Mazda 3 e-SkyActiv G 2.5 140 Nagisa (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 e-SkyActiv G 2.5 140 Nagisa |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Ophaling 0km
- 50 km
Dit is hem dan, mijn betaalbare droomauto die ik nu officieel in mijn eigen bezit heb.
Een kleine schets van mijn verleden als autoliefhebber (indien dit je niet zo hard interesseert kan je gerust een beetje verder scrollen om de eerste ervaringen met de auto te lezen):
Ik ben al van jongs af aan een echte Mazda fan en heb ook al een 2019 Mazda MX-5 (ND) en 2023 Mazda 2 (DJ) in mijn bezit gehad.
Tussen deze 2 heb ik ook nog kortstondig een 2022 Opel Corsa in private lease gereden maar dit was eigenlijk alleen om de levertermijn tot de Mazda 2 te overbruggen.
De MX-5 heb ik moeten wegdoen omwille van praktische overwegingen, dit was echter wel een wagen waar ik emotioneel enorm aan gebonden was, enerzijds omdat dit mijn eerste nieuwe auto was en anderzijds omdat ik er best wel wat heb aan (laten) aanpassen. Zo heb ik hem zelfs volledig laten wrappen in de stijl van de iconische Mazda 787B die de 24u van Le Mans in 1991 heeft gewonnen.
De Mazda 2 heb ik onlangs ingeruild omdat we een iets grotere wagen zochten maar vooral een meer volwassen Mazda omwille van de hoeveelheid kilometers die we per jaar rijden en ook de (verre) reizen die ik samen met mijn partner doe. De Mazda 2 was een fenomenale auto voor zijn segment maar is en blijft een compacte wagen.
Daarbij had mijn vader in de tussentijd ook een Mazda 3 aangekocht (2.0 150pk automaat, Homura) en daarmee werd mijn liefde voor de Mazda 3 (die er al was) helemaal aangewakkerd.
Zoals u hierboven leest ben ik waarschijnlijk niet volledig objectief in mijn meningen naar Mazda toe omwille van mijn voorliefde voor het merk. Desalniettemin wil ik graag mijn mening over deze prachtige Mazda 3 delen.
Ik mocht deze 2024 Mazda 3 2.5 Nagisa in het bloedmooie 'soul red crystal' onlangs gaan ophalen bij mijn dealer (Antwerp Automotive) waar ik ondertussen al wat jaren klant ben (zowel de mx-5 als Mazda 2 werden hier aangekocht).
Echter ben ik er toen niet onmiddellijk mee naar huis gereden, de Mazda 3 werd opgehaald door het bedrijf 'JR-Detailing' en zo met een gesloten transport naar hun adres gebracht. Hier werd er PPF op de voorbumper en motorkap aangebracht en tevens een keramische coating over het volledige voertuig, zodanig alles vanaf 0km volledig werd beschermd!
Daarbij kregen we nog een mooie Mercedes A-klasse als vervangwagen om ons de komende dagen te vervoeren, ideaal.
Sommigen zullen dit overdreven vinden voor een wagen met een nieuwwaarde van +-€27.000 maar het prachtige 'soul red crystal' is notoir gekend voor zijn steenslag -en krasgevoeligheid en is ook enorm moeilijk voor een autospuiter om te reproduceren en zal dus altijd een duidelijk kleurverschil vertonen bij herspuiten. Daarbij biedt dit toch een extra gemoedsrust voor mezelf.
Maar goed, vandaag was de heugelijke dag dat ik hem bij de detailer mocht gaan ophalen en zo de eerste kilometers kon rijden. Wat kan ik zeggen: een geweldige wagen, geraffineerd, stil, sportief, soepel en chique afgewerkt.
Het 2.5 liter blok is lekker eigenwijs groot, zoals het een typische Mazda betaamt. Dit heeft als voordeel dat het blok veel koppel biedt vanuit de lage toeren, lineair vermogen afgeeft en oerbetrouwbaar is.
