Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Luxury (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 122 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 4.100 km |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Nieuwe "Daily" tijdens corona
- 4.400 km
Beste lezer,
Ik ben de verse bezitter van deze jong-gebruikte Mazda 3.
De aanschaf van een dagelijkse auto naast mijn MX-5 stond eigenlijk pas voor volgend jaar op de agenda.. Niemand zal ontkennen dat 2020 veel plannen overhoop heeft gegooid; zo ook betreffende de aankoop van mijn auto.
--- De keuze ---
Ik kan me goed herinneren dat ik in februari vorig jaar aanwezig was bij de Nederlandse introductie van de Mazda 3. Dit model trok toen al mijn aandacht vanwege het opvallende design en eigenlijk vooral door de SkyActiv-X motor die later hierop geïntroduceerd werd.
Het bleek dat ik niet voor niets ging. Eenmaal plaatsgenomen in het interieur was ik behoorlijk onder de indruk van de afwerking, kwaliteitsgevoel en bijzonder complete uitrusting. Wél viel de beperkte interieurruimte op, maar dat was/is voor mijn situatie van ondergeschikt belang.
Omdat ik geen enkele haast had met de aankoop heb ik genoeg tijd gehad om ook bij andere merken een kijkje te gaan nemen (ik reed woon-werk met mijn MX-5, en dat met veel plezier).
Mijn budget lag rond of onder de 30k en ik zocht een jong-gebruikte C-segment directie of demo auto (mijn werkgever doet niet aan lease).
- Mercedes A klasse: Prachtige auto met een interieur dat voor mij wellicht iets té hip is. Maar helaas, als je meer wilt dan 4 wielen betaal je makkelijk meer dan 45k. Dan ga ik liever bij Tesla shoppen.
- BMW 1 serie: Viel me echt enorm tegen. Ik kende de 1er als een fijne, moderne auto (model 2012). Het nieuwe model is oudbollig en achterhaald van buiten en van binnen en de prijs is haast hetzelfde als de Merc. Next.
- Volksw.. : Het leven is te kort om Golf te rijden.
- Lexus CT200h: Geen mooie auto, maar wel erg degelijk en zuinig. Echter loopt de CT alweer een tijd mee en dat zie je. Desalniettemin stond deze CT hoog op mijn verlanglijst.
- Toyota Corolla: Dít bleek uiteindelijk dé auto die op alle vlakken de strijd aan kon met de Mazda 3 wat mij betreft. Bijzonder zuinig, Toyota - dus erg betrouwbaar, zeer complete uitrusting en het interieur volstaat. Het speerpunt van de Corolla is de aandrijflijn natuurlijk, de 1.8 of 2.0 hybrid. Mooi spul voor een goede prijs.
Zowel de Toyota Corolla als de Mazda 3 op de uiteindelijke shortlist dus. Twee erg verschillende auto's met elk hun eigen charme die als totaalpakket beide kloppen wat mij betreft.
Welnu, ik blijf uiteindelijk in het hart een liefhebber en emotie weegt voor mij zwaar.
Wanneer je je auto ergens achterlaat vind ik dat deze automatisch een omkijk-reflex moet uitlokken. Zoals wanneer je de liefde van je jeugd gaat moeten missen voor een lange tijd en hem/haar achterlaat op het station. Wanneer ik in mijn auto stap, wil ik dat het interieur elke keer weer even op me inwerkt en me het gevoel geeft dat ik iets speciaals heb gekocht.
Dat gevoel denk ik bij de Mazda nog erg lang te hebben. Dát moest hem worden.
--- Uitrusting ---
Elke Mazda 3 is enorm rijk uitgerust in de basis. Ik geef zelf weinig om lederen bekleding, stoelverwarming etcetera. Alles wat er echt op moest zitten zat eigenlijk al op het basismodel. Wél zie ik de meerwaarde van de hogere uitrustingsniveau's. Het komt het waardebehoud ten goede en zaken als de mooie Luxury exterieur verlichting zijn wel de kers op de taart.
Ik heb uiteindelijk alle uitrustingsniveau's in het oog gehouden en was gewoon op zoek naar een goede deal voor een betreffend niveau. Het had net zo goed de basisuitvoering kunnen zijn die nu voor mijn deur stond.
--- Aandrijflijn: SkyActiv-G of X? ---
Ondanks mijn eerdergenoemde interesse en waardering voor de X techniek, heb ik uiteindelijk bewust niet voor deze motor gekozen.
- Ik koop de auto privé. Als lease rijder kun je het je prima veroorloven om nieuwe techniek te proberen, de kosten zijn niet voor jou als het misgaat. Privé vind ik het een risico.
- De kosten van de X vallen uiteindelijk wat tegen vergeleken met de verwachtingen. De wegenbelasting is hoger dan de G en het praktijkverbruik compenseert hier niet voor lijkt het.
- Ik heb de extra PK's niet nodig. De G is een erg fijne en soepele motor en dat volstaat voor mij.
- In jong gebruikte uitvoering zijn de X motoren blijkbaar een stuk gewilder en duurder dan de G motoren. Het prijsverschil lag over het algemeen rond de 2000 euro bij gelijkwaardige uitvoering / km stand.
Verder schakel ik graag zelf, dus de heerlijke Mazda handbak icm de SkyActiv-G moest het worden. Zeker geen straf en toch nog een beetje met het verstand gekozen.
--- De koop en aflevering ---
Zoals ik al aangaf heeft Corona bijgedragen aan de vervroegde aankoop van de 3. De crisis heeft vele nadelen, maar 80% minder autokopers in de showroom zorgt voor grote flexibiliteit bij de verkopers wat betreft prijsstelling.
Toen ik een directie-auto in Luxury uitvoering en met mijn voorkeurskleur Polymetal Gray met 4 dkm op de teller zag bij een dealer uit Amsterdam voor een slordige 3000 euro minder dan voor het Corona tijdperk het geval was, ben ik gaan kijken en proefrijden. Na nog een flinke korting zette ik dan toch mijn krabbel maar. Ik geloofde niet dat ik verder nog zo'n goede deal ging tegenkomen.
Aflevering geschiedde 4 weken later, nadat de dealer een aantal kleinigheden nog had aangepakt. Nou ja, klein; 2 nieuwe velgen, een nieuwe stoelbekleding, kleine dorpelschade en 2 verlichte instaplijsten. Ontvangst was prima geregeld, met gepaste afstand. Ik ben de auto alleen gaan ophalen (helaas), maar het was keurig geregeld. De dealer is Van Nieuwkerk overigens.
--- Eerste indruk als eigenaar ---
Ik loop naar de auto toe en klik op de sleutel. De auto opent, ik neem plaats en zit direct goed. Voordat ik bij de deur ben heeft de auto namelijk al de stoel, spiegels, head-up display en veiligheidsinstellingen aan mijn persoonlijke instelling aangepast, op basis van de instelbare sleutelherkenning. Ik druk de startknop in en de motor start soepel op de achtergrond, zonder het typische start-motor geluid.
-klik-, in zijn achteruit met een prettig schakelgevoel, de haarscherpe achteruitrij camera komt op het scherm en de spiegels draaien automatisch naar beneden. Ondanks het matige zicht rondom manoeuvreer ik de auto makkelijk uit het parkeervak en weg ben ik.
Ik heb inmiddels de eerste 300 km op de teller erbij gezet: een lange snelwegrit en een mooi stuk Limburgs heuvelland.
Wat mij het meeste opvalt is hoe stil de auto is. Op de snelweg zoef je heerlijk over het asfalt alsof het niets is. De motor doet soepel op de achtergrond zijn werk en de stoelen kan ik uren in zitten (voor mij een ware uitzondering). De head-up display geeft de snelheid, maximumsnelheid, navi-informatie, dode hoek status en cruise-control informatie weer op een heldere manier, waardoor je ogen eigenlijk nooit van de weg hoeven. Het infotainment scherm zit op een prettige locatie en heeft een fijne bediening. Apple Carplay is een heerlijkheid. Infotainment moet je aan tech-bedrijven overlaten, niet autofabrikanten.
De rij-eigenschappen op kleinere weggetjes zijn zonder meer goed. Echter, ik ben mijn MX-5 gewend dus ik zal niet pretenderen bijzonder onder de indruk te zijn van hoe dynamisch de 3 is. Dat is dan ook niet de bedoeling van de auto. Hij stuurt erg prettig en communicatief, maar nodigt niet uit tot sportief rijden. Opvallend is dat de vorige generatie duidelijk sportiever was.
Des te meer indruk maakt het exterieur en interieur. Ik krijg van alle kanten complimenten over de afwerking en uitstraling van de auto. Eigenlijk verwacht haast niemand een dergelijk niveau van een Mazda en de 3 maakt op een positieve manier indruk. Wederom verbazing wanneer men hoort wat het gekost heeft.
Hij voelt aan als een echt Pre-*kuchkuch*-um product, zonder de prijs. Over haast elk detail is nagedacht en dat merk je, alle lof voor Mazda.
--- Kosten ---
De wegenbelasting is 48 euro p/m en de eerste 300 km heeft hij 5 L/100km verbruikt. Ik zal dit op Spritmonitor bijhouden, ik ben benieuwd. Onderhoud zal me zo'n 400-500 euro per jaar gaan kosten schat ik, alles meegenomen.
Ik ben erg benieuwd hoe de auto -en vooral het interieur- de tand des tijds zal doorstaan. Mijn plan is om de auto zo'n 8 jaar te bezitten dus we gaan er zeker achterkomen.
--- Conclusie ---
Zoals haast elke verse eigenaar ben ik erg tevreden met de aankoop, maar kan ik nog geen eerlijk en compleet beeld geven van alle voor en nadelen. Ik ga er nu een tijdje mee rijden en zal t.z.t. de review updaten met een duidelijk beeld van mijn positieve en negatieve bevindingen.
Als er vragen zijn hoor ik het graag!
Een elegant geïntegreerd geheel
- 10.500 km
We schrijven inmiddels september 2020 en de '3 en ik hebben een nette 6.000 km de tijd gehad om kennis met elkaar te maken. Een mooi moment voor een eerste échte review.
--- Gebruik ---
In de afgelopen 3 maanden heb ik uitgebreid beroep gedaan op de diensten van mijn Japanse reisgezel.
De auto dient op de eerste plaats voor mijn dagelijks woon-werk verkeer, welke zo'n 60 km per dag bedraagt. Door corona is dit gereduceert tot 2-3x per week; dat loopt dus niet hard op met ~600 km per maand. Tijdens deze ritten doet de Mazda zijn werk bijzonder goed. Een fluisterstille motor en interieur, erg fijne Apple Carplay en infotainment en de adaptieve cruise is - meestal - prettig in gebruik. Ook valt het audiosysteem mij positief op bij de dagelijkse kilometers. DAB+ in combinatie met een zeer verfijnde installatie zorgt voor een prettige luisterervaring die ook na 3+ maanden nog positief verbaasd (ben ik niet van Bose gewend!).
Bovengenoemde ritten zorgen natuurlijk niet voor de huidige kilometerstand. Het gros ervan kan worden toegeschreven aan een vakantie naar Denemarken. We hebben met 2 koppels afgelopen juli koers naar het noorden gezet om op een Corona-veilige manier van de prachtige Deense Jutland regio te genieten. Een weekje de tijd genomen om via drie verschillende locaties lekker te wandelen, BBQ'en, rond te reizen en even in de lege natuur aan de Corona situatie te ontsnappen die het dagelijks leven zo beheerst.
Enfin, de Mazda heeft zich een gezonde 2.500 kilometer mogen bewijzen als vervoersmiddel voor 4 personen. Dat heeft deze zeker niet onverdienstelijk gedaan. U mag weten dat ik een gevoelige rug heb en op langere ritten doorgaans niet comfortabel zit in auto's. Alleen de betere Volvo's en een Mercedes S klasse vormden tot nu een uitzondering op de regel. Tijdens de vakantie echter geen enkele last van mijn rug gehad, de stoelen bieden een erg goede ergonomie en de verstelbare lendesteun is vooral prettig hierbij. Je wordt niet snel moe achter het stuur vanwege het stille en rustige interieur, alsmede de goede integratie van assistentiesystemen/infotainment/comfortfuncties.
Al met al wordt de auto gebruikt voor een goede mix van korte en lange afstands ritten waarbij steeds andere zaken opvallen. Meer details in de volgende sectie.
--- Assistentiesystemen ---
Zoals beschreven in het eerste deel van deze review zit er een hoop op en aan de Mazda, waarvan het leeuwendeel standaard. Ik neem hier kort de tijd om te beoordelen hoe goed enkele van deze systemen - mijns inziens - daadwerkelijk zijn.
- Head-up Display: Voor mij een van de belangrijkste opties. Het is een van de grote factoren die zorgen voor de fijne, moeiteloze rij-ervaring; je kijkt amper nog naar je klokken en bent alleen bezig met de weg. Zo hoort het ook, alleen wanneer je specifieke informatie nodig hebt of zaken wilt verstellen verplaats je je blikveld. De head-up display bevat precies de kritieke informatie, niet minder en vooral niet meer. Less is more ten slotte. Dat de projectie in de voorruit zit is een mooie bonus en past bij de rest van de auto.
- Adaptieve Cruise Control: Achtung, temper uw verwachtingen. Neen, het is geen zelfrijdend systeem. Het viel me initieel hierom wat tegen, maar het was voor mij een kwestie van wennen. Ik zal het niet mooier maken dan het is; andere merken doen het ongetwijfeld beter. Ik gebruik het inmiddels vooral als een 'uitgebreide' reguliere cruise control waarbij ik veelvuldig gebruik maak van de 'Cancel' en 'Resume' knoppen. Kom je met meer dan 10 km/h verschil aan bij je voorganger? Cancel tijdig, uitrollen, resume en de auto houdt mooi afstand. Voor mij prima werkbaar en inmiddels moeiteloos automatisme.
- Dode-hoekherkenning: Dit is een prettig hulpmiddel en ervaar ik vooral als een comfort-verbeteraar. Natuurlijk kijk ik nog steeds over mijn schouder voordat ik een bocht neem of van baan wissel, maar als ik het dode hoek symbool in mijn HUD of zijspiegel zie hoef ik niet eens te kijken. Simpelweg wachten tot het uit springt, kijken en gaan. Fijn is dat het dus zowel in de HUD als de zijspiegels zit.
- Adaptief (groot)licht: Mijn Luxury uitvoering heeft een systeem waarbij het grootlicht met LED blokjes werkt en dus het grootlicht kan voeren zonder tegenliggers te verblinden. In theorie natuurlijk - ik ben tegenover deze systemen altijd erg achterdochtig omdat ik regelmatig aan de andere kant van de lichtbundel heb gezeten. BMW en Mini hebben dit bijvoorbeeld totaal niet op orde en verblinden tegenliggers helaas regelmatig, is mijn ervaring. Laat ik voorop stellen dat de Mazda projectoren werkelijk een gi-gan-tische bak licht tevoorschijn toveren. Onvoorstelbaar. Het lijkt tot nu toe dat het systeem ook zeer responsief is tegenover tegenliggers, maar ik heb te weinig ervaring ermee om goed te oordelen. Ik hou het met achterdocht in de gaten.
- Infotainment/Apple Carplay: Gewoonweg 'ja'. Top. Ga ik weinig woorden aan vuilmaken. Simpel, strak, schoon, to the point. Je vindt direct wat je moet vinden. Switchen naar Carplay of juist terug naar Mazda? --> thuisknop inhouden en 'blieb'. Navigatie op Waze? De fysieke navigatieknop verwijst dan inderdaad naar Waze! Chapeau Mazda, tot nu toe lijkt alles bijzonder goed doordacht en geïntegreerd.
--- Indrukken en reacties ---
Het is duidelijk te merken dat het design polariserend is, en dat vind ik erg leuk.
Het gros van de reacties is overweldigend positief; mensen vinden de auto prachtig, weten eigenlijk niet goed wat het is en zijn verbaasd over het design en de afwerking bij zo'n Mazda. Het merk lijkt toch wat onbekend bij velen. Het koppel wat met ons meereed naar Denemarken heeft zich meermaals verwonderd over de rij-ervaring en algehele indruk van de auto en hadden 'm een flinke prijsklasse hoger geschat.
Daarnaast zijn er natuurlijk de personen die zelf (het liefst) Golf rijden en die hebben vaak minder met het design, voornamelijk qua exterieur. Toch betrap ik deze mensen steeds weer opnieuw een blik op de auto te werpen van een andere hoek met een geïntrigeerde, haast schuldbewuste, nieuwsgierige blik waaruit ik graag enig innerlijk conflict opmaak. Wellicht is het mijn eigen fantasie.
En voor u het verkeerd opvat; nee, ik wil geen negativiteit richting de laatstgenoemde groep ventileren. Het is mooi dat mensen verschillend zijn. Een gewaagd design moét zowel positieve als gematigde reacties uitlokken en dat zou ik niet anders willen. Ik geniet ervan om een auto te rijden welke speciaal goed bij mij past en daarmee, per definitie, niet 'voldoet' voor een generiek persoon die alleen van A naar B wilt.
--- Betrouwbaarheid / Duurzaamheid / Aandachtspuntjes---
Na 10.000 km geen gekke zaken. Geen druppel olieverbruik en geen andere geen gekke zaken wat betreft betrouwbaarheid.
Ik heb gelezen dat een mede-3-rijder wat slijtage en problemen ervaart m.b.t. het interieur, dat ging om een Mazda 3 van een van de eerste oplagen. Mijn exemplaar heeft tot nu toe weinig problemen en lijkt nog slijtvast. Ik realiseer me dat de huidige kilometerstand natuurlijk nog geen goed beeld geeft.
Er zijn enkele kleine zaken geweest die ik toch even benoem:
- Krassen op de 'lens' van het instrumentenpaneel: Het plexiglas van de klokken achter het stuurwiel krast enorm snel. Blijkt een kwaal bij veel merken tegenwoordig.. Maar het feit dat mijn 20 jaar oude MX-5 een glashelder paneeltje heeft en dat de 3 na 1x (zéér) voorzichtig schoonmaken meteen krassen had, vond ik onacceptabel. Dealer gebeld; werd niet moeilijk over gedaan. Gratis vervangen en ik blijf er voorlopig g gewoon volledig vanaf. Wel nog klacht bij Mazda ingediend en die lijkt serieus ontvangen.
- Hoogglans interieur: Wat een rommel is dat. De Duitse merken passen het ook in overvloede toe en dat doet echt afbreuk aan een product. Ik heb het, zoals op de foto te zien, netjes gewrapt met een goede kwaliteit 3M folie. Kost je zo'n 50 euro totaal maar dan heb je ook wat. Het was mijn eerste wrap-ervaring, maar 't is echt geweldig spul. Je ziet er niets van als je alles fatsoenlijk demonteert.
- Klein rammeltje achter 't dashboard: Er zat een trilling achter 't temperatuurregel paneeltje in 't midden van het dashboard. Bleek een los kabelboompje te zijn, gevonden n.a.v. een tip op de Mazda 3 Facebook groep. Gevraagd aan de monteur om eens te kijken en deze heeft dit prima (kostenloos) verholpen. Tot op heden geen last meer van gehad.
- Cilinder uitschakeling: In het begin veroorzaakte dit veel trillingen rond 1700 rpm. Op de huidige kilometerstand heb ik er eigenlijk amper nog last van, het lijkt enorm afgenomen! Wat ook opvalt is dat het vooral als bestuurder voelbaar is, als bijrijder merk je er niet veel van.
--- Verbruik ---
De SkyActiv-G motor rijdt bij dagelijks woon-werk verkeer consequent tussen 4.8 en 5 L/100km. Dat is 70% snelweg 30% stad, 27 km enkele rit, 110 km/h snelweg overdag.
Lange ritten zoals naar Denemarken op 135 km/h stond de stand op 6 L/100km.
Ter verificatie houd ik een SpritMonitor bij aan de pomp en de boordcomputer wijkt consequent minder dan 0.1 L/100 km af.
Ik kan over het algemeen zonder problemen 900 kilometer op een tank rijden en dat lukt ook daadwerkelijk; dan tank ik nog steeds prima op tijd. Al met al vind ik dit zelf bijzonder zuinig en ben erg tevreden voor een 2.0 atmosferisch blok.
--- Tot slot ---
Het is een langer verhaal geworden dan gepland. Hopelijk heeft u er iets aan, stel gerust vragen of suggesties in de comments en ik doe mijn best om erop terug te komen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Uitgelicht aanbod

Mazda 3 2.0 e-SkyActiv-G 122 Comfort Sport Pakket | Leer | Navigatie | Elek. verstelbare stoel | Achteruitrijcamera
- 2022
- 12.522 km

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-M Head-Up | LED | 18" LMV | Leer | Stoelverw. | Adapt. Cruise | Navi | Clima | Camera
- 2019
- 133.600 km

Mazda 3 2.0 SkyActiv-X 180 Luxury 12 maanden Bovag garantie leer carplay
- 2020
- 59.622 km
Lees ook

Praktijkverbruik: is de Mazda 3 SkyActiv-X echt zuiniger?

Praktijkervaring Mazda 3: dit vinden eigenaren van hun auto

Mazda 3 2.0 SkyActiv-X - Op de rollenbank

Honda Civic vs. Mazda 3 - Dubbeltest

Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest
