De Adaptieve koplampen zijn top. Het zicht is altijd goed, maar verblind geen tegenliggers. Dan schakelt hij namelijk gelijk automatisch een aantal blokken uit. Dit maakt meedraaiende koplampen overbodig.
- Stoelbediening met geheugenstand, mijn dank is groot aan de uitvinder. Nooit meer geklungel met het opnieuw instellen van de bestuurdersstoel als een ander heeft gereden. 1 druk op de knop en ik zit weer perfect met de juiste spiegelinstellingen en head-up display.
- Het MZD Connect systeem vind ik lekker vlot werken. Pakt bijvoorbeeld mijn telefoon binnen enkele seconden na het starten op, de muziek wordt dan ook gelijk over bluetooth afgespeeld.
- De Bose speakers klinken heerlijk, het geluid is krachtig en zuiver. Hoewel ik wel graag wat meer instelmogelijkheden had gehad om het geheel iets ruimtelijker te laten klinken. (onder het mom van: "het kan altijd beter".
Minpunten
- Ik vind dat de veiligheidssystemen, het rijden zelf nog te veel negatief beïnvloeden. Mazda -maar ook andere merken- hebben daar stappen te maken.
- De Lane-keep assist is te scherp, geeft echt alarm - met geluid - als het systeem ziet dat je te snel dichtbij de lijnen komt. Dat is niet minder gevoelig in te stellen. Wat dan wel erg fijn is… is dat je deze helemaal kan uitschakelen, zonder dat het systeem weer automatisch aangezet wordt na een herstart. Zoals geschreven staat de Lane-keep assist dus permanent uit bij mij.
- Over de Adaptive Cruise Control is mijn mening niet veranderd. Wat een onding. Schakel ik dan ook uit als ik lange stukken rij. Deze wordt namelijk wel automatisch aangezet na een herstart. De ACC van deze auto rijdt overigens het verkeer gewoon rechts voorbij. Bij VAG remt het systeem daar ook op af, om rechts “inhalen” te voorkomen.
- De auto is - ondanks mijn bandenkeuze - minder comfortabel geworden, vooral achterin komt de suspensie wat bonkerig over. Ik merk het ook met de winterbanden, Michelin Pilot Alpin PA4. De Multi link ophanging was echt beter.
- De lak van de auto is niet geweldig, is wat aan de dunne kant. Het kleurverschil tussen het plastic en metaal is goed waar te nemen. Idem als MY2017.
- De ultrasonische sensor heeft met name met slecht weer weleens een storing gegeven. Gaf aan dat ik voorzichtig moest rijden :-) Naar schatting ongeveer 5 keer gebeurd. Auto herstarten en weg is de storing.
- Bij het ingedrukt houden van de knoppen op de afstandsbediening sluiten/openen de ramen zich niet, net als MY2017. Gemiste kans, hoe moeilijk kan het zijn.
- Meerdere kids hebben in het begin geklaagd over de warmte op de achterbank, terwijl de airco op 20 graden en op automatisch stond. Ook voorin werd de auto soms veel te warm bij 20 graden, lijkt dan wel 23 graden te worden. MY 2017 stond op 20,5 of 21 en dat was een fijne temperatuur zonder jas. A5 idem dito. Dat zit hem voornamelijk in de optie “zetel-en aircotemperaturen koppelen”. Die staat bij mij inmiddels uit en de temp eigenlijk altijd op 20 en automatisch. Nu geen geklaag meer.
- Het instellen van een bestemming had beter gemoeten. Instellen met de draaiknop duurt veel te lang. De spraakbediening werkte in het begin niet goed. Gaf nog geen 25% directe match. Slecht dus. Bleek steeds beter te gaan met de tijd. Het systeem moet blijkbaar jouw stem inleren. Of ben ik gewoon D U I D E L I J K E R gaan praten? Mijn vrouw en kinderen luisteren ook niet beter, dus dat laatste zal het wel niet zijn.
Bijzonderheden:
- Tijdens het schoonmaken van de auto met de sleutel in mijn jaszak, ontgrendeld de auto zich steeds. Echt apart.
- Ik heb een heel mooi leren hoesje bij de sleutels gekregen van de dealer. Daar zat de reserve sleutel in. Het hoesje zit echter zo strak dat het de batterij van de afstandsbediening leeg getrokken heeft. Daar kwamen we achter toen de module vervangen was en de reserve sleutel ook weer ingeleerd moest worden.
Even samengevat ben ik erg tevreden met de auto. Ik krijg er leuke reacties op. Bij het stoplicht een duimpje of een goedkeurend knikje. Als de auto ergens geparkeerd staat, zie ook wel eens mensen om de auto heen lopen. Leuke reacties tot nu toe. Met de A5 keek men toch anders naar je, met afgunst en negatief oordeel.
Er zijn zeker weer wat dingen die beter kunnen, maar over het algemeen is het een prima apparaat. Ik begin ze ook steeds vaker op de weg te zien, meer dan de MY2017 in die tijd. Laatst een rode met zwarte wielen, prachtig! Fijn voor het straatbeeld, doet Mazda toch goed hoor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.5 e-SkyActiv-G M Hybrid 140 Nagisa | Nieuw | Voorraad | Incl. Instapvoordeel (t/m 30-06-2025)
- 2025
- 1 km

Mazda 3 2.5 e-SkyActiv-G M Hybrid 140 Takumi | Nieuw | Voorraad | Incl. Instapvoordeel t.w.v. € 3000,- (t/m 30-06-2025)
- 2025
- 1 km

Mazda 3 2.5 e-SkyActiv-G M Hybrid 140 Takumi | Demo |
- 2025
- 2.500 km