AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lexus RX 450h Executive (2009)

autoreview

Lexus RX 450h Executive (2009)
Lexus RX 450h Executive (2009)
Lexus RX 450h Executive (2009)
Lexus RX 450h Executive (2009)
Lexus RX 450h Executive (2009)
Lexus RX 450h Executive (2009)
Lexus RX 450h Executive (2009)

Signalement

UitvoeringRX 450h Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf193.000 km
KM-stand laatst215.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

(On)verstandig genieten

  • 195.000 km

Net afgestudeerd, thuiswonend, een woon-werk van 160 kilometer per dag. Wat koop je dan? Een zuinig, licht, klein spaarexemplaar van een auto?

Mij niet gezien. Altijd al heb ik de wens gehad voor een (te) grote SUV, al van kleins af aan. Het begon met ouders van een klasgenootje die allebei in een Range Rover reden, de Vogue is mij het meest bijgebleven. Tot op de dag van vandaag vind ik het een prachtige auto, elke generatie. Maar, elk exemplaar staat bekend om het gebrek aan betrouwbaarheid. Als je handig bent is het mogelijk om de kosten te drukken, maar dat ben ik helaas niet. Elke andere premium Europese SUV heeft wel één of meerdere kwaaltjes, en dat zag ik totaal niet zitten. Een betrouwbare luxe auto zonder gedoe, dat is wat ik wilde.

Ik reed sinds begin ’22 in een Honda Accord diesel uit 2006, die uitstekend beviel. Door die auto ben ik verknocht aan het Japanse deel van de autosector. De techniek en de werking ervan is uitzonderlijk goed (op een enkel model of exemplaar na). Maar, zoals iedereen weet is de (oude) diesel met zijn afscheidsronde bezig. Steeds meer steden weren de ooit zo geprezen motoren naar de eeuwige velden, erg treurig. Hierdoor wist ik al dat ik op niet al te lange termijn afscheid moest nemen van de Accord, hoe fijn die ook was. Ik had besloten nog één jaar door te rijden en aan het einde van 2024 iets anders te kopen. Stiekem wist ik ook al wat het moest worden, een Lexus RX450h.

Altijd al heb ik de RX400h en 450h mooi gevonden, en door de hybride techniek en hoge mate van betrouwbaarheid zijn ze relatief betaalbaar in de maandelijkse lasten. Een hele luxe en grote auto zonder gedoe en een gunstig verbruik, ideaal in mijn ogen.

Dus, een jaar doorrijden met de Accord. Tot er in oktober een advertentie verscheen bij een goed aangeschreven Lexus specialist. Een RX450h in de kleurstelling zoals ik ze graag zie. Donker aan de buitenkant, licht aan de binnenkant. Origineel Nederlands en nog geen twee ton op de teller, alle bescheiden erbij. En daarbij: een President line, dus alles erop en eraan, het neusje van de zalm, de crème de la crème. Binnen een oogwenk greep ik naar de telefoon en de afspraak voor bezichtiging was gemaakt, de rest kunnen jullie wel invullen. Voor de koop is er een deukje verwijderd en een van de parkeersensoren aan de voorkant is vervangen.

Nu rij ik een maand met de RX, dus tijd voor de eerste bevindingen.

Laat ik beginnen met het comfort, dat is natuurlijk op en top. Hij is ontzettend stil en de stoelen zitten heerlijk. Alles dat positief kan opgemerkt worden qua comfort is aanwezig. Met de V6 heb je nooit het idee vermogen tekort te komen, met het indrukken van het gaspedaal kan je menig auto voorbijschieten. Door de extra elektromotor op de achteras kom je ook geen grip tekort, dus alle 300 pk’s drukken de straatstenen bij je achterligger in de voorbumper.

