Maserati Ghibli 3.0 V6 Diesel (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ghibli 3.0 V6 Diesel |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Een keer wat anders
- 13.000 km
Na jarenlang BMW te hebben gereden is het tijd om mijn vorige auto in te ruilen, of in ieder geval vast uit te kijken naar een nieuwe auto.
Mijn vorige auto, een 330D m sport (zie vorige review), was mij uitermate goed bevallen maar de kilometers tikten lekker door.
Wat waren de keuzes? Weer een BMW?? Een Audi??
Mercedes??
De meest logische keus zou wederom een BMW zijn geweest. Welke dan??
Mijn oog was al meerdere malen gevallen op de BMW 6 serie grand coupe. Naar mijn mening nog steeds 1 van de meest mooie 4 deurs coupes op de weg.
Het zou dan ook voor de hand liggen dat ik deze keuze zou maken. Mee proef gereden en inderdaad een heerlijke auto. Vooral de 40d (3.0 twin turbo diesel) is en blijft gewoon 1 van de beste diesel motoren ter wereld.
Mijn vorige auto was dezelfde generatie alleen dan met de single twin-scroll turbo. Heerlijke motoren met werkelijk krachtige prestaties.
In de tussentijd ook maar eens bij andere merken gekeken. Zowel bij Audi en Mercedes, maar deze liggen mij gewoon niet zo. Heeft niets te maken met de kwaliteit of andere randzaken. De merken liggen mij gewoon niet zo aan het hart t.o.v. BMW. Deze vielen dus in de voorronde al af.
Van vroeger uit altijd al een zwak gehad voor Italiaanse schoonheden.... Zo wil het, dat iemand mij erop attendeerde om eens bij Maserati te gaan kijken.
Ik dacht nog bij mezelf: Maserati dat kost toch al gauw een hele duit meer??? Ja helaas dit is een feit, maar met de Ghibli in de dieselvorm was iets met de 3 tand binnen hand bereik.
Wat waren de afwegingen?
- Comfort moest beter dan de 3 serie (teveel lange afstanden)
- Er moest iets meer interieur ruimte zijn voorin. Zeg maar een wat ruimere zit.
- Minimaal dezelfde opties als in de 3 serie. (mijn 330d zat goed in de opties)
Toch maar eens kijken bij een 3 tand.
PFFFFF daar staat even wat.
De neus is in 1 woord indrukwekkend.
Mooie details zijn terug te vinden in de zijschermen met de vinnen en ook in de koplampen vindt je hetzelfde design terug.
Mooie lijnen zijn rondom te vinden.(lees adembenemend)..
Helaas bij een eerste indruk laat de achterzijde niet de beste indruk achter. Het is wat algemeen en behouden zo lijkt het.
Maar de auto laat een indruk achter die ik nog niet bij andere auto's ,binnen dit segment, heb gehad.
Het totaalplaatje is gewoon schitterend.
Toch maar eeens een proefritje maken....
Tijdens de 1 ste proefrit vind ik de auto, met normaal onderstel, simpelweg te stuiterig.
Men vertelde mij dat dit uiteraard met het sport onderstel nog erger zou zijn..... Afvaller dus? Niet direct.....
Bij de verkoper wat informatie inwinnen over het zogenaamde skyhook onderstel(elektronisch)
De verkoper geeft aan geen auto, met een dergelijk systeem, beschikbaar te hebben binnen de dealergroep voor een proefrit.
Helaas wist de verkoper ook niet of het systeem in de comfortstand beter zou zijn dan het normale onderstel.
Minpuntje, voor de verkoper en voor Maserati, dat ze niet een auto met een dergelijk systeem beschikbaar hebben en niet weten of het meer comfort brengt.
Nu wist ik uit ervaring dat adaptieve onderstellen, in sommige gevallen, wel degelijk comfortabeler kunnen zijn dan een normaal onderstel.
Eens even op het internet surfen.....Daar wat meer info gevonden over het systeem. Na wat zoeken lijkt het erop dat het syteem in comfort stand comfortabeler zou zijn dan een normaal onderstel.
Paar maanden later toch nog maar een keer een proefrit. Het uiterlijk blijft mij nog steeds aangrijpen....Wat een neus....Wat een lijn.....Wat een auto.
Weer geen skyhook beschikbbaar..... Nu toch wat onvrede van mijn kant, maar helaas de proefrit zal toch weer met het normale onderstel zijn.......
Ondertussen inmiddels ook weer met de 6 serie gereden. Deze auto met adaptief onderstel is gewoon een heerlijke auto. Geen eerlijk vergelijk dus.....
De Ghibli valt vooral op doordat hij, van binnenuit vooral, je meegeeft in iets bijzonders te zitten.
De afwerking is van een hoog niveau en laat misschien, op een paar hele kleine steekjes na, een warmere indruk achter dan zijn Duitse concurrenten.
Kwalitatief zit het allemaal bijna Duits in elkaar, hoewel je op sommige punten kunt zien dat het nog geen Duitser is. Denk aan zaken zoals, de schakelaar voor het groot licht/ruitenwisser en het climate control systeem.
De kwaliteit is voldoende maar had voor het gevoel nog iets mooier in materiaalkeuze kunnen zijn.
Gelukkkig maakt het overvloed aan leer en de afwerking van dit leer (natural drilled leather) een hoop goed....Dit is zelfs beter dan bij de Duitse concurrenten.
De Ghibli geeft je meer het gevoel in iets bijzonders te zitten.
De motor is t.o.v. de BMW iets minder soepel in zijn verloop, mede omdat ie eerder buiten adem is.
Na wat warmer te zijn is het rauwige eraf en is het een fijne metgezel.
Mede door het 600nm standaard aanwezige koppel en de heerlijke ZF 8h bak rijdt de auto erg vlot en soepel. Hij is wat gemoedelijker dan mijn vorige auto maar toch zeker wel een vlotte metgezel.
Helemaal Maserati waardig?
Nee dat dan weer niet.... Voor het merk is de motor gewoonweg niet krachtig genoeg.
Hij komt gewoon net wat tekort.
Dit is een visie die meerderen met mij delen.
Hoewel ik denk dat het deels ook te wijten is aan de historie van het merk....Een diesel in een Maserati is gewoon niet wat volgens velen bij het merk past.
Mijn inziens:
Het had nog wel ietsje meer mogen zijn maar hij is vlot genoeg.
In mijn geval zou het toch een diesel moeten worden vanwege mijn jaarlijkse kilometrage. Dus een keus had ik niet.
Na lang wikken en wegen, lezen op het internet, toch maar met de verkoper om de tafel om een auto samen te stellen.
Tja en daar ga je dan met je budget en wat je kwijt wil.... Een paar opties waren voor mij een must:
- Skyhook (na studie moest dit erop)
- B&W audio installatie (idem)
- Extra leer pakket (hoort bij een auto uit deze klasse)
- Memory stoelen
- Xenon met grootlicht assistent
- Orgineel getint glas (helaas erg duur want auto werdt dan direct voorzien van geluidswerend glas rondom)
- Stoelverwarming
- Donkerblauwe kleur (passione)
- Sabba kleur leer met saba stiksels op dashboard.
- Extra matten want in de combinatie zou de auto met lichte matten worden afgeleverd. Matten zouden kostenloos bijgeleverd worden.
Pffff even schrikken.... Al met al zo weer een hele berg aan centen erbij. Maar goed dat was te verwachten.
Uiteindelijk zijn sommige opties niet nodig maar ja een auto van dit kaliber hoort naar mijn mening goed vol te zitten in de opties.
Wel duidelijk is dat men bij BMW een grotere waslijst aan opties heeft. Zaken zoals adaptieve cruise control die de afstand zelf regelt tussen jou en je voorligger, lane departure warning en nog een paar dingen, zijn gewoonweg niet beschikbaar voor de Ghibli.
Toch maar voor een Ghibli gekozen..... Oei oei als ik maar geen spijt krijg. Het uiterlijk, het merk, en het gevoel in de auto hebben mij over de streep getrokken om toch eens iets aparts te doen. Laten we maar zeggen dat het gevoel in deze het wint van het verstand.
De auto weer samengesteld met de desbetreffende verkoper, en eigenlijk alle opties zitten erop behalve het schuifdak (geen optie die ik persoonlijk nodig acht).
Maar gekke zaken zoals het zonnescherm voor de achterruit en de stoelverwarming achter...Het zit er allemaal op. (erg verwend en bevoorrecht)
Eind Mei was het dan zover.... Het is een regenachtige dag....De auto is gearriveerd.
Snel maar even een kijkje nemen. Het kenteken is er nog niet bij, maar ja de nieuwsgierigheid en het verlangen winnen het.
Daar staat ie....Wat een bolide en wat een mooie kleur.
Alles lijkt gewoon te kloppen. Hij is, in deze samenstelling, nog mooier dan ik had verwacht.
Zo mooi ingetogen maar toch zo krachtig.
3 dagen later is het dan zover. Het kenteken zit erop en de aflevering vindt plaats.
Instappen en wegrijden. Vooral rustig wegrijden want stel je voor dat er iets misgaat.
De eerste 3000KM verlopen heerlijk vlekkenloos en ik begin wat meer aan de auto te wennen.
Minpunten zover:
- de navigatie in de BMW is wat sneller. Soms lijkt het systeem wat moeite te hebben je bij te houden.
- De cruise control remt niet automatisch als je de snelheid naar beneden bijsteld. Wist ik van tevoren maar blijkt toch een gemis.
Pluspunten:
- Het onderstel is perfect!!! Het was een gok, maar in comfortstand is het heerlijk rijden en zeker, in combinatie met de fijne stoelen, erg aangenaam.
- Het audio systeem (B&W) is fantastisch. Het kan allemaal veel te hard en vervormd niet. Een juiste keus want met een normaal volume is het heerlijk luisteren naar muziek.
- Het uiterlijk is fantastisch en ook mijn medeweggebruikers delen deze mening. Nog nooit zo vaak een duimpje omhoog.
- Het is een fijne cruiser en dat maakt het dat ik rustiger rij. De auto vraagt om respect en die geef je hem.
Ow je kan rustig even diep op het gas en hij laat een tevreden geluid horen. Lees: in de sporstand is het gewoon heerlijk om die diepe roffel te horen. Maar je behandelt hem met respect.
3500km.....Het eerste probleem duikt op. Het geluid van de audio installatie werkt compleet niet meer. Ook audio van telefoon/navigatie doen het niet.
Snel naar de dealer....Hier blijkt een software update het euvel te verhelpen. Ik was al bang want, ik had inmiddels op internet gelezen dat sommige verstekers in een bepaalde serie defect gingen. Maar gelukkig, ik blijk al van de goede versie te zijn voorzien.
3500 tot 13500
Een rit naar het Italiaanse inbegrepen.
De auto gedraagt zich keurig!
Het audio systeem vertoont geen kuren meer en het rijgenot is fantastisch.
Nee je bent niet direct de snelste op de weg met deze diesel, maar reken erop dat het toch allemaal wel erg hard kan.
Daar in het Italiaanse land blijkt,in de bergen, het mega koppel toch wel een pluspunt te zijn in deze diesel.
De bergen lijken kinderspel. Hoe stijl we ook gaan de Ghibli geeft er niets om.
Het onderstel blijft eigenlijk altijd in de comfortstand staan, sport gebruik ik eigenlijk nooit.
In de bergen wel even een tijdje in de sport stand gereden van het onderstel.
Dan blijkt de Ghibli een goed weggedrag te vertonen en kun je heerlijk strak sturen.
Het is niet zo strak als met mijn 3 serie (ook adaptief)
Deze auto is gewoon een stuk zwaarder en groter, maar het stuurt nog steeds haarscherp.
Enige minpunt is, dat voor je gevoel, de klappen van een slechter wegdek iets meer in het stuur doorkomen. Het weggedrag blijft neutraal maar je voelt de klappen iets meer.
