Mazda 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Exclusive-line (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 e-SkyActiv X 2.0 186 Exclusive-line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 39.756 km |
Keuze en aanschaf
Na reeds enkele jaren met veel plezier de verschillende reviews gelezen te hebben vond ik de aanschaf van mijn eerste nieuwe wagen een goed moment om er zelf ook eens mee te beginnen.
Keuzeproces en aanschaf.
(ik vind het altijd leuk om te lezen waarom mensen een bepaalde wagen kiezen, als dit jou niet interesseert = overslaan)
Ik woon in België en ben naast werknemer ook zelfstandige in bijberoep en gebruik mijn wagen ook deels hiervoor. Toen ik vernam dat bestelde wagens met brandstofmotor vanaf 1 juli 2023 na verloop van tijd (vanaf 2028 nog 0%) hun fiscaal aftrekpercentage fors zien dalen ben ik wel eens beginnen nadenken over een andere wagen, ook omdat mijn huidige wagen bijna 350k km had gereden en er wel wat geïnvesteerd zou moeten worden om hem in goede en betrouwbare staat te houden.
Ik reed toen op dat moment reeds bijna 10 jaar met een Mercedes C-klasse S204 200CDI van 2008 en heb daar ongeveer 250k km naar volle tevredenheid en zonder grote problemen of kosten mee gereden (km stand bij aanschaf +- 95k km).
Eerste probleem = welke brandstof?
Terug een diesel? Altijd graag mee gereden en ook nooit anders gekend. Mijn eerste wagen was een Peugeot 207 1.6 Hdi en daarna volgde de C-klasse diesel. Zuinig, altijd veel trekkracht en zowel duurzaam als betrouwbaar. Tegenwoordig helaas ook verbannen en zwaar belast, neem daarbij het feit dat ik aan de rand van een grote stad woon (met in de toekomst misschien een emissiezone) en ik bovendien geen zin heb in roetfilter, EGR, adblue of andere moderne dieselmiserie; dus met een beetje spijt geen diesel meer.
Elektrisch dan? Heb ik uiteraard ook bekeken want fiscaal het meest interessant, maar ook nog steeds duurder in aanschaf. Bijkomend probleem is dat ik in een appartement woon waarbij er geen elektriciteit in de garages voorzien is en ook op mijn werk is er voorlopig en voor de nabije toekomst nog geen laadinfrastructuur voorzien. Ik zou dus altijd aangewezen zijn op (soms dure) openbare laadpalen om op te laden, daar heb ik nu nog geen zin in + voorlopig zijn er nog voldoende ICE alternatieven.
Misschien een plug-in hybride? Omdat ik mijn Mercedes voor een mooie prijs sneller kon verkopen dan mijn nieuwe wagen geleverd werd, zat ik enkele maanden zonder wagen. Ik kon deze periode gelukkig overbruggen door de wagen van mijn vader te gebruiken (hij was lange tijd op zakenreis). Dit betreft een DS7 E-tense, een plug-in hybride, dus ideaal om te testen of deze aandrijving iets voor mij zou zijn. Naast dat deze wagen voortreffelijk en comfortabel rijdt en ook nog eens serieus snel is, bleek toch dat deze bij weinig opladen best onzuinig is. Verbruik was gemiddeld 7,5 l/100 km of 1 op 13,3 (zonder opladen) en met een brandstoftankje van krap 40 liter sta je dus heel vaak bij de pomp. Ik heb wel een aantal keer geprobeerd om te laden, maar de laadpalen in mijn omgeving zijn vaak bezet + het telkens rondrijden hiervoor vond ik irritant.
Zonder eigen oplaadmogelijkheid thuis of op het werk ook niet interessant voor mij + had ik deze wel, dan nam ik wel een volledig elektrische wagen.
Benzine of een gewone hybride (HEV) moest het dus worden.
Dan het merk: ik ben autoliefhebber, geen merkenliefhebber; dus ik had niet echt een voorkeur voor een bepaald merk. Wel ook belangrijk was dus de co2 uitstoot want hierop is de fiscale aftrek in België voorlopig nog gebaseerd.
Met dit in het achterhoofd heb ik verschillende merken en modellen bekeken waaronder deze van Mercedes, BMW/Mini, Renault, Kia, Skoda, Volvo, … maar de meeste vielen af omdat ze ofwel geen gewone benzine of hybridewagens (wel duurdere plug-ins) hadden met een lage co2 uitstoot (lees minder dan 140 gr/km) of ik de wagen niet zo mooi vond.
