Maserati 420 Biturbo (1986)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420 Biturbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 43.000 km |
KM-stand laatst | 52.000 km |
Ervaringen
- 52.000 km
Augustus 2007:
Na twee Lancia Thema i.e. turbo’s te hebben gehad wilde ik een stap omhoog maken op de automobielladder. De keuze was wat mij betreft vrij beperkt aangezien ik het liefst een sedan wilde hebben vanwege de (been)ruimte, met prestaties die ten minste gelijk zouden zijn aan die van de Thema (166 pk / 290 nm) en dan bij voorkeur ook nog Italiaans vanwege mijn voorliefde voor de merken uit dat land. Aangezien een goede Thema 8.32 buiten mijn budget viel en een Alfa 90 V6 mij op dat moment (augustus 2004) nog niet zo kon bekoren bleven eigenlijk alleen de 4-deurs Biturbo modellen van Maserati over. Daarnaast was dit het enige model dat mijn turboverslaving zou kunnen bevredigen, iets waar ik door de Thema’s behoorlijk verknocht aan was geraakt.
Ik was eigenlijk van plan een jaar te sparen, mijn toenmalige Thema te verkopen en dan op zoek te gaan naar een goede Biturbo. Maar door mijn fascinatie met het zoeken naar auto’s op internet kwam ik deze uit Italië geïmporteerde Biturbo 420 uit 1986 tegen voor een redelijk bedrag. Ik ben gaan kijken en ondanks dat de auto niet reed, aangezien deze reeds 12 jaar stil had gestaan in de loods van een Lancia dealer in Pesaro (Italië), was ik meteen verkocht! Ik had al een aantal Biturbo’s bekeken (425i / 422), maar deze was toch wel in een veel betere (in ieder geval optische) staat. De auto had pas 43.000 km op de klok staan en dat was ook te zien aan de nette staat van de carrosserie en het interieur dat helaas erg slijtage gevoelig is.
Ik wist dat er een hoop extra geld en tijd voor nodig zouden zijn om de auto weer helemaal in orde te maken, maar na het maken van afwegingen en er een week goed over geslapen te hebben ben ik er uiteindelijk toch voor gegaan. Met een trailer zijn we hem gaan ophalen en ik heb direct een plekje in een garage geregeld om hem netjes kwijt te kunnen. Ik heb de auto na aankoop bij een autobedrijf helemaal na laten lopen en er is een lijst opgesteld met onderdelen die vervangen dienden te worden. Het kwam er kortom op neer dat de motor een (zeer) grote beurt nodig had en zo’n beetje alle rubber onderdelen vervangen zouden moeten worden. Ik had me voorgenomen om rustig de tijd te nemen om op zoek te gaan naar onderdelen en te kijken wat ik zelf wel of niet aan werk zou kunnen doen.
... Fast foreward drie jaar... En na erg veel geduld en in totaal dik 6000 euro (alle kosten inbegrepen zoals aankoop, BPM en 3 jaar stalling) is de auto vorige maand APK goedgekeurd en op kenteken gezet! Onder het kopje onderhoud zal ik mijn zoektocht naar onderdelen, mijn avontuur bij de RDW en alle werkzaamheden die aan de auto zijn uitgevoerd beschrijven. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst de dagteller rond laten gaan en heb ik er dus 1000km op zitten. Erg mooi vond ik dat de rit naar Assen voor de Maserati Classic International 2007 ook meteen zijn eerste echte rit in zo’n 15 jaar was. In colonne met twee modernere Biturbo’s en twee klassieke 3500GT’s hebben we de rit gemaakt en hij heeft zich prima gehouden. Ik ben erg blij met hoe de auto rijdt en erg trots dat hij weer de weg op mag!
Ik vergelijk het weggedrag natuurlijk met dat van de Thema, maar ondanks dat het beiden Italiaanse sedans zijn van halverwege de jaren ’80 zijn het echt compleet verschillende wagens. De Thema is een snelle luxe sedan terwijl de 420 een sportwagen is vermomd als sedan. Je ligt er bijna in en de vering en demping zijn veel stugger afgesteld. Ondanks dat hij vrij hoog op zijn poten staat helt hij veel minder over in bochten en zakt hij vrijwel niet door zijn voorveren bij (hard) remmen. De dogleg versnellingsbak van ZF is zeer precies en maakt een prachtig *klik*klak* geluid bij het schakelen. De afwezigheid van stuurbekrachtiging en de grote draaicirkel maken parkeren lastig en de (dubbele Weber) carburateur maakt hem nukkig, maar dit draagt wel aanzienlijk bij aan de ervaring tijdens het rijden. En rijden doet hij, hij voelt nog erg snel aan! Het verbruik ligt rond 1 op 7.
Het feit dat er toentertijd nieuw vrijwel twee maal zo veel diende te worden afgerekend voor een Biturbo 420 dan voor een Thema i.e. turbo vertaalt zich naast het weggedrag ook duidelijk in de bouwkwaliteit (en helaas ook in de BPM natuurlijk...). Ondanks dat mijn auto is uitgerust met het minst exclusieve interieur (half stof / half Skai leder) is er vrijwel geen plastic te bekennen en zelfs met het stugge onderstel is er op de meest hobbelige wegen geen piepje of kraakje waar te nemen. Ook de deuren en de motorkap voelen veel zwaarder aan en sluiten met een *plof* die kwaliteit uitstraalt. En dan te bedenken dat dit gevoel in het gewicht van de auto niet echt tot uiting komt (1230 kg tegenover 1160 kg voor de Thema). De ramen en stoelen zijn elektrisch verstelbaar en werken gelukkig prima.
Update 30 november 2007:
Twee weken terug heb ik de auto geschorst en weggezet in de garage. Eerst nog eens goed gewassen en droog gereden. Na het inwinnen van een aantal tips mbt winterstalling zal ik dit weekend de tank vullen om oxidatie en roest in de tank tegen te gaan en de banden wat harder op te pompen dan normaal (3 bar tegen 2.5 bar normaal gesproken) zodat ze goed rond blijven.
Update 8 augustus 2008:
De auto had wat startproblemen na de winterstalling, maar een verse accu en 6 nieuwe bougies deden wonderen. Sinds vorige week heeft hij ook weer een nieuwe APK. Beneden zal ik beschrijven wat er voor nodig was (het lijkt een enorme waslijst maar in werkelijkheid viel het mij mee). De uitgevoerde werkzaamheden maken echt een wereld van verschil, ik denk dat ik nu wel kan zeggen dat de auto zo ongeveer moet rijden zoals hij dat ooit nieuw heeft gedaan! De airco is ook bijgevuld, wat heerlijk is in de zomer natuurlijk. Het enige jammere is dat het interieur vrijwel niet perfect te houden is... Je hoeft maar iets dat met leder is bekleed aan te raken of het is al beschadigd. Helaas, maar mij gaat het uiteindelijk toch om het rijden en dat doe hij nu super!
Update 5 juni 2009:
Na deze winter geen enkel probleem met starten, alleen begaf de hulpkoppelingscylinder het op een mooie winterdag in januari. Gelukkig dicht bij huis, dus de auto terug gesleept en gelijk maar geschorst tot vorige maand. In de tussentijd een nieuwe cylinder besteld (geen originele, maar een van de Alfa 75 / 90 / Alfetta) en deze vorige week laten vervangen. Het enige merkbare verschil is dat de koppeling iets sneller aangrijpt, maar daar valt prima mee te leven. De originele cylinder kan ik nu laten reviseren.
Inmiddels alweer 800km gereden deze maand en hij rijdt nog altijd fantastisch, het blijft een genot! Zeker nu ook de airco (opnieuw) is bijgevuld. Het systeem lekt licht bij de koppeling op de pomp, hiervoor ga ik nu op zoek naar een nieuwe afsluitring. Verder heb ik een origineel klokje, een embleem voor de kofferklep (was verdwenen na een nachtje buiten...) en goede gasveren gescoord, om deze niet met mijn hoofd omhoog te hoeven houden.
Update 21 augustus 2009:
Eind juli is de auto opnieuw goedgekeurd, het enige aandachtspuntje was een lampje van de kentekenverlichting in de achterklep.
Twee weken later heb ik hem opnieuw bij de specialist ingeleverd om de achterklep te laten spuiten. Dit bleek nog niet zo makkelijk, aangezien het vermoeden dat de auto ooit al eens (grootendeels) was overgespoten inderdaad waar bleek. De originele lakkleur was te donker, dus is er beetje bij beetje geel bijgevoegd om de kleur lichter te krijgen. Zoals zo vaak is de kleur niet 100% identiek, maar het verschil is slechts in de volle zon echt lichtelijk opvallend. Het nieuwe embleem is geplaatst en de gasveertjes vervangen, dus ook de achterkant is weer helemaal netjes!
Deze week heb ik de auto eens goed gewassen en in de wax gezet, hij glimt nu weer erg mooi. Achter op het dak zit een doffe plek onder de blanke lak, waarschijnlijk dus door een niet erg professioneel uitgevoerde spuitbeurt... Met commandant was dit ook niet te verbeteren helaas.
Toen ik de auto weer in de garage wilde gaan zetten hoorde (en voelde) ik meer geklapper en gebonk in de besturing dan normaal. Dus gelijk maar weer bij de specialist langs. Daar bleek dat een bus in het stuurhuis gedesintegreerd was. We hebben toen besloten om het stuurhuis meteen te reviseren, door van pvc pijp nieuwe bussen te maken en die te plaatsen. Ook hebben we de stuurhuisrubbers (tijdelijk) vervangen door veel stugger plastic, aangezien de rubbers worden verteerd door de olie die lekt uit de achterste krukaskeerring. Dit stelt niet veel voor, maar die paar druppels worden door het vliegwiel precies over het stuurhuis verspreid. Mocht ooit de versnellingsbak eruit moeten, dan kan die keerring vervangen worden. Anders is het bijna niet te doen. Dus voorlopig werkt dit prima zo. Stuurt weer lekker strak!
Update 28 juli 2010:
Gisteren is de auto weer APK goedgekeurd. Het bovengenoemde stuurhuis is ditmaal vervangen door een goed tweedehands onderdeel. Voor het originele stuurhuis kan ik nu op zoek naar bussen, zodat deze gereviseerd kan worden. Met het nieuwe stuurhuis zijn de wielen ook maar meteen helemaal goed uitgelijnd. Het enige andere probleempje was (natuurlijk) de CO waarde. De carburateur is weer iets teruggeschroefd om aan de eisen te voldoen, mocht ik weer vermogen gaan missen dan kan hij weer iets rijker gezet worden.
Aangezien het waarschijnlijk nog nooit eerder gebeurd was, heb ik de olie van de versnellingsbak en het differentieel laten verversen. Niet dat ik merkte dat het heel erg nodig was, maar ik moet zeggen dat de bak nu nog iets fijner schakelt en het diff iets stiller. Het blijft speciaal om te ervaren hoe vloeiend alle techniek in deze auto na bijna 25 jaar nog aanvoelt! Nu op naar de klassieker-status volgend jaar!
Update 25 mei 2011:
Recentelijk heeft deze Biturbo de magische grenzen van zowel 50.000 km als 25 jaar overschreden. Na de winterstalling dit jaar geen vuiltje aan de lucht, na 7 maanden gewoon direct starten en lopen. Vorige week is de distributie-riem vervangen (plus v-snaren, 10W60 olie, rem- en koelvloeistof) en kan ze voorlopig weer een aantal jaar vooruit.
Update 16 augustus 2011:
Een aantal weken terug toch weer glansrijk door de APK gekomen. Enkel de bussen van het vorig jaar 'gereviseerde'/vervangen stuurhuis (van een sloper) bleken ook vergaan te zijn. Opnieuw van pvc tijdelijk bussen gemaakt, maar ik ga op Ebay zoeken naar een nieuw stuurhuis. Dat heeft ze wel verdiend! Onderweg naar huis van de APK bleek de schokbreker linksachter niet best meer te zijn. Gelukkig heb ik nog een setje liggen zodat deze snel vervangen kan worden.
Update 18 augustus 2012:
Het afgelopen jaar is er (relatief) veel gebeurd met mijn Biturbo. Zo ben ik in april getrouwd en heeft de auto gefungeerd als trouwauto! Dat was een mooie en speciale ervaring, die een prachtige dag een apart en stijlvol tintje gaf.
Tijdens Viva Italia deze zomer heb ik het voor het eerst angedurfd om met mijn auto het circuit (TT Assen) op te gaan. Het was ook nog eens een heel warme dag waardoor ik misschien nog net iets zenuwachtiger was, maar de auto heeft mij op alle vlakken meer dan overtuigd! ... Op de remmen na dan, die echt niet voor circuit-werk gemaakt zijn. Ik heb dan ook steeds twee rondjes behoorlijk doorgereden en het daarna twee rondjes rustig aan gedaan om alles af te laten koelen. De snelheid zat er goed in en bleef er ook goed in, het onderstel en de banden waren echt een revelatie. Met name tijdens het uitaccellereren van bochten hadden zelfs de wat oudere Ferrari's (eind jaren '70 / begin jaren '80) het echt niet makkelijk om mij in te halen. De koeling deed ook prima zijn werk, daar heb ik mij geen moment zorgen over hoeven te maken. Al met al ook weer een topdag die ik niet snel zal vergeten.
Qua onderhoud is er wel weer het nodige gebeurd: de achterschokbrekers zijn vervangen door exemplaren die ik nog had liggen en ik heb in Italie voor een zeer mooie prijs een nieuw stuurhuis gevonden dat ook is gemonteerd. Bij de APK keuring zijn zoals gebruikelijk de olie, het -filter en de koelvloeistof ververst. Extra werkzaamheden waren het vervangen van enkele poreuze koelslangen achterop het blok, het bijvullen van de airco en het vastlijmen van de dakhemel. Ik kan wel zeggen dat ze er weer heel goed en op-en-top onderhouden bij staat.
Onderhoud
- 52.000 km
Augustus 2007:
Toen ik de auto had gekocht heb ik meteen een lijst laten opstellen van zaken die vervangen zouden moeten worden om de auto weer goed / veilig rijdend en APK waardig te krijgen. Van een aantal dingen had ik het idee dat ik ze prima zelf (met hulp van mijn vader) zou kunnen vervangen, voor het werk aan de motor ging ik echter op zoek naar (professionele) hulp. Ik had helemaal geen haast met de werkzaamheden en kon dus de tijd nemen om te zoeken naar onderdelen, een plek om te klussen en iemand die het werk aan de motor zou kunnen doen (om niet direct naar een specialist te stappen).
Bij importeurs en specialisten zijn de meeste onderdelen nog wel te krijgen, maar over het algemeen betaal je dan de hoofdprijs. Ik heb eigenlijk alleen een set (dubbele) remslangen voor aan de voorkant bij een specialist gehaald, maar dat kostte dan ook 110 euro. Op Ebay zijn ook nog wel genoeg verkopers te vinden die gespecialiseerd zijn in (gebruikte / gereviseerde) Maserati onderdelen, maar over het algemeen zitten die in de VS. Via Marktplaats ben ik in contact gekomen met iemand die een auto had gesloopt enkel voor het interieur en de rest van de onderdelen had gereviseerd om door te verkopen. Van hem heb ik voor een paar honderd euro alle onderdelen gekocht die ik in eerste instantie nodig had en een paar maanden terug kon ik voor weinig de rest (een kelderbox vol!) overnemen. Alles in zeer goede staat.
In Den Haag heb ik een doe-het-zelf garage gevonden waar ik met mijn vader voor 15 euro per uur een brug ter beschikking had. Daar hebben we in anderhalve dag onder meer de voorschokbrekers, een deel van de voorwielophanging, de remslangen voor en de remblokken rondom vervangen. Een erg leuke en leerzame ervaring die erg veel voldoening opleverde toen we de klus geklaard hadden. Voor het onderhoud aan de motor ben ik bij een garage terechtgekomen (gespecialiseerd in oa Porsche en Ferrari) waar een vriend van een collega van me werkt. Daar heeft hij tussen andere werkzaamheden door gedurende 3 maanden onder anderen alle riemen, spanrollen, vloeistoffen, filters en de waterpomp vervangen en alles nagelopen dat ik met mijn vader had gedaan (kregen we nog complimenten voor!).
Dat heeft alsnog dik 2000 euro gekost, maar dan kon ik er wel van uit gaan dat het goed was gebeurd. Ondertussen was ik zelf op zoek gegaan naar nieuwe banden, de originele Michelin banden uit 1986 waren achter behoorlijk versleten en natuurlijk nogal over de datum. Het bleek nog behoorlijk lastig om banden in de maat 205-60-14 te vinden, maar uiteindelijk heb ik twee Pirelli’s gevonden die voor een Alfa Montreal bedoeld waren die net verkocht was en twee Bridgestone’s die lagen te wachten op een Alfa GTV6 die voorlopig niet zou gaan rijden. De banden heb ik bij een vriend zelf om de velgen gelegd. Ook heb ik een extra set Biturbo velgen gekocht met nieuwe Pirelli banden in de maat 195-60-14, die is nog volop verkrijgbaar maar ik wilde hoe dan ook de originele maat banden hebben voor de originele velgen.
Nu was de auto dus klaar voor de APK en aangezien ik toch naar de RDW zou gaan voor de kentekenkeuring besloot ik gebruik te maken van de mogelijkheid om de auto ook direct APK te laten keuren. Over mijn ervaringen bij de RDW kan ik boeken vol schrijven, maar het komt hier op neer: maak tijdig een afspraak en zorg dat je niet rond het middaguur (lunch) aan de beurt bent...! Toen ik de auto naar binnen reed grapte de keurmeester nog: ‘Ah een Biturbo, die hebben altijd gescheurde subframes!’ Ik dacht van ‘Grapjas...!’ en stapte met goede moed uit. De keurmeester nam direct een kijkje onder de auto en verrek... Er zat een scheurtje in het subframe! Door de tectyl was het blijkbaar niemand opgevallen, want er hebben genoeg mensen onder de auto gestaan en vol lof gesproken over de hardheid van de bodem.
... Goedkeuring kon ik toen wel vergeten natuurlijk. Maar uiteindelijk bleek dat alleen het pompje van het ruitenwisservloeistof reservoir het nog had begeven en de rest prima in orde was, dus hoefde ik later alleen nog terug te komen voor een herkeuring van het subframe en dat pompje. Het subframe is door een carrosseriebewerker zeer kundig gelast en ik heb een ander pompje gevonden. Bij de RDW was hij daarna bij de herkeuring binnen een minuutje goedgekeurd en kon ik in conclaaf met de douane over de BPM... Ook dat is weer een lang verhaal aangezien de 420 Biturbo nooit in Nederland is verkocht en er geen enkele consistentie bleek te bestaan bij aangiften van andere auto’s van ditzelfde type. Uiteindelijk zijn we een nieuwwaarde van 85.000 gulden overeengekomen wat resulteerde in bijna 1000 euro aan BPM. En toen bleek 5 maanden later de BPM voor auto's van deze leeftijd ook nogeens te worden afgeschaft...!
Al met al heeft dit alles dus zo’n drie jaar geduurd, vooral vanwege het feit dat ik de tijd heb genomen om alle opties te bekijken en steeds te kunnen sparen voor een volgende investering. In totaal heeft de auto me 6000 euro gekost en ik heb er geen moment spijt van. Ik heb een zwak voor dit specifieke type Biturbo en ik denk niet dat ik voor hetzelfde geld een andere had gevonden die in zo’n nette staat verkeert. Daarnaast had ik als ik na een (paar) jaar sparen een rijdende auto had gekocht waarschijnlijk nooit alle ervaringen van de afgelopen jaren opgedaan. Ik denk niet dat ik deze auto ooit nog zal verkopen aangezien hij vast niet zal opbrengen wat ik erin heb geïnvesteerd, maar over een jaar of drie is hij wegenbelastingvrij en wordt het rijden nog leuker. De volgende droom is een 420 S, een uitvoering met intercoolers en een sportiever onderstel, waarvan er maar 254 zijn gemaakt...
Ondanks dat hij goed rijdt zijn er nog wel een aantal dingen die de komende tijd onder handen moeten worden genomen. Zo is de uitlaat aan vervanging toe, moeten de bevestigingsrubbers van het stuurhuis vervangen worden, doet de verwarming het niet (thermostaat) en mis ik nog het originele klokje in het dashboard. Ook blijken sommige onderdelen het plotselinge gebruik na 15 jaar niet zo op prijs te stellen: zo knalde laatst het mechanisme van de handrem en de veer die in de dop van het koelvloeistofreservoir zit...! Maar gelukkig waren deze onderdelen nog makkelijk te vinden en konden ze vrij simpel vervangen worden. De meeste van bovengenoemde onderdelen zijn inmiddels gevonden en / of vervangen.
Zelf vervangen:
(voorjaar 2007):
- Voorschokbrekers
- 4 Remslangen voor
- Remblokken rondom
- Draagarmen voor
- 4 Banden maat 205-60-14
- Pompje ruitenvloeistof
(maart 2008):
- Accu (zwaarder exemplaar)
- Luchtfilter
(juni 2009):
- Gasveren achterklep
- Embleem achterklep (gestolen...)
- Klokje geplaatst
Laten vervangen:
(december 2006, Daytona Leiderdorp):
- Distributieriem en spanrol
- Waterpomp
- Accu
- Krukas-keerring
- Stuurstangbeugel
- Wisserbladen
- Olie(filter)
- Koelvloeistof
- Remvloeistof
- Bougies
(juni 2007, Gerbrand Scheveningen):
- Scheurtje in het subframe achter laten lassen
(juli 2008, APK Corsalini Den Haag):
- Uitlaat midden- en einddemper (uit Duitsland besteld via Ebay)
- Carburateur afgesteld ivm te hoge CO-waarde
- Handrem mechanisme middenconsole (zelf geleverd)
- Speling stuurhuis verholpen dmv nieuwe rubbers (zelf geleverd)
- Opnieuw een scheurtje in het subframe achter gelast
- Olie (10W60 Valvoline Racing) en oliefilter
- Carterpan schoongemaakt (nieuwe pakking)
- Benzineleidingen in en rond de drukkamer van de carburateur
- Airco bijgevuld
- Kortsluiting in een parkeerlichtje verholpen
(september 2008, Corsalini Den Haag):
- Benzinefilter (zelf geleverd, Alfa 33)
(juni 2009, Corsalini Den Haag):
- Hulpkoppelingscylinder (zelf geleverd, Alfa 75/90/Alfetta)
- Remvloeistof
- Airco bijgevuld
(juli 2009, APK Corsalini Den Haag):
- Olie (10W60 Valvoline Racing) en oliefilter
- Lampje kentekenverlichting achter
(augustus 2009, Corsalini Den Haag):
- Achterklep gespoten + nieuwe veerpootjes en embleem
- Bussen en rubbers stuurhuis vervangen
(juli 2010, APK Corsalini Den Haag):
- Olie (10W60 Valvoline Racing) en oliefilter
- Stuurhuis vervangen (tweedehands exemplaar)
- Carburateur afgesteld ivm te hoge CO-waarde
- Olie van bak en diff ververst
- Airco bijgevuld
(mei 2011, Corsalini Den Haag):
- Distributie-riem
- V-snaren
- Spanrol (en spanner gangbaar gemaakt)
- Castrol Racing 10W60 olie en -filter
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
(juli 2011, APK Corsalini Den Haag):
- Bussen stuurhuis vervangen
(april 2012, Corsalini Den Haag):
- Schokbrekers achter (eigen voorraad)
- Stuurhuis (nieuw, via Ebay besteld)
(juli 2012, APK Corsalini Den Haag):
- Castrol Racing 10W60 olie en -filter
- Koelslangen achterop het blok vervangen
- Koelvloeistof
- Dakhemel vastgelijmd
- Airco bijgevuld
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.