Lynk & Co 01 (2021) #2

autoreview

Lynk & Co 01 (2021)

Signalement

Uitvoering01
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf41 km
KM-stand laatst18.064 km
Lezerswaardering: 73%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste snelwegrit

  • 591 km

Ik heb in april een proefrit gemaakt in de Lynk & Co 01 bij de club op het Rokin in Amsterdam. Die was al erg goed bevallen en na het doorrekenen van een aantal zaken en vergelijken met private lease opties heb ik in augustus besloten er een te bestellen.

Ik heb gekozen voor het Month 2 Month Membership van Lynk & Co, waarbij je de auto huurt voor 500€ per maand of 540€ met trekhaak. Dit is inclusief 1250 km/maand, verzekering (500€ eigen risico), onderhoud bij Volvo met haal- en brengservice, pechhulp, banden etc.
Je hoeft alleen de brandstof/elektra zelf te betalen en het grote voordeel voor mij is dat het per maand opzegbaar is, terwijl je bij Private Lease er vaan 48-60 aan vast zit. De auto kan je, zodra de app klaar is, ook door verhuren. Kopen kan ook voor 39.000€.
Meer informatie over de auto en het deelconcept op de website van Lynk & Co; https://www.lynkco.com/nl-nl.

De auto werd op 15 september thuis afgeleverd door de Volvo dealer in Naarden. Ik kreeg bij de aflevering al een duidelijke uitleg van de meest belangrijke zaken.
Daarna start de ontdekkingstocht door alle mogelijkheden. Helaas is de handleiding (in de middentunnel) heel summier en moet je de info online, app of op het multimediasysteem opzoeken en dat werkt niet altijd geheel vlekkeloos. Gelukkig zijn er meerdere social media groepen waar enthousiaste berijders ervaring en tips met elkaar delen.

Dit is mijn eerste hybride dus ik ben nog een Newbie op het gebied van elektrisch rijden. De eerste paar dagen heb ik hoofdzakelijk lokale kilometers gereden en dus ook puur elektrisch gereden.
Tot nu toe ben ik enorm verrast hoe soepel en snel de auto rijdt. Je denk dat een 82PK elektro motor moeite heeft met een auto van bijna 2 ton, maar het koppel van 160Nm is natuurlijk direct beschikbaar, dus hij wil wel vooruit. Trap je hem echt op zijn staart dan schakelt de brandstofmotor erbij en heb je ruim 260PK op de voorwielen.

In het weekend heb ik ongeveer 400 km snelweg gereden waarbij ik alleen op brandstof heb gereden. De accu's heb ik gespaard voor in de stad en op provinciale wegen.

Het verbruik is een beetje lastig te berekenen maar ik heb nu in totaal 591 km gereden en de app geeft een gemiddeld brandstofverbruik aan van 4,8 ltr/100km.
Ik heb 3 keer geladen, bij elkaar ongeveer 34kW. De accu heeft een capaciteit van 17,6kW (netto ~14 kW) en hij was twee helemaal leeg en een keer op 51%. Ik heb een keer 18,91 ltr getankt. Laden gaat op 1-fase 3,7KW en van leeg naar vol duurt ongeveer 7 uur.

Er zijn nog een paar kleinigheden in de App en de Software van de auto die niet 100% werken, daar wordt door Lynk & Co hard aan gewerkt. Ik heb zelf tot nu toe alleen wat problemen gehad met het Multimedia systeem. Het koppelen van mijn S20 gaat niet altijd in een keer goed en een keer ging spontaan het volume naar maximaal. Spotify wisselt nog wel eens tussen de ingebouwde versie en de Android Auto versie. En de stem van het systeem (Frank) is niet prettig, dus die staat bij mij uit. Ik hoop dat er binnenkort andere stemmen beschikbaar komen.

De auto is erg luxe uitgevoerd, veel veiligheidssystemen, goede stoelen, panorama dak, airco, parkeerhulp, uitgebreid multimediasysteem met Infinity Soundsystem en Spotify, Navigatie, camera's, USB en USB-C aansluitingen voor en achterin en apps.

De adaptieve cruise control en snelweg assistent maken een relaxte reis mogelijk. De auto is erg ruim, ook voor de achterpassagiers, veel been- en hoofdruimte. Kofferruimte is ruim voldoende met bevestigingshaken, 12V aansluiting, een rubberen mat en ruimte voor de kabels, afneembare trekhaak, banden reparatie kit etc.

De wegligging is goed, de auto ligt strak op de weg, door de 20" wielen voel je wel wat meer van wat er onder je gebeurt, wat weer een sportieve indruk geeft.

