Lexus NX 450h+ 4WD Launch Edition (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 450h+ 4WD Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Ruim beneden verwachtingen
- 14.300 km
Dit is mijn tweede Lexus, na 11 jaar in een CT.
De eerste indruk is goed: de auto ziet er fraai uit van buiten, met een verzorgd en comfortabel interieur voorzien van alle gemakken. De stoelventilatie is geweldig op warme dagen, stoel- en stuurverwarming een zegen in de winter. HUD, 360 graden camera, indrukwekkend groot scherm, soepel radar guided cruise control en lane keeping assist.
De PHEV rijdt soepel en kan snel (en zelfs misselijkmakend snel voor sommigen) reageren. Op de accu kun je 50-60 km snelweg rijden en dan is het vrij goedkoop als je gunstige laadtarieven vindt. Met lege accu en 130 km/h zie je verbruikscijfers die rond de 9 l/100 km liggen.
Maar na langdurig gebruik, nu ongeveer 8 maanden en 14 duizend kilometer, heb ik toch wat serieuze problemen en irritaties ondervonden die ik niet had verwacht van een Lexus, en zeker niet eentje in deze prijsklasse.
1. Lege accu
Wij hebben de auto in twee gevallen elk 2,5 weken laten staan gedurende een trip, in december en januari. Voorafgaand aan elke trip normaal gereden, trips van tientallen kilometers met voornamelijk veel snelweg, gemengd elektrisch en benzine (in Auto HV/EV mode). Na elke trip zijn we teruggekomen en verrast door een compleet dode auto. Absoluut zeker geen lichten e.d. aan vergeten. De dealer durft na 2 bezoeken te claimen dat dit normaal is.
2. Klepje benzinetank
Deze is op een gegeven moment gaan weigeren open te gaan. Afhankelijk van hoe erg het optreedt, kan het zijn dat je twee personen nodig hebt om het klepje open te doen: eentje om de knop steeds in te drukken, en de tweede om aan het klepje the trekken en te duwen en te bidden tot al wat heilig is totdat het hopelijk open gaat. Op ander momenten lukt het 1 persoon met gepiel. Dit is 1x gerepareerd en werkte welgeteld 1x. Daarna nog 2x bij de dealer geweest voor een beloofde fix respectievelijk vervanging, maar bij het 2e bezoek kwamen ze erachter dat het vervangende klepje nog niet binnen - dit lieten ze me pas weten toen ik de auto weer kwam ophalen. Een vierde bezoek is zeker nodig.
3. Entertainment systeem
Hoewel deze er op het eerste gezicht leuk uit ziet, en ok is wanneer het werkt, heeft het nogal wat euvels. Dit is met high end Android telefoons van 2020, 2023 en 2024, getest met verschillende (zowel originele als third party) USB kabels.
- Android Auto verbindt niet altijd
- Android Auto disconnect soms snel weer na het verbinden, leuk als je net bent gaan rijden want dan moet je stoppen om opnieuw te connecten want connecten tijdens het rijden kan niet
- soms komt er tijdens het rijden een popup scherm dat iets zegt van "cannot synchronise profile", bovenop de navigatie of wat er ook op het scherm getoond wordt, wat navigeren bemoeilijkt. De popup moet weggeklikt, maar komt meestal even later weer terug. Gaat pas langdurig weg als je handmatig op je profiel inlogt in de auto, met email+paswoord, wat alleen kan als je geparkeerd bent. Als dit gebeurt bij afslagen op de snelweg is het knap problematisch.
- als je de auto binnenkomt en er zijn meerdere profielen ingesteld, is het afwachten wat het uit eigen initiatief als profiel zal selecteren. Ik word regelmatig met mijn neus tegen het stuurwiel geduwd omdat de auto besloten heeft dat mijn vriendin ingestapt is, terwijl zij in huis is.