Qua comfort een hele dikke plus voor deze auto. Het rijdt rustig en vlot genoeg wanneer je wil. Maar de rust is een fijn punt in deze auto.
Zeker door het dikkere glas is ie heel stil op cruise snelheden.
Toch moet ik toegeven dat ik de sportstand voor motor en bak wel vaak aan heb.....Dan komen de variabele kleppen, in de uitlaat, tot leven
Het heerlijke geroffel dat de auto dan laat horen, zeker in tunnels, werkt verslavend.
Conclusie:
Het is een heerljke auto indien juist samengestelt.
Is ie evengoed als een Duitser?
Misschien op bepaalde punten nog niet helemaal..... Maar passie, emotie en het gevoel dat je in iets bijzonder rijdt, maken het meer dan goed.
Als de auto in de loop der jaren mij zo blijft bekoren, dan wordt de volgende auto weer een drietand als het kan......
Mijn Italiaanse hart is geraakt.
Hoe meer je met deze auto rijdt, hoe meer je beseft dat je om sommige dingen in het leven niet heen kunt.
Eerste Service
- 20.000 km
Inmiddels tellen de kilometers gewoon lekker door, en dus werd het tijd voor een eerste kleine beurt.
Eigenlijk is de Dealer super tevreden over de staat en slijtage van de auto.
Remblokken rondom nog 70% over. Ja de remkrachten worden elektronisch verdeeld dus de slijtage is bijna gelijk rondom.
Banden voor nog 6mm en achter 5 mm.
Het totaal plaatje klopt wel en de slijtage is normaal.
Een paar kleine kanttekeningen had ik nog wel voor de dealer.
- De DAB radio had gewoon simpelweg slecht ontvangst... Maar na de service was ook dit probleem opgelost.
- Het knopje achterin voor het zonnescherm achter is een beetje gek. Hij lijkt uit twee delen te bestaan maar als je 1 van de 2 indrukt gaat de ander gewoon mee. Blijkt onderhuids gewoon 1 knop te zijn.
Hadden ze dus net zo goed niet voor het oog kunnen scheiden, want ik dacht dat het niet correct was.
Maar goed gecontroleerd bij andere auto's en deze hebben exact hetzelfde. Het werkt wel maar het lijkt een beetje vreemd,
Voor de rest is het verbruik op de lange baan met rustig rijden echt acceptabel.
1 op 16-17 is heel goed te doen. Voor een auto van standard 1830 kilo is dit acceptabel. Denk dat de mijne nog wel iets meer weegt door het dikke glas, memory seats, extra versterker voor B&W en skyhook. Maar goed het is heel acceptabel.
De 8HP automaatbak kende ik al van mijn BMW 330D...Maar wat een heerlijke automaat is dat!!!Gewoon simpelweg fantastisch.
Verder nog geen rare dingen kunnen ontdekken aan de auto. Ja toch wel 1 ding.....De auto lijkt naar je toe te groeien. Je gaat je er aan hechten.
Kraakjes is hem nog steeds vreemd en door het extra dikke glas (krijg je bij privacy glass), is de auto gewoon heerlijk stil op de lange baan.
Wat overigens wel opmerkzaam is,
is dat ik het allerbeste uit het geluidssysteem haal als ik spotify stream via mijn telefoon.....PFFFFF wat kan de Bowers en Wilkins een geluid produceren.
Ik heb wel eens wat klachten over dit system gehoord... En ja met de DAB radio en gewone radio lljkt het missc=hien niet het beste.... Maar stream via je telefoon of een SD card, met goeie kwaliteit van muziek, en het systeem produceerd echt hele mooie klanken.....Heerlijk op die lange ritten.
Dan de looks...... Tja ik reed altijd BMW, maar zoveel complimenten je krijgt met een auto als deze van medeweggebruikers is echt van een andere orde.
Gelukkig nog niet veel negatieve blikken gehad.
Meestal is het de duimpjes omhoog en echt leuke reacties. Toch leuk om te zien dat mensen een auto kunnen waarderen.
Tja wat moet ik nog meer zeggen.....Ik ben bevoorrecht dat is zeker.
De Maserati voldoet volledig aan mijn eisen en ik heb een nieuwe ''liefde'' :):)
Als de auto zo blijft bevallen dan zal ik nog veel fijne kilometers maken in deze bolide. En ja dat uitlaatsysteem.....Een verslaving!!!!!
Ik zal af en toe updates blijven plaatsen en, als het weer iets beter is, een paar mooiere foto's erbij plaatsen.
de 2e beurt
- 40.000 km
Zo inmiddels hebben we de 2 beurt gehad aan de Ghibli....
Ja het gaat hard met de fijne kilometers.
Auto 's morgens opgehaald door de locale dealer en om 17:00 uur weer netjes afgeleverd bij kantoor.
De slijtage van de auto d.w.z. remmen en dergelijken is gewoon netjes te noemen naar mijn mening. De dealer hoefde dan ook verder geen slijtage delen te vervangen.
De remblokken zijn pas net op de helft en dat is naar mijn mening met het gewicht van deze auto en mijn rijstijl toch wel netjes. Moet wel bekennen dat ik met de auto netjes rij maar op de snelweg mag ik toch graag redelijk doorrijden.
De banden zaten inmiddels aan hun maximale slijtage en dus ook deze maar laten vervangen rondom. (40000KM)
Niet door de dealer maar door familie die ook een eigen garage hebben en gespecialiseerd zijn in Italiaanse schoonheden.
www.autofirst-schasfoort.nl
Naar mijn misschien wat subjectieve mening een topbedrijf met een topservice. Klantvriendlijkhied ten top bij iedere passerende klant, en er wordt gewoon netjes en voorzichtig met de auto's omgegaan, Patrik bedankt!!!!
Leuk om samen eens onder de ghibli te kijken, om te zien of die Italianen ook degelijke auto's bouwen...
En ja hoor, mooie materialen van hoge kwaliteit en een puike afwerking doen ons verblijden.
Gewoon prima in orde en het lijkt gewoon gemaakt voor een lang leven.
Mooi ook om te zien dat een monteur het bijzonder vindt om aan zo'n auto te mogen werken.
Verder kent de auto tot op heden geen eigenaardigheden.
Het is een fijne en vooral ook stille auto, Let wel hij bevat rondom dubbel glas door de optie van orgineel privacy glass.
Het verbruik blijft gewoon netjes als je gewoon normaal rijdt.
Wel leuk om te vermelden dat ik laatst in de nieuwe c-klasse heb mogen rijden met een automaat. Een heel heel erg nette auto met een puike afwerking.
Maar het vermelden waard vind ik toch wel het gedrag van de automaat.Op de snelweg bij een wat hogere snelheid de kickdown intrappen en je wordt verrast op een schokkerig en gewoon slecht schakelende automaat.
Hier laat de auto naar mijn mening toch echt wel een heel grote steek vallen, in wat in verdere opzichten toch wel een heel erg goede auto is.
Misschien moeten de heren van Daimler ook maar eens met ZF gaan praten om wat 8h bakken in te kopen.
Deze automaat zit onder mijn ghibli en was ook gemonteerd onder mijn vorige BMW. Deze bakken vertonen deze kuren niet.
Laat het voor de rest wel duidelijk zijn dat de Mercedes voor de rest toch wel een erg goede en fijne reisgenoot is!! Snap erg goed dat mensen de keus voor dit merk maken, iets wat ik vroeger totaal niet begreep:)
Zo nu wel weer genoeg woorden in deze ervaring op naar de volgende blije ervaring:):)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Maserati Ghibli 3.0 V6 D Schuif/kantel dak, Leder, 21LM, 275 PK, Harman-Kardon,
- 2017
- 147.000 km

Maserati Ghibli 3.0 V6 D NL Auto Nav Leder Ecc 20"Lmv Camera Pdc 87548Km Rijklaarprijs
- 2015
- 87.550 km

Maserati Ghibli 3.0 NL-Auto|Schuifdak|Camera|Memory|Leder|Keyless|Navi|330PK
- 2014
- 104.539 km