Mazda 2 1.3hp GT-M Line (2012)

autoreview

Mazda 2
Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2

Signalement

Uitvoering2 1.3hp GT-M Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuw

  • 8.000 km

Komende van een Mitsubishi Colt 1.6 uit 1997 is zo'n nieuwe Mazda een hele verademing. Ik las wat opmerkingen over een 'plastic' dashboard, maar alles is relatief zo blijkt maar weer. Ik heb er totaal geen kritiek op wat dit betreft.

De auto rijdt prima, is wat hard afgeveerd maar dat vind ik eigenlijk wel goed. Voel je het tenminste als je over iemand heen rijdt :)

De GTM-Line (bi fuel) versie heeft bijna alle opties die je kan bedenken, behalve dan de cruise control. Dat zou nog wel een praktische extra geweest zijn. Ter vergelijk, de electrisch inklapbare spiegels is dan weer iets wat voor mij niet zo nodig hoeft. Maargoed je kiest dus voor de basisversie of de full options en dan krijg je dat soort zaken er nu eenmaal ook bij.

Ik ga verder niet alles behandelen, dus laten we het er op houden dat als ik iets niet noem dat het (voor mij) in elk geval gewoon ok tot prima is!

Okee, dan nu de (kleine) puntjes van kritiek:
-Oude auto had opbergruimte tussen voorstoelen met een klep. De Mazda heeft slechts open bakjes. Jammer!
-Autoradio heeft geen USB stick ingang. Dat vind ik wel een gemis anno 2011/2012. M'n inbouw Sony van 3 jaar oud uit de Colt had het al wel! Nu moet je het doen met een minijack ingang en da's toch wat oldschool voor zo'n nieuwe auto.
-Verbruik is niet echt denderend. Met LPG 1 op 11 bij een eerste meting (50% korte ritjes - redelijk sportief gereden) Andere autoweek reviewer meldt wat betere scores dus ik hou het even in de gaten de komende tijd. Maar verwacht geen 'wonderen' - al blijft LPG relatief goedkoop natuurlijk!
-Boardcomputer niet gekoppeld aan LPG tank. Daarvoor kijk je op een apart blokje naast de versnellingspook. Deze heeft 4 groene lampjes en een rode om de hoeveelheid LPG in de tank aan te geven. Wat opvalt dat dit niet echt een doorontwikkeld systeem is. Het eerste groene lampje gaat al uit na 75km en op een helling gaat het 2e lampje opeens ook uit. Even later (wanneer je weer horizontaal staat) zijn ze alle vier weer aan, waarna even later het 4e lampje dan toch definitief uit blijft. Een wat primitief systeem dus, maar daar valt mee te leven en het beinvloedt verder geen rijprestaties en dergelijke
-Geen variabel instelbare interval ruitenwissers
-Radio heeft op sommige zenders zo nu en dan hele korte onderbrekingen. Lijkt op een soort ruisonderdrukking die iets te snel inschakeld en dus bij een hele korte dipjes in signaalsterkte het geluid heel kort even dempt. Hou ik even in de gaten komende tijd! --> Update: door de next- en previous knoppen op het stuurwiel even ingedrukt te houden 'scant' de radio naar het volgende kanaal. Kort indrukken betekent de volgende preset die niet precies op de juiste frequentie staat. In elk geval was dit de reden van de korte onderbrekingen. Wel blijft staan dat het natuurlijk handiger was geweest het normaal indrukken van de toetsen het scannen naar de volgende zender zou betekenen en lang indrukken de volgende preset.
-Kleine toevoeging (02-03-2012: De verwarmingskeuze bedien je met 1 draaiknop. Alsgevolg is de hoeveelheid varianten beperkt: Je kan bijv. niet op de voorruit EN op de bestuurder instellen. Wat je weer wel kan kan kiezen is de optie voor voorruit en voeten. Met vaak koude handen en een beslagen voorruit is dat toch wel onhandig.

Betrouwbaarheid staat vooralsnog op voldoende, maar dat moet zich nog bewijzen natuurlijk!

Gebruikskosten is uitmuntend op basis van de LPG, de slechts 14% bijtelling en de komende twee jaar geen wegenbelasting. Dus NIET op basis van onderhoud.

Zal deze review later (met wat meer Km's op de teller) uitbreiden met wat meer details!

UPDATE EIND FEBRUARI. 2012:
Inmiddels wat meer kilometers kunnen maken met de auto. Wat vooral opvalt is het verbruik - dat blijft toch steken rond de 1 op 12.5 bij gemiddeld gebruik. Met een zuinige rijstijl (veel snelweg en rustig aan) tikt het verbruik 1 op 14.5 aan en met een sportieve rijstijl (stad/snelweg) wordt het 1 op 11.

In vergelijk tot wat er verder te koop is, is het nog steeds een goedkope auto (per kilometer en per maand) door z'n vrij unieke 14% bijtelling icm LPG en de vrij lage gewichtsklasse. Maar blijft wel staan dat ik het eigenlijk wel erg vreemd vind dat een auto uit 2011 minder zuinig rijdt ten opzichte van een mitsubishi colt 1.6 uit 1997(!) Je zou verwachten dat er in 14 jaar tijd wel wat vooruitgang geboekt zou zijn, of in elk geval geen achteruitgang!

De auto blijft goedkoop door de LPG, maar net zo goed blijft dit wel een beetje een teleurstelling.

UPDATE EIND SEPTEMBER. 2012:
De auto rijdt nog steeds prima. Wat wel opvalt is dat de motor bij precies 2400 toeren een heel licht bijgeluid maakt. Dit gebeurd alleen als ik op dat moment voorzichtig gas bij geef en dan ook alleen op de LPG stand. Het klinkt alsof een ander onderdeel (een pomp?) op dat moment extra lawaai maakt. Behalve dat het te horen is is de trilling ook licht te voelen in het gaspedaal. Boven de 2400 toeren en ook onder de 2400 toeren geen probleem en op benzine ook niet.

Verder rijdt de auto er niet minder om en ook na wat experimenteren rond de 2400 toeren kan ik geen andere rare dingen ontdekken, maar ik zal het binnenkort toch even melden voor het geval dat. Mocht iemand hetzelfde (of juist niet) ervaren dan hoor ik het ook graag!

Het verbruik is op een gemiddelde van 1 op 12 uitgekomen. Daarbij rij ik over het algemeen wat aan de rustige kant. Vooral op de snelweg met 130 rijden blijkt behoorlijk onzuinig (1 op 10.5) 95 km/u rijden geeft juist weer 1 op 15!

En dan nog dit: Sindskort blijkt het rubber draadje wat de LPG bijvuldop vasthoudt inmiddels uitgedroogd en gebroken te zijn. Maakt verder weinig uit, maar een beetje onnozel is het wel.

Tot slot begreep ik hier op autoweek dat de Mazda 2 BiFuel wat hogere onderhoudskosten heeft vergeleken met benzine. Blijkbaar heeft Mazda geen geharde klepzittingen gebruikt terwijl dat bij LPG auto's eigenlijk wel zou moeten vanwege de hogere verbandingstemperatuur van LPG.

Alsgevolg hiervan slijten de klepzittingen sneller en moeten de kleppen daarom elke 20.000 km al a 250 euro worden gesteld. Ik heb begrepen dat het gebruiken van extra geharde klepzittingen een kwestie van een paar tientjes meer is en dat het vooral een wat overijverige boekhouder is geweest die kosten heeft willen besparen.

Daarmee lijken het vooral onnodig extra kosten te zijn en bovendien levert het Mazda indirect ook weer extra omzet op. Jammergenoeg lijkt het er dan ook op dat Mazda hiermee de schijn een beetje tegen heeft.

Klepspeling

  • 33.000 km

Auto rijdt nog steeds prima dus daarover verder geen klachten. Maar ook hier, net zoals de vele andere verhalen op het internet, wel die vervelende klepspeling die 270,- euro per jaar extra kost.

Het slijten van de klepzittingen in de cilinderkop blijkt bovendien inderdaad een serieus probleem. Zo serieus dat je met deze auto de 100.000 kilometer niet gaat halen. Sterker nog, sommige auto's begeven het al op 60.000.

Verbazingwekkend hoe Mazda ooit heeft kunnen bedenken om deze auto zonder aanpassingen als LPG versie op de markt te brengen.

Maargoed, we zien wel hoe ver we komen. Ondanks al het gezanik blijft het nog steeds een heel voordelige auto zo lang LPG minder dan de helft van een liter benzine kost.

53.000 km Eigen oplossing voor het klepstelproblee

  • 53.000 km

Auto rijdt nog steeds prima na 53.000km, daarover dus geen klachten. De kilometerstand is ook weer niet zo heel erg hoog, maar het is toch prettig dat vooralsnog alles goed is.

Natuurlijk wel weer tegen dat klepstelgedoe aangelopen en nu maar eens besloten het heft in eigen hand te nemen. Garantie/coulance op de cilinderkop had ik toch al niet omdat ik te laat was voor de eerste beurt.

Afijn, wat blijkt: Dit motorblok kan wel verder gesteld worden dan die 3 a 4 keer wat je her en der leest, maar Mazda verkoopt simpelweg de kleinere stelplaatjes niet die je dan nodig hebt! Logisch ook want dit is in de basis gewoon een bezine auto en op benzine hoeft dit motorblok zelden gesteld te worden. Vergeet niet: Pas in Antwerpen werd om belastingtechnische regels de LPG installatie er in gelepeld. Dikke kans dat ze in de fabriek in Japan niet eens weten van die paar Nederlandsers die op LPG rijden, laat staan dat ze hun productielijn of onderdelencatalogus daarvoor aanpassen. Het probleem wat ontstaat is dus niet zozeer dat er geen dunnere plaatjes in kunnen, maar dat Mazda ze nu eenmaal niet levert.

Even kort over die stelplaatjes: Zo'n stelplaatje is bij de Mazda 2 een soort omgekeerd emmertje. Dat ziet er zo uit:

http://www.gunsmoke.com/motorcycling/k1200rs/valves/images/valve_tappet_underside.jpg

Het getal 2.85 op de foto betekent dat de totale dikte 2.85mm is. 0.85mm daarvan is de hoogte van het uitstulpinkje in het midden. Het gaat in dit verhaal om dat uitstulpinkje, die kan in hoogte varieren. Die overige 2mm is altijd hetzelfde. Bij Mazda verkopen ze stel-emmertjes van 2.85mm tot en met (even uit m'n hoofd) 3.25mm. Dat is dus een 'range' van nog geen halve millimeter. En wanneer er per keer kleppen stellen stel-emmertjes in moeten die +- 0,10mm dunner zijn, kan je het inderdaad maar 3 a 4 keer doen. En dat is helemaal prima als je op benzine rijdt, want dan hoef je zelden te stellen. Ik geloof slechts 1 keer per 175.000km. Op LPG is het dus een ander verhaal. Dan moet het 1x per +- 20.000km.

Afijn, lang verhaal kort: Mazda verkoopt niet kleiner dan 2.85mm, maar in principe kan je er stel-emmertjes in zetten tot 2.00mm. Dat geeft 0.85mm extra en met 0.10mm per keer kan je dus nog 8x extra stellen. Doe je dat elke 20.000km dan zit je op 160.000km extra. Inclusief de 60.000km waarbij de klepspeling nog wel officieel door Mazda gesteld kan worden, kom je in totaal ruim boven de 200.000km.

Het gevolg is dat de kleppen wel steeds dieper in de cilinderkop vallen. Gebruik je alleen de officiele stel-emmertjes van Mazda, dan vallen de kleppen uiteindelijk +- 0,40mm dieper in de cilinderkop. Gebruik je stel-emmertjes van 2.00mm dan liggen ze er uiteindelijk 0,85mm extra dieper in. De vraag is of het veel uitmaakt dat de kleppen 0.85mm dieper in de cilinderkop zitten. Volgens mij weinig... De randen van de gaten waar de kleppen in vallen hebben een dikte van meerdere milimeters, dus de kleppen zullen niet opeens door de gaten heen schieten ofzo.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/DOHC-Zylinderkopf-Schnitt.jpg

Hoe kom je aan dunnere stel-emmertjes? Ik heb ze gewoon onder een dremel gezet en 0,10mm afgeslepen en teruggeplaatst. Althans, de garage (natuurlijk niet de Mazda dealer) heeft alles weer in elkaar gezet, want daar had ik even geen zin in / tijd voor. Voorlopig gaat het prima zo en natuurlijk is er altijd een risico omdat je buiten de fabrieksspecificaties zit, maar aan de andere kant: anders had ik sowieso al een cilinderkop revisie moeten laten uitvoeren voor 2300,- euro en nu kost het me slechts 150 euro per keer arbeidsloon voor garage voor het in- en uitbouwen.

Tot slot: Dit is natuurlijk alleen leuk als je geen garantie meer hebt van Mazda en je moet wel een beetje handig zijn met een dremel of iemand kennen die handig genoeg er mee is.

Auto rijdt nog prima

  • 67.000 km

Met 67.000km op te teller rijdt de auto nog steeds prima. Geen klachten, niks hoeven te repareren of vervangen behalve de het ruitenwisserblad achter. Binnenkort wel de ruitenwissebladen voor doen en de olie + filter verversen.

Klepspeling 0.02mm afgenomen over een periode van 13.000km en zoals het er uitziet hoeft de speling na 20.000km ook nog niet aangepast.

Mijn onorthodoxe oplossing voor het klepstelprobleem is in elk geval vooralsnog een succes en op basis van deze slijtagesnelheid kan ik nog 200.000 km vooruit voordat het blok uitgesteld is.

Going good

  • 73.000 km

Inmiddels net over 73.000km op de teller. Van de week de klepspeling even gecontroleerd en alles was nog binnen specificaties. Ik houd een excel lijstje bij met de slijtages en kom tot de conclusie dat de kleppen bij mij met gemiddeld 0.08mm slijten per 25.000 km

Ik heb op moment van schrijven nog 0.8mm over om te stellen, dus kan de truc met de dremel nog ongeveer 10 keer uitvoeren. Oftewel 250.000km.

De auto rijdt verder prima. Heb alleen de accu zelf vervangen omdat de capaciteit nog maar 12Ah was - mede doordat ik een keer de lichten heb laten aanstaan in het verleden... Bij accudienst.nl een Varta Dynamic D15 63Ah besteld van 242x175x190x190. Past precies en heeft een hogere capaciteit dan de originele accu. Kosten: 100 euro incl levering tot aan de voordeur.

Dus: so far so good

Still steady going!

  • 90.500 km

Inmiddels km stand 90.500 zonder problemen. Wel vier nieuwe banden eronder en een ruitenwisserblad links voor vervangen ivm normale slijtage.

Klepspeling overal binnen de marge, behalve de uitgaande kleppen van cilinder 1 waarvan de ene klep op 0.20mm en de andere op 0.23mm speling zit. 0.27mm is volgens fabrikant specificaties het minimum.

Bij 100.000 dus nog maar eens hetzelfde truukje uithalen. Afgaande op reeds behaalde resultaten kunnen we dan zeker wéér 50.000km vooruit.

100,000 km

  • 100.000 km

100.000 kilometer zonder problemen. Ook klepspeling weer via dezelfde truuk gefixed. Steady going.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.