Maar, het gevoel van snelheid ontbreekt door het ultieme comfort. Hoe harder je rijdt, des te sneller de omgeving voorbijgaat. Maar merken doe je het verder niet. Het is dus wel even oppassen bij de eerste momenten, want je duikt veel harder de bochten in dan je denkt. Op dat moment gebeurt er niet veel spannends, maar je schuift wel van de o-zo-comfortabele stoelen af onder het genot van gierende banden. Voor sportief rijden is de RX absoluut niet bestemd.

Dit went echter al snel en daarmee dwingt de RX een kalme rijstijl af. Het kan snel, maar het hoeft zeer zeker niet. De luchtvering maakt het niet zweverig en houdt alles in orde in de bochten. Desondanks worden hobbels heerlijk gladgestreken (letterlijk denk ik, met die 2200kg).

De kalme rijstijl zorgt ook voor een relatief gunstig verbruik, 1 op 12 haal ik met gemak tijdens mijn woon-werk verkeer. Een actieradius van 700 km is goed haalbaar. Het scheelt dat ik ook thuis kan werken, zo sta ik niet elke week te tanken. Bij dit alles moet ik wel zeggen dat ik nu niet meer iedereen van de linkerbaan af druk, maar beschaafd 105 op de snelweg rij. Iedereen schiet mij nu voorbij, maar zittende op die heerlijke verwarmde (en eventueel verkoelde) stoelen interesseert het mij ook niet meer. In alle rust van A naar B, heerlijk. Tuurlijk, een stoplichtsprint is genieten, vooral omdat de CVT in de RX mij niet stoort en voor een schokloze versnelling zorgt. De toon van de 6 cilinder is fraai en ik spreek het vermogen mede daardoor graag aan op sommige momenten.

De rust onderweg laat zich ook merken in de afwerking. Alles is extreem goed afgewerkt en de materialen zijn van hele hoge kwaliteit. Het zijn de kleine dingen die het geheel afmaken. Denk aan het dubbele glas dat bij het sluiten het laatste stukje langzamer doet, zodat ze geruisloos dicht gaan. Of de handgrepen aan het plafond, die een stukje naar beneden getrokken kunnen worden en daarna gedempt weer tegen het plafond aanglijden. Het ademt kwaliteit, ook al is de RX 14 jaar oud en staat er bijna 2 ton op de teller. Dit is één van de argumenten om voor een Lexus te gaan wat mij betreft. Je weet het pas als je er zelf mee gereden hebt.

Aangezien het de President line betreft is er verder ook niks meer te wensen over. Een head-up display, schuifdak, memory stoelen, voorruitverwarming, camera’s rondom, luchtvering, alles van dat zit erop en het werkt natuurlijk ook nog eens. De lagers van de veerpoten voor schijnen als enige kwaal nog wel eens voor te komen bij de 450h’s met luchtvering. Bij dit exemplaar zijn ze reeds vervangen. Ook had ‘ie 500km voor de koop nog een beurt genoten bij (misschien wel) de meest bekende garage van Autoweek: Carrec Technocenter. Daarvoor is het onderhoud uitsluitend bij Lexus uitgevoerd.

Qua staat dus niet spannend, het is een hele nette auto voor de kilometers en de techniek lijkt feilloos. De komende tijd is het dus vooral een kwestie van instappen, starten, rijden. Halverwege januari heb ik een afspraak staan voor een hybrid health check bij Lexus, dan kan ik in elk geval een jaar onbezorgd genieten van het hybride deel. Al verwacht ik niet dat er enige soort van ellende aan zit te komen. Het enige dat ik nog wil aanpakken zijn een plekje op het bestuurdersportier en een luie achterbumper.

