Mazda 3 Sedan SkyActiv-D 2.2 150 TS+ (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan SkyActiv-D 2.2 150 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 480 km |
Van DTEC naar Sky-active
- 480 km
Bij toeval liep ik tegen het merk Mazda aan waarvan ze het qua design (subjectief) het goed doen de laatste tijd.
De Mazda 6 is een mooie auto, maar was ook weer zo groot. Elke werkdag op en neer met een station begon mij principieel tegen te staan, een heerlijke auto vergis je niet. Toch gebruikten we de ruimte en capaciteit niet echt.
Tijdens de zoektocht naar een auto voor mijn vrouw, deden we een kijkje bij Mazda. Daar stond een Mazda 3 sedan! Qua design een kleine 6 en tot mijn verbazing ook leverbaar met een 2.2 Diesel!!
De vorige Civic tourer was een hele fijne auto, maar ik miste de 'grunt' van de 2.2 hatchback die we ervoor hadden. Bovendien bleef de 1.6 net iets minder zuinig, dan zijn grotere broer (voornamelijk snelweg). Het scheelt slechts 2 km per liter, marginaal natuurlijk..maar het is iets. Voelt als een smoes voor het willen hebben van de 2.2 :-)
Het vinden van een Mazda 3 Sedan in Diesel was echter een ander verhaal, daar zijn er weinig van in Nederland!
De Mazda dealer in Barendrecht hadden bij toeval één op voorraad en we kwamen er redelijk snel uit, top geregeld!
In het kort, na een jaar is de Civic ingeruild voor de Mazda. De eerste ervaringen/verschillen?
Na een magere 480km..
- Net iets sportiever dan de Honda
- Zelfs zonder inrijden gemiddeld al op 1 op 20
- Erg overzichtelijk en net dashboard
- Zacht dashboard!! Voor de premium fans.
- Minder ruimte (uiteraard) maar valt zeker niet tegen.
Zet je de Mazda 6 naast de 3, lijkt het uiterlijk significant kleiner maar dat verschil zit er niet aan de binnenzijde.
Op veel reviews werd het rol- en windgeluid wel eens opgemerkt als fors aanwezig. Dit valt mij nog niet echt op, je hoort het wel maar zeker niet storend (nog).
Over een paar weken vul ik de review aan..
Update:
Na inmiddels een paar duizend kilometer verder, een paar wetenswaardigheidjes:
Positief:
- Rijgedrag
- Rust in de auto
- Automatische ruitenwisser is feilloos
- Past meer in de kofferbak dan verwacht
- Geluidskwaliteit is netjes
- Knop voor de Multimedia werkt super
- Voelt luxer dan de Honda Civic
- De diesel blijft erg stil en valt niet terug in vermogen bij wat hogere toeren,
Opmerkelijk:
- Licht achterin is niet afzonderlijk in te schakelen
- Spiegels inklappen is een extra handeling
- Veelvuldig (elke 350km?!) roetfilter generatie waardoor je rustig 30km ver 1 op 10 rijdt..
(Mede door de regeneratie van het roetfilter) zitten we gemiddeld op 5,6L/100km over 1800km..
Nog steeds netjes voor een meer dan vlotte diesel.
Update 16-01-2016
Inmiddels bijna 9.000 Km gereden.
Het lijkt erop dat de auto soepeler gaat lopen. Hij rijdt lekker comfortabel, rijdt sportief maar helt niet over. Een fijne combinatie.
Gemiddeld rijdt hij nu 1 op 17/18. Iets minder zuinig dan ik gehoopt had (De Honda 2.2D was zuiniger) maar ik rijdt nu ook meer 130km wegen, bovendien is er in de 6 genoeg vermogen om vlot in te halen. Dit laatste zou bij de Honda een schakel actie nodig hebben.
Pro's:
- Soepel, vlotte motor die altijd aanwezig is.
- Design (subjectief) spreekt me erg aan
- De afwerking en ergonomie is prettig
- Nog geen kraakje te bekennen
- Stoelverwarming is bijna direct merkbaar ( < 10 sec)
- Koffer ruimte in de sedan is verrassend ruim
Cons:
- Het handmatig inklappen van de buitenspiegels is niet praktisch.
Hier schijnt een module voor te zijn om dit met de sleutel te doen, dus wellicht is dat een optie.
- Met een peuter achterin is het niet afzonderlijk inschakelen van de verlichting achterin een gemis.
- Zoals hieronder is opgemerkt, de WIFI Hotspot is u/s. Met een Sony Xperia Z3 Compact is koppelen onmogelijk ook.
Bij de Mazda een vraag neergelegd. Er schijnt Keyless entry op te zitten conform de Brochure (al vanaf de TS uitvoering), maar dat is in de praktijk niet het geval.. Iemand ervaring mee?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 3
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 3 2.0 GT-M
- 2015
- 142.518 km

Mazda 3 2.0 GT-M Sport Leder Bi-Xenon 18â Head-Up NAP Camera
- 2016
- 125.689 km

Mazda 3 1.6 CiTD Navigator Koppakking is lek, motor loopt wel maar niet goed. Climate control, Navigatie, Elektrische ramen, Cruise control, Koppakking is lek
- 2013
- 237.708 km