4. Abonnementsdiensten
Let op, voor sommige "connected" diensten zal Lexus na een aantal jaren een onbekend bedrag als abonnement vragen. Ik heb hier specifiek navraag bij gedaan bij de aanschaf en de verkoper vertelde me dat alle diensten voor de levensduur van de auto gratis zullen zijn. Alleen in een Lexus app update merkte ik dat ze over abonnementen praten. Navraag bij Lexus klantenservice brengt niets, ze claimen dat de verkoper nooit gezegd heeft dat connected voor de hele levensduur gratis zal zijn.
5. Lexus dealer kwaliteit is slecht, red carpet een wassen neus
Dit betreft Lexus Den Haag, en de centrale klantenservice. Wellicht zijn specifieke vestigingen beter. Dit is een relatief recente ontwikkeling, want tot een jaartje of twee geleden had ik nooit problemen.
Hierboven al de misinformatie en leugens betreffende abonnementsdiensten benoemd.
De red carpet service, vnl de leenauto bij lange reparaties, die kun je vergeten - als ze'm al willen geven, kan dat alleen als je een afspraak voor 6-8 weken later maakt.
Vrijwel niets wordt in 1x opgelost, of uberhaupt opgelost. Ik ben ik meen 2x langsgeweest voor een alarmkwestie, 3x voor het benzineklepje, 2x voor de accu. Klepje en accu zijn nog niet opgelost.
Afspraken worden niet nagekomen. Hun afsprakensysteem lijkt vaak te haperen. Mij is beloofd dat ik dan teruggebeld word voor een afspraak. In 1 geval heeft het me 1 week gekost om ze mij te laten bellen voor het maken van een afspraak, en ze hebben het alleen gedaan nadat ik een klacht heb ingediend bij de centrale Lexus klantenservice.
Rekeningen kloppen tegenwoordig ook niet - een keer hebben ze banden in rekening gebracht die ze niet vervangen hadden, een andere keer ruitenwissers waarvan ik had gezegd ze niet te vervangen.
Van bovenstaande vind ik de problemen van het entertainment systeem het minst kwalijk, omdat het in de lijn der verwachting was - software is moeilijk en gaat vaak fout.
Maar het niet weten of je auto gaat starten na 2,5 week stilstand en paniek bij de pomp omdat je niet weet of je wel benzine in de lege tank krijgt, dat zijn dingen die ik niet zag aankomen. Gecombineerd met de zeer slechte service van de dealer maken zulke problemen voor mij deze auto helaas, en verrassend, geen aanrader.
Update begin februari 2024
- 14.600 km
Inmiddels met de Lexus monteur gesproken. Lexus NL is zich bewust van het accu probleem en gaat blijkbaar ook in conclaaf met Japan over wat eraan te doen. De monteur vond ik zeer professioneel, oplossings- en klantgericht, wat een onverwachte wending was gezien mijn contacten met overig Louwman personeel het afgelopen half jaar. Ze gaan nu in eerste instantie een andere accu in de auto doen, met dubbele capaciteit, om te kijken hoeveel dat helpt. Fingers crossed. Natuurlijk geen leenauto hoewel het een dag gaat duren, want leenauto pas in maart ergens beschikbaar. Red carpet bewijst weer z'n waarde.
Voor het afgelopen onderhoudsbezoek heeft Lexus mij inmiddels een rekening gestuurd, hoewel de auto gekocht is met 5 jaar gratis onderhoud en ik bij het ophalen, toen ze me ook de rekening lieten zien, verteld heb dat het gratis onderhoud heeft - wat ze zelf ook zouden moeten weten, aangezien zij het aan mij verkocht hebben. Ik heb ze schriftelijk geinformeerd de rekening niet te gaan betalen, maar na 4 dagen nog geen bevestiging of excuses of wat dan ook ontvangen. Kijken hoe dit gaat lopen. De rekening is voor 383 Euro, kleine beurt. De ruitenwissers die ze abusievelijk vervangen hadden, zijn wel van de rekening af gehaald.