De 140pk vanuit de 2.5 liter klinkt misschien als weinig maar in combinatie met het koppel maakt het tot een zeer aangename aandrijflijn. Tel daar nog eens de manuele transmissie bij en dan kan je het zelfs sportief en leuk noemen, iets wat bij veel van de concurrenten helaas mist.
Het interieur met zijn combinatie van Terracotta kunstleder en alcantara vind ik zeer mooi maar allicht is dit wel een tikkeltje smaakgevoelig. Ik heb nog getwijfeld om een homura-versie te nemen zoals mijn vader maar wat ben ik blij met deze uitvoering die ook het voordeel biedt van het geweldige Bose-geluidssysteem.
Er zijn geen onnodige touchscreens en tierlantijntjes aanwezig, alles is strak en functioneel, zo wordt alles bediend doormiddel van een knop op de middenconsole, dit was ik uiteraard gewoon van mijn vorige Mazda's maar toch vind ik het nog steeds beter dan touchscreens die naar mijn gevoel harder afleiden omdat je met je vinger net dat kleine symbooltje moet raken (dit werd ook pijnlijk duidelijk bij de genoemde vervangwagen: Mercedes A-klasse).
Het 'échte' rijden in alle omstandigheden zal ik in de komende 1000'den kilometers nog volop gaan ontdekken maar hierover hou ik jullie op de hoogte. Alle andere noemenswaardige dingen zoals onderhoud, betrouwbaarheid, enz. zullen hier ook aan bod komen.
Als je mij zoekt, ik zit achter het stuur van mijn prachtige Mazda 3: zoom-zoom.
Turbo, wie?
- 1.250 km
De eerste +-1250km zitten er al weer op en dus is het tijd voor de eerste echte indrukken, ik zal hier even de sterke en minder sterke kanten uitlichten.
Minpunten:
- Rammeltjes: Ondanks dat het interieur enorm hoogwaardig aanvoelt en er uitziet is er toch een klein rammeltje/kraakje aanwezig ter hoogte van de klimatisatie-unit, soms is het even weg (afhankelijk van de temperatuur?) en het doet zich enkel voor bij een slecht wegdek maar dat is nogal veel aanwezig in België, helaas. Online lees ik dat dit nog al wel eens voorvalt maar dat deze rammeltjes soms ook spontaan verdwijnen, we zullen zien wat het geeft.
- Cilinderuitschakeling: De cilinderuitschakeling die Mazda toepast in zijn 'mild-hybrid' modellen is zeer fascinerend, je kan via het menu 'informatie' in real-time volgen wanneer deze functie wordt toegepast en dat is echt best veel, zeker bij hogere snelheden zoals op de autosnelweg.
95% van de gevallen verloopt dit volledig ongemerkt (tenzij je dit dus volgt via het menu) maar soms, voornamelijk bij lastwisseling in hogere versnellingen (bijvoorbeeld een helling tijdens een rit op de autostrade), is het wel merkbaar door een klein schokje wanneer deze opnieuw van 2 cilinders naar 4 cilinders gaat. Nu heb ik dit eens nagevraagd bij mijn vader (met zijn Mazda 3 2.0 150pk) en blijkbaar is dit iets dat met het verder inrijden zou moeten verzachten/verdwijnen. Indien het binnen enkele duizenden km's nog aanwezig is zal ik eens informeren bij de dealer.
- Tanken: Bij het tanken moet je het vulpistool echt net goed houden, je kan hem er niet volledig induwen en ook niet te ver naar buiten houden anders blijft hij telkens afslaan. Een klein dingetje maar het was even wennen omdat ik de eerste keer zo'n 10x een afslaande tankpomp had.
Pluspunten:
- Interieur: Ik had het in mijn eerste indrukken ook al aangehaald maar WAUW wat is dit een prachtig interieur, de kleuren, vormen en gebruikte materialen ogen zeer chique en voelen ook zo aan. Wat ik ook heel aangenaam vind is de 'klassieke' uitstraling met bijvoorbeeld een digitaal display in het instrumentarium dat en analoog uitziet maar toch een meerwaarde biedt.
Het is ook best sober gehouden qua snufjes en lichtjes wat ik wel aangenaam vind, ik ben niet voor een hele kerstboom aan afleiding maar wil gewoon kunnen focussen op wat ik leuk vind: rijden.
Het 12-luidspreker Bose geluidssysteem is echt fenomenaal voor zijn prijsklasse, dit zal je in geen van de concurrenten terugvinden. Een heerlijk diepe bas zonder de midden en hoge tonen te verloochenen, zijn prijs zeker waard.
- Motor: Ik was al enorm overtuigd van Mazda zijn filosofie aangaande 'right-sizing' waarbij er geen gebruik wordt gemaakt van kleine turbomotoren maar net wordt teruggegrepen naar goede, oude cilinderinhoud maar nu ben ik nog meer overtuigd!
En waarom zou je ook een turbo moeten hebben als je een dikke 2.5L onder de motorkap hebt liggen die al het koppel kan bieden dat je wil. Het is werkelijk opvallend hoe vlot deze motor oppakt van laag in de toeren en toch mooi doortrekt en blijft klimmen in vermogen in de hoge toerentallen.
Dat is dan ook het grootste verschil tegenover mijn Mazda 2: het gemak waarmee dit blok zich laat berijden, je kan heel lui zijn met schakelen maar toch voldoende vermogen en koppel voorhanden hebben om mee te komen met het verkeer. Dat was met de 1.5L van de Mazda 2 niet mogelijk, die moest je echt op toeren houden om ergens te komen, wat op zich ook zijn charmes had overigens.
Tip voor de liefhebbers: ga voor de manuele transmissie zolang het nog kan! Het is echt een meerwaarde wanneer je wat sportiever gaat rijden en zal alleen maar zeldzamer worden als je zo naar de verkoopscijfers van de automaat tegenover de manueel kijkt...
- Uiterlijk: Ik was altijd al verliefd op het uiterlijk en dat is niet geminderd, zelfs met de wintervelgen (zilveren 16inch'ers van de vorige generatie Mazda 3) ziet hij er geweldig uit en ik merk dat er regelmatig mensen zijn die toch nog eens omkijken als ze de wagen zien passeren desondanks dat het ontwerp toch al wat jaren oud is ondertussen.
Ook de kleine details zoals de pulserende knipperlichten, de echte dubbele uitlaat en de verlichting zien er premium uit.
- Rij-eigenschappen: De rij-eigenschappen zijn kortweg te omschrijven in 1 woord: veelzijdig.
De Mazda 3 toont zich als een allemansvriend, je kan er heerlijk rustig met toeren waarbij hij de oneffenheden in het wegdek mooi filtert zonder heel het koetswerk overdreven te laten deinzen. Het blijft daarbij heel rustig aan boord door de goede geluidsdemping.
Maar eens je beslist om wat fikser door te rijden blijft de auto heerlijk stabiel in de bochten en vertoont deze voorspelbare en aangename rij-eigenschappen door een goede feedback van zowel de besturing en ophanging.
In de toekomst staat een trackday ook nog wel eens op de planning om de auto echt goed te leren kennen op de limiet.
Een klein bultje in de weg…
- 10.000 km
De eerste (korte) reis, 10.000 kilometers en helaas ook het eerste probleem(pje) zijn gepasseerd dus even een korte update na de eerste maanden met de Mazda 3.
Ik zal dan maar beginnen bij het minder positieve stukje van het verhaal. Ik heb in voorgaande update al melding gemaakt van kleine trillingen die te maken zouden hebben met de cilinderuitschakeling, wel, deze werden niet beter, integendeel ze werden erger. En omstreeks zo’n 5000km PING het motorstoringslampje ging branden (ironisch genoeg was ik op dit moment zo’n 200 meter verwijderd van de dealer). Niet bepaald iets dat je vertrouwen inboezemt voor zo’n nieuw voertuig, maar goed, misschien was het maar een kleine foutmelding en was het zo weer opgelost, op naar de dealer dus.
Bij het uitlezen door de dealer blijkt het een probleem te zijn met de injectoren, nu moet ik hier even een kleine kanttekening maken want het was namelijk niet de eerste keer dat deze code op een Mazda van mij verscheen.
Bij mijn vorige auto (2023 Mazda 2 1.5 90hp) heb ik een soortgelijk probleem gehad (omstreeks zo’n 20.000km) waarbij de motor stotterde en exact dezelfde foutcode verscheen. Oplossing? Mijn auto 1 maand lang in de garage -> eerst een keer opkuisen van de injectoren door de dealer maar toen dit geen soelaas bood werden de injectoren opgestuurd naar Bosch voor reiniging en vernieuwing van de afdichtingsrubbers.
Dit bleek toen opgelost al was het wel een vreemd voorval en een vroeg moment voor dergelijk vervuilde injectoren.
Om terug te komen naar de Mazda 3: het dossier werd opgestuurd naar Mazda en zo’n week later werd de auto binnengebracht bij de dealer.
Het kwam neer op hetzelfde: injectoren naar Bosch, reiniging, …
2 weken later mocht ik hem terug ophalen.
Nu is dit natuurlijk geen permanente oplossing en is het vooral zeer vreemd dat dit probleem 2x bij een auto van dezelfde eigenaar bij een zeer lage kilometerstand gebeurd. Mijn vertrouwen is helaas ondertussen ook wel serieus ingedeukt door deze voorvallen…
Daarom begon de dealer ook mee te denken met mij naar een mogelijke oplossing hiervoor.
Conclusie: ik tank(te) steeds Shell V-Power 98 en dit voor 70% van de tijd bij hetzelfde tankstation. Daarop vermoedde de dealer dat er (sterke) vervuiling zat op dat specifieke tankstation en doordat ik daar consequent tank dit de injectoren zeer snel zou vervuilen.
Hun advies: tank (voorlopig) enkel nog benzine 95-E10 en niet meer bij dit bewuste tankstation.
Het positieve: ondertussen staat er zo’n 10.000km op de teller en is er geen stotterend gedrag of motorstoringslampje meer voorgevallen, hopelijk blijft dit zo.
Al moet ik hier wel bij vermelden dat de cilinderuitschakeling niet volledig onmerkbaar werkt, bij navraag en vergelijking blijkt dit gewoon een producteigenschap te zijn en valt er ook prima mee te leven.
Verder 1 (kleine) irritatie: de rammeltjes in het interieur zijn zeker niet verbeterd, het zijn er momenteel zo’n 4-tal die soms bijna weg zijn en op andere momenten zeer aanwezig zijn, hopelijk kunnen deze verbeterd worden bij het eerste onderhoud.
In februari heb ik samen met mijn partner ook de eerste korte reis gemaakt naar Duitsland met onze Mazda 3.
Dit was werkelijk een heerlijke ervaring: op de autobahn is de Mazda 3 heerlijk stil, rustig en luxueus. Ik heb hier ook de topsnelheid eens kunnen uittesten en kwam (op gps) boven de 200km/u uit, hartstikke prima dus.
Wanneer we de bochtige wegen van de ‘Eifel’ opzochten bleek de Mazda zich te transformeren in een sportieve, responsieve en vooral LEUKE hatchback.
Heeft deze auto de meeste pk’s onder zijn kap roffelen? Zeker niet maar meer dan genoeg voor veel plezier op de openbare weg. Daarbij is het chassis zeer communicatief en uitgebalanceerd en daagt deze zijn bestuurder uit om het uiterste ervan te testen.
Het enigste wat de pret een beetje kon bederven zijn de middelmatige Yokohama Bluearth winterbanden die op de bijgekochte 16 inch winterset liggen. Deze zullen volgend seizoen zeker vervangen worden door een setje A-merk winterbanden à la Continental/Michelin.
Volgende week zal de zomerset (18 inch) er op gelegd worden en dan wordt het vooral aftellen naar onze reis naar Italië en vervolgens het eerste onderhoud.
Behoudens enige problemen zal ik pas na deze 2 gebeurtenissen een nieuwe update maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.