Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-X 2.0 180 Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het Begin

  • 1.000 km

Daar is hij dan, mijn nieuwe Mazda 3 en mijn eerste review hier.

Ik mocht van mijn werkgever een nieuwe leaseauto uit gaan zoeken. De voorwaarden van mijn werkgever waren :
- Er moet een trekhaak onder zitten.
-
-

Voorwaarden voor mijzelf waren :
- Het gezin moet er in passen ( Man, vrouw en 2 kids van 2 en 5 )
- Sportief uiterlijk
- Leren bekleding
- Een auto die je niet op elke straat hoek tegen komt

De kandidaten waren :
- Kia ProCeed
- Seat Leon
- Mazda 3
- Alfa Romeo Guilietta

Eerst bij de Kia wezen kijken. Mooie auto, veel ruimte, maar mijn vrouw vond het niks. Nu moet je weten dat ik niks te vertellen heb thuis, dus deze viel af.
De Seat Leon viel al meer in de smaak bij de vrouw. Echter wilde ik graag een auto die je niet op elke straat hoek ziet, en welke pannenkoek heeft er verzonnen dat ALLES touch moet worden in die auto. Echt niet te doen gewoon. Ook werd ik niet echt lekker geholpen door de dealer.
Bij de Mazda dealer hadden ze dat beter voor elkaar.
En na de 3 in het echt gezien te hebben was ik eigenlijk al verkocht. De proefrit bevestigde dit.
Daarna nog even naar de Alfa gaan kijken. Wat ik me nooit gerealiseerd heb is dat de Guilietta al weer 10 jaar oud is. Dit is goed te zien in het interieur + het feit dat ze er een aftermarket radio in zouden plaatsten omdat de originele radio niet meer met de tijd mee kon komen, was dit een afknapper.

Goed. Lang verhaal, kort.
Mazda 3 Comfort
- Handbak
- Skyactive X
- Bose
- Leder
- Sportpakket
- Rubber mattenset

Dan nu maar eens beginnen aan de review van de auto zelf.
De eerste 1000 km staan op de teller. Dus tijd voor een opsomming van plus en minpunten tot nu toe.

+ Uiterlijk
+ Rijcomfort
+ Bose
+ Interieur
+ Bediening van de infotainment
+ Geheugenstand stoel
+ Head up display
o Vermogen
- Veiligheidssystemen
- Kras gevoeligheid rondom de pook
- Lip achterkant pas niet IVM trekhaak
- Constructie opberg vak tussen de voorstoelen

+
Het uiterlijk van de auto is een genot om naar te kijken. In Jet Black met zijn donker grijze velgen en het sportpakket ziet het er gewoon erg dik uit. Had hem er graag helemaal rondom op gehad, maar dit kon niet aangezien er dan een gat moet komen op de plek van de trekhaak. Erg jammer maar het is niet anders. Helaas binnen 1 week al wel last van steenslag op de motorkap.
Ook is het een genot om in de auto te rijden. Hij stuurt strak, ligt goed op de weg en de stoelen zitten heerlijk.
Het Bose systeem klinkt heerlijk en is goed in te stellen.
Geen kraakjes of andere bij geluiden als je het systeem vol open zet.
Het mooie interieur is voor mij een groot pluspunt. Het ziet er ( op het gedeelte rondom de pook ) allemaal erg netjes uit. Alles werkt met fysieke knoppen die op een logische plek zitten, of via het infotainment.
Dat infotainment is ook al ze lekker. Heerlijk hoe dat werkt met de draaiknop op de middentunnel. Het scherm zit lekker hoog en is enkel met die knop te bedienen.
Dit werkt erg handig en doeltreffend.
Het navigatiesysteem heb ik slechts 1 keer geprobeerd.
Werkt voor mijn gevoel prima. Echter gebruik ik verder altijd Maps via de Apple Carplay.
Ideaal is ook de geheugenstand van de stoel, spiegels en het HU Display. Nooit meer alles opnieuw instellen al je vrouw er aan gezeten heeft.
Het head up display vind ik ook een groot pluspunt. Het werkt goed en geeft voldoende informatie.

o
Ik kan nog slecht een mening geven over het vermogen wat motor levert.
Ik weet, het is een benzine 2 liter zonder turbo. De auto's die ik hier voor had voelde sneller aan, maar zijn het op papier niet.
Jaag je hem flink in de toeren wil hij wel. Maar onderin mis ik echt wel wat koppel. Ik merk wel dat ik er rustiger door ben gaan rijden. Dus misschien is het wel beter zo.
Het verbruik kan ik niks over zeggen. Ik heb al een paar keer een kar mee moeten nemen. Het verbruik is dus totaal niet representatief.

-
Wat heb ik toch een hekel aan die zogenaamde veiligheidssystemen. Het 'je moet wel binnen de lijntjes blijven' systeem heb ik na 5 minuten al uit gezet. Ik rij regelmatig polderwegen waar je over het lijntje moet als er een tegenligger aan komt. Dan zit ik niet op een auto te wachten die me weer richting die tegenligger duwt.
Gelukkig is dat systeem permanent uit te schakelen.
Het ACC ben ik ook nog geen fan van. Misschien moet ik er mee leren omgaan, aangezien dit dus wel standaard aan staat.
Tevens werkt het systeem dat je waarschuwt als er een auto naast je zit niet als je er een kar achter hebt hangen.
Rondom de pook zit het nu al helemaal onder de krassen.
Misschien ga ik maar eens kijken of er iets te krijgen is om daar overheen te plakken. Ik denk dat het er over 2 maanden niet meer uit ziet.
Helaas past de lip die onder de achterbumper komt bij het sportpakket dus niet in combinatie met een trekhaak.
Toch wel jammer aangezien hij er van de voor/zijkant echt dik uit ziet en dit aan de achterkant net mist.
Tevens vind ik de constructie hoe de armsteun open en dicht gaat niet echt lekker werken. Je moet de steun eerst naar achter schuiven voor hij open kan. Ook voelt het niet echt solide aan.

Morgen nog even langs de dealer. Het lijkt er op dat 1 van de banden niet lekker gebalanceerd is. Tussen de 70 en 90 begint er aan de achterkant wat te trillen.

Verder nog dank aan de dealer Moerman Jansen in Alblasserdam. Erg goed geholpen daar.

Als er wat meer KM op staat of als er gekke dingen gebeuren zal ik het hier plaatsen.

Nieuwe banden en headsup display

  • 2.450 km

Afgelopen 2 dagen heeft de auto bij de garage gestaan, de reden, een trilling zo rond de 80 km per uur.
Ik dacht dat de wielen niet goed gebalanceerd waren, echter constateerde de dealer na eerst gebalanceerd te hebben dat de banden niet rond waren.
Ik had het zelf nog niet opgemerkt maar de monteur vond dat het headsup display geluiden maakte. Dit blijkt een kwaal te zijn bij de 3, en deze is dus ook gelijk vervangen.

Het resultaat is dat de auto nu met alle snelheden boven de 50 een stuk fijner rijd.

Ik begin steeds meer te wennen aan de motor. De lineaire opbouw van het vermogen bevalt me wel. Mijn rijgedrag is er rustiger van geworden. Bij sportief rijgedrag gewoon wat verder door trekken en dan wil hij wel.

Verder viel mij de grip in de sneeuw op. Ik heb geen winterbanden maar heb totaal geen problemen gehad met de winterse omstandigheden. Daar merkte ik toch een groot verschil met de Mazda 2 die ik als leen auto had mee gekregen van de garage. Daar moet je veeeeel rustiger mee rijden.

Ook ben ik mij mening over de ACC aan het bijstellen. Ben het vaker gaan gebruiken. Het hangt van de verkeersomstandigheden af of het fijn is te gebruiken. Maar ik moet nu toch zeggen dat het in 75 procent van de ritten prima bevalt.

Minpunt is nog steeds de kras gevoelige midden console.

