Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019) #3

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst30.298 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 3, eerste ervaringen

  • 16.194 km

Intussen mag ik al vier maanden gebruik maken van deze Mazda 3 en mede dankzij de reviews op Autoweek tot deze keuze gekomen. Het minste dat ik dan kan doen is mijn ervaring delen :)

Voor mijn werk moet ik veel kilometers maken, dus had ik het geluk dat ik van mijn werkgever een auto mocht uitzoeken. Om de kilometers comfortabel door te komen, waren de volgende punten voor mij belangrijk:
- Automaat, ondanks dat schakelen in een Mazda een feest is, blijft het tijdens filerijden heerlijk om niet te hoeven schakelen, dit is voor mij een must.
- Stilte in het interieur, zodat ik goed te verstaan ben als ik aan het bellen ben.
- Apple Carplay, omdat de navigatie vanuit de fabrikant onnauwkeurig, snel gedateerd en grafisch minder is dan Google Maps via Carplay.

In de tussentijd heeft de Mazda wat ervaring dus en deel mijn bevindingen graag!

Rijeigenschappen:
Zoals iedere Mazda is dit een van de meest dynamische auto's in zijn klasse. De besturing is heel precies en je kan de auto perfect plaatsen in de bocht, waardoor je op hoge snelheid een bocht met veel vertrouwen door komt. Dat overigens af en toe tot onvrede van mijn vriendin.

Bij het nemen van bochten blijft de auto zeer stabiel en helt de auto nauwelijks. Hij heeft veel grip en communiceert via het stuur goed wat de voorwielen doen. Op dat vlak een heerlijke rijdersauto.

Aandrijflijn:
Voordat ik de auto bestelde had ik de meeste twijfels over de Skyactiv-G motor in combinatie met de automaat. Doordat de Skyactiv-X lang op zich liet wachten en een tussentijdse prijsverhoging ervoor zorgde dat de auto niet meer binnen budget viel, uiteindelijk gekozen voor de Skyactiv-G. En ondanks dat niet iedereen even positief is over deze motor, ben ik er wel heel tevreden mee!

De meesten weten dat deze motor de software matig begrensde versie is van de 165PK. En dat is dan ook het grootste minpunt, want boven de 4200 toeren is de fut er uit. De motor heeft namelijk op 4200 toeren het vermogen van 122PK bereikt en houdt dit vast tot aan de begrenzer. In de praktijk betekent dat bij een kickdown de motor hoog in toeren klimt, maar dat je bij het overschakelen merkt dat er geen verschil zit in de versnelling. Terwijl bij een een atmosferisch blok juist verwacht dat deze mooi lineair naar de begrenzer versnelt.

Buiten dit vervelende punt om vind ik het blok perfect! Ondanks dat veel mensen hem onderin traag vinden, vind ik dat juist niet. Bij mijn vorige auto vond ik het juist vervelend dat wanneer je te laag in toeren zat, je compleet stil viel totdat de turbo weer zijn werk ging doen. De auto pakt hem vanaf ieder toerental direct op en je hebt geen probleem om met het verkeer mee te komen. Ook niet in een hoge versnelling.

Daarnaast wil ik een lans breken voor de automaat. Deze heeft niet een al te beste reputatie. Mensen denken dat deze veel vermogen vraagt en dat daardoor de auto traag aanvoelt. Maar in de praktijk is de auto juist minder zuinig om dat de verhoudingen in de bak anders zijn dan bij de handbak. Bij de handgeschakelde versie trek je in zijn tweede versnelling de auto makkelijk door tot boven de 100 km/h, terwijl de automaat iets boven de 90 km/h al naar zijn derde verzet schakelt. Uiteindelijk is dat ook zo in de zesde en laatste versnelling, waardoor de auto op de snelweg een hoger toerental draait en daardoor meer verbruikt. Het hogere verbruik en iets tragere acceleratie zit hem dus in de andere bakverhouding en niet in de prestatie van de bak zelf.

De bak schakelt vlot genoeg op, maar is vooral soepel en bij indrukken van het gaspedaal voorspelbaar.
Verder vind ik bij het afremmen tot stilstand, parkeren en wegrijden het comfort van een conventionele automaat perfect. De auto's met een dubbele koppeling hebben hier moeite mee, waardoor je met parkeren en wegrijden het gas moeilijk kan doseren. Totaal geen spijt van de keuze voor de automaat.

Overigens verbruikt de auto 6,4l/100 kilometer. Ik rij overal 5 kilometer per uur te hard, dus 135 waar je 130 mag. De Seat Ibiza 1.0TSI die ik als voorloopauto had verbruikte 6,1l/100 kilometer, dus ik ben in positieve zin verrast. Ik verwacht overigens dat het verbruik in de winter wat zal stijgen richting de 7l/100 kilometer.

Interieur/comfort:
Hier blinkt de Mazda in uit! Perfecte stoelen en afwerking op een heel hoog niveau! Goede materialen en alles zit stevig in elkaar. Geen vervelende rammeltjes en ergonomisch prima!

Carplay werkt perfect samen met de draaiknop. Ik was verbaast dat de sneltoetsen voor navigatie, entertainment, hoofdmenu en terugknop ook werken i.c.m. Carplay. Samen met de spraakbesturing via SIRI werkt dit zo intuïtief, dat ik de fabriekssoftware niet gebruik.

Verder is het head-up display helder en geeft deze info over het dodehoek systeem en de lane departure warning. Erg handig maar vooral veilig. Je houdt je ogen daardoor altijd op de weg. Overigens vind ik de dode hoek in combinatie met de veiligheidssystemen totaal niet hinderlijk.

De rust en stilte in het interieur is fantastisch en zorgt ervoor dat je bij het terugschakelen niet eens hoort dat de motor een hoger toerental gaat draaien. Daardoor is het niet hinderlijk dat je bij versnellen richting de 4000 toeren gaat. Op dat vlak is een vier cilinder veel comfortabeler dan een motor met drie cilinders.

Ten slotte vind ik het Bose audio systeem heel erg goed, alleen had van mij de subwoofer wel wat krachtiger gemogen. Je merkt dat de middel en hoge tonen perfect zijn, maar de lage minder. Ik vind het lekker als je die lage tonen voelt, maar dat heb ik andere auto's wel eens beter ervaren.

Uiterlijk:
Tja, dat is zo uitgesproken dat ik daar niet te veel over ga schrijven. Ik kan het gewaagde design van Mazda waarderen!

Overal ben ik heel positief over de Mazda en ik zou als ik er zo op terug kijk zeker geen andere keuze maken! Echter zijn er wel een paar kleine eigenaardigheden waar Mazda naar mijn inzicht nog prima wat aan kan doen:

- De cilinderuitschakeling zorg tussen 72 en 78 km/h voor een vervelende trilling door de auto. Alsof de auto niet goed gebalanceerd is. De auto naar zijn 5e versnelling zetten zorg dat de cilinderuitschakeling gedeactiveerd wordt en daarmee is het probleem ook opgelost, maar ik vind het raar dat ze dit er niet uit hebben kunnen halen.
- De verkeersbord herkenning werkt niet in combinatie met Carplay. Ik hoop dat dit met een software-update verholpen kan worden
- De sleutel voelt goedkoop aan. Door het keyless entry & start heb je hem nooit in je handen, maar het blijft vreemd dat ze bij het ontwerpen van een nieuwe sleutel daar te weinig aandacht aan hebben besteed. Het is wachten op een chique sleutelcover...
- De parkeersensoren voor en achter reageren soms pas erg laat. Wellicht is de gevoeligheid nog door de dealer in te stellen, dus dat ga ik bij de eerste beurt navragen. Daarnaast is het vervelend dat wanneer de sensoren in het scherm getoond worden, je dit scherm niet kan afsluiten. Als je dan door de wasstraat gaat, dan kan je geen gebruik maken van het multimediascherm zonder de sensoren uit te zetten.
- Bij het uitzetten van de auto, gaat alles direct uit. Het is niet zo dat de multimedia pas uit gaat wanneer je de auto op slot zet. Ik vond dit in mijn vorige auto's een kleinigheid die ik nu mis.
- In de andere review van de nieuwe Mazda 3 werd al genoemd dat alles van LED is, behalve de dagrijverlichting... Voor mij een vreemde keuze waarom ze in dit design niet gekozen hebben voor een LED dagrijverlichting. Zo'n geel halogeen lampje doet mij denken aan een Volvo van de vorige eeuw. Ik heb dit lampje ook vervangen voor een LED lampje.

Tot nu toe heeft de auto het technisch prima gedaan en ik heb er alle vertrouwen in dat hij de komende vier jaar probleemloos door komt. Op naar de 200000km :)















Alweer 30000km!

  • 30.298 km

Nog steeds dik tevreden met de Mazda. Het eerste onderhoud is uitgevoerd en daar zijn de klemmende deurrubbers onder handen genomen. Tot nu toe ook geen last meer van gehad.

Verder ben ik nog steeds heel blij met de automaat, dus mensen die twijfelen over de transmissie, boek een proefrit en je zal merken dat deze automaat gewoon prima zijn werk doet.

De Bose audio is ook waanzinnig, in mijn vorige ervaring gedeeld dat hij soms de kracht mist, maar het geluid is op ieder volume vol en zonder vervorming. Het verschil met wat Volkswagen (Beats audio) in zijn auto’s schroeft is bizar groot.

Het verbruik is in de winter rond 6,5 liter/ 100km. Ik rij overal 5km/h te hard op de teller en wat de kilometerstand al doet vermoeden, veel snelweg kilometers. Prima waarden!

Helaas is het niet alleen hosanna rond de nieuwe 3. In mijn vorige ervaring had ik al een aantal negatieve punten, maar vooral dat trillen tijdens de cilinderuitschakeling stoort mij enorm. Zorgt ervoor dat je op een 70km weg niet lekker rijdt.

Daarnaast hoor je, vooral bij harde wind, veel windgeruis via de zichtbare luchtroosters. Wanneer je de ventilatie naar de voeten verplaatst is dit vervolgens weg en is de cabine weer fluisterstil.

Al met al ben ik reuze tevreden, het design blijf ik prachtig vinden. Het totaalplaatje zorgt voor een auto die dynamisch/sportief rijdt, maar vooral heel comfortabel is. De negatieve punten zijn er, maar dat maakt hij met zijn sterke punten voor mij meer dan goed!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens