Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019) #5

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf23.198 km
KM-stand laatst91.191 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lady in Red

  • 23.805 km

Tsja, zo snel kan het gaan. Denk je nog een paar jaar te kunnen doen met een Renault Clio Hybrid, krijg je een aanbieding om van baan te veranderen. Helaas kon ik de leaseauto niet meenemen, dus moest ik zelf een auto kopen. Nou heb ik altijd een spaarpot achter de hand voor dit soort gevallen, dus ik was me alvast gaan oriënteren. Een nieuwe auto is me nu te duur of te lang wachten en een elektrische auto is niet handig met de hoeveelheid kilomters die ik maak. Dus een jonge tweedehands, ex leaser mag. Ik heb voor de Renault 4 jaar met een Mazda 2 gereden en in die tijd ben ik erg gecharmeerd geraakt van de grotere Mazda 3, zeker het nieuwe model dat in 2019 werd geïntroduceerd.

Bij de Mazda dealer in Roermond waar ik de 2 de laatste jaren in onderhoud had stonden drie jonge gebruikte Mazda 3's beschikbaar. Twee rode hatchbacks (een ex leaser met handbak en een automaat die was geïmporteerd in 2021) en een zwartblauwe sedan. Die sedan was qua vorm de mooiste, had ook heel veel opties en maar 9000 gelopen, maar die was ook de duurste en helaas beviel de donkere kleur me niet zo. Beide hatchbacks hadden die prachtige rode kleur die ook op de reclamefoto's wordt gebruikt. Ik kon met beiden proefrijden en hoewel de handbak lekker reed, ging ik n.a.v. de ervaringen met de Renault toch voor een automaat. Wat me over de streep trok is dat de in media zo verguisde automaat ook een manual mode blijkt te hebben waardoor ie met sportstand aan ineens veel feller uit de startblokken kan komen. Aanbetaling gedaan, verzekering geregeld, vorige auto ingeleverd en zaterdag vorige week de Mazda afgehaald.

Zoom zoom

  • 23.809 km

Na korte ritjes in het weekend had ik afgelopen week een aantal langere ritten van 80km en 150 km enkele reis om de Mazda eens aan de tand te voelen. Update: Inmiddels is het me gelukt om een paar eigen foto's te uploaden. Het is een 3 in de uitvoering Comfort met 122pk en Skyactiv G motor. Ze heeft alle handige opties die de Mazda 2 ook had (stoelverwarming, heads up display, cross traffic alert, mild hybrid accu) en nog wat extra dingen als stuurverwarming, Apple Carplay / Android Auto, adaptieve cruisecontrol en cilinder uitschakeling voor als je langere tijd constante snelheden rijdt. Bekleding is gewoon stof, maar de stoelen zitten goed. Daarnaast kun je behalve de leuning ook de zitting een beetje aanpassen om een betere houding achter het stuur te vinden. Een aantal dingen herken ik helaas wel van eerdere reviews. De krasgevoeligheid van de pianolak op de middenconsole en "De Rammel" is reeds door de dealer geconstateerd, een onderdeel van de hud zo lijkt het. Op 9 januari zal de auto een dagje weg zijn om die problematiek aan te pakken (hopelijk wordt het geen saga zoals bij eerdere reviews te lezen was)

De 3 voelt na vier jaar rijden in de Mazda 2 vertrouwd aan. Het stuurgedrag is dankzij de grotere 18 inch wielen lekker stevig en communicatief, dankzij de automaat rij je op gemiddelde of lage snelheden in de spits heel relaxt. Een artikeltje hier had het wat denigrerend over "hypermilen achter vrachtwagens", maar er zijn genoeg momenten dat je tegenwoordig niet anders kunt. Omdat die vrachtwagens constant door blijven rollen en de forensen op de linkerbaan weer in hun oude gedrag zijn vervallen door eerst flink gas te geven en daarna flink remmend weer in te houden. Ik had tenminste al hypermilend uitrollen, de accu opladen en brandstof sparen als de cilinder uitschakeling er in komt. Als de weg dan echt vrij is 's avonds gaat de automaat in manual en ga ik even als Eric Carlsson rijden, doortrekken tot 4000 toeren en kijken of de 122 pk's nog thuis zijn. Daar lijkt het wel op, er zit ook een sport mode op en dan komt de Mazda toch vrij vlot van zijn plaats. Op de kortere ritten kwam ik rond de 1 op 16, op de twee langste ritten zelfs 1 op 17, net iets onder de wltp waarden. Eerste twee tankbeurten heb ik gehad, ik kwam uit op 1 op 15,6 / 6.4 /100 km. Net iets onder de WLTP.

Electric Avenue

  • 23.809 km

Net zoals de vorige auto's een apart paragraafje voor de electronica aan boord. Een handig feature is de automatische hold functie. Je kan de auto gewoon in manual laten staan als je stilstaat en je voet van de rem laten. Handig om snel weg te wezen bij een stoplicht :) De start stop werkt iets minder lekker dan in de 2 of de Renault, ik heb de indruk dat ik wel erg hard op de rem moet drukken voor ie hem accepteert. Via de "energiestroom monitor" kan je in de gaten houden wat er gebeurt aan boord, de cilinder uitschakeling geeft een soort trilling af die helaas ook De Rammel veroorzaakt, maar het valt op dat die Rammel pas echt vervelend wordt als ook de verwarming flink loeit, alsof er een los blikje snoepjes door het dashboard kastje stuitert.

De Usb aansluiting en de 12volt zitten weggewerkt in de armsteun, een extra usb poort zit hoger in het dashboard. Ik heb een los Tomtom kastje waar van de usb kabel net te kort is om die in de armsteun aan te sluiten, maar ik heb nog ergens een verlengsnoer rondslingeren. Misschien is het wel helemaal niet nodig want ik ben heel tevreden over het van BMW overgenomen I Drive systeem. Het muiswiel met knop werkt goed en de telefoon werd zonder problemen herkend en gesyncd. Android Auto was in de Renault niet echt een bron van vermaak. Het werkte wel ja, maar de navigatie was erg sloom en ik was meestal al 1500 meter opgeschoven toen de route pas van punt veranderde. Nu liep alles echter heel soepel zonder enige hapering, navigatie maakte geen fout en vertragingen werden goed herkend. Zelfs een app van Schwarzwald Radio, Duits radiostation met leuke jaren 80 muziek, werd gewoon herkend en redelijk goed afgespeeld. Een handig dingetje in de kofferbak is de sluitknop. Ik dacht eerst dat die bedoeld was om de klep automatisch te sluiten, maar het sluit de rest van de auto af, zodat je alleen nog de klep hoeft te sluiten en weg kan lopen. Keyless entry werkt nu zonder knoppen, je hand op de klink leggen is voldoende. Ook handig is dat behalve de dimmende binnenspiegel ook een van de buitenspiegels een dimfunctie heeft, geen verblinding meer van vervelende busjes die hun koplampen niet afstellen uit gierigheid.

De dertigduizend

  • 30.000 km

Twee maanden verder en 6000 km verder. Nét voor er toch een sneeuwbui kwam die Nederland begin januari in paniek liet schieten had ik er Vredestein Wintrac banden op laten leggen. En helaas heb ik die op een verschrikkelijke donderdagmorgen uitgebreid kunnen testen op een niet geveegde en niet gestrooide weg richting Roermond. Pas bij Tegelen kon ik in een konvooi sneeuwschuivers aanhaken, bij Venlo was alle prut van de weg geveegd. Ging allemaal prima mits je een beetje op de omstandigheden lette, maar ik was blij dat ik niet de route richting Eindhoven gevolgd had, waar een ouderwets verkeersinfarct ontstond.

Ik rij nu meestal een of twee keer per week een lange rit van 330 km, de rest zijn of korte ritjes naar het station (12 km) of de boodschappen die ik niet te voet kan doen (15km). Net als de vorige Mazda is dit echt een marathon loper, hoe langer de rit en hoe gelijkmatiger het tempo, hoe zuiniger de auto is. Het is me al meermaals gelukt 800 km te halen en meestal had ik dan nog een liter of 4 over. Start stop heeft niet echt een impact hierop. Het systeem lijkt er heel weinig zin in te hebben 's morgens en als je op automaat rijdt en voor verkeerslichten afremt lijkt het wel alsof het systeem te gretig is en al voor je stilstaat de motor af wil zetten. Maar je rolt dus door en dan springt de motor meteen weer aan. Zet je hem op handmatig dan schakelt ie wel netjes uit na stilstand . Ik herken het gemopper dat je vervolgens de rem ingedrukt moet houden of hem op auto hold moet zetten. Kwestie van gewenning vrees ik.

Een paar weken terug is de Mazda een dag naar de garage geweest om De Rammel aan te pakken. Het bleek inderdaad het plastic afdekplaatje van de HUD te zijn, dat ging rammelen als het warmer werd door de loeiende kachel. Nu helemaal geen last meer van. Ik had die dag even een CX3 mee met handbak, maar ik vond die ineens heel licht sturen nu ik aan de grotere velgenmaat van de 3 gewend ben.

Heuvelop Heuvelaf

  • 39.109 km

Nou, we zijn de winter weer door, de lente gaat bijna over in de zomer. De Mazda heeft een grote beurt gehad, waar niet bijster veel naar boven kwam, de kaart is geupdate, luchtfilter vervangen en dat was het wel. Ik rij nu wekelijks één lange van 300 km, de rest gaat met de trein. Winterbanden zijn weer in de opslag en ik ben afgelopen week naar de Eifel geweest als toeschouwer van de 24h vd Nurburgring. Ondertussen heb ik ook de Mazda als vakantie auto aan de tand kunnen voelen.

Stiekem is die automaat helemaal niet zo gek, ze doet niks geks, mist geen snelheid, twijfelt nergens. Het is wel even gewennen hoe er mee om te gaan. Er zit een weerstand in het gaspedaal die je zou moeten helpen zo gelijkmatig mogelijk te rijden. Heb je een tussenacceleratie nodig laat dan kort het gas los en trap helemaal tot de bodem, dat gaat sneller dan meteen doortrappen. In manual mode heeft ze ook een quirk: als je daar de kickdown raakt schakelt ze automatisch terug naar 2 of 3 zodat je zeker voldoende toeren maakt. Op B wegen is manual mode iets zuiniger dan volautomatisch, maar start stop daar moet je in automatisch niet mee aankomen. Ik krijg dan vaker of meldingen dat de rem zogenaamd niet is ingetrapt of de motor slaat nog steeds af als je nog niet helemaal stilstaat. In Manual mode gaat het wel goed, ze schakelt dan netjes terug en als je kort in neutraal tikt dan gaat de motor wel uit (wel niet vergeten weer in D te zetten). Leuk detail, als je de 'trekker' op de pook ingedrukt houdt als je de motor uitzet, blijft de radio nog even doorspelen (minuut of tien en dan gaat ie alsnog uit)

De M Hybrid accu kreeg ik tot in de Eifel niet eerder voller dan 50%, maar dat voortdurende bergop en bergaf heeft het systeem blijkbaar wakker gemaakt, nu laadt ie de accu vaker helemaal vol om dan de opgespaarde energie in de volgende sprint kort mee te geven (boven de 100 doet ie dat niet, maar ik kon langere tijd 80 rijden met heel weinig verbruik. Snelheid komt ze niet te kort, de auto komt goed mee in het snelwegverkeer en inhaalmanoeuvres gaan prima. Helaas moest ik maar liefst Vier keer het noodstop systeem testen. In vier dagen probeerden Bambi (2x), Stampertje, Bigwig (voor de lezers van Waterschapsheuvel) en een Fazant zich allen voor mijn wielen te gooien. De zoogdieren hebben dat allen overleefd omdat het noodstopsysteem zijn werk deed (ik reed ook niet bovenmatig hard gelukkig). Maar de fazant is helaas te laat geweest met opvliegen en BAM tegen de voorruit geknald. Geen barsten of sterren, wel wat vegen bloed en veren.

update: de laatste weken probeert mn auto me bang te maken. ik krijg herhaaldelijk meldingen over het airbag systeem dat niet goed zou functioneren. Dat heb ik in de winter een of twee keer gehad in de kou als ik de auto startte. ik heb op YT gevonden dat dit blijkbaar kan gebeuren als een sensor in de stoel gaat opspelen (waarschijnlijk die van de zij airbags).

Boven de vijftig

  • 57.058 km

Inmiddels is het 2024. Negen maanden verder en de auto heeft zojuist zijn vijfde onderhoudsbeurt gehad. Daarbij is vast komen te staan dat een van de motortjes in een buitenspiegel niet goed werkt (linkerbuitenspiegel klapt niet meer in) en er is een knopje op het stuur ingescheurd. De buitenspiegel motor zal worden vervangen. Verder het gebruikelijke, nieuwe ruitewisserbladen, luchtfilter, olie etc.

Qua rijden heb ik helemaal geen klachten, de auto heeft zich op een snelwegloze rit naar Italië van de zomer goed gehouden en kwam prima de diverse passen over, al ging het bij het binnenrijden van Bolzano erg langzaam omdat ik en twintig andere "geduldige automobilisten.. kuch" op werden gehouden door een langzaam rijdend transport met dieplader. Op de terugweg heb ik wel een paar keer de Autobahn gepakt om wat op te schieten. Afgelopen december nog eens naar het Zwarte Woud geweest waar het zes dagen prachtig winterweer was, het enige stuk Duitsland dat toen in de regen verzoop, maar wel sneeuwval kende. Ideale wintercoulisse voor een paar wandelingen en ook de winterbanden hebben we aan een stevige test onderworpen bij de Feldberg, waar het druk was met plaatselijke wintersporters.

Qua kilometers wissel ik nog steeds een lange rit per week af met veel korte ritjes in de omgeving, gelukkig zit de Belgische grens met 30 cent goedkopere benzine dichtbij, hoef ik me daar alvast geen zorgen om te maken. Wel heb ik een aantal keren taxi moeten spelen voor mn vader die voor onderzoek in het ziekenhuis moest zijn. Hij mopperde een beetje dat ik een veel te lage auto uitgekozen heb, zelf zou hij voor de CX30 zijn gegaan (hogere instap). Begrijpelijk misschien, hij is boven de 80, maar ik heb niets aan zo'n hoge variant. De vorm van de CX30 is verder wel mooi, mooier dan dat blok beton op wielen dat zich de CX60 noemt, veel te vierkant. Maar goed, smaak verschilt natuurlijk.

Een oud kwaaltje

  • 82.500 km

De herfst van 2024 breekt aan. Dat is een mooi bruggetje, want halverwege het jaar stak een oud kwaaltje waar ik bij de Mazda 2 last van had de kop weer op. Rijdend op de snelweg kreeg ik in april een steen op de voorruit, en die scheurde meteen door. AAAAGH, je gelooft het niet. Ik ben geen bumperklever, hou juist altijd iets teveel afstand maar het hielp niks. Ik kon weer een afspraak gaan maken met Autotaalglas. Enige grappige is dat ik een dagje een Mini Electric kon proberen, die auto blijft me dan altijd positief achtervolgen. Het ontwerp is steeds minder mijn ding, maar het wagentje is ook in electrische trim een gevaarlijk leuk scheurijzer.
Rond dezelfde tijd is ook van de buitenspiegel links het motortje vervangen, duurde even voor de onderdelen binnen waren.

Op deze twee dingen na heb ik verder geen enge dingen met de Mazda meegemaakt. De auto houdt zich heel goed, ging ook iets zuiniger rijden nadat ik de banden spanning wat hoger had gezet (3,0 ipv 2,7). Verbuik zakte van 6,1 in de winter naar 5,2/100 km in de zomer, maar ik moet erbij zeggen dat ik dan vaak niet harder dan 100 reed. Ik onderschrijf ervaringen dat het even wennen is om te rijden met cilinderuitschakeling, maar ik vind het geen probleem, ik constateer ook een trilling maar die is voor mij niet bovenmatig irritant, te meer omdat die modus gepaard gaat met een laag brandstofverbruik. Op vakantie heb ik van Italië door Oostenrijk naar Zwitserland een afschuwelijke rit vanuit Inniche gehad met een reuze omweg met tussenstop naar Linz omdat regenbuien, aardverschuivingen en geblokkeerde snelwegen heel veel oponthoud veroorzaakten. ik moet die twee dagen voor mn gevoel wel 400km op 2 cilinders gereden hebben, maar toch alles op één tank uitgereden, 945 kilometer. Applaus!

Richting de honderdduizend

  • 91.191 km

weer even tijd voor een update. de jaarlijkse rib uit mn lijf die onderhoud heet is weer geweest:
- apk
- vloeistoffen (behalve olie die had ik zelf al bijgevuld einde november)
- bougies vervangen
- accu vervangen

enige punt naast de accu die blijkbaar zo slecht was dat ik er geen 50 km meer mee zou kunnen rijden was een ruitenwisser voor die steeds tegen de raamstijl aantikte. dat is bijgesteld. Verder geen problemen, ik rij nog steeds gemiddeld rond de 500 km per week en ben heel blij dat ik een Belgische pomp binnen een km afstand heb, 2 euro of 1,62 per liter, dat scheelt wel. Honderdduizend wordt waarschijnlijk eind februari gehaald.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.