De auto bevalt tot nu toe erg goed en ik denk dat dit alleen maar beter wordt zodra de bugs gefixt zijn.

2 maanden in gebruik

  • 1.907 km

Ik heb de Lynk & Co 01 nu 2 maanden in gebruik. Ik vooral veel lokale kilometers dus veel elektrisch.

Het was gisteren ook tijd voor de 2e tankbeurt en het gemiddeld benzine verbruik over de afgelopen 1907 km is 2,97 liter/100km, het elektrisch verbruik is 18,05 KWh/100km.

De auto bevalt nog steeds erg goed, hij rijdt erg lekker en is van alle gemakken voorzien. De bugs in de software en de app zijn er nog steeds en sinds kort weer een paar nieuwe erbij; de radar sensoren zijn een paar keer uitgevallen bij vochtig weer waardoor de ACC en parkeersensoren niet meer werken en ik werd een keer uitgelogd waardoor de stoel terug ging naar de standaard zitpositie, dat was wel even schrikken.

Volgens de helpdesk zou dit alles verholpen moeten worden met de meest recente update. Ik wacht nu al 3 weken op een oproep voor de software update.
Mijn grootste ergernis is de support van Lynk & Co, deze is erg slecht. Lange wachttijden aan de telefoon en afspraken niet nakomen, mede veroorzaakt door een tekort aan medewerkers. Ik hoop dat dit in de komende maanden verbeterd, want is nog steeds een mooi product voor een scherpe prijs.

Vakantie Spanje

  • 14.357 km

In de zomer van 2022 zijn wij twee weken naar Zuid-Spanje geweest met de L&C. Met vier volwassenen en een bagagebox op de trekhaak heeft de auto zich tijdens de gehele rit goed gehouden. Onderweg leuke reacties gehad over de auto en veel vragen wat het voor merk is.

We hebben een aantal dagtrips gemaakt naar onder andere Malaga.
Er zijn niet veel laadpalen in Spanje en we hebben slecht 4 keer de auto geladen, twee keer tijdens de heen- en terugreis bij ons hotel in Barcelona (gratis voor de gasten) en twee keer bij ons vakantiehuis in Nerja, waarbij een keer de hoofdzekering van het huis eruit klapte toen we de oven aanzetten :-).

In totaal hebben we 5949 km gereden en 415 liter brandstof verbruikt, dus 1:14.3, wat in mijn ogen netjes is.

Afscheid

  • 18.064 km

Na 13 maanden en 18064, bijna probleemloze en mooie, kilometers heb ik besloten de auto in te leveren vanwege de gestegen kosten.

Na de Corona periode moet ik weer vaker naar kantoor en met de gestegen elektra en brandstofprijzen worden de kosten te hoog voor mij. De huurprijs gaat met €50,- omhoog en ik ga gemiddeld weer rond de 35.000km per jaar rijden, dus 20.000 tegen €0,15/km excl. BTW. Alles bij elkaar een behoorlijke stijging in kosten wordt die niet meer volledig gedekt worden door mijn mobiliteitsbudget.

Mijn werkgever biedt de mogelijkheid om uit verschillende mobiliteit pakketten te kiezen en ik heb dus weer voor een auto van de zaak gekozen.

De L&C is ons erg goed bevallen, het is een ruime en heel luxe uitgevoerde auto. Alles zit erop en aan en bij de 2023 modellen is er zelfs een 360 camera en extra geluidsisolatie toegevoegd. De auto rijdt goed, heeft veel kracht en is snel. De stoelen zitten goed en na wat aanloopproblemen met het multimediasysteem en andere gremlins werkt alles prima.

Een minpunt is de service, die is ronduit slecht. De telefonische bereikbaarheid van de service desk was in het begin zeer slecht, ik heb wel eens 45 minuten in de wacht gezeten.
Het personeel is wel vriendelijk en behulpzaam, maar een afspraak maken bij een dealer kan soms weken duren. De auto's worden onderhouden door Volvo, maar je kunt niet zonder afspraak, die door L&C wordt ingepland, terecht.

Onderdelenvoorziening is ook een heikel punt en het eigen risico van € 500,- bij elke schade, houdt daar wel rekening mee.

Het concept van L&C is een mooie aanbieding als je een grote en luxe auto wilt rijden voor een redelijk bedrag, het is altijd voordeliger dan private lease, je bent niet gebonden aan lange looptijden, het is per maand opzegbaar, geen BKR-registratie en je hebt geen keuzestress over de uitvoering, pakketten en opties want er zijn er maar 2 keuzes; de kleur (zwart of blauw) en een trekhaak, verder heeft de auto alle luxe aan boord.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Lynk & Co 01

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.