Is er dan niks te klagen na de eerste 2000km? Nou, kleine puntjes. De meesturende koplampen zijn ideaal, maar ik heb het idee dat de hoogte net wat te laag staat. Op internet zijn er meer RX-eigenaren die het melden. Dus mocht je in een extreem donker oerwoud wonen, zet er een ledbar op. Dan is de middenconsole er ook nog. Die is extreem diep en voorzien van allerhande bakjes en vakjes die allemaal uitneembaar zijn. De 12 volt aansluiting zit echter verstopt onder al deze dingen en daardoor is het plaatsen van oplaadsnoeren iets dat je eenmalig moet doen, om ze vervolgens nooit meer te verwijderen. Alle overige multimedia aansluitingen zijn ook zo vreemd geplaatst. Wel is er een handig doorvoerluikje voor je kabels, dat valt dan weer mee. De kofferklep opent trouwens niet elektrisch als je de klep opentrekt, alleen het knopje op de sleutel of het dashboard zorgt voor een automatische opening. Sluiten kan wel met een knop op de kofferklep of de voorgaande opties.

Het enige dat ik verder kan verwachten is het zware commentaar van mensen die zich zorgen maken om het gebruik van auto’s als de RX. Te groot, te zwaar, gewoonweg lomp. Een aanslag op deze prachtige aarde en onverantwoord en onnodig om te bezitten. En ik geef ze gelijk: de RX is voor mij onnodig, maar genieten is het zeker. In mijn ogen is het een chique auto die nog steeds klasse uitstraalt. Onbekend maakt de RX wat onbemind, mensen weten niet wat ze missen :-)

Jullie horen van mij!

Grote auto, grote kosten?

  • 215.000 km

Ondertussen rij ik alweer een jaar met de RX. Een grote, zware, complexe auto van 15 jaar oud, en dan ook nog eens van een ‘premium’ merk. Vaak is het een recept voor flinke kosten op jaarbasis. Is dat met een RX hetzelfde verhaal?

Ja en nee. Laat ik beginnen met de vaste lasten: die zijn namelijk hoog (met name voor iemand die nog niet veel schadevrije jaren heeft). Zo betaal ik ruim 200 euro per maand aan verzekering, wegenbelasting komt daar nog bij en is bijna 150 euro. Dus zonder het rijden kost het al wat. Mijn woonwerk was eerder 160 kilometer per dag, met de dagen die ik naar kantoor ging stond ik elke 3 dagen te tanken (euro 98 in Duitsland is gelukkig voordeliger). Het verbruik van de RX hangt enorm samen met de manier waarop je ‘m gebruikt. Snelwegkilometers zijn niet de zuinigste maar desondanks niet dramatisch, vaak kwam ik rond de 1 op 12 uit tijdens woonwerk. Voor een auto van 2200kg vind ik dat prima.

Sinds kort werk ik veel dichterbij, dus nu maak ik 16 kilometer per dag. De korte stukken zijn funest voor het verbruik, want dat is vaak nog geen 1 op 10. Tijdens mijn privékilometers rij ik wat langere stukken, daardoor is het gemiddelde verbruik nu ergens tussen de 1 op 10 en 1 op 11 met het koude weer. Met warm weer draait het hybridedeel veel beter mee, met normaal rijden en anticiperen ben ik al eens op 1 op 15.5 uitgekomen. Het kan, maar dan is het rijden als een monnik en de omstandigheden moeten meezitten.

Buiten de vaste lasten om zit het met een Lexus vaak wel snor. Behalve bij RX´en met luchtvering, die willen namelijk nog wel eens een kwaal hebben. De voorste veerpoten hebben lagers waar water/vocht in blijft staan, wat op den duur problemen oplevert. De lagers gaan stuk, wat een ontzettend naar geluid geeft. De luchtvering zelf blijft prima werken maar het klinkt vreselijk. Deze kwaal heb ik net na aankoop ook ondervonden, dus dit is netjes onder garantie opgelost met 2 nieuwe veerpoten. Die waren maar liefst €1080 per stuk ex de BTW, het is dus een grote kostenpost wanneer je het zelf moet voldoen. Tip om op te letten bij aanschaf van een RX met luchtvering.

Ook ging er een wiellager stuk, waarvan een origineel exemplaar rond de €900 (ex btw) kost. Een imitatieonderdeel kost de helft daarvan. Maarja, veiligheid staat voorop en een stille auto is prettig. Dus dat is ook aangepakt. Verder heb ik geen kosten gehad, op het normale onderhoud na. Dit keer ben ik nog bij Lexus zelf geweest, omdat je tot 16 jaar garantie krijgt op het accupakket (na een hybrid health check). De gratis pechhulp, gratis leenauto en het meevallende bedrag waren prettig. Het tarief van de Lexus dealer (uurtarief geven ze niet meer op, alleen pakketten) vond ik niet schokkend. Kleine beurt inclusief wat extra filters en een aircoreiniging was ongeveer €400. Om het compleet te maken heb ik ook nog een nieuwe set Bridgestones (zomer) gekocht, die waren €140 per stuk. Banden voor een RX op standaard velgen zijn een gangbare maat en daarmee niet al te duur.

Maar, hoe bevalt de RX na een jaar?

Uitstekend! Het is een hele prettige auto die veel rust, ruimte en comfort biedt. Vooral lange reizen zijn genieten. De stoelen zitten goed (verwarmd en gekoeld), de Mark Levinson audio klinkt top (maar volume kan voor mij net niet hoog genoeg) en de V6 kan goed werk maken van het gewicht. De CVT stoort niet en alleen als je echt op wil schieten hoor je de motor. Maar omdat er 300pk aan boord is hoeft er nou eenmaal niet zo hard gewerkt te worden.

Wel moet ik zeggen dat het een ontzettend looiige auto is. Hij voelt op ieder moment zwaar en de besturing en onderstel zijn alles behalve communicatief. Dit maakt het erg comfortabel, maar de bochten worden hierdoor spannend. In een rechte lijn kan je heel veel snelheid maken, die er voor de bocht weer uit moet. Anders ga je met de buitenspiegels over de grond terwijl de banden je piepend op het asfalt proberen te houden. De banden slijten overigens erg snel, maar dit hangt natuurlijk ook van rijstijl af. De Lexus is niet bedoeld als sportauto, dus zo dien je ‘m ook niet altijd te gebruiken.

In de zomer ben ik/zijn we met de RX naar Italië geweest, een reis waarvoor de RX gebouwd lijkt te zijn. Ontzettend comfortabel, stil, en veel ruimte voor inzittenden. De kofferbak vond ik tegenvallen, door meerdere dingen. De wielkasten snoepen wat ruimte weg en onder de vloer is geen extra bergruimte (door een volledig reservewiel), daarbij zit de hoedenplank ook nog eens onhandig laag. De hoedenplank heb ik eruit gehaald, waardoor ik de bagage tot de rand van de achterbank kon stapelen. We gingen met twee auto’s, de ander was een XC90 (huidige model, T8). In de XC90 past meer bagage, al is die natuurlijk iets groter. Het verbruik van de RX was trouwens wel lager dan dat van de XC90 gedurende de hele vakantie! Zo zie je maar dat downsizen en het toevoegen van een groter accupakket niet altijd voordelig hoeft te zijn. Beide auto’s zaten even vol met mensen en zijn op dezelfde wijze bereden en gebruikt. Nu moet ik toegeven dat we over zuinigheid niet echt kunnen spreken, het verbruik van de RX was tijdens de heen- en terugreis ergens tussen de 1 op 9 en 1 op 10 (hard doorgereden). Voor mensen die vaak naar Duitsland trekken en op de autobahn los willen gaan: de RX is begrensd op 215 km/u. Hard zat voor een hoge auto, maar de Duitse SUV’s hou je op topsnelheid niet bij.

Na ruim een jaar zijn de maandelijkse kosten dus relatief hoog, maar het plezier is er niet minder van geworden. Een SUV van dit formaat (en met deze opties) die vriendelijker is voor de portemonnee ga je niet snel vinden. Ik rij dus nog even door!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren