Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 122 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Nieuwe Mazda 3 Skyactiv G Comfort Bose Leder 18 Inch
- 2.500 km
Voor het eerst ben ik zelf Mazda gaan rijden. Mijn ouders hebben al een aantal CX5's gereden en mijn vrouw rijdt 3,5 jaar de Mazda 2 dus daardoor was mijn focus de afgelopen jaren mede op Mazda gericht. Ik hou van een merk dat kiest uit idealen en niet vanuit 'hoe kunnen we zoveel mogelijk auto's verkopen en winst maken' . Daarnaast was ik, net zoals veel andere, enorm enthousiast over het Kai concept van Mazda en het is fantastisch dat men de 3 daar sterk op heeft doen laten lijken. In januari op uitnodiging wezen kijken bij de 'sneak preview' van de Mazda 3 in Leersum. Ik was erg onder de indruk van de looks maar ook van het interieur. Mijn laatste 3 auto's waren Audi A4, Volvo V40 en BMW 3 serie. Ik kreeg hetzelfde 'premium gevoel' bij het zitten in deze Mazda 3.
Uiteindelijk de trotse bezitter geworden van de nieuwe Mazda 3 in Soul Red comfort Bose leder en 18 inch Sky activ g 122 pk.
Inmiddels staat de teller op 2500 km en kan ik een gedegen eerste indruk geven. Wat gelijk opvalt is de rust binnenin de auto. Je kan zelfs op de snelweg fluisterend communiceren met de passagier naast je. Erg hoogwaardig. Ook de wegligging, het sturen, het schakelen, de materialen. Het is allemaal erg hoogwaardig en uiterst prettig. Het enige nadeel kan inderdaad de ruimte zijn. Wij hebben zelf een zoontje van 2 jaar, met ons 3en is de auto meer dan ruim genoeg. Maar wanneer je inderdaad 2 pubers achterin wilt laten zitten, gaat het snel problematisch worden. Daarnaast is de auto wat minder direct dan ik gewend was, niet hinderlijk maar duidelijk iets meer gericht op de smaak van iedereen. Mijn vorige auto ( BMW 3 ) en de Mazda 2 van mijn vrouw zijn duidelijk directer qua besturing. Qua prestaties van de motor ben ik zeer tevreden. Hij pakt vlot op, je merkt de invloed van het mild hybrid systeem t.o.v. de Sky activ in de Mazda 2. Vermogen en snelheid zit er genoeg in, het verschil met de X kan ik niet over oordelen maar ik ga binnenkort wel rijden met die motor om te ervaren waar de verschillen zitten. Het gemiddeld verbruik zit momenteel op 6,5 liter per 100 km. Dat is netjes, maar moet nog wel iets beter kunnen. Wellicht wanneer de eerste 10.000 km op de teller staan dat dit nog iets verder zakt.
Pluspunten:
- uiterlijk ( al blijft dit persoonlijk )
- interieur design ( ook persoonlijk )
- gebruikte materialen in het interieur
- de totale rijbeleving ( geluid, motor, schakelen, remmen, besturing )
Minpunten:
- Ruimte achterin
- De keyless entry doet het niet altijd
- Rond de 1500 toeren voel ik steeds een duidelijke vibratie door het interieur gaan
- Het aantal te rijden km met je huidige benzinetank wil nogal eens verspringen. van bijvoorbeeld 580 km naar 510 km in 20 km tijd. Wanneer je de auto daarna weer start kan dit ineens alsnog weer 580 km zijn. Is nog niet erg betrouwbaar deze indicatie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.