Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)
Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst74.400 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug bij Mazda

  • 230 km

Sinds gisteren ben ik weer bij het merk waar ik mijn autocarriëre mee gestart ben: De mazda 3. Zo'n 26 jaar geleden gestart met een aftandse mazda 323 sedan van destijds 10 jaar oud. Inclusief roestgaten in de hoeken van de voordeuren, en kofferklep. Ja, roest was wel een dingetje bij mazda. Net als bij veel andere merken begin jaren 80 uiteraard.

Enfin, inmiddels zijn we dus bij de mazda 3 beland. Komen vanuit een mj 2018 seat ibiza fr 1.5 tsi evo. Heerlijke auto, maar hij werd helaas te klein. Wel de leukste auto die ik tot op heden gehad heb, dus de mazda staat voor een uitdaging.

De keuze ging eigenlijk tussen de skoda scala en deze mazda 3, nou de keus is duidelijk. Had op het forum een topic met poll geplaatst tussen deze 2 en veruit de meeste stemmen gingen naar de mazda 3. Gezien het feit dat de mazda naast een véél mooier interieur, standaard veel meer opties heeft en veel goedkoper was, was de keuze niet zo moeilijk. Mijn vrouw had voorkeur voor de scala, maar was na de proefrit ook om.

Gisteren heb ik hem opgehaald. Gelijk 2 jaar/150k km extra garantie erbij gekocht. Was maar 315 euro, dus zeker de moeite waard.

Het is een comfort uitvoering met bose geluid, leren bekleding en 18" lichtmetaal. In de kleur soul red. Ik weet dat tegenwoordig veel mazda's die kleur hebben maar vond het zelf toch de mooiste. Normaalgesproken heb ik liever wat anders dan wat iedereen al heeft, want ben liever geen grijze muis. Die rijden er al genoeg rond.

Qua rijden kan ik niet veel vertellen nog, maar degenen die mijn reviews kennen weten dat ik consequent ben met updaten, dus die updates zullen niet lang op zich laten wachten.

Heb wel al een paar dingetjes:

De cover van de sleutel... Manman, wat een plastic fantastic ding! Voelt echt aan als speelgoed, echt van dat goedkope, keiharde plastic, wat gelijk bekrast is en waarvan je denkt dat het na 1 val al gescheurd is. Verwacht je niet bij een merk wat juist bekend staat om zijn degelijke afwerking.
Dan zijn er nog de koplampen. Ik heb een comfort uitvoering en die heeft geen led dagrijverlichting maar gewoon halogeen! Alleen de Luxury uitvoering in Nederland (in Belgie juist niet, voor de Belgen onder ons). Werkelijk ALLE lampjes in de hele auto is led, behalve de dagrijverlichting. En dan zijn ze nog zo gemaakt dat je die bollen echt goed ziet zitten ook. Echt een misser van jewelste natuurlijk. Onvergelijkbaar met de drl's in de ibiza 6f. Die mi tot 1 van de mooiste behoren. De koplampen van de mazda vind ik verder wel mooi ontworpen, met die bumper die er als een soort booskijker overheen valt.
Verder valt nog op hoe dun de lak is in de sponningen. Daar is hij gewoon rose van kleur door de lakdikte, of beter gezegd lakdunte.

Tot zover de introductie en de eerste paar ervaringen die er voor mij uitspringen. Heb ook wel positieve ervaringen maar die bewaar ik voor de volgende update, en als er ook wat meer km's op staan. Momenteel rij ik niet heel veel, dus het zullen voornamelijk plezierritjes zijn. Voor mijn werk rij ik momenteel rond de 1000 km per maand. Meestal is dat 3x zoveel ongeveer.

Snelle update

  • 460 km

Even een snelle update. Heb wat plezierkilometers gereden inmiddels. Hierbij zijn er enorm veel insecten op de auto terecht gekomen en stoorde ik me daar dermate aan dat ik hem vanmiddag gelijk naar een professionele poetser gebracht heb. De lak en velgen worden voorzien van een glasscoating. Ook de ramen en het leer worden behandeld.

Tijdens de ruim 400 kilometer toch wat ervaring op gedaan. Deze auto is veel minder nerveus dan de ibiza. Omdat het een turboloze motor is heb je geen turbokick. Wel pakt de motor mooi lineair op. Als je schakelt voel je geen enkel schokje of wat dan ook. Als je de muziek wat harder hebt staan en er rijden passagiers mee merken die gewoon niet dat er geschakeld wordt. Zo vloeiend gaat dit. Mazda heeft 1 of ander systeem wat het toerental omhoog houdt op het schakelmoment. Alleen als je de koppeling een tijdje ingedrukt houdt zie je na een paar seconden pas een terugval in de toeren. Overigens gaat het weer op laten komen in een hogere versnelling nog steeds schokloos.
Schakelen zelf gaat overigens zeer soepel. Eigenlijk nog nooit een auto gehad waar dat zo soepel in ging. Het pookje is heel kort, mede door de hoge middentunnel. Je zit gewoon heel relaxed, en je rechterarm ligt op de tunnel. Je hoeft je arm niet op te tillen om te schakelen dus. Het pookje klikt vanzelf in de gewenste versnelling. Met de koppeling in trappen raakt mijn linkervoet snel de voetsteun trouwens.

De elektronische handrem moet ik even aan wennen. Met name het feit dat je de rem ingedrukt dient te houden om hem te de- of activeren. Ook de start/stopknop is even wennen. Die zat bij de ibiza in de middenconsole. Hier in het dashboard. De motor heeft overigens ook start/stop. Dit heet bij mazda I-stop. Als je voor een stoplicht staat schakelt de motor uit, ga je vervolgens weer rijden dan schakelt hij weer in, maar zonder de startmotor te gebruiken. Geen idee hoe het werkt maar wel apart om te ervaren. Daarnaast heeft de motor cilinderuitschakeling. Hier wordt je niet van gewaar. De 1.5 van de ibiza had dit ook, maar dat werd ik wel goed gewaar aan het geluid van de motor. Bij de mazda kun je dit proces visualiseren op het entertainment scherm. Je ziet dan het hele proces. Als je de auto uit laat rollen schakelen alle cilinders uit en rij je hybride. Op het scherm zie je dit dan terug, in de vorm van energie die de M hybrid accu in stroomt. En de 4 cilinders die gedeactiveerd zijn.

Het entertainmentscherm bevat overigens heel veel opties. Er staan complete instructiefilmpjes op over hoe je de functies in de auto moet gebruiken. Waar ik eveneens achter kwam is het feit dat indien mijn iphone dmv een kabel aangesloten is in de auto, en carplay geactiveerd is de verkeersbord herkenning niet meer werkt. Die werkt aan de hand van het navi systeem van de auto. Als je een tel. aansluit schakelt die blijkbaar uit. Hoorde wel als je hem later aanzet dat verkeersbordherkenning wel gewoon werkt. Zelfs al gebruik je dan bijvoorbeeld waze via carplay.

Dan het rijden zelf: Voor mij voelt het aan als een hele comfortabele auto. Komende vanuit een vrij harde FR die ik altijd in sportstand had staan voelt deze totaal niet stug aan. Toch neemt ie bochten ook probleemloos, zonder veel over te hellen. Wat vooral opvalt is de serene rust aan boord. Alleen als je wat doortrekt tot 5000 toeren hoor je een sportief brommetje van de motor. Een motor waaraan je overigens niets tekort komt. Ik had het verschil met de ibiza groter verwacht. Nee, hier vermaak ik me voorlopig zeker wel mee! Geen enkele spijt van. Ik wordt ook een dagje ouder, dus sportief hoeft het eigenlijk niet te zijn. Denk dat dit beter bij me past.

Het zicht naar achteren is al veel over gezegd. Dat is niet erg goed te noemen, en wist ik van tevoren al. Wat opvalt is het enorm scherpe beeld van de achteruitrijcamera. Het beslaat ongeveer de helft van het ruim 8" scherm en is echt haarscherp. Ook in het donker zie je alles goed door de led achteruitrijverlichting. De belijning van de camera om je rijrichting te bepalen draait overigens niet mee met de stuurstand. Hiervoor heb je de 360 graden camera nodig, die je alleen op de luxury uitvoering kan krijgen.
Bij het inschakelen van de achteruit versnelling draaien beide buitenspiegels naar beneden. De buitenspiegels dimmen beide ook automatisch overigens. Daarnaast is rear cross traffic alert ook aanwezig. Al met al kun je ondanks het slechte zicht probleemloos achteruit inparkeren, want de auto is ook voor en achter voorzien van parkeersensoren.

Afgelopen morgen werd ik gebeld door de verkoper om te informeren hoe de auto beviel. De aflevering was trouwens erg leuk. Auto stond onder een doek verstopt en moest ik zelf 'onthullen'. Daarna uitgebreide uitleg gehad over veel functies. Ook een aantal leuke attenties gehad, waaronder een dik kookboek, en een pak mix om Brabantse worstenbroodjes te maken. Mazda dealers zijn niet dik gezaaid in Nederland overigens. De voor mij dichtstbijzijnde zit in den Bosch. Het hele proces heeft mij een beter gevoel gegeven dan bij mijn vorige dealer. Daar werd echt overal moeilijk over gedaan. Evenals bij de scala waar ik nu interesse voor had. Korting was niet mogelijk daar, terwijl ik bij de mazda dealer zo een fikse korting kreeg. Voelde me bij de skoda minder serieus genomen. Kreeg voor mijn ibiza zelfs 3k minder terug dan dat ik bij mazda zou krijgen. Niet te geloven eigenlijk.

Update is minder snel geworden dan ik dacht, maar ik hoop dat potentiele kopers hier wat mee kunnen. Dat is mijn intentie eigenlijk. Dan wordt het wagenpark in NL misschien wat vrolijker, want de reacties die ik tot nu toe gehad heb zijn echt allemaal positief. Ook van mensen die het eerst raar vonden dat ik de ibiza zo snel al weg deed. Echt leuk dus. Vragen staat vrij, dus wil je wat weten dan kun je dit gewoon vragen. Ik hou de review steeds in de gaten.

3 weken in bezit

  • 1.575 km

Inmiddels de 3 ruim 3 weken in bezit en 1575 km op de teller. Afgelopen week een keer een avondritje gemaakt waarbij het front enorm veel insecten verzameld had. De dag erna heeft het echter gestortregend, en geloof het of niet, de insectenresten waren er zowat allemaal af! Behalve wat op de kentekenplaat en op de bumper. Die heb ik er net in de waserette af gespoten. Wat is zo'n coating ideaal! Kan het iedereen aanraden. Zeker omdat mazda vrij zwakke lak schijnt te hebben. Met name de kleur die ik heb natuurlijk, het soul red. Daar zijn nogal wat klachten over mbt steenslag. Heb op facebook een Italiaan gezien met een 2 maanden oude 3 die werkelijk enorm veel steenslag had al. Had hij een filmpje van gemaakt. Hij zegt dat zijn exemplaar ook voorzien is van een glasscoating, maar ik weet het niet. Zelf heb ik nog niets van steenslag kunnen ontdekken, maar ik hou het in de gaten.

Verder viel me op de snelweg op dat het glas van de linkerbuitenspiegel trilt bij hogere snelheden. Laat ik wel naar kijken als hij toch een keer naar de garage moet voor een oliewissel ofzo. Ga niet voor elk wissewasje daar heen uiteraard.

De dashcam is professioneel ingebouwd ook. Netjes alles weggewerkt. Ook de backup accu. Blijkbaar hebben ze toen de accupool los gehad. Afgelopen week viel me op dat het portierraam aan de bestuurderskant niet automatisch sloot. Kwam er via youtube achter dat dit komt als de accu losgekoppeld is geweest. Het raam heeft dan een reset nodig.

Hoe werkt dat? Contact aanzetten (zonder de motor te starten) raamknop 10 seconden naar beneden ingedrukt houden, raamknop 10 seconden naar boven tillen en contact weer uit zetten. Daarna doet ie het weer als vanouds.

Net heb ik getankt en de tankbeurt weer opgeslagen. Verbruik deze tank was nu 6,25l/km. Vorige tank was dat 6,52l/km. Rijstijl is hetzelfde geweest. Hoofdzakelijk kortere ritjes binnendoor trouwens.

Heb een usb stick gekocht en in de root daarvan 2 mappen aangemaakt. Muziek en Video. Video's speelt het systeem af zolang je stil staat. Als je gaat rijden gaat het beeld weg. Kun je ook niet veranderen. Niet erg verder. Leuk dat je video kan zien. Kon bij de ibiza helemaal niet.

Je trekt soms wel bekijks trouwens met de 3. Waar niemand opkijkt van de zoveelste golf of andere leasebak merk je bij deze dat dat toch wel zo is. Maar dat gevoel had ik bij de ibiza ook wel.

Op het trillende spiegelglas na niets aan te merken verder. Maar dat kan ook bijna niet bij deze km. stand. Heb wel gelezen dat anderen al een softwareupdate gehad hebben omdat er iets was met de cilinderuitschakeling. Die werkte daarna ook niet meer overigens. Zelf nog geen last mee gehad.

Tot de volgende update maar weer.

Terugroepakties!

  • 6.000 km

Daar zijn we weer, met inmiddels 6000 km op de teller!

Hoe zijn die verlopen? Nou, op wat kleinigheidjes na wel goed eigenlijk. Die kleinigheidjes bestonden uit het volgende:

-Foutmeldingen acc en veiligheidssystemen
-Knellende deurrubbers
-Trillende linker buitenspiegel

En toen lag er zo'n 2 weken geleden opeens een brief op de deurmat. Terugroepakties! 3 maar liefst!

-AK036A Omschrijving defect: Door een productiefout kan er speling ontstaan tussen de naafboutkop en de naafflens. Door die speling kan de wielmoer loskomen te zitten.

-AK023A Omschrijving defect: De airbagindicatormonitor werkt mogelijk niet correct.

-AK038A Omschrijving defect: Door een onjuiste aansturing van het hydraulische kleppentrein kan de inlaatklep, tijdens bepaalde bedrijfsomstandigheden, in contact komen met andere "inwendige" bewegende motoronderdelen.

Toch maar contact opgenomen met de dealer. Gisteren kon ik de auto brengen, leenauto meegekregen en aan het eind van de middag werd ik gebeld en waren de zaken mbt de terugroepakties verholpen. Ook de klemmende deurrubbers hebben ze gefixt. De camera's en sensoren van de acc hebben een update gehad en zijn opnieuw gekalibreerd. De trillende buitenspiegel is een producteigenschap en kunnen ze helaas niets aan doen. Het komt vaker voor volgens de dealer. Op zich is het niet echt storend. Je ziet het eigenlijk ook pas echt als je erop let.

Het verbruik is na 6000 km steeds rond de 1 op 15,7. Best netjes dus. Rijdt meestal standaard 10 km te hard. De snelheidsmeter wijkt maar 3 km af van de gps. Heb hem in Duitsland op de autobahn een keer de sporen gegeven en toen kwam de snelheid op de teller uit op 213 km/u.

Het rijden op zich is heel anders dan met een turbomotor. Als je wil versnellen moet je een tandje terug. Dat merk je met name in heuvelachtig gebied.

De halogeen stadlicht/drl's heb ik vervangen door werkende led exemplaren. Staat veel beter!

Steenslag is gelukkig nog nergens te bekennen. Daar schijnt deze kleur nogal gevoelig voor te zijn. Afstand houden helpt natuurlijk.

Nou, met de acc aan lukt dat wel, want die houdt op de kortste instelling nog behoorlijk veel afstand. Ligt er natuurlijk aan wat de snelheid is.
De acc ben ik overigens nog niet helemaal aan gewend. Het remmen gaat heel laat en abrupt. Bij mijn vorige auto, 2018 seat ibiza, kon je de acc makkelijker met het gaspedaal corrigeren. Dat werkte veel vloeiender. Als die ging remmen en je tikte het gas aan dan stopte hij met remmen. Ook als je daarna het gaspedaal weer losliet.
Bij de mazda stopt het remmen zolang je het gaspedaal aanraakt. Laat je het los dan gaat hij direct weer heel abrupt remmen. Dat kan er toe leiden dat je heel schokkerig gaat rijden als je er nog mee om moet leren gaan. Bij mij gaat het inmiddels vrij goed, maar nog niet zoals bij de ibiza.

Dan zijn er nog de ruitenwissers. Die werken in de automatische stand niet lekker. Ze doen het of niet, of heel snel. Tussenstappen zijn er niet. Ondanks dat de bedieningsknop zegt van wel. Hopelijk komt daar nog een update voor uit.

Verder bevalt de auto prima. Toen we in de leenauto naar huis reden gisteren merkten we weer hoe luxe de mazda eigenlijk is. We kregen een hyundai i20 mee. Leuk wagentje, wat een makkelijkere instap heeft als onze 3, maar wat een verschil qua materialen en interieur. Dan is de mazda echt een aantal stappen hoger. Blij dat we hem weer op konden gaan halen!

Owja, schiet me nog te binnen dat ik nog niets gemeld heb over de koplampen. Die zijn echt heel goed. Veel zicht voor je, en ze schijnen ook breed. Het licht ervan oogt natuurlijker dan het licht van auto's van de vag groep. Dat is meer van dat blauwachtige licht, meer kunstmatig. Dat van de 3 vind ik fijner voor mijn ogen. De automatisch grootlichtfunctie heb ik een paar keer gebruikt maar bij tegenliggers blijft het te lang aan staan. Verscheidene malen gehad dat er geseind werd. Dus dat gebruik is vrijwel nooit meer.

Terwijl ik zit te typen schiet me nog wat te binnen: De airco. Als je net instapt koelt deze goed, echt koude lucht uit de roosters, maar als je even onderweg bent wordt dat steeds minder en krijg je het gevoel dat de airco het amper meer doet. Heb hem altijd op automatisch staan, en de ventilator blijft dan ook heel hard draaien. Bijna in de hoogste stand. Heb daar meer klachten over gelezen en blijkbaar is dit zo gedaan dat de airco zo min mogelijk negatieve invloed heeft op het verbruik. Nou, van mij mogen ze dit aanpassen. Dan liever wat meer verbruik.

Tot zover de update weer. Mocht je vragen hebben dan kan dat hieronder. Kijk regelmatig naar de reacties dus een antwoord zal niet lang op zich laten wachten.

Regelmatig belangstelling

  • 7.900 km

Krijg met de 3 regelmatig belangstelling. Afgelopen middag stond ik te wachten bij de supermarkt waar mijn vrouw even wat boodschappen moest doen. Stond met het raam open toen ik werd aangesproken door een oudere meneer. Hij vroeg of dit de mazda met de nieuwe motor was en we raakten aan de praat. Hij was zelf in het bezit van een 20 jaar oude Corolla met 480k km op de teller. Die was hem erg goed bevallen. Alleen een stukje nieuw uitlaat en een sensor hoeven te vervangen in al die jaren. Enfin, heb hem in de auto laten zitten en even laten bekijken. Hij was al 70 jaar en zat te wachten op een nieuwe heup en knie. Heb hem aangeraden dat hij dan misschien toch beter voor een CX30 kan kijken. Wel leuk dat soort dingen.

De auto zelf bevalt me prima, maar heeft soms wel wat kleinigheidjes die ik hieronder benoem:

Het linker voorraam wil soms niet meer automatisch naar boven en beneden. Je moet dan de knop vasthouden. Probleem doet zich willekeurig voor.

Als je nog stapvoets rijdt en je zet de versnelling in de 1, dan bonkt er wat ergens. Probleem heb ik vaker gelezen. Normaal zet ik een auto pas in zijn 1 als hij compleet stil staat, maar soms heel iets eerder. Voor een stoplicht ofzo.

Met de airco uitgeschakeld beslaan de ramen erg snel bij nat weer.

Op slechte wegen voelt de achterkant wat bonkerig. Net of de banden te hard zijn. Hij staat rondom op 2,6 bar.

Als het regent, en de wind staat op de linker zijkant van de auto dan hoor ik de regen opvallend hard tegen de zijkant aantikken. Ik denk dat hij dan tegen de plastic covers op de deur thv de B stijl slaat. Niet erg, maar je kan jezelf eraan storen. De rechterzijkant zal het ook hebben waarschijnlijk, maar daar zit je als bestuurder niet zo dicht bij, dus dat valt niet op.

De deurrubbers hebben ze de vorige keer goedgezet, want die klemden. Nou, het wás opgelost. Voor een week ofzo. Hetzelfde probleem is nu weer terug.

Wat me trouwens ook opviel toen ik de auto schoonmaakte en met de ramen bezig was, was de achterruit. De zon stond erop en dan zie je goed hoe schoon deze is. Of juist niet. Heb hem een keer of 5 schoongemaakt en er zit een soort aanslag op die je er gewoonweg NIET vanaf krijgt. Als je van buitenaf kijkt lijkt hij brandschoon, maar zodra je dan van binnenuit naar buiten kijkt ziet het er gewoon niet uit. Gewoon 1 en al vlekken. Durf er niet te ruig mee om te gaan qua schoonmaken vanwege de achterruitverwarmingsdraden. Wil hem zo schoon krijgen zodat het lijkt of er geen ruit in zit. Maar dat lukt dus niet. Bij de voorruit kom je trouwens vrijwel niet bij de onderkant om schoon te maken. De ruit loopt hiervoor te schuin, en je krijgt je hand niet tussen de voorruit en het dashboard. Dit is bij meer auto's lastig, maar zo lastig als bij de 3 heb ik het nog niet meegemaakt.

Tijdens de terugroepakties heeft de software ook een update gehad. Sindsdien trilt te auto als je tussen de 1500-1800 toeren rijdt en de cilinderuitschakeling geactiveerd is. Dan loopt hij op 2 cilinders om brandstof te besparen. Voor de update geen last van.

Verder schiet me zo snel niets meer te binnen. Geen onoverkomelijkheden allemaal. Ik meldt ook echt elk kleinigheidje uiteraard. Iemand anders vallen bepaalde dingen misschien niet eens op. Qua verbruik zit ik nu op 1 op 15,8. Rij altijd wat harder dan toegestaan overal. Zo'n 10 km.

Positief vind ik de rust en stilte in het interieur. Mooie afwerking met degelijke materialen. Head up display is erg prettig, en ziet er mooi uit.
Wat ook opvalt zijn de vloermatten van mazda. Die zijn heel dik en zien er sjiek uit. Alsof ze nooit meer zullen verslijten.
Het beeld van de achteruitrijcamera is enorm scherp. Alleen is de cameralens vrij snel vies, maar logisch met een hatchback. De middenconsole van deze auto is enorm stevig. Bij sommige auto's kun je die vrij gemakkelijk op en neer bewegen. Niet bij deze 3 dus.
Armsteun achterin hebben de passagiers ook altijd veel plezier van.
Zonnebrilvakje is erg handig ook. Afgelopen zomer een nieuwe airco gekocht en die moest achterin, dus bank plat. Dan heb je toch een flinke laadruimte. Alles paste er zonder problemen in.
De led koplampen hebben trouwens ook koplampsproeiers. Heel nuttig. Die werken altijd als dimlicht aanstaat en je gebruikt de ruitensproeier.
Tot nog toe geen enkele spijt van onze keus voor de 3. Nog steeds geen enkele andere gezien in het wild, dus het blijft voorlopig nog een unieke verschijning in het straatbeeld! Tot de volgende update.

Bijna 10k

  • 9.850 km

Inmiddels weer een paar duizend km's ervaring verder. Qua verbruik zit ik op 1 op 15,8. Rij hoofdzakelijk korte ritjes van rond de 20 km. Op langere stukken is 1 op 17 makkelijk haalbaar met deze skyactiv G. Niet slecht voor een 2 liter eigenlijk!

Stuurverwarming is nu met dit koudere weer wel prettig. Net als stoelverwarming.

Wat minder prettig is is dat de voorruit enorm beslaat 's morgens als je instapt. Als je instapt moet je direct de vooruit ontwaseming volaan inschakelen, want al is het raam schoon, je adem is voldoende om het in no-time helemaal dicht te laten slaan. Nog geen andere auto gehad die dit zo erg had. Pas had hij 4 dagen stil gestaan en toen heeft hij een kwartier volaan staan blazen alvorens ik besloot om de vooruit maar schoon te vegen met een doek. Anders had het nog wel 2x zo lang geduurd waarschijnlijk.

De kachel is vrij snel warm. Héél warm zeg maar. De climatronic werkt gewoon niet goed. Daar waar hij het afgelopen zomer niet goed en steady koel kon krijgen/houden, heeft hij er nu geen moeite mee om je te laten zweten. Je moet hem op 15,5 graad zetten, net boven de low stand en dan is het nog een sauna. Pas na een km of 20 wordt hij wat koeler en moet je hem weer hoger zetten. Dan is 18,5 voldoende om het op een graad of 21 te krijgen.

De deurrubbers blijven ook weer achter elkaar hangen tijdens het openen van de voorportieren. Was afgelopen zomer verholpen door de dealer maar was na een week weer terug.

Dan is er nog een trilling in de motor als je 80 km/u of iets zachter rijdt in de 6e versnelling. Dit wordt veroorzaakt door de cilinderuitschakeling. Het lijkt erger te worden de laatste tijd.
Bijkomende irritatie is dat er soms wat anders op/in/onder het dashboard mee gaat trillen/resoneren. Niet alleen bij het trillen van de motor, maar ook tijdens het rijden over slechter wegdek of klinkers. Ben er een paar dagen geleden achter gekomen wat het is gelukkig. Niet dat ik het zelf kan verhelpen overigens. Het is een plexi glaasje wat over de head up display unit zit. Dat ligt wat los. Als het gaat resoneren hoor je dat dus en als je er vervolgens op drukt houdt het resoneren op.

Bij het rijden over klinkerwegen is er overigens ook een soort bonken te horen links achter onder de bodem. Alsof er een rubber versleten is ofzo. Misschien is dat hetzelfde probleem als wanneer je de auto in de 1 zet als ie nog niet helemaal stil staat. Dan is er nl. ook een kloink te horen en te voelen. Had ik al eerder vermeld ook.

Al met al ben ik niet geheel tevreden met deze auto. Elke keer komt er meer bij wat mij irritaties opwekt. Ik maak een lijst van de problemen en zal contact opnemen met de dealer of ze 1 en ander op kunnen lossen. Dit is niet wat ik van Mazda, wat bekend staat om kwaliteit verwacht had.

Op facebook ben ik ook aktief in Mazda groepen en daar werd ik een soort van aangevallen om mijn ervaringen, maar ik beschrijf het gewoon zoals het is. Meld ook liever positieve dingen, maar de negatieve even goed. Die zijn er momenteel helaas meer dan positieve. Ik volg ook met argusogen de bevindingen van andere mazda 3 eigenaren hier.

Enfin, ik ga binnenkort contact opnemen met de dealer en aan de hand daarvan zal ik weer met een update komen. Tot dan.

Edit: Ik heb gelijk na mijn review per mail contact opgenomen met de dealer. Die reageerden direct al, binnen een kwartier.
Vandaag gebeld en een afspraak gemaakt. 16 december gaat er een mazda monteur samen met mij met de auto rijden om de problemen te constateren/bespreken.

Dat is wel positief nieuws vanuit de dealer dus!

Autoweek rollenbank

  • 10.500 km

Afgelopen dag ben ik met de 3 naar den Haag geweest voor de rubriek 'op de rollenbank'. Heel leuk om Nic en Ghisbert in real life te zien/spreken. Dacht dat Nic er met een bmw 3 serie was maar dat bleek een volvo te zijn... Enfin, de Mazda deed het niet slecht. Hij had 139,5 pk in plaats van de door Mazda opgegeven 122 en 219 Nm koppel. Ghisbert had er een heel technische verkaring voor/verhaal bij, maar dat zien jullie vanzelf verschijnen. Echt leuk om dit mee te mogen maken. Lees het blad al vanaf het prille begin, bijna 30 jaar dus. Vroeger kon je per brief je vraag stellen. Tijden veranderen. Haha.

Nic en Ghisbert bedankt voor jullie tijd en moeite. En de fotograaf ook voor de mooie foto's bij het Ado stadion.

Ritje met mazda monteur

  • 11.000 km

Gisteren ben ik bij de dealer geweest, nadat ik mailcontact gehad had over wat probleempjes. Complimenten trouwens aan de verkoper. Zo snel hij alles oppakt, s avonds laat nog op mails reageert etc. Super gewoon. Patrick, ik weet dat je hier soms ook kijkt, je bent een topper.

Enfin, er is een monteur mee wezen rijden, een minuut of 20 en die heeft alle dingen die ik gemeld had kunnen verifieëren aan de hand van de proefrit. Op 1 ding na, maar dat konden we niet reproduceren. Een kloink als je naar de 1 schakelt als je nog wat rolt. Precies toen ik weg reed na de testrit deed ie het natuurlijk wel.

Verder was het zo dat alle dingen die ik aangekaart had vaker voorkomen, Kinderziektes dus. Alleen het trillende plexiglas op de hud unit hadden ze nog niet eerder meegemaakt. En de zoemende brandstofpomp ook niet. Dat doet zich de ene keer wel voor en de andere keer niet. De monteur had een goede verklaring hiervoor. Het ligt eraan hoe vol de tank zit. Deze fungeert als klankkast. Hoe leger de tank hoe beter je het geluid hoort. Logisch eigenlijk. Ik ben heel positief over hoe ze vanuit de dealer alles oppakken, over de monteur die mee is gaan rijden en over de verkoper. Ze bestellen de benodigde onderdelen en zodra die binnen zijn gaan ze ermee aan de slag. Heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen, en ik met plezier van de ze mooie auto kan gaan genieten, zonder me verder te hoeven storen aan allerlei dingen die roet in het eten gooien.

Frustraties

  • 13.500 km

Nou, weer even een update,


Inmiddels de tankklep aan het kromtrekken. Hij steekt nu een 5 mm buiten de carosserie uit. Apart gezicht, en het komt regelmatig voor. Er schijnt een verbeterde versie tankkleppen te zijn.

Ik heb wel dubbele gevoelens bij deze Mazda. Het uiterlijk, de gebruikte materialen etc. zijn prachtig. De irritaties die zich steeds verder opstapelen doen afbreuk aan het plezier wat je aan zo'n auto hoort te hebben.

De alom geroemde Mazda kwaliteit is bij mijn exemplaar ver te zoeken. Denk dat die in Japan is gebleven. Mijn Seat Ibiza die ik hiervoor had scoorde wat dat betreft véle malen beter.

Inmiddels staan er ook weer 2 terugroepakties open:

(2)Referentiecode producentAK070AOmschrijving defect Door onjuiste software van de motorregeleenheid bestaat de kans dat na de automatische herstart het motortoerental niet snel genoeg kan worden verhoogd en de motor afslaat.

Referentiecode producentAK072AOmschrijving defect De software van de automatische noodstop-module kan ten onrechte een obstakel voor het voertuig detecteren waardoor het automatisch noodstopsysteem wordt geactiveerd en het voertuig onbedoeld gaat afremmen.

Aangezien er vorig jaar al 3 terugroepakties voor dit exemplaar geweest zijn kunnen er deze 2 ook nog wel bij. Het zegt denk ik al wel wat over de kwaliteit.

Ik blijf gewoon een reeël verslag doen van deze auto trouwens. Ondanks dat dit niet louter positief is. Hier ben ik zelf allerminst blij mee ook, want ik weet dat het zo anders kan. Maar ik weiger om iets leuker/mooier voor te spiegelen dan het werkelijk is. Zou afbreuk doen aan deze review ook. Ik ben hier niet als reclamebord voor Mazda, maar om de realiteit te tonen. En dat is niet altijd rozegeur en maneschijn dus.

Tot een volgende update. Hopelijk kan die positiever zijn.

Wat garantiegevallen en eerste oliewissel

  • 16.500 km

Inmiddels staat de teller op de 16500. Het loopt niet echt hard op in deze coronatijden.

Ergen eind maart is de 3 terug geweest naar de dealer voor enkele garantiedingen. De deurrubbers zijn vastgekit, er is een nieuwe tankklep in gezet, en een nieuw plexiglas op de head-updisplay. Daarnaast heb ik gelijk de eerste beurt laten geven. Oliewissel en nog een paar dingen. Was nog niet nodig eigenlijk, want er stond 15500 op de teller. Dacht echter, dan hoef ik hem voorlopig niet meer naar de dealer te brengen als ik dat gelijk mee laat doen.

Die hoop werd echter gelijk de grond in geboord toen ik hem ophaalde en wegreed bij de dealer. Hoorde gelijk al dat het resonerende plexiglas bij de hud nog niet verdwenen was.
Daar wordt je niet vrolijk van uiteraard. Om dat ding te vervangen is het complete dashboard eruit geweest!
Bij thuiskomst heb ik gelijk de dealer gemaild, en die reageerden gelijk. Na contact met de monteur en afspraak gemaakt voor 15 april.

Omdat ik ervan baalde dat ie weer terug moest dacht ik, misschien kan ik zelf wel wat proberen. Het rammelen wordt veroorzaakt doordat het plexiglas was speling heeft in het frame waar het in zit. Dacht als ik daar een stukje isolatietape tussen plak kan het niet meer bewegen... Dit gedaan, en het hielp zowaar. Helaas maar een paar kilometer. Het zit er nog steeds tussen maar het helpt niet. Wat wel helpt is warm weer.
Als de zon een tijdje op het dashboard heeft gestaan is het weg. Denk dat het materiaal van het dashboard dan uitzet en het dan beter klemt. Heb dat ook gemeld bij de dealer.
De afspraak bij de dealer hebben we voorlopig gecanceld. Helaas moeten we dus weer een nieuwe afspraak maken.
Er is ook een andere rammel bij. Links onder de bodem rammelt de uitlaat ergens tegenaan lijkt wel.
Dat heb ik ook gelijk maar gemeld.

Helaas nog weinig positiefs te melden dus. Wel positief over de dealer, hoe ze alles op willen lossen. Ben onderhand bang om weer te gaan mailen met weer een probleem, want krijg het gevoel dat ze denken van: Daar heb je die zeikerd weer...

Had het dolgraag anders gehad. Anderen die dezelfde auto hebben, hebben geen enkel probleem. Geloof dus echt dat ik een maandagmorgen exemplaar heb.

Als alles probleemloos zou zijn is het wel een fijne auto om op je gemakje mee te toeren. Dit doen we zo nu en dan ook, omdat dat momenteel de enige manier is hoe je nog relatief veilig van huis kan in deze corona tijden.
Toen ik een nieuwe Hyundai i30 meekreeg van de dealer, als leenauto (gratis overigens), besefte ik me weer hoe luxe de 3 afgewerkt is van binnen. Als je dan zo'n hyundai ziet is dat wel een paar klassen lager. Ondanks de problemen die ik heb met de 3 zou ik hem niet willen ruilen voor een probleemloze i30. Dat zegt toch wel wat ;)

Na de oliewissel lijkt de auto wel zuiniger te zijn geworden. De eerste tank na de wissel heeft hij ruim 1 op 17 gereden over de hele tank. Overall zit hij nu op 1 op 15,9 gemiddeld over 16k km. Niet slecht voor een 2 liter vind ik. Rij niet bewust zuinig ofzo. Meestal 10 km harder dan toegestaan. Maar dat is tegenwoordig hooguit 110 de meeste tijd dus.

Wat ik bijna vergeet is de krasgevoeligheid van het glas van de cockpitdisplay. Daar zat wat stof op, dus ik dacht dat verwijder ik even met een swissvax microfiber doek die standaard in de auto ligt. Een beter/zachtere is er niet. Heel het display zat gelijk vol krassen. Schrok er echt van. Heb dit ook maar aangegeven bij de dealer. Denk niet dat ze er wat aan doen, maar vond het wel het vermelden waard. Nog nooit meegemaakt dat zo'n glas zo snel krast.

Tot de volgende update maar weer.

Rammels opgelost

  • 19.000 km

Even weer een update. Het headup display is gemaakt! Helemaal trillingsvrij nu. Helaas doken er nu echter weer andere trillingen op. Afgelopen dag is de auto hiervoor bij de dealer geweest. De monteur heeft er uitgebreid mee gereden en het probleem gevonden. Het bleek de backup accu van de dashcam te zijn!

Niets met de auto zelf te maken dus, maar met de troep van Blackvue, waar je nog een hoop voor betaald ook. Binnenin de backup accu zit er wat los en dat veroorzaakte dus het gerammel. Ik werd er helemaal gek van, want ben allergisch voor rammels. Bij elke dwarsrichel hoorde je het en bij drempels ook.
Echt blij dat dit gevonden is. Nu moet alleen de dashcam nog aangesloten worden, alleen dan zonder die accu. De parkeermodus laten we dan maar mooi voor wat het is. Jammer maar helaas.

Nu voorlopig eens lekker gaan genieten van de auto. Net even over kasseien gereden om te kijken of het echt weg was en wat een opluchting toen dat het geval bleek te zijn! Zal alleen zelf voor de kosten op moeten draaien van 1 en ander maar dat neem ik wel voor lief! Veel te blij dat dit weg is.

Edit 31-05, ik kan nog een positieve noot toevoegen: Kreeg van de dealer een mail of ik ermee akkoord ging dat we de kosten van het opsporen van de laatste rammel zouden delen, en de leenauto gratis zou zijn. Die rammel was niet iets wat van de auto was, dus valt begrijpelijkerwijs niet onder de garantie. Hier ben ik mee akkoord gegaan uiteraard. Vond het netjes dat ze dit voorstelden ook. En wel het vermelden waard ook. Kan niet anders zeggen dan dat ze elke keer hun uiterste best doen, en hebben gedaan om alles op te lossen. Hulde daarvoor dus.

Korte update

  • 25.500 km

Inmiddels weer wat km's verder. Motorisch geen problemen, behalve dat de motor rond de 1800 toeren trilt als cilinderdeactivatie geactiveerd is.

Heb nog een probleem met de bestuurdersstoel. Deze kraakt regelmatig, en de linker zijkant waar de knoppen van de bediening inzitten laat los. Heb hem al een aantal malen terug geduwd maar hij is elke keer zo weer los. Daar moet ik dus een keer mee terug.

Verder valt met het zonnige weer van de laatste tijd op dat het hud display nogal schittert in de voorruit. Hier had ik voorheen geen last van. Het lijkt erop dat het een gevolg is van het fixen van het vibrerende plexiglas wat ze 2 maal gedaan hebben. De eerste keer was het niet opgelost. Ik zie een paar strepen reflecteren in de voorruit. Het lijkt wel doorzichtige tape ofzo.

Wat ook opvalt is het feit dat er regelmatig kraakjes komen uit het linkerdeel van het dashboard, boven het ventilatierooster. Als je daarop drukt hoor je het ook kraken. Lijkt erop dat het door temperatuursverschillen komt. Als je er een paar keer op gedrukt hebt zet het materiaal zich goed in elkaar en dan blijft het kraken weg. Om na een volgende rit weer terug te keren.

Heb inmiddels ook last van trillende remmen. Als bijvoorbeeld met 80 aankomt bij een rotonde en licht op het rempedaal drukt voel je dat het trillen begint. Aan het stuur en door de hele auto. Druk je de rem wat harder in dan verdwijnt het. Misschien wat met de remschijven. Wel snel. Heb dit nog nooit zo snel gehad met andere auto's.

De laatste tijd heb ik ook weer regelmatig meldingen dat de veiligheidssystemen uitgeschakeld zijn om 1 of andere reden.

Helaas zijn de problemen dus nog niet over. Het ene is weg en het andere dient zich aan. Ga niet meer voor elk ding contact opnemen met de dealer overigens. Maak wel een lijst voor als hij weer voor een oliewissel moet.
Overigens zag ik op ovi.rdw dat de dealer het niet zo nauw neemt met het registreren van de km. stand in de nap registratie. Ik ben namelijk dit jaar al een aantal keren geweest, en hij heeft ook een oliewissel gehad, maar dit hebben ze niet bij het nap geregistreerd. Ik vind dit wel belangrijk.

Al met al is deze auto verre van probleemloos. Dit lees je ook in andere consumentenreviews. Daar waar de vorige modellen van de 3 altijd 4 of 5 sterren scoorden blijft deze hangen op 3. Een voor een Japanse auto onwaardige score. Helaas kan ik het wel beamen. De kwaliteit komt nog niet in de buurt van die van de seat ibiza die ik hiervoor had.

Ook als je bijvoorbeeld naar het stuur en de versnellingspook kijkt. Dat is bij deze 3 al volop aan het slijten. helemaal glimmend, en er komen overal al scheurtjes in het leer. Bij de ibiza was dat na 40k km nog gewoon in nieuwstaat. Het ziet er premium uit, maar dat is het verre van.
Het cockpitglas is inmiddels enorm bekrast al. Heb het alleen afgestoft met microfiber doeken, maar dit laten enorm veel krassen achter. Blijkbaar is er een speciale procedure voor het schoonhouden van dit glas heb ik gelezen. Best erg dat dit nodig is. Het pianolak van de middenconsole heeft ook al enorm veel krasjes. Vraag me af hoe dit alles eruit zal zien bij mensen die niet zo nauw kijken dan mij. Want ik ben er altijd heel voorzichtig mee, lees zuinig op. Als het er dan desondanks toch zo uit gaat zien is dat best wel teleurstellend.

Al met al toch nog een langere update geworden dan ik dacht trouwens.

Hopelijk is de volgende positiever, maar ik vrees het ergste.

Foutmeldingen

  • 29.000 km

Helaas sinds een week regelmatig meldingen dat het airbagsysteem defect is.
Die kan er dus weer bij op het lijstje. Over 5000 km heeft hij weer een oliewissel nodig. Dan moeten ze alles maar meenemen. In mijn vorige review was ik volgens mij vergeten te melden dat de deurrubbers ook gewoon weer klemmen. Zowel links als rechts. Dit zal uiteindelijk tot gescheurde deurrubbers leiden. Heb al voorbeelden genoeg gezien. Het is enkele malen gerepareerd, maar niet afdoende dus. Blijkbaar zetten ze elke keer weer uit, met als gevolg dat ze gaan klemmen. Als ik mazda was zou ik gewoon voor nieuwe deurrubbers zorgen. Dit is gewoon een bekend probleem. Het trillen van de remmen wordt gelukkig niet erger. Het lijkt zelfs minder te worden. Heeft er toevallig iemand ervaring mee dat dat vanzelf weg zou kunnen gaan? Misschien dat die ongelijkheid er ook uit zou kunnen slijten dacht ik zelf. Er zit waarschijnlijk een ongelijkheid in een remschijf. Daar raken de blokken de schijf dus het eerst als je de rem bedient. Het zou dus zomaar kunnen dat dat plek van lieverlee glad wordt, zoals de rest. Laten we het hopen.

Net weer getankt en het verbruik ligt nu regelmatig rond de 1 op 17 of lager. Niet verkeerd dus.

De motorkap zit trouwens vol microkrasjes. Deze zitten in de glasscoating. Wordt binnenkort aangepakt door de detailer. Aangezien het momenteel nogal modderig is overal laat ik dit voorlopig voor wat het is. Een schone auto heb je nu niet lang.

Het stiekem zitten kijken naar de mx-30, maar ik vind het toch te klein, en wil deze gewoon 5 jaar rijden. Elektrisch is zakelijk wel aantrekkelijk natuurlijk. Maar ik vind dit model 3 toch wel een stuk mooier, en die suicide doors achter ben ik niet kapot van. Bereik van 200 km zou ik denk ik wel mee kunnen leven. Ik hou de reviews in de gaten.

Andere reviews van de mazda 3 zijn positiever dan de mijne, maar ik geloof echt dat ik een maandagmorgen exemplaar heb. Als je bijvoorbeeld de videoreview van Peter Hilhorst van autovisie ziet, die had dezelfde kinderziektes als de mijne. Daar liet ook de zijkant van de stoel los bij de testauto. Net als het paneel van de raambediening in het bestuurdersportier. Mocht ik ooit nog een nieuwe aanschaffen dan in elk geval geen splinternieuw model meer. Maargoed, de ibiza was dat ook en die had geen problemen. Volgende update zal na de oliewissel zijn. Rij niet heel veel. 30k in 15 maanden nu. Dat rij ik normaalgesproken per jaar. Meestal zelfs meer.

Grote beurt

  • 35.000 km

Vorige week bij de dealer geweest ivm de aanstaande beurt en wat kleinigheidjes.
De hoofdmonteur heeft een rondje gereden met de auto en alles gecheckt.
Bij terugkomst had hij alles genoteerd op een lijst en heeft hij alles uitgelegd.
De deurrubbers worden gemaakt, een airbagunit in de bestuurdersstoel wordt vervangen en de zijkant van de bestuurdersstoel wordt vervangen.
Remschijven blijken krom te zijn en worden ook vervangen. Ook onder garantie.
Verder laat ik een oliewissel uitvoeren met brandstofadditief, interieurfiler, nieuwe remolie etc.
Dan kunnen we er daarna weer tegen.

Ondanks alle dingen ben ik toch wel tevreden met de auto, en helemaal hoe de importeur/dealer ermee omgaan.

Kromme remschijven hoort in principe niet te kunnen zo snel al, maar ik heb hier toch andere verhalen over gelezen van o.a. audi rs 3's, waarbij de eigenaren ze gewoon zelf konden betalen.

Hier ben ik wel uitermate tevreden over! Eind volgende week wordt en en ander uitgevoerd dus ben benieuwd.

Update:

Gistermorgen de auto weggebracht voor de beurt. Een nieuwe CX-3 meegekregen als leenauto. Rijd en zit best goed, maar vind hem toch wel vrij klein en smal. Gistermiddag kreeg ik een mail dat mijn 3 nog een dag moest blijven. Ze hadden de verkeerde deurrubbers binnen gekregen en zouden vandaag de juiste krijgen. De extra dag van de leenauto zou ik gratis krijgen.
Enfin, vanmiddag was hij klaar en kon ik hem weer ophalen. Remvloeistof vervangen hebben ze niet gedaan want die was nog als nieuw. De leenauto hoefde ik helemaal niet te betalen. Beide dagen niet. Erg netjes dus!

Alles wat er aan mankeerde is vervangen/gerepareerd. Remschijven ook vervangen, trillen is helemaal weg nu.

Toen ik weer in de 3 stapte voelde het als een soort van thuiskomen. De CX-3 was leuk. Voor even. Dit is toch wel een klasse beter vind ik. Hoop er voorlopig weer tegen te kunnen, en hij is winterklaar. Voorbanden zat trouwens aan beide kanten nog 4 mm profiel op. Achterbanden 5 mm aan beide kanten.

50 k bereikt!

  • 50.000 km

Afgelopen middag de 50.000 kilometer bereikt. Helaas wederom niet zonder problemen.
De tankdop is al een keer vervangen, maar is nu weer vervormd. Als ik hem nu open dan raakt het gedeelte bij het scharnier de carosserie. Hij gaat knarsend open. Irritant.

Dan de remschijven: Die zijn bij de 35.000 km vervangen omdat ze trilden. Helaas is na 15k km hetzelfde probleem weer terug. Er is dus iets wat ervoor zorgt dat de remschijven krom trekken. Geen idee wat.
Eerste keer in 30 jaar autorijden dat ik dit meemaak. Normaal doe ik rond de 150k km met remblokken en schijven. Rij alleen maar langere afstanden.

Verder stinkt de airco zo nu en dan verschrikkelijk, en de deurrubbers waar verschillende malen wat aan gerepareerd is (een keer of drie) gaan ook weer klemmen als het warm weer is.

Motorisch heb ik buiten het feit dat de motor behoorlijk trilt bij cilinderuitschakeling nog geen problemen gehad.

Het stuur slijt wel erg snel en de materialen in het interieur zijn enorm krasgevoelig. Het glas van cockpit is al flink bekrast, evenals allerlei pianolak onderdelen. Als je ernaar kijkt krast het al. Het ziet er premium uit, maar is het zeker niet.

Verder nog steeds gecharmeerd van het model, ook al heb ik duidelijk een maandagmorgen exemplaar.

Momenteel sta ik dagelijks in de file en verlang nu toch wel regelmatig naar een automaat. Maar wil deze mazda nog 3 jaar houden. Hopelijk houdt onze relatie nog zolang stand...

3e beurt gehad

  • 55.000 km

Afgelopen week groot onderhoud laten plegen. Airco helemaal laten reinigen en opnieuw laten vullen, olie en filter ververst, carbon interieurfilter laten plaatsen, ruitenwissers vervangen en hij heeft 3 softwareupdates ondergaan.
Banden hadden voor nog 4 mm profiel en achter 5 mm. Remmen zijn gecheckt op werking en die waren goed. Alleen weer een kromme remschijf. Dealer zou contact opnemen met de importeur hier over. Afgelopen dag kreeg ik een terugkoppeling hiervan. Ze weten nog niet wat de oorzaak is, maar het komt vaker voor. Ook bij de CX-30. Sprak iemand met een CX-30 waar ze vandaag voor de 2e maal vervangen zijn. Bij een km. stand van 19.000. Bij mij worden nu de schijven én blokken vervangen. Ze weten niet zeker of het dan weg zal blijven, maar intussen proberen ze uit te zoeken wat de oorzaak is.

Al met al weer goede service van de dealer en importeur. Alles proberen ze netjes op te lossen. Ook na 2 jaar nog. Heb overigens nog 3 jaar garantie, maargoed, je leest vaak toch wel andere dingen. Alle lof dus voor de dealer en importeur.
Ik vind het niet erg dat ik wat meer kwijt ben voor onderhoud. Daar bezuinig ik ook allerminst op. Behoud van een auto is me altijd geleerd en het klopt.

Volgens mij is er met een softwareupdate ook wat veranderd bij de cilinderuitschakeling, want ik voel nu vrijwel geen trillingen meer.

De adaptive cruiscontrol werkt ook veel vloeiender nu. Alleen lijkt de auto wel trager te zijn geworden met optrekken merkte ik vanmiddag. Maar dat kan ook door de weersomstandigheden komen icm. de airco die flink moet werken nu.

Al met al op de trillende remmen na een veel prettigere auto terug gekregen. Maar dat wordt binnenkort dus weer verholpen. Hopelijk voorgoed.

Nieuwe remschijven en blokken

  • 57.000 km

Afgelopen middag zijn de remschijven en blokken vervangen ivm het trillen. Wederom onder garantie. Hopelijk gaat het nu wel goed, omdat de vorige keer alleen de schijven vervangen zijn. Laten we duimen. Schrok wel even toen ik de eerste keer remde. Dacht dat ze niet werkten... Maar moeten even ingereden worden dus de eerste 500 km maar rustig aan doen.

Wel netjes opgelost weer!

Nieuw rubber & poetsbeurt

  • 66.100 km

Afgelopen dag de eerste banden rondom laten vervangen. De oude, Bridgestone Turanza waren voor dusdanig versleten dat ik me er niet echt prettig meer bij voelde met dit herfstweer. Eigenlijk heb ik deze banden nooit echt prettig gevonden. Achter hadden ze nog wel even mee gekund. Schat dat er nog zo'n 4 mm op zat achter. Voor 2 á 3. Maar de zijkanten waren verder weg.

Heb nu gekozen voor Michelin Pilot sport 4. Volgens ervaringen van anderen een top band, maar redelijk lawaaiïg. Toen ik net van de dealer naar huis reed, zo'n 25 km viel me juist op dat ze veel stiller waren dan de Bridgestones. Maar die maakten het laatste jaar wel erg veel herrie vond ik. Vermoed dat ze gecupt waren. Met name de achterkant maakte veel lawaai.

Kijken wat deze banden met het verbruik doen. Het is een flinke investering trouwens, was 940,00 kwijt. Had ook nog een offerte opgevraagd bij profile, die was 140,00 lager, maar heb het toch bij de Mazda dealer laten doen. Ze hebben me altijd erg goed geholpen in het verleden. Op deze manier doe ik toch wat terug.

Edit:

Was vergeten te melden dat de auto afgelopen dag helemaal gecleaned is door een auto detailer. Dit laat ik om de paar maanden doen. Hij heeft daar in het begin ook een glasscoating gehad. Schoonmaken doe ik zelf haast nooit. En als ik het doe, doe ik hem door de (kras) straat. Ik weet het, niet goed, maar thuis heb ik geen ruimte en nooit zin om eraan te beginnen. Bovendien is die detailer ook een kleine zelfstandige die hard werkt om de kost te verdienen, dus die gun je ook wat.
Hij kijkt altijd naar de staat van de coating ook. Die heeft nu wel onderhoud nodig, dus dat doet ie het voorjaar. Ik woon in de polder, dus de auto ziet er soms uit als een beest ook. De modder zit er dan echt dik op. Die laat ik soms ook een poosje zitten omdat schoonmaken dan zinloos is. Al met al komt de auto een keer of 8 per jaar in de wasstraat toch wel. En tussendoor dus bij de detailer. Hij is trouwens nog helemaal parkeerdeuk vrij gelukkig. Let ook altijd op hoe en waar ik hem parkeer. Aan de ene kant zie ik het als een gebruiksvoorwerp, maar ik wil hem ondanks dat toch in zo goed mogelijke staat houden. En onderhoud wordt niets op bezuinigd. Eerder te vroeg dingen vervangen dan risico lopen om te stranden is mijn visie.

Het viel de detailer trouwens op dat de pianolak delen in de middenconsole etc. erg bekrast waren al. Dat is echt bizar teer spul. Denk dat ik die een keer laat wrappen. En het stuur ziet er trouwens ook al behoorlijk gebruikt uit. Laat ik ook wel opnieuw bekleden een keer. Ben een beetje allergisch voor dat soort dingen... Goed, over 10k km weer een beurt dus dan meldt ik me weer. Dat zal wel volgend jaar worden.

Bye Mazda

  • 74.400 km

Gisteren is het Mazda 3 verhaal voor mij ten einde gekomen. Met gemengde gevoelens heb ik afscheid genomen. Het is een prachtige wagen, maar we hadden een soort haat-liefde verhouding.

De geroemde Mazda kwaliteit had ik me anders voorgesteld. Wel hele goede garantie vanuit de Mazda dealer/importeur. Ik denk ook dat ik veel pech gehad heb, omdat het 1 van de eerste modellen was. Kinderziektes dus.
Die zijn in de loop van dat ik hem gehad heb wel verholpen, maar soms kwamen ze ook terug.

Motorisch is er niets aan geweest, en hij heeft me ook nooit laten staan.
De volgende eigenaar heeft geluk want de 2,5 jaar uitgebreide fabrieksgarantie zit aan de auto vast en niet aan de eigenaar.

De opvolger is geworden een golf 8, 1.5 eTSI 150 pk dsg met slechts 1100 km op de teller. Hier zal ik tzt ook weer een review van plaatsen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Mazda
Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 122 (5D/6H)
€ 539
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (140)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens