Lynk & Co 01 (2021) #10

Lynk & Co 01

Uitvoering01
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

Heel veel auto voor het geld!

Na zo'n 10.000 km met de 01 is het wel eens tijd voor een review.

Waarom de Lynk? Als voornaamste auto in het gezin rijden we een Model 3, en het liefst hadden we een tweede BEV erbij nu ook de kinderen in huis hun rijbewijs hebben en vaker op pad gaan. Qua ruimte en prijs viel ons het aanbod nog tegen. Vervolgens gekeken naar een plug-in in de private lease, aangezien veel ritten met de tweede auto toch redelijk in de buurt blijven. En met een dak vol zonnepanelen is het toch gunstig om die ritten op stroom te kunnen afleggen. In de vergelijking pakte de Lynk erg goed uit, met een elektrische actieradius van 72km. Technisch gelijk aan een XC40, maar veel goedkoper (toen 500 euro per maand, dat wordt nu 550 euro), veel beter uitgerust en echt een heel stuk ruimer. Probeer voor zulke maandlasten maar eens iets vergelijkbaars te vinden. De omstandigheid dat we er niet meteen voor jaren aan vast zitten gaf uiteindelijk de doorslag.

De Lynk rijdt echt uitstekend, stabiel en snel. Met 260pk totaal kom je natuurlijk nooit wat tekort. De werkelijke electrische range is bij ons meestal zo'n 65km uit een 17 kWh accu, dat is netjes voor een dikke SUV. Op benzine (in hybride stand) valt het verbruik ons ook mee, vaak zitten we rond de 1 op 15.

Het interieur is keurig, met uitstekende stoelen en een ruime achterbank. Alles is top afgewerkt. Mooi panoramadak, en een solide geluidsinstallatie (die wordt regelmatig op de proef gesteld).

Er vallen wat kleine dingen tegen, waar Geely wat ons betreft echt iets aan zou moeten doen. In de eerste plaats windgeruis aan de bestuurderskant, dat is op de snelweg behoorlijk irritant. Net als de adaptieve cruise control, die soms ver vooruit kijkt en meteen vol in de ankers gaat. Op een lege snelweg in de nacht is de snelwegassistent dan wel weer fijn, dan blijft de Lynk keurig binnen de lijnen. Je hoeft alleen je vingers op het stuur te laten rusten om het systeem actief te houden (handiger dan in de Tesla).

Ook is het oppassen met afwijkende belijning, of het van baan verwisselen. Als je dat doet zonder duidelijk richting aan te geven stuurt de Lynk erg heftig tegen. Dat is soms echt even schrikken.

Andere dingen? Nou, het - op zich complete - infotainmentgedeelte verdient nog wel wat aandacht. Ik heb nog steeds moeite met alle menu's en verstopte instellingen. Zeker naast een Model 3 valt op hoe onhandig dit systeem in elkaar zit. Aan de app heb je ook weinig, dat kan tegenwoordig echt een heel stuk beter. Wij lenen de Lynk niet uit aan derden, dus de vele problemen die mensen daarmee ondervinden gaan aan ons voorbij. Als dat een USP moet zijn, dan is daar ook stevig werk aan de winkel. Sowieso zijn de voorwaarden die Lynk hanteert wat apart. Uitlenen mag alleen aan mensen met drie jaar rijbewijs en met de app via Lynk (anders ben je niet verzekerd!). Tzt toch eens checken hoe dat zit met 18-jarige thuiswonende kinderen, telefonisch zeggen ze dat dat wel mag. Ook de schaderegeling vergt wat studie (gelukkig nog niet nodig gehad).

De kilometerbeperking van Lynk is voor ons wel een dingetje. De wagen is bij ons populairder dan vooraf gedacht. Met de 1250 km per maand redden wij het niet, en 15 cent per km extra telt dan stevig aan.