Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Luxury (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Luxury |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 25.062 km |
Eerste 2000 kilometers
- 2.013 km
Tijdens de eerste lockdown van 2020 ben ik gewisseld van job en moest daardoor een bedrijfswagen afgeven (2016 Peugeot 308 SW 1.6 diesel). Gezien er zo goed als geen garages een testrit wilden doen behalve 1 die binnen mijn budget viel, werd het een 2015 Opel Insignia 2.0 CDTI met 163pk en automaat. Fast forward naar 2022 en ik ben die Insignia beu. Groot, motor en automaat waren niet fijn, geluid,... Zo begon ik stilaan uit te kijken naar iets anders. Het moest en zal benzine worden.
Ik begon te zoeken en had toch wel enkele eisen. De ene al belangrijker dan de andere. Het moest sowieso een automaat worden, toch graag 150pk om een beetje vlot te rijden, LED koplampen (gezien ik vaak 's nachts rij met shiften) en moest wel iets kunnen trekken tot 1200kg (nieuwe Civic en Corolla vielen al af). Liefst ook jong tweedehands met onder 30k kilometers. Eens dit ingegeven bij Autoscout liepen de prijzen vrijwel meteen op, zeker als er al een trekhaak op zat. Toch beviel het aanbod mij niet echt, want het merendeel waren SUV's of crossovers. Toen ben ik gaan kijken naar nieuw.
Met een budget van 32-34k (België) waren er wel een aantal leuke opties. Zo ben ik gaan kijken naar de nieuwe Astra, Peugeot 308, DS4, C4 en Focus. Echter waren dit allemaal kleine motoren. Ze hadden wel wat pit onderin door de turbo, maar echt overtuigd was ik niet van die 3 cilinders. Toch maar iets grotere motor?
Zo kwam ik uit bij Mazda en Subaru. De Impreza met 2.0 e-Boxer is prachtig, mooi uitgerust en biedt veel ruimte MAAR werd niet meer geleverd. Dan kijken naar een XV? Na een testrit met een XV e-Boxer bleek het ook niet 100% mijn zin te zijn. Alles was prima, ook het uiterlijk als crossover/SUV beviel mij wel, maar de e-Boxer heeft nogal weinig power en gaat snel in toeren klimmen om te versnellen (blijkbaar zijn de vorige 2.0's zonder hybride hier iets beter in).
Dan komen we uit bij Mazda. Gewoon prachtig. Die zaten boordevol opties, geen turbomotoren, interieur is simpel en met die Skyactiv X technologie misschien zo slecht nog niet. Na contact met 2 Mazda dealers in de buurt een afspraak bij de eerste gemaakt voor een testrit (gewone Skyactiv X met 180pk en handbak) en dan een testrit met een CX-5 om de automaat te proberen. Die Skyactiv X beviel me wel, zeer soepel, toch genoeg koppel om op te trekken bij lagere toeren en de beleving zelf met hogere toeren brengt wel een smile op je gezicht. De automaat van de CX-5 gaf ook geen problemen, voel je bijna niet schakelen (als je er echt op let wel) en dankzij de verhoudingen blijft ie ook laag op toeren.
Dan toch bij beide garages langsgeweest voor een offerte, na alles overwogen te hebben, besloten om de 3 hatchback Hakoné e-Skyactiv X met automaat te bestellen. Eind januari werd deze geleverd en ondertussen al 2000km op de teller staan. Elke keer als ik in- en uitstap kijk ik toch weer om. Als autoliefhebber is er niets zo fijn als een auto waar je plezier aan hebt. Ik heb geen zware voet en rij vooral rustig, zo zit ik momenteel op 5.9 L/100km via berekeningen en volgens boordcomputer op 5.4 L/100km. Het enige wat ik een beetje mis is ondersteuning aan mijn onderrug, dat kon ik bij de Insignia nog wel verstellen en dat biedt deze 3 met stoffen interieur niet.
Eerste rit met aanhanger moet nog volgen en problemen ben ik ook nog niet tegen gekomen. Binnenkort nog een review eens er wat meer kilometers opstaan en ik met aanhanger gereden heb (zweefvliegaanhangers).
Waarom geen Duitser? De 1-serie, 2-serie, A-klasse en A3 zijn allemaal uitstekende opties MAAR zijn ook "saai" en zie je overal in het straatbeeld. Een Golf is ook enorm duur, en dat vrij kaal aangekleed. Een tweedehands GTI is tof, maar dat is ook wat de go-to voor de kleinere sportwagens.
Na 25,000km de laatste tankbeurt
- 25.062 km
Toen ik de Mazda kocht was het met het idee om zo'n 70km per dag te gaan rijden naar en van het werk. Enkele maanden later echter heb ik mijn vriendin leren kennen en zij woonde op slechts 12km van mijn werk, niet veel later ben ik bij haar ingetrokken en heeft de Mazda heel weinig gereden. Op net geen 2 jaar tijd nu 25.000km. Nu we een huis hebben gekocht, ook op 12km afstand van het werk en zonnepanelen laten installeren, dacht ik misschien eens kijken naar tweedehands elektrisch. Het oog viel op een mooie Polestar 2 van 2021, was betaalbaar en kreeg nog (Belgische) EV premie, lekker meegenomen.
De Mazda gaat er 9 november dus niet meer staan, hij heeft mij nooit in de steek gelaten en die 25.000km waren probleemloos. De garantie van 6 jaar is ook erg mooi meegenomen, voor alle Mazda's ingeschreven vanaf 2023. Slechts 1 keer garantie moeten aanspreken voor een rammel, deze bleek in de rail van de gordels te zitten en is door de dealer netjes opgelost. Op de Autobahn in Duitsland ook even de 200km/u aangetikt, tikje van de bucketlist.
Het blijft een mooie auto om naar te kijken, fijne motor en lag erg goed op de weg. De automaat heeft soms wat aarzeling of schokjes, maar dat is verder op te lossen door het gaspedaal wat anders te bedienen. Eens je dat gewend bent is het smooth sailing.
Met een aanhanger van een zweefvliegtuig achter (750km) blijft die goed en zuinig rijden, alsof de auto zich er niks van aan trekt. Altijd met de begrenzer op 52 km/u gereden als ik 50 mocht, dan ging die naar de 6e versnelling en weer een tikkeltje zuiniger. Zelfs met aanhanger deed die dat. Op 90 km/u verbruikte de Mazda ongeveer 4.0 L/100km actueel, met de aanhanger erachter ging dit naar 4.5-5.0 L/100km. Meer dan goed te noemen. Versnellen ook geen probleem maar merkbaar ietsje trager. Manueel schakelen met de flippers maakte het ook veel aangenamer. Nu moet ik wel toegeven, ik ben een eco rijder en maak er met mezelf wedstrijdjes van om die lage verbruikscijfers te zien, dus "your mileage may vary". Op Spritmonitor en bij Autoweek altijd bijgehouden. Laatste tankbeurt over 25.000km is het gemiddelde verbruik 5.69 L/100km, wat onder de fabrieksopgave van Mazda ligt (6.0 L/100km voor e-Skyactiv X automaat). Boordcomputer toont 5.2 L/100km, dus ca. 0.5 L/100km positiever.
Van de Mazda 3 dus erg tevreden en zal em ook wel gaan missen (net als mijn 2010 DS3 1.6 THP), maar komt weer wat nieuw speelgoed aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.