Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 150 Sportive (2021)

autoreview

Mazda 3 e-SkyActiv G 2.0 150 Sportive (2021)

Signalement

Uitvoering3 e-SkyActiv G 2.0 150 Sportive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf52 km
KM-stand laatst29.638 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda 3 - 2.0 E-SkyActive-G 150 Sportive

  • 29.638 km

Deze mazda 3 heb ik sinds mei in gebruik. Het was een tijdelijke auto, totdat mijn bestelde Seat Leon binnen is in januari dit jaar. Bij ontvangst was de Mazda zo goed als nieuw, er was alleen van de dealer naar mijn huis mee gereden. Mijn woon-werk verkeer is zo'n 100km enkele reis, waardoor ik er in een half jaar tijd bijna 30.000 km mee gereden heb.

De auto
Het gaat om een Mazda 3 Sportive met 150 pk en 200 Nm koppel. Het is een 2 liter 4 cilinder zonder turbo. Hij heeft wel een 24V elektromotor die vooral onderin wat extra vermogen geeft (7 pk). Verder is hij handgeschakeld met 6 versnellingen. Hij is uitgerust met onder andere adaptive cruisecontrol, stuur- en stoelverwarming, een head-up display, en Full LED Matrix koplampen.

Eerste ervaring
Met het wegrijden voor de eerste keer viel mij op dat de bediening van de koppeling vrij zwaar is. Verder rijdt de auto heel gemakkelijk weg. Als de auto dreigt af te slaan, helpt de elektromotor met een extra duwtje die het vaak weet te voorkomen. Het viel mij wel direct op hoe slecht het zicht rondom is. Zeker bij fietsrotondes kijk ik liever wat vaker omdat de A en C stijlen ontzettend breed zijn. De bediening is wel overzichtelijk en je vindt dingen op de plek waar je het verwacht. Het interieur is mooi afgewerkt wat een luxe uitstraling geeft. Veel zacht leer op de plekken die je vaak aanraakt. Alleen een stuk glanzend hard plastic rondom de versnellingspook en bekerhouders in de middenconsole, dat helaas erg snel bekrast raakt.
De eerste keer dat ik met deze auto op een dijkweg reed en er een tegenligger kwam, schrok ik wel. Met het aan de kant sturen, moet je een lijn op het wegdek over. De lane-assist stuurde zo hard tegen dat ik meteen gestopt ben om die uit te zetten. Gelukkig kon je ook een waarschuwing laten krijgen door middel van een trilling in het stuur. Stuk beter dan dat hij met die kracht ongewenst terug stuurt.

Rijgedrag
De auto went dus snel om in te rijden. Er is voldoende vermogen aanwezig om altijd mee te komen in het verkeer, al moet je daarvoor wel regelmatig schakelen. De versnellingen zijn vrij lang. In de tweede versnelling gaat hij meer dan 100 km/u, en je kan zelfs 150 km/u rijden in de 3e versnelling. Dat zorgt uiteindelijk voor een gemiddeld verbruik van 1:15. Met echt je best doen is 1:17 ook wel te halen, maar dan moet je geen 130 km/u willen rijden 's avonds. De stuur- en stoelverwarming gaan met starten automatisch aan als de auto meet dat het koud is. Een erg aangename verrassing als je instapt na de ruiten krabben. In het donker rijden is met deze koplampen geen enkel probleem. De koplampen zijn lekker fel, en het automatische grootlicht registreert goed waar auto's rijden. Hij laat het grootlicht overal schijnen behalve op die auto, en zodra hij gepasseerd is schiet het volledige grootlicht weer aan.

Comfort
De auto is vrij sportief geveerd. Fijn voor het weggedrag, minder voor het comfort. Dit in combinatie met de stoelen die op lange ritten niet voldoende ondersteuning bieden hebben onder andere bijgedragen aan rugklachten bij mijn vriendin. Bij ritten niet langer dan anderhalf uur merk je daar echter niet veel van.
De adaptive cruisecontrol is met veel snelwegkilometers erg fijn. Hij blijft ook tijdens het schakelen aan. Hij is vanaf 30 km/u aan te zetten, en stopt ermee als je langzamer dan 25 km/u rijdt. Wel is hij vooral op veiligheid en minder op comfort afgesteld. Als je achter een inhalende auto naar links gaat, zal de auto afremmen om snel een veilige afstand te hebben. Dit terwijl de auto ervoor duidelijk sneller rijdt. De VW-groep heeft dit beter voor elkaar. Ook heb ik meerdere keren aanremmend bij een stoplicht gehad dat de auto ingreep omdat hij de voorganger te dichtbij vond komen. Dan schiet je vol in de gordel en verschijnt er naast een indringende pieptoon ook knipperend "REM!" op het dashboard. De auto is dus veilig, maar zeker als je met passagiers in de auto rijdt zijn dit wel irritatiepuntjes.

Infotainment
Het infotainment systeem is simpel om te begrijpen en je bent snel wegwijs in het systeem. De bediening ervan gaan allemaal via een grote draaiknop op de middenconsole. De bluetooth verbinding met een telefoon werkt erg goed voor zowel bellen als muziek, en anders kan je zo verbinden met Apple CarPlay of Android Auto. Ook is er een scherm waarop je de status van de elektromotor kan bekijken. Die laadt bij met het uitrollen of remmen in een versnelling, en is met een mooie animatie van de stroomrichting tussen batterij en wielen weergeven. Leuke feature. Wel heeft het navigatie systeem zo zijn eigenaardigheden. Met het openen van de navigatie blijft de draairichting vast staan op de plek waar hij met opstarten stond. Als je een bocht doorgegaan bent valt het ineens op dat je opzij rijdt in plaats van dat de rijrichting of het noorden boven staat zoals ingesteld. De kaart bewegen en centreren lost dit op. Jammer dat ik dit elke keer moet doen... Wat ook gek is, is dat de navigatie favorieten tussen de radio en telefoon favorieten staan. Die hebben niet elk hun eigen pagina. Het duurde lang voor ik erachter kwam waar ze stonden.

Conclusie
Al met al heb ik erg fijn vele kilometers in deze auto gereden. Hij rijdt fijn, ziet er mooi uit, en het interieur heeft een luxe uitstraling. Het systeem heeft zo zijn eigenaardigheden, maar met wat gewenning valt er zeker mee te leven.

Pluspunten
- Rijdt erg fijn
- Logische bediening
- Mooi uiterlijk

Minpunten
- Comfort
- Zicht rondom
- Afstelling hulpmiddelen (adaptive cruisecontrol en lane-assist)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.