Lexus RX 450h President Line (2012)

Lexus RX
Lexus RXLexus RXLexus RXLexus RXLexus RXLexus RXLexus RXLexus RXLexus RXLexus RX

UitvoeringRX 450h President Line
Bouwjaar2012

Comfortabel, luxe en relatief zuinig

Sinds Jan 2022 ben ik in bezit van een Lexus rx in de president uitvoering, het facelift model uit 2012. Nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Afgelopen zomer 8000 km gereden heen en terug naar Turkije. Dat was een erg positieve ervaring, vooral het comfort, vermogen en een verbruik van 1 op 13 springen eruit. De auto geeft na 10 jaar geen krimp. Alles werkt nog als kwam die nieuw uit de fabriek. De stoelkoeling was afgelopen zomer een fijne optie. In de winter zijn de stoel en stuurverwarming fijn. Het navigatiesysteem vergt enige gewenning en het voice command systeem werkt niet altijd even goed, vooral niet bij navigeren. Bij telefoneren gaat het dan wel weer prima. De stoelen zijn fantastisch en de zitpositie is op allerlei manieren in te stellen en op te slaan, wat erg fijn is met vrouw en volwassen dochters. Bagageruimte is ook ruim voldoende. De niveau regeling gebruik ik als ik op de auto snelweg rijdt. Ik zet hem dan lager. Het geluidsniveau in de auto is aangenaam stil. Wel is de beleving wat minder dan in mijn vorige auto een alfa 166, maar beide auto,s zijn niet met elkaar te vergelijken. De motor is met hybryde systeem 300 pk. Das genoeg om zeer snel te zijn, maar ook fijn om soepel te kunnen rijden. Een tegenvaller vindt ik wel het Mark levinson systeem. Ik had hier meer van verwacht qua geluid. De gebruikte materialen zijn over het algemeen mooi, maar er is ook nog wel hard kunststof. Kwam ik met de alfa elke maand wel een keer bij de garage, met de Lexus ben ik nog niet geweest de afgelopen 10 maanden.
Aankomende winter naar Italië op wintersport. Kijken hoe het dan gaat. Ik laat nog winterbanden monteren.

Na 1 jaar

Auto gisteren voor eerste onderhoud en APK geweest bij Lexus Enschede. Geen enkele bijzonderheid te melden. Hybryde check laten doen. Ook helemaal goed. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een auto heb gehad waarin ik in 1 jaar geen enkel probleem heb gehad en niet bij de garage geweest ben. Alle lof voor Lexus. Kreeg als leen auto een mooie bijna nieuw ES mee. Mooie en fijne auto en wel lichtvoetiger dan de RX , maar je zit spreekwoordelijk dan ook bijna met je achterwerk op straat. Dan toch liever een hoge zit.
Verbruik van de RX gaat in de winter wel richting de 1 op 10 tot 1 op 11. In december nieuwe michelin winterbanden alpin 5 laten monteren. Niet goedkoop, maar erg stil voor een winterband. Zelfs stiller dan de 4 seizoen banden van Michelin. In februari op wintersport naar Italië, kijken hoe dat gaat.
Als minpuntje. Ik kreeg de auto niet gewassen en van binnen schoon gemaakt terug, terwijl dit volgens de red carpet voorwaarden bij Lexus inclusief is. Verder keurig geholpen, inclusief weer Lexus hulp in Europa voor 1 jaar.
Het vermogen van de auto blijf ik fijn vinden. Zelfs in de eco stand vlot genoeg. De stilte in het interieur is geweldig. Wel vind ik nu ik de auto wat langer heb dat veel bedienings knoppen niet op een logische plek zitten. Zo zitten de knoppen voor de niveau regeling en stuurverwarming op plekken waar je geen zicht op hebt en niet intuïtief bereikbaar zijn. Wel vind ik de bediening van het menu met de muis dan itt andere revieuws prima en logisch en begin ik het geluid van de Mark levinson wel meer te waarderen. De zit positie is goed en ook na ritten van 3 a 4 uur stap je ontspannen uit. Bagage ruimte is meer dan voldoende. Er is na bijna 12 jaar geen enkele slijtageplek zichtbaar. Leer onderhoud ik elke 3 maanden met cleaner en conditioner. Nu het vroeg donker is is de led verlichting fijn en is groot licht eigenaar overbodig.