Een half jaar verder

  • 12.500 km

Ik heb de auto nu een half jaar dus weer eens tijd voor een update.
Ik zal beginnen met een lijstje plus en minpunten die mij zijn bij gebleven van het afgelopen half jaar.

+ Rijeigenschappen. Een belangrijk puntje voor mij persoonlijk. De auto is wat strak afgeveerd, maar verder niks te klagen. Bochten in deze auto zijn heerlijk. Een klaverblad nemen met een snelheid hoger dan überhaupt is toegestaan is geen enkel probleem. De snelweg is de plek waar de auto zich prima thuis voelt. Stabiel, rustig en zo lang je de maximale snelheid overdag aan houd is hij redelijk zuinig.

+ Uiterlijk. In mijn ogen nog steeds de mooiste in zijn klasse van dit moment. En met mij zijn er nog meer die er zo over denken, want wat een hoop positieve reacties krijg ik op de auto. Het (deels) aero pakket dat op de auto zit maakt hem net nog wat dikker. Is hij dan perfect hoor ik je vragen??
Nee, persoonlijk zou ik hem nog 2 cm willen laten zakken en de wielen iets verder naar buiten zetten, deze staan in mijn ogen net te ver binnen de carrosserie. Maar goed, lease auto......

+ Infotainment/Bose. Wat een genot is het om gebruik te maken van het infotainment systeem. De draaiknop waar mee je alles bediend werkt echt perfect. BT werkt gelijk, net als Apple Carplay. Niks makkelijker dan je telefoon koppelen, muziek/podcasts afspelen, navigeren met kaarten die altijd up to date zijn en flitsmeister die me de boetes bespaard. Het Bose systeem klinkt ook heerlijk. Mijn advies: hou de instellingen van het systeem zo standaard mogelijk. Met elke aanpassing die je maakt word het minder.

+- Interieur. Het is (nu) nog steeds een feestje om in de auto te stappen. Het interieur ziet er (tot nu toe) gewoon prachtig uit. De elektrische verstelbare stoelen icm de spiegels zijn ideaal. Mijn vrouw en ik verschillen nogal van zitpositie en met 1 druk op de knop staat alles zoals je het hebben wilt. Voor ons allebei. De stoelen zitten heerlijk en op het eerste oog lijkt alles heel netjes afgewerkt. Het minpuntje in dit verhaal vind ik de kwaliteit van de materialen. Er zijn materialen die nu al slijtplekken beginnen te vertonen. Om over het krassen van de middenconsole en het glas van de teller bak maar de zwijgen. Ik vraag serieus af hoe dit er over 4,5 jaar uit ziet. Verder ben ik niet te spreken over de automatische stand van de klimaat bediening. Waar ik bij mij vorige auto hier nooit iets aan hoefde te regelen werkt deze gewoon slecht. Is het wat warm in de auto (en dat is het al snel) blaast de fan vol in je gezicht. Ook duurt het te lang voor de airco echt koud is, en is de auto dan op de gewenste temperatuur blijft er altijd lucht tegen je gezicht aan blazen. Niet echt fijn.

+- Lak Mazda heeft mooie kleuren op de auto's zitten. Het kenmerkende diep rood is een mooi voorbeeld, persoonlijk hou ik meer van zwart en de metallic zwarte lak die op mijn auto zit valt me zeker niet tegen. Wat me wel tegen valt is de kwaliteit van de lak. De auto zal nooit een wasstraat zien maar heeft toch de grootste moeite om netjes te blijven. De lak is ontzettend gevoelig en heeft echt veel aandacht nodig. 2/3 dagen vogelpoep erop laten zitten is gegarandeerd lakschade. Volgens de dealer komt het omdat ze minder chemische toevoeging mogen gebruiken in de lak.

+- Verbruik/vermogen Hier had ik meer van verwacht. Ik wil graag nog eens een test laten uitvoeren om te kijken de auto het vermogen/koppel levert wat ze opgeven. Zelfde verhaal met het verbruik. Er is geen 1 auto die de fabrieksopgave haalt, maar deze wijkt wel erg ver af. Het gecombineerd verbruik na een half jaar is 7l/100. Mazda claimt dat het ze met de helft af kunnen....
Nu ben ik een sportieve rijder en rij regelmatig met kar en korte stukken maar het valt mij wel tegen. Rij je veel N-wegen of 100 daalt het verbruik al snel richting de 5l/100.

- Veiligheidssystemen. Wat kan ik toch slecht overweg met die systemen. En dan vooral de actieve systemen. Lane assist heb ik na 10 km al uit geschakeld. Ronduit gevaarlijk dit systeem. Er is ook een systeem dat je dode hoek in de gaten houd. Deze is inmiddels ook uitschakelt. Soms werkt het wel. Andere keren weer niet, je kan er totaal niet van op aan. Gelukkig kan je deze systemen uitzetten. Verkeersborden herkenning dan weer niet.
Zeer regelmatig klopt de snelheid niet met de situatie. Ik heb geprobeerd het uit te zetten, maar na 4/5 keer starten komt het toch weer terug......

Mijn conclusie na een half jaar is, dat ik zeker geen verkeerde keuze heb gemaakt. Ik ben erg tevreden met de 3 en stap nog elke dag met plezier in de auto. De kwaliteit van de materialen valt wat tegen, daar tegen over staat dat het de mooiste auto in zijn klasse is. Ik mis wat vermogen maar hij maakt het ruimschoots goed met de wegligging en het bochtenwerk.
De veiligheidssystemen zijn wat irritant maar daar ontkom je tegenwoordig niet meer aan.

1 Jaar

  • 26.000 km

1 Jaar mag ik alweer met veel plezier in de Mazda rond rijden.
Nog steeds geen moment spijt gehad van mijn keuze.
Ik heb aan al het bovenstaande weinig toe te voegen.
De pluspunten blijven overeind staan, net als de minpunten.
Laatste tijd komt het wel regelmatig voor dat de deur ontgrendeling via het handvat niet lekker werkt. Hier door moet ik toch de sleutel uit de zak pakken om de auto te openen. Het lijkt het meeste voor te komen als er wat meer vuil op de auto zit.
Ook mis ik wat interieur verlichting. In mijn vorige auto zat verlichting in de deur panelen en rondom de bekerhouders. Dit was toch wel erg fijn.
Op naar een nieuw jaar. Hopelijk blijft de auto het net zo doen als afgelopen jaar. Want dan rij ik weer een jaar rond met een smile op mijn gezicht.

Nieuwe banden en op de rollerbank

  • 45.000 km

Tijd voor weer eens een kleine update.
We zijn alweer bijna een jaar verder en ik rijd nog steeds met veel plezier rond in de 3.
Omdat we van plan waren om met de 3 naar Frankrijk af te reizen inclusief kids en bagage en we nog wat weekendjes weg wilde waar ook de hond mee mocht, hebben we een dak koffer en dak dragers aangeschaft.
Helaas heeft Mazda een soort patent op dak dragers met deze auto waar door je deze dus altijd bij Mazda aan moet schaffen.
Ook moeten de dak lijsten vervangen worden door andere.... dit liep al met al nog behoorlijk in de papieren.
Iets om rekening mee te houden dus.
Zeker omdat we de dragers helemaal niet nodig hadden op vakantie aangezien er toch echt wel veel in die kofferbak past.

Tevens had ik me opgegeven voor de rubriek 'op de rollerbank' om maar eens te kijken of de x motor ook echt het opgegeven vermogen levert.
Een leuke en interessante ochtend. Het resultaat van de meting is uiteraard binnenkort in de Autoweek en op de kanalen daar van te bekijken.

Kort geleden zijn de voorbanden vervangen. Deze waren behoorlijk scheef afgesleten en met de aankomende slechtere weersomstandigheden vond ik het toch wel fijn als er goede banden onder zitten. De Bridgestone zijn vervangen door een setje Michelin banden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens