Lexus RX 450h Luxury Line (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 450h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 88.500 km |
De tweede RX
- 88.500 km
BAM!
Na 5 maanden zoeken kwam hij dan eindelijk op mijn netvlies: een waardige opvolger van mijn vorige RX400h.
Terug naar de herfst van 2020, toen mijn RX400h te koop stond en een hele blijde man uit het westen van het land de gelukkige koper was. Vanaf dat moment heb ik bijna een half jaar gezocht, gekeken en getest: de NX300h en de RX450h. Reden om de NX mee te nemen was vanwege de lagere maandelijkse kosten (wegenbelasting, zuiniger) en het ontwerp, dat toch moderner oogt dan de RX450h.
Na een redelijk lange rijtest viel de NX300h af. Leuke auto, maar m.i. een veredelde Toyota RAF (onderstel is van de raf), teveel plastic fantastic, geen afgesloten motorcompartiment (dus erg gevoelig voor weersinvloeden, weinig luxe (geen getint glas, skai-leer en handmatige bediening stoelen? Com'on Lexus) en on top of that een armetierige 4-cilinder. Ook was het ontbreken van de derde(!) gordel achterin voor mij totaal onduidelijk (noot: de veel kleinere UX heeft wél 3 vaste gordels achterin).
De NX viel helaas af, want het uiterlijk an sich kon mij wel bekoren. Bleef over: wederom een RX.
Eisen:
+ 1 eigenaar
+ schadevrij
+ alle stempels
+ volledige historie bekend
+ onder de 90.000 km
+ vanaf 2013 (met de vernieuwde grill)
+ géén Business versie
+ goede kleurstelling exterieur en interieur (je blijft je verbazen dat mensen 80k neerleggen voor een blauwe kleur met crème-witte stoelen)
+ geen rokersauto
+ altijd overdekt gestaan
Na 5 maanden zoeken kwam ik in Midden-Nederland eentje tegen die alle checkboxjes aangevinkt had en redelijk geprijsd was (met dit eisenpakket praten we al snel over 30k of meer bij een dealer / 2020-2021). Eenmaal aangekomen viel me op in wat voor smetteloze staat de wagen was. Zowel van buiten (pitloos) als van binnen (letterlijk nieuw) als van onderen (alsof hij rechtstreeks uit de fabriek kwam). Helaas kwam het droevige nieuws dat zowel de oudere eigenaar als de vrouw beiden binnen een maand na elkaar waren overleden eind 2020. Hij bleek de wagen destijds nieuw gekocht te hebben en plaatste de Lexus altijd in zijn parkeergarage onder zijn enorme landgoed. Vandaar de nieuwstaat!
Nadat ik de wagen heb getest kon ik maar één ding doen: kopen! Helemaal omdat de dealer er originele President velgen onder had gezet en ik kien genoeg was om de originele Luxury velgen + banden erbij te kopen. De koop was snel beklonken!
Nadat ik huiswaarts keerde heb ik de wagen direct bij Lexus Louwman afgeleverd voor een beurt (was niet nodig maar wilde ik wel), Hybride-check en uitlijning. Alles was tip-top in orde en na enkele honderden kilometers waan ik me al in de 19e hemel. Wat rijdt een RX toch belachelijk heerlijk!
Met name omdat ik jarenlang een RX400h heb gereden, en mensen mij kennen als een enorme fanaat, was ik zeer nieuwsgierig naar de verschillen.
Welnu: mijn vorige model was een Executive, de huidige een Luxury, maar toch zit er meer op deze wagen dan op de vorige Executive. De stoelen zitten beter. De middenconsole is een enorme verbetering t.o.v. de 400, er zit bluetooth op, usb en ook is op dit model alles eenvoudig te bedienen met de muis. Saillant detail: het scherm is diep weggezonken in het dashboard. Reden: geen weerkaatsing van de zon. Ideaal! Ook typisch Lexus: niet het wiel opnieuw uitvinden terwijl die al goed was: je merkt dus dat ze voortborduren op de oude RX400. Alles is herkenbaar, maar beter. Ook de ophanging, wegligging, afwerking, materialen en instap: waarbij bij de 400 alleen het stuur nog naar voren ging, gaat nu ook de stoel naar achteren. Ook eindelijk aanwezig: automatisch inklapbare binnenspiegels wanneer de deur op slot gaat (ontbrak bij de 400) en uiteraard keyless entry.
Ook een leuke noviteit: je kunt de wagen instellen op een ECO-stand, maar ook in de POWER-stand. Grappig voor je dash, want kleurtjes veranderen enzo, maar zelfs met de eco-stand leg je de stoeptegels op menig dashboard bij je achterligger.
Ik zal de komende jaren nog een hoop aanvullingen doen en trouwe lezers weten inmiddels wat ze kunnen verwachten. Ik zal ook met deze wagen mijn best doen om jullie bij tijd en wijle op de hoogte te houden van de praktijk-ervaring.
Voor nu: dank voor het lezen.
Update juni 2022:
Hierbij een update na ruim een jaar rijden. Alhoewel ik maar 8.000 km heb gereden heb ik toch weer aanvullende info.
Ten eerste het verbruik: deze ligt gelijk met de NX300h. Ik rij gemiddeld 8.2L/100km. Zoek maar een auto van ruim 2.100 kilo die dezelfde cijfers kan overleggen (Zelfs 7.8 gehaald). Nu is het wel zo dat met de belachelijke 100km/u regel iedere auto een stuk zuiniger is.
Voorts merk je aan alles dat dit een premium auto is. Ik heb ook de NX gereden en de UX en je merkt het verschil in gedrag en gevoel (o.a. materialen). Een beurt en APK waren zoals gebruikelijk smetteloos. Een 'minpunt' van de RX (400 en 450) is het gevoel van wegglijden in (scherpe) bochten. Door het gewicht voelt het alsof je de banden van de velgen trekt in een bocht. Met name bij lage snelheden. Ook is het erg jammer dat de EV-modus alleen handmatig ingeschakeld kan worden. In veel andere (lichtere) auto's schakelt de EV-modus zichzelf in. In een RX moet je dit dus continu handmatig inschakelen. Dat wil je niet in een auto van dit kaliber tenzij je niets geeft om verbruik.
Verder blijft het een geweldige wagen om in te rijden. Iedere rit is weer een belevenis en dat is wat iedere autofiel wil.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter

Waarom de Renault Avantime een instant klassieker was

Renault 4 GTL (1983) - Klokje Rond Klassiek