Uiteindelijk werd de shortlist de volgende:
DS4
Peugeot 308
Mazda 3
Ford Focus
Seat Leon
Toyota Corolla
Nog even overwogen om terug een tweedehands te kopen, maar gezien de prijzen voor (jonge) tweedehandswagens ook ontzettend hoog waren door de lange levertijd van nieuwe wagens, toch maar beslist om een nieuwe wagen te bestellen, kon ik zelf eens de uitvoering, kleur en opties kiezen.
De bedoeling is ook om er minimum 10 jaar mee te rijden en ondertussen te zien hoe de automarkt en infrastructuur evolueert, vooral op brandstofgebied en (laad)voorzieningen.
Volgende opties waren een must: LED verlichting, goede geluidsinstallatie, Android auto, mooie velgen en geen slak.
Na een beetje spelen op de online configurators, eens naar de verschillende dealers getrokken om deze wagens in detail te bekijken en te vragen wat de ‘echte’ prijzen (kortingen) zijn.
Toyota Corolla
Ik vind het een mooi model, de co2 uitstoot is zeer gunstig en het merk heeft een zeer goede reputatie qua betrouwbaarheid en al vele jaren ervaring met het bouwen van hybrides.
Afspraak gemaakt in de showroom en de wagen in detail kunnen bekijken. Ik vind het een knappe wagen, sportieve look langs de buitenkant, enkel het interieur is wel wat ouderwets vormgegeven met daar dan een groot scherm opgeplakt, maar wel mooi afgewerkt.
Verder wat uitleg gehad van de verkoper en prijs laten maken voor de 2.0 hybride. Wel beslist voor de break want de hatchback is echt wel krap achterin.
Prijs kwam op ongeveer 42k inclusief btw met kortingen er al af en dit vond ik wel wat prijzig.
Dit, samen met de opmerking van de verkoper dat bij veel snelweggebruik het echte potentieel van het hybridesysteem niet benut wordt, heeft mij doen afhaken.
Ford Focus
Aan de buitenkant een mooie, sportieve wagen (ST line), zeker na de facelift.
Het interieur vond ik toch iets minder, mooie vormgeving, maar wat goedkopere afwerking en dan een supergroot scherm in het midden met die blauwe oubollig uitziende layout, deed me denken aan Windows 98 ofzo.
Verder zijn ook enkel 1.0 Ecoboost driecilindermotoren leverbaar als benzine, co2 uitstoot was wel prima in orde.
Rijden doen ze als de beste, althans dat heb ik van horen zeggen, helaas was een testrit niet mogelijk zonder afspraak. Dat is op zich geen groot probleem alleen hadden ze ook geen tijd om een afspraak in te plannen dus… deze viel af.
De offerteprijs na kortingen inclusief btw kwam op een 31k.
Mazda 3
Het bezoek aan de Mazda showroom was een eerder bijzondere ervaring. Hier in de streek is de Mazda dealer nog een echt kleinschalig familiebedrijf. Dus geen hypermoderne showroom met flatscreens en gladde verkopers.
Bij het eerste gesprek met de zaakvoerder/verkoper werd mij meteen een testrit aangeboden in een Mazda 3 en die beviel erg goed. Ik vind dit wel een goede verkoopstrategie, gewoon die auto zichzelf laten verkopen zonder vele verkooppraatjes.
Na de testrit hebben we even samengezeten om een wagen samen te stellen naar mijn wens en werden al mijn vragen vlot en duidelijk beantwoord.
Daarna tijdens het wachten op de offerte nog even de wagen goed bekeken in de showroom en het is echt een streling voor het oog zowel interieur als exterieur.
De prijs inclusief btw na kortingen kwam op een 28k.
DS4/Peugeot 308
Tegenwoordig zitten deze merken in 1 showroom samen met Citroën, wel handig als je niet veel tijd wil verliezen.
De DS4 vond ik al van bij de lancering een mooie en opvallende wagen die ook in het echt niet teleurstelt.
Het interieur is zeer bijzonder en erg mooi afgewerkt met kwalitatieve materialen.
Alleen blijkt al snel dat je toch wel een redelijk uitgerust model moet kiezen om daadwerkelijk een mooie DS4 te hebben en dan tikt de prijs wel aan.
