Mazda 2 1.3 S (2010)

autoreview

Mazda 2 1.3 S (2010)

Signalement

Uitvoering2 1.3 S
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf35.986 km
KM-stand laatst73.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na ruim 200 km

  • 36.200 km

Je ziet ze weinig op de weg: de Mazda 2 is me de afgelopen weken opgevallen.

Eind vorig jaar hield onze vorige auto er mee op en gingen we op zoek naar een waardige vervanger met de volgende eisen:

- uit 2010 of nieuwer
- diesel belastingvrij of lpg
- kleiner en dus goedkoper dan de Megane
- betrouwbaar merk
- geen distributieriem

Allereerst hebben we rondgekeken voor een nieuwe auto. We hebben gekeken naar de Kia Pikanto, Ford Ka en de Spark.
De Pikanto viel af omdat deze weliswaar 7 jaar garantie biedt, maar de eerste beurt is al 400 euro. Ook kon deze auto niet worden aangepast voor de handicap van mijn partner. De Ka was iets soberder uitgerust, maar wel ruimer qua beenruimte en dergelijke. Minpunt vond ik het ietwat vrouwelijk design van het interieur. De Spark kwam als beste er uit: erg compleet ingericht, rijdt lekker en met bifuel spotgoedkoop in het gebruik. Maar toch hebben we daar van af gezien omdat auto's in deze categorie wel erg klein zijn.

Dus op zoek naar een occasion in dezelfde prijsklasse. Na veel rondkijken op internet kwamen we uit op een Punto diesel, belastingvrij. Andere merken vielen qua prijs hoger uit. Na een aantal occasions te hebben bekeken stonden we op het punt een beslissing te nemen. Vlak daarvoor kwam ik op internet een Mazda 2 tegen, met ingebouwde LPG die binnen het budget viel. We waren meteen verliefd en alles te hebben afgewogen zijn we voor de Mazda gegaan.

Interieur: de auto is smaakvol ingericht, lederlook zwart dashboard met metallic-grijze accenten en zwart/grijze stoelbekleding. De radio is op het stuur gemakkelijk te bedienen. Verder heeft de auto's elektrische ramen voor, elektrisch instelbare/inklapbare spiegels en spiegelverwarming. Er zijn 2 klokken: een voor snelheid en een voor toerental. Verder een digitaal display voor de tankinhoud, totaal aantal kilometers en voor het bijhouden van de kilometers voor 2 ritten. Opvallend is dat er geen tijdklok in zit. Deze vond ik later terug op het display van de autoradio, met dank aan Arnico.
Verder is er geen temperatuurmeter: een lage temperatuur wordt met een blauw lampje weergeven en een te hoge temperatuur met een rood lampje. In het midden van het dashboard is de radio geïntegreerd. Deze heeft 6 voorkeurzenders, cd-speler met mp3-functie en een aux-aansluiting op het middenconsole. De radio heeft geen aansluiting voor usb-stick of sd-kaart. Pluspunt is dat de radio het geluid kan aanpassen aan de snelheid van de auto. De aansteker zit ook op het middenconsole tussen de voorstoelen in. De bestuurderstoel is in hoogte verstelbaar en de achterbank is in delen inklapbaar. Verder zitten er de nodige voor-, zij- en gordijn-airbags in de auto.

De lpg-installatie is weggewerkt op de plaats van het reservewiel. Daardoor is de onderplaat van de kofferbak 1 cm hoger dan bij een Mazda zonder lpg. De aansluiting is weggewerkt achter de kentekenplaat. De auto is bij aflevering uitgerust met geharde kleppen.

Rijcomfort:
We hebben de auto gekocht in een klein plaatsje in Overijssel, ongeveer 200 km van huis. We hebben tijdens de terugreis dus de verschillende typen wegen kunnen testen.

Rijden op autogas is eerst wel even wennen. De auto start altijd op benzine en als de motor voldoende verwarmd is springt deze automatisch over op gas. Deze schakeling merk je doordat de auto op dat moment even inhoudt. Bij een koude motor is dat niet zo erg, want op het moment dat de auto warm is rijd je meestal al op een doorgaande weg. Echter, als de auto al warm is als je hem start, dan gaat hij vrij snel over op gas, en dan ben je bijv. nog bezig met het uitparkeren van de auto. Als je daar niet op beducht bent kan het gebeuren dat de auto afslaat op het moment dat de schakeling gemaakt wordt.

Qua wegligging valt op dat de auto heel stabiel op de weg ligt. Je hebt het gevoel dat de auto over de weg zweeft, zo soepel rijdt hij, maar hij blijft goed op de weg liggen, stuurt vrij direct. Vanmiddag hadden we vrij harde wind onderweg, maar dat viel me pas op toen ik zag hoe fietsers moesten ploeteren om op de weg te blijven. De Mazda doet qua acceleratie niet echt onder voor de Megane die we eerder hadden. Verder valt op hoe stil de auto is. De motor is nauwelijks hoorbaar. Ook op de snelweg is de radio goed verstaanbaar. De Mazda is kleiner dan de Megane, maar tijdens het rijden merk je dat niet. Dat komt onder andere doordat de voorruit vrij ver naar voren steekt, wat een heel diep dashboard en daarmee een heel ruimtelijk gezicht geeft.

Verbruik:
Voor het precieze gebruik over langere tijd wil ik de verbruiksmonitor gaan bijhouden.
de gasmeter zit bij deze mazda links op het dashboard, naast de regelaar voor de koplamphoogte. Daarmee valt hij precies uit het zicht van de bestuurder. Tijdens het rijden kun je de meter alleen zien als je het stuur omhaalt in de bocht.
De meter is ook even wennen: de inhoud wordt weergegeven met 4 groene lampjes. Na 80 km gaan er 2 lampjes uit en na 200 km brand er nog 1 lampje. Volgens de dealer heeft de tank een theoretische actieradius van 400 km.
Dat is wellicht iets te optimistisch: na ruim 200 km gereden te hebben hebben we hem volgetankt. Er ging 14,9 ltr LPG in. Grofweg komt dit neer op een verbruik van 1 op 14,5. Dat is aardig netjes als ik andere reviews er bij pak. Dit resultaat is bereikt met een gemengde rijstijl: deels door diverse dorpjes en steden, deels op 60 km wegen, 80 km wegen, 120 km snelweg en een stuk 130 km snelweg.

Al met al is de eerste indruk erg goed.

4000 km verder

  • 40.000 km

Inmiddels de auto zo'n 5 weken in bezit en rond de 4000 km gereden.

Auto bevalt nog steeds goed. Qua verbruik is hij gestegen. Ik houd de standen bij in de verbruiksmonitor, en dan valt me op dat bij woon-werkverkeer over een rustige provinciale weg de auto op zijn zuinigst is met rond de 1 op 13,5 en het minst zuinigst als je volbeladen vlot meerijdt op drukke wegen: 1 op 11,9. Gas tanken heeft wel enkele nadelen: zo is het aansluiten van de slang even wennen en een kwestie van aldoende leert men. Ook is de actieradius door de kleine tankinhoud vrij beperkt: tot max 350 km. Dat betekent dus meerdere malen per week tanken.
De mazda heeft 2 rittentellers, een daarvan gebruik ik nu om de km-stand bij te houden. Rond de 300 km ga ik op zoek naar een lpg-station. Dat loont de moeite, want ook bij lpg lopen de verschillen in prijs op tot wel 12 cent. Voor het gemak heb ik in mijn tomtom de mypoi lpg-gids van de anwb geinstalleerd. Weet je meteen welk station lpg heeft in je omgeving.

Verder had ik in Antwerpen er even niet aan gedacht dat Belgie een andere koppelsysteem heeft dan Nederland. Gelukkig had de pomphouder na enig aandringen de juiste nippel bij de hand en konden we voordelig(er) tanken in Belgie.

Ondertussen zagen we een klein deukje in de rechter portier. Echt zo'n gevalletje parkeerschade, met winkelwagentje of iets dergelijks. Navraag gedaan bij plaatselijke Mazda-dealer en die kreeg toevallig de dag erop visite van de 'deukendokter', die onze deuk voor € 71,50 uit de deur heeft gezogen.

Over deuken gesproken: dat uitparkeren een kunst is ondervond onze buurman: hij reed zijn auto keurig in onze linker achterdeur. Dus weer bezoekje aan de dealer en deze heeft hem laten uitdeuken bij Care. Verder geen omkijken naar gehad, de dealer regelde alles. Ondertussen een Mazda 626 als ruilauto. En dan merk je het verschil tussen benzine en gas: in 5 dagen tijd 40 euro meer kwijt aan benzine!!

Verder rijdt de auto prima, op 1 detail na: de overgang van benzine naar gas vind ik wel erg hard, de auto hikt als het ware. Verder is de regeling van de brandstoftoevoer wat instabiel, waardoor de auto gemakkelijk afslaat als je vanuit stationair zachtjes wilt optrekken.
Dus terug naar de oorspronkelijke dealer voor een check. Deze constateert een fout in de software, voor welke dus een update nodig is. Dat kan echter alleen gedaan worden bij door de fabrikant van de gasinstallatie, dus wordt vervolgd. Dat is ook een nadeel van een gasinstallatie die achteraf is geplaatst: je hebt met meerdere schalen te maken bij een probleem.

onkostenoverzicht

  • 73.000 km

In dit deel van de review wil ik een overzicht bijhouden van de gemaakte onkosten aan de auto.

2012:

augustus:

band plakken € 15,00
nieuwe ruitenwisser achter € 10,95

oktober:
kleine beurt 55.000 km €317,00

2013:

juni:

nieuwe ruitenwisserrubbers voor € 5,90

juli:

Grote beurt: € 394,35

Klepspeling: € 216,00

Nieuwe banden (Dunlop): € 435,60

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.