Lexus IS 300h Luxury Line (2014) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 300h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 16.500 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Zelden zo goedkoop gereden
- 112.000 km
In oktober 2014 kocht ik bij een Belgische Lexus-dealer in Braine l'Alleud een demonstratiemodel van de IS 300h met bijna het hele boekje aan opties. Na meerdere Alfa's, BMW's en Porsches (totaal niet vergelijkbaar met dit model, ik weet het), waren er jaren met veel kilometers voor de boeg en de Lexus kon ik voor een scherpe prijs aanschaffen met een zeer luxueuze uitrusting (inclusief Mark Levinson). De hybride aandrijflijn met 2,5 liter viercilinder is gevoelsmatig minder sterk dan de 223 pk die men ervoor opgeeft. Maar armoede is het geenszins. Bij flink doorrijden haal je er nog probleemloos 1 op 14 mee, rustig met het overige verkeer meerijden levert 1 op 16,5 op. Het weer speelt hierbij ook een rol, want de auto is in de zomer zuiniger dan in de winter.
Vanwege de niet zo sterke viercilinder benzinemotor, hoor je de krachtbron wel even wat beter als je vlot moet of wilt accelereren. Ik heb de Lexus viereneenhalf jaar gehouden er bijna 100.000 km mee gereden. De dealer zie je eens per jaar voor een kleine of grote beurt die de helft kost (of minder) dan je bij BMW of Porsche betaalt. Dat komt mede omdat er nauwelijks wat verslijt (of kan verslijten). Er zit immers geen koppeling in, geen versnellingsbak, geen startmotor en geen dynamo. En remmen doe je vaak via het hybridesysteem, zodat ik al die tijd de remblokken en -schijven niet heb hoeven vervangen. Bij circa 70.000 km heb ik wel de banden omgewisseld voor vier seizoenenbanden (te lui om steeds te wisselen). Met die banden is de auto ook ingeruild in 2019 op een GS 450h (toch fijn om wat meer kracht onder de rechtervoet te hebben en er kan een trekhaak onder om de boot voort te sleuren). Wel altijd zeer tevreden geweest over de IS en eigenlijk jammer dat ze hem niet meer maken en er geen opvolger voor hebben gemaakt.
Totale kosten in 4,5 jaar: zo'n 1.500 euro aan onderhoudsbeurten en 450 euro voor vier Vredestein Quatrac Pro's. Zelden zo goedkoop auto gereden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.