Ik herinner me nog een interessante ervaring met de centrale Lexus service. Er is een terugroepactie voor e.o.a. firmware update van de auto. Toen ik eind vorig jaar met het centrale nummer belde om een afspraak te maken voor het tankklepje, vertelde de dame me daarover. Ik vroeg of ik die terugroepactie ook tegelijk in hetzelfde garagebezoek uitgevoerd kon krijgen, zodat ik niet voor de zoveelste keer weer terug zou moeten. Nee, was het antwoord na overleg met een manager, terugroepactie kan alleen uitgevoerd nadat ik een uitnodigingsbrief van Lexus krijg. Dus het moet uitgevoerd, ik moet al naar de garage, maar ze wilden me toch apart voor de zoveelste keer nog een keer extra laten gaan, want... beleid? Nu moet ik Louwman Den Haag wel credits geven, ze hebben de actie wel uitgevoerd bij hetzelfde bezoek ondanks dat hun centrale service dit weigerde in te plannen.
Update mei 2024
- 17.000 km
Inmiddels twee dealerbezoeken verder. De accu is vervangen door een exemplaar met grotere capaciteit, en heeft 4 weken stilstand overleefd - weliswaar met de minder koude temperaturen van april i.p.v. de koude winterse ervaringen ervoor. Het klepje van de benzinetank is ook vervangen, maar we gaan pas weten of het goed werkt wanneer het weer koud wordt.
Aan de negatieve kant heeft Lexus een firmware update doorgevoerd die een blauw terms & conditions scherm (doet denken aan een BSOD in Windows) laat zien bij het opstarten, waar je twee checkboxes moet aanvinken en vervolgens een OK knop. Dit kan alleen als je nog in de parkeerstand bent - tijdens het rijden is alleen de "Weigeren" knop beschikbaar. Als je weigert, wordt er nog steeds een kaart getoond, het is mij niet duidelijk welke functionaliteit niet beschikbaar is en dus wat het nut van dit startscherm is. Ik heb weinig verbeteringen gemerkt in de firmware, telefoon ontkoppelt nog steeds zo nu en dan tijdens het rijden.
Na een jaar gebruik zijn de prettigste dingen vergeleken met de oudere CT:
- stilte in EV mode voor ritten tot een kilometer of 60 lang (en toch onbeperkt bereik wegens benzine motor). Ook leuk omdat er het een der meer parkeerplekken beschikbaar zijn, voor laden.
- nog steeds de stuurverwarming en stoelverwarming/-koeling
- 360 graden camera bij parkeren of krappe situaties
- radar guided cruise control en lane keeping, die naast de snelweg ook bij stoplichten en files het leven makkelijker maken
- comfortabeler in- en uitstappen vanwege de hogere en elektrisch aangedreven stoelen met geheugen. Ook de buitenspiegels die correcte positie onthouden bij je profiel, automatisch omlaag gaan bij achteruit parkeren en automatisch inklappen als de auto op slot gaat, zijn een winst.
- groot scherm voor de navigatie
- app waarmee je kunt controleren dat je de auto op slot gedaan hebt en wat de laadstatus is (informatie ophalen in de app is wel behoorlijk traag)
- HUD met info over wat de touch controls op het stuurwiel doen in je gezichtsveld, beter dan naar beneden kijken. Gepolariseerde zonnebrillen maken de HUD trouwens duidelijk minder goed zichtbaar.
Update maart 2025
- 25.000 km
Helaas is het probleem met de 12V accu niet echt opgelost. Met het koudere weer hebben we afgelopen herfst en winter weer tweemaal de pechhulpservice moeten inschakelen. Een keer was dat na slechts 16 dagen de auto niet gebruikt te hebben. Dit is nog altijd normaal volgens Lexus, en dan moet ie maar aan de druppellader (waar dan?). Topkwaliteit en topservice. Dit is niet waar je dit merk voor kiest, maar het is wel wat je krijgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.