Daarnaast bleek ook dat enkel nog de 1.2 Puretech leverbaar was als gewone benzine, verder had je enkel nog een diesel of een plug-in hybride als mogelijkheid.
Gezien ik niet veel vertrouwen heb in die 1.2 prijs laten maken voor een plug-in hybride en die was zoals te verwachten nogal hoog, namelijk 47K, boven budget en om deze reden viel deze dan ook af.
De Peugeot 308 had ik nog niet vaak in het echt gezien en na het showroombezoek weet ik ook waarom, de levertermijn was maar liefst 18 maanden!
Na deze in het echt bekeken te hebben moet ik toegeven dat het wel echt een fraaie wagen is, vooral het interieur, de buitenkant heeft misschien net iets te veel vouwen naar mijn smaak.
Voor de rest bleven dezelfde nadelen over als bij de DS4: enkel 1.2 Puretech of plug-in hybride leverbaar als benzine en de plug-in toen ook enkel als break op dat moment. De offerteprijs van de plug-in kwam op 48K, dus zelfs duurder dan de DS en daardoor kwam deze ook niet langer in aanmerking.
Seat Leon
De Seat Leon was wel echt een grote kanshebber. Knappe verschijning met de zuinige en fiscaal vriendelijke 1.5 etsi. Strak en sportief interieur dat ook mooi afgewerkt is. Verder is ie ook redelijk exclusief op de weg, de meeste mensen kiezen blijkbaar toch voor een VW of Skoda.
Na een kort testritje wat reuze meeviel een prijs laten maken die kwam op ongeveer 30K.
De reden dat deze na wat twijfelen toch afviel: de garage hier in de streek heeft niet zo’n goede reputatie en alles moet via het touchscreen of dergelijke ‘knoppen’ bedient worden.
Uiteindelijk werd het dus de Mazda:
Dit door een combinatie van factoren.
Het uiterlijk vind ik zeer geslaagd, sportief en strak gelijnde koets met als klap op de vuurpijl nog 2 echte uitlaatpijpen.
Het interieur is mooi vormgegeven en goed afgewerkt, de bediening is nog lekker ‘ouderwets’ met knoppen en de instrumenten zijn nog grotendeels met meters.
Het was de goedkoopste van alle door mij bekeken modellen en met de Skyactiv X motor toch de laagste co2 uitstoot en het meeste vermogen van de bekeken gewone benzinewagens.
Bijkomend krijg je veel uitrusting voor je geld en een betrouwbare reputatie (en 6 jaar fabrieksgarantie)
Extra meegenomen pluspunt is dat de garage zeer gekend is voor zijn klantvriendelijkheid en professionaliteit en dat heb ik bij mijn eerste bezoek ook zo ervaren.
Uiteindelijk heb ik dus besteld: een Mazda 3 hatchback in Hakoné uitvoering met manuele versnellingsbak en eSkyactiv X motor in kleur polymetal grey.
De aflevering
- 8 km
15 september 2023 was het, enkele weken vroeger dan verwacht, eindelijk zover: de aflevering van de Mazda 3.
Na een warm welkom in de garage en het overlopen van de papierwinkel, kreeg ik een korte en informatieve uitleg over alle functies en het infotainmentsysteem.
Leuke verrassing was dat dit al het modeljaar 2024 is, terwijl ik mijn wagen ongeveer een tweetal maanden voor de release hiervan besteld had. Daardoor is het geen Hakoné meer, maar een Exclusive Line met enkele optiepakketten waardoor hij wel volledig gelijkwaardig uitgerust is als de oorspronkelijk bestelde wagen. Mijn wagen heeft dus al het nieuwe infotainmentsysteem waardoor ik ook gebruik kan maken van draadloos opladen en draadloze Android auto en dit zonder meerprijs (deze versie is momenteel nieuw ongeveer 1k duurder dan mijn bestelde wagen zag ik).
Dan op weg. (8 km)
Het eerste wat opvalt is de super aanvoelende koppeling, licht te bedienen, maar je voelt toch perfect het aangrijppunt. Zeer gemakkelijk om mee weg te rijden na enkele maanden automaat rijden.
Verder valt de stilte en rust aan boord op alsook de super strak schakelende versnellingspook, oprecht blij om terug met een manuele versnellingsbak te rijden.
Daarna kijk ik op de brandstofmeter, deze staat op halfvol. Dit bevestigd nog maar eens het positieve gevoel bij deze garage.
Meteen een rit van ongeveer een 100 km gemaakt om de wagen te leren kennen, het was een leuke kennismaking.
Na enkele 1000 km
- 3.856 km
De Mazda is ondertussen al bijna 2 maanden in bezit.
Na 1000 km naar de garage gegaan voor de vrijblijvende en door hen voorgestelde (gratis) check. Alles werd nagekeken, perfect in orde. Zelf ook nog geen problemen gehad.
Het rijden.
Voordien was ik soms wel wat bang dat deze auto misschien wat te hard of bonkerig zou rijden op onze ‘geweldige’ Belgische wegen, maar dit valt echt goed mee. Komende uit het tijdelijk zwevend tapijt (DS7) is het verschil natuurlijk groot, toch is deze Mazda niet oncomfortabel. Ik vind het persoonlijk goed vergelijkbaar met hoe mijn C-klasse reed: stevig (je voelt de oneffenheden in de weg wel wat) en stabiel. Het is een goede balans tussen sportief en alledaags gebruiksgemak, je kan er hard mee door een bocht, maar hoeft niet bang te zijn om in een put of over een richel/drempel te rijden.
Het stuurgedrag is prima, bij ver insturen voelt het wel wat zwaar, maar dit komt ook doordat deze in de DS zeer licht was. Bijkomend voordeel hiervan is natuurlijk de koersvastheid, je voelt geen trekken in het stuur bij het over oneffenheden rijden ofzo, je zou prima je handen even van het stuur kunnen nemen zonder schrik dat hij plots van koers verandert, dit is zeer rustgevend op de snelweg.
Er zit ook veel gevoel in de besturing en het is echt een plezier om eens wat sneller door een bocht of over een rotonde te rijden.
Enig klein nadeel is wel dat deze toch compacte wagen echt wel een grote draaicirkel heeft, je kan niet zomaar overal keren en dat verwacht je eigenlijk niet meteen bij zo’n relatief kleine wagen.
De motor.
De Skyactiv X motor levert 186 pk (bij 6000 toeren) en 240 nm koppel (bij 4000 toeren)
Tot op heden nog niet echt het volledige potentieel gebruikt, ik geloof wel in het inrijden, dus doe het momenteel nog wat rustig aan: geen volgas en geleidelijk aan meer toeren.
Aangezien deze geen turbo heeft reageert hij wel direct op het gas en je weet welke prestaties je kan verwachten bij een bepaald toerental.
Bij lage toeren pakt hij vlot genoeg op en in het dagelijks verkeer kom je eigenlijk niks tekort, hij is zo smeuïg dat je eigenlijk niet boven de 3000 toeren hoeft te gaan om met de flow mee te rijden.
Je merkt wel dat hij alsmaar sterker en feller wordt naarmate de toeren stijgen, er komt ook een lekker brulletje uit dan, voor zover dit lekker kan klinken natuurlijk bij een 4 cilinder motor.
Van de mild-hybride ondersteuning heb ik eerlijk gezegd nog niks gemerkt, ik zou misschien eens in een versie zonder moeten rijden om het verschil te voelen.
De motor maakt bij bepaalde toeren wel een vreemd geluid, het is een soort metaalachtig en ratelend geluid, maar heel stil. Je hoort het enkel als het heel stil is in de auto, geen muziek, ventilatie zacht. Ik heb dit ook al van andere mensen gelezen en blijkbaar heeft dit te maken met de speciale compressieontsteking.
Het verbruik.
Dit valt voorlopig wel wat tegen, dit is momenteel ongeveer 5,7 liter per 100 km of 1 op 17,5 met rustig (in)rijden, wel vaak ook autosnelweg aan 120-130 km per uur.
Ik hoop dat dit toch nog wat daalt eenmaal deze meer ingereden is, al is het natuurlijk nu ook weer niet superslecht voor een benzinewagen.
Ook de actieradius valt wat tegen, in de folder heeft deze een 51 liter tank. Als ik de tank leegrij tot bijna 0 km resterend kan ik echter maximum ongeveer 43 liter tanken, er kan dan echt niks meer bij zonder dat het overloopt. Hierdoor kan ik uiteindelijk ongeveer 700 km rijden tussen tankbeurten terwijl ik wel een 900 km gedacht had uitgaande van de tankinhoud.
Ofwel houdt Mazda een onnodig grote reserve aan, ofwel loopt er toch iets mis bij de berekening in de boordcomputer. Dit zal ik eens navragen bij de garage, maar las ondertussen al op forums dat dit een gekend ‘probleem’ is in die zin dat Mazda blijkbaar een grote reserve houdt om de brandstofpomp te koelen?
Het tanken gaat wel lekker vlot, als de pomp afslaat is hij ook echt vol en kan er echt niks meer bij, dit was bij de Mercedes wel anders, daar kon je als je wou nog 5 liter bij druppelen.
De versnellingsbak.
Ze staan er om gekend en met reden: deze schakelt fantastisch en zeer soepel, volgens mij kan echt iedereen met deze manuele bak rijden. Ook de koppeling is goed te doseren en vergevingsgezind als je iets te snel wil zijn, ik ben er nog niet mee stilgevallen. Je kan echt snel door de versnellingen gaan zonder dat je daarbij klappen of schokken doorheen de auto voelt.
Minpunt is wel dat de versnellingsbak lange verhoudingen heeft om het verbruik te drukken waardoor je moeilijk het volle potentieel uit de motor kan halen zonder over de snelheidslimieten te gaan. Ik kan al voelen dat de motor lekker fel wordt vanaf 4000 toeren, maar dan rijdt je zelfs in de 2de versnelling al 70 km/h. Positieve keerzijde hiervan is wel dat je op kruissnelheid altijd aan lage toeren kan rijden waardoor het lekker stil en rustig is aan boord.
Infotainment en uitrusting.
Alle basisfuncties zoals ruitenwissers, verlichting, spiegels, AC, cruisecontrol, … zijn allemaal heel logisch te bedienen; stuurwielbediening werkt ook intuïtief.
Voor het infotainment was het in het begin best wel even zoeken ondanks dat het logisch in elkaar zit, maar het is ook redelijk uitgebreid.
De werking is nog best vergelijkbaar met die in de C-klasse, je hebt een draaiknop achter de versnellingspook waarmee je het scherm bedient, in de regel is het geen touchscreen, maar als je Android auto aan hebt staan wordt het toch een touchscreen bij stilstand.
Zelf gebruik ik steeds de draaiknop, minder vettige vingers om te poetsen en eerlijk gezegd, zoveel wijzig ik dat toch niet, staat eigenlijk gewoon altijd op Spotify en Waze (split screen). Dit is ook mogelijk doordat je ventilatie en AC met aparte fysieke knoppen bedient.
Het scherm zelf is meer dan groot genoeg en geeft een scherp en helder beeld en is mooi in het zicht van de chauffeur geplaatst.
Het dashboard zelf bestaat uit een fysieke meter voor toerental, watertemperatuur en brandstofniveau en een scherm voor de snelheidsmeter. Waarom dat een scherm is weet ik ook niet, want je kan er helaas bijna niks anders op projecteren, maar het ziet er wel leuk uit.
Er zit ook een headup display op, werkt prima, toont de actuele snelheid en de toegelaten snelheid, zeer subtiel onderaan op de voorruit.
De adaptieve led verlichting geeft veel licht en ziet er mooi uit en de lichtsensor is niet te gevoelig, ik rijd regelmatig door een reeks korte tunnels na elkaar en bij sommige auto’s gaan de lichten dan constant aan en uit, bij de Mazda gelukkig niet.
Wel vind ik het adaptieve groot licht een beetje nutteloos op onze verlichte wegen, je ziet wel dat hij de lichtbundel wijzigt en vermoedelijk niemand verblindt (nog geen teken van medeweggebruikers gehad), maar constant gaat op het dashboard het icoontje van groot licht aan en uit, dit is echt irritant en afleidend.
Je kan het adaptieve deel gelukkig met 1 druk op de hendel voor de richtingaanwijzers uitschakelen. Ik kan me voorstellen dat dit systeem op donkere en verlaten wegen wel meer zijn nut bewijst en ook minder moet in en- uitschakelen.
Zelfde voor de ruitenwissers, regensensor is niet te gevoelig dus meestal wissen deze rustig heen en weer en niet als een dolle. Fijne waterspray van voorliggers of motregen merkt hij wel pas redelijk laat op, waardoor je bijna overweegt om toch zelf even de ruitenwissers aan te zetten. Ook bij het starten van de auto als de voorruit nat is van regen, heeft hij dit pas laat door, waardoor je zelf al de ruitenwissers aanzet om te kunnen zien waar je rijdt.
Adaptieve cruise control kun je gelukkig uitzetten, het werkt niet slechter als bij andere auto’s waar ik al mee gereden heb, maar het is gewoon niks voor mij. Ik erger mij constant aan het te trage hernemen of te vroeg afremmen waardoor er steeds auto’s tussen kruipen en waardoor dan natuurlijk opnieuw geremd wordt. Het is enkel goed als je eens wil hypermilen achter een vrachtwagen ofzo. Ook bij ‘harde’ regen werkt het systeem niet omdat ‘de omstandigheden dat niet toelaten’. Gewoon lekker op de gewone cruise control cruisen.
360° camerasysteem werkt prima en geeft zeer scherpe beelden. De achtercamera zit wel op een plaats waar deze snel vies wordt en er is geen sproeier om hem schoon te maken, dus af en toe moet je er zelf eens overheen met een doekje of meer de auto wassen.
Het Bose geluidssysteem met 12 speakers is geweldig, superhelder geluid en stevige diepe bass, kan ook zeer hard zonder dat de geluidskwaliteit er onder lijdt. Er zijn legio mogelijkheden om muziek af te spelen zoals DAB radio en USB, maar ik stream steeds muziek via Spotify wat perfect werkt.
Het zitmeubilair is prima, ik ben 1m80 en kan een fijne zitpositie vinden, ook de armsteunen zitten op de perfecte hoogte. Nu heb ik gelukkig geen moeilijk lichaam of gezondheidsproblemen, zo heb ik eigenlijk nog in geen enkele auto ooit problemen gehad om goed te zitten. Wel zit je redelijk laag in de auto waardoor je wat met gestrekte benen zit. Gelukkig is het dashboard ook niet te hoog opgebouwd zodat je de motorkap nog kan zien, persoonlijk heb ik dit liever.
Bewust niet voor leder gekozen, deze konden wel verwarmd worden, maar niet gekoeld en in de zon wordt leder toch echt wel heet, verder heb je ook minder onderhoud aan stoffen bekleding.
De achterbank is krap, maar het is te doen voor kortere ritjes of kinderen.
De koffer is voldoende groot, wel een serieuze tildrempel.
Keyless entry werkt goed, de sensors zitten wel enkel op de deurklinken vooraan. Openen gaat vlot, gewoon de klink vastnemen; sluiten moet je wel even langs de klink wrijven en gaat niet vanzelf als je wegloopt. Gelukkig is er ook een goede app waarmee je via je telefoon de status en de bandenspanning van de auto kan controleren en dus ook of ie wel gesloten is en dit desnoods van op afstand via de app doen.
De veiligheidssystemen, voor mij hadden de meeste er niet op hoeven zitten, maar ze zijn meestal verplicht, gelukkig kan je ze met 1 druk op 1 knop allemaal in 1 keer op stil zetten.
Lane assist werkt voldoende subtiel, een lichte trilling in het stuur en stuurcorrectie als je ook effectief over de lijn gaat.
Noodremsysteem, gelukkig nog niet geactiveerd, maar goed dat het er op zit om een eventueel ongeval te vermijden, iedereen maakt fouten of is wel eens afgeleid.
Irritantste is de snelheidswaarschuwing, deze piept als je te snel rijdt, maar ook als de snelheidslimiet zal veranderen, dus je hebt vaak ineens een piepje waarvan je denkt, wat doe ik nu weer verkeerd.
Neem daarbij ook dat dit systeem zich baseert op de niet altijd correcte verkeersbordherkenning en je kan begrijpen dat het ondertussen al een gewoonte is geworden om dit steeds uit te schakelen.
Het Cross traffic alert systeem is wel zeer handig, hij kijkt zowel bij vooruit als achteruit met het camerasysteem mee bij het wegrijden om te wijzen op kruisend verkeer. De oprit van ons gebouw komt op de weg uit tussen een rij geparkeerde wagens, dus wel veilig dat je een melding krijgt als er een auto of fietser kruist die je soms moeilijk kan zien. Misschien minder een probleem in een SUV.
Ik weet dar er nog heel wat meer veiligheidssystemen opzitten, maar daar heb ik nog niks van gemerkt, dat is waarschijnlijk maar goed ook.
De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat elke rit een plezier is en ik gewoon blij ben telkens ik weer mag rijden. De kleine ergernissen wegen niet op tegen de vele voordelen, deze auto zit gewoon echt goed in elkaar, over alles werd goed nagedacht.
Samengevat (voor de gehaaste lezer)
+ rijgedrag en handbak
+ looks
+ Bose geluidsinstallatie
+ soepelheid van de motor
+ rijke uitrusting en goede afwerking interieur
+ ledverlichting
- versnellingsbakverhoudingen
- actieradius en brandstofverbruik
- snelheidswaarschuwingssysteem en verkeersbordherkenning
- blikkerige achterdeuren
Tijdens het lange wachten op de aflevering van de Mazda natuurlijk ook wat filmpjes bekeken en reviews gelezen om het ongeduld wat te verzachten. Deze review omschrijft mijn gevoel bij deze wagen perfect (en meer deskundig op rijgebied ?)
https://www.youtube.com/watch?v=CTaHHC1lmJs&t=1080s
Gedeelde conclusie: het is een wagen voor de ‘liefhebber’ die actief betrokken wil/moet zijn bij het autorijden.
Ik kan eerlijk gezegd niet begrijpen dat ik er zo weinig zie rijden, de aanschafprijs in combinatie met de rijke uitrusting en goede reputatie is echt top, maar ik rij wel lekker exclusief zo.
Dit was het voor nu, ik bericht terug na het eerste onderhoud bij 20000 km of eerder indien nodig.
Vragen: stel ze gerust.
Eerste onderhoudsbeurt
- 19.922 km
Ondertussen is het Mazdaatje, zoals mijn vrienden met ‘Duitse’ firmawagens en Tessie’s mijn auto liefkozend noemen, al bijna een jaar in bezit.
De Mazda is net terug van de eerste onderhoudsbeurt en daarbij werd volgende gedaan:
. oliewissel met oliefilter
Dat kostte ongeveer € 200,00 en daarbij is ook de verlenging van de Europese pechhulp inbegrepen.
Voor de rest houdt de Mazda zich trouw aan zijn Japanse genen en zijn er in de tussentijd geen problemen of storingen opgetreden buiten hier en daar eens een melding dat 1 of ander rijhulpsysteem tijdelijk niet beschikbaar was. Dit is meestal te wijten aan de condities op de weg: harde regen, mist, sneeuw, net natuurlijk op het moment dat die systemen het meest van pas komen. Of toch niet altijd, lane assist is namelijk wel een killer op besneeuwde en gladde wegen heb ik zelf ondervonden, zo’n bruuske ruk aan het stuur kan je dan missen als de pest.
Verder heb ik ook nog een feature ontdekt waarvan ik niet wist dat deze er op zat. Er zit bij het rijden op cruise control ook een soort van steer assist of auto pilot op waarbij de auto zelf stuurt. Het is een knopje op het stuur naast de cruise control en ik had eerst niet door wat dit deed tot ik plots het stuur in men handen voelde bewegen. Ik moet zeggen dat dit systeem wel goed werkt, hij blijft mooi in het midden van het wegvak rijden zonder zigzaggen en ook bochten neemt hij heel soepel. Handig als het winderig weer is of je je wat minder aandachtig voelt.
Ook waren er soms wat zachte kraakjes hoorbaar uit het dashboard bij rijden over zeer slecht wegdek, dit kwam vooral van ergens rond de headup display projector en het multimediascherm en dan vooral bij koude temperaturen.
Deze werden gratis opgelost bij de onderhoudsbeurt.
Daarnaast vloog er bij ongeveer 5000 km een steentje tegen de voorruit wat toen nagenoeg onzichtbaar hersteld werd.
Het verbruik wordt bijgehouden in de verbruiksmonitor en schommelt voorlopig tussen de 5,6 (1 op 17,8) in de zomer en 6,0 (1 op 16,6) in de winter (geen winterbanden). Ik kan er mee leven, maar het mocht ook wat zuiniger zijn gezien de speciale motortechniek en mild hybrid ondersteuning. De boordcomputer is wel een optimist, deze stelt het verbruik ongeveer 0,5 liter gunstiger voor dan het in werkelijkheid is.
Feit blijft wel dat mijn vorige 15 jaar oude, grotere en zwaardere diesel met enkel een roetfilter toch moeiteloos minder verbruikte, maar waarschijnlijk wel meer vervuilde.
Verder blijven de eerdere indrukken overeind, ondertussen is de motor natuurlijk goed ingereden en is deze misschien nog wel wat soepeler en feller geworden bij lage toeren dan in het begin.
Trek je dan toch eens verder door, dan gaat het echt wel goed vooruit.
Bij het wat sneller (bochten)werk valt verder ook in positieve zin het lichtvoetige rijgedrag op en het stuurgevoel.
Ook betreffende de tankinhoud eens navraag gedaan tijdens de onderhoudsbeurt, blijkt dat Mazda’s gewoon nogal een grote reserve aanhouden en je dus in principe eigenlijk nog bijna 100km kan rijden als de boordcomputer stelt dat je er nog 0 kunt rijden, dit werd wel niet aangeraden door de garage 😉.
Ik blijf dus uitermate tevreden over deze wagen, de looks, het rijgedrag en blijf me soms verbazen over de zeldzaamheid op de weg. Onbekend en onbemind?
Voor mij is deze auto zowat het summum van wat met een brandstofmotor nog te krijgen is. Hij combineert ouderwetse geneugten zoals een atmosferische benzinemotor en handbak met het hedendaags comfort van led laserverlichting en android auto; Dit alles in een mooie, betrouwbare en betaalbare verpakking.
Tot de volgende update.
Tweede onderhoudsbeurt
- 39.756 km
De tweede onderhoudsbeurt is achter de rug, daarbij werd volgende gedaan:
. oliewissel met oliefilter
. luchtfilter en interieurfilter
. verversen koelvloeistof
totaalfactuur kwam op ongeveer een € 350,00 hiervoor.
In de tussentijd – zoals je mag verwachten van zo’n jonge auto – geen enkel technisch probleem gehad.
De voorbanden zijn nu wel bijna versleten, dus ik ben wat aan het uitkijken en opzoeken door welke banden ik deze zou vervangen, als er iemand tips heeft mag je deze zeker geven. De huidige Bridgestone Turanza banden bevallen eigenlijk niet slecht, dus waarschijnlijk worden het terug dezelfde.
Het verbruik lijkt nog iets verbeterd te zijn, maar blijft niet echt bijzonder. De fabrieksopgave heb ik in ieder geval nog nooit behaald. Ook is er geen verschil merkbaar tussen E10 (Euro 95) of E5 (Euro 98) benzine, niet op vlak van motorloop, nog op vlak van verbruik. Vandaar tank ik meestal E10 en heel af en toe eens E5, voor de afwisseling.
Verder blijkt de voorruit van de Mazda 3 toch een zwak puntje. Zo had ik ongeveer een jaar na de vorige steeninslag terug prijs. Deze keer was het helaas meteen een barst en moest de voorruit vervangen worden. Met mijn vorige auto’s heb ik zelfs nooit een sterretje gehad na een steeninslag dus lijkt het toch alsof het glas wat zwakker is, ofwel is het de positie van de voorruit.
Bijkomend nadeel was dat de voorruit uit Japan moest komen en nergens meer op voorraad was, het heeft dus uiteindelijk een maand geduurd eer deze vervangen kon worden.
Tijdens het vervangen van de voorruit werd ook een openstaande terugroepactie uitgevoerd, volgens de garage iets ivm de software van de camera’s. Ik weet niet precies wat ze gedaan hebben, maar na deze update zwiepen de meters op en neer bij het op contact zetten, daarvoor niet. Volgende wat opvalt is dat de waarschuwing bij het overschrijden van de snelheidslimiet nu enkel nog 3 keer een toon geeft bij het overschrijden van de snelheid terwijl deze voorheen de hele tijd bleef piepen zolang je sneller bleef rijden dan de snelheidslimiet (volgens de auto), dus dit is alvast zeer positief.
Conclusie is dat ik zeer tevreden blijf met de Mazda 3, het rijdt leuk en vlot, is voordelig in kosten, ziet er goed uit en heeft alle bruikbare opties voor een comfortabele rit.
Bijkomend misschien wat vreemd voordeel als zelfstandige = niemand is er jaloers op 😉.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.