Lexus IS 300h Luxury Line (2014) #4

autoreview

Lexus IS 300h
Lexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300hLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-Sport

Signalement

UitvoeringIS 300h Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16.500 km
KM-stand laatst112.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zelden zo goedkoop gereden

  • 112.000 km

In oktober 2014 kocht ik bij een Belgische Lexus-dealer in Braine l'Alleud een demonstratiemodel van de IS 300h met bijna het hele boekje aan opties. Na meerdere Alfa's, BMW's en Porsches (totaal niet vergelijkbaar met dit model, ik weet het), waren er jaren met veel kilometers voor de boeg en de Lexus kon ik voor een scherpe prijs aanschaffen met een zeer luxueuze uitrusting (inclusief Mark Levinson). De hybride aandrijflijn met 2,5 liter viercilinder is gevoelsmatig minder sterk dan de 223 pk die men ervoor opgeeft. Maar armoede is het geenszins. Bij flink doorrijden haal je er nog probleemloos 1 op 14 mee, rustig met het overige verkeer meerijden levert 1 op 16,5 op. Het weer speelt hierbij ook een rol, want de auto is in de zomer zuiniger dan in de winter.
Vanwege de niet zo sterke viercilinder benzinemotor, hoor je de krachtbron wel even wat beter als je vlot moet of wilt accelereren. Ik heb de Lexus viereneenhalf jaar gehouden er bijna 100.000 km mee gereden. De dealer zie je eens per jaar voor een kleine of grote beurt die de helft kost (of minder) dan je bij BMW of Porsche betaalt. Dat komt mede omdat er nauwelijks wat verslijt (of kan verslijten). Er zit immers geen koppeling in, geen versnellingsbak, geen startmotor en geen dynamo. En remmen doe je vaak via het hybridesysteem, zodat ik al die tijd de remblokken en -schijven niet heb hoeven vervangen. Bij circa 70.000 km heb ik wel de banden omgewisseld voor vier seizoenenbanden (te lui om steeds te wisselen). Met die banden is de auto ook ingeruild in 2019 op een GS 450h (toch fijn om wat meer kracht onder de rechtervoet te hebben en er kan een trekhaak onder om de boot voort te sleuren). Wel altijd zeer tevreden geweest over de IS en eigenlijk jammer dat ze hem niet meer maken en er geen opvolger voor hebben gemaakt.
Totale kosten in 4,5 jaar: zo'n 1.500 euro aan onderhoudsbeurten en 450 euro voor vier Vredestein Quatrac Pro's. Zelden zo goedkoop auto gereden!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.