Lexus IS 300h Luxury Line (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 300h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Lexus gevoel
- 215.000 km
Eigenlijk geen keuze (mei 2019)
Gewoon benzine, laat staan diesel, is een no go. CO2, NOx en fijnstof emissie moeten gewoon terug. Toch is EV is voor mij geen optie nu. Voorbeeld: deze zomer in Engeland en Schotland ben ik 3 laadpunten tegengekomen, waarvan 1 buiten dienst. Rest dus benzine Hybride (25% CO2 reductie vergeleken met conventioneel benzine of CO2 vergelijkbaar met diesel maar dan vrijwel zonder NOx en fijnstof). Duitsers vallen voor mij af want alle garagerekeningen moet ik zelf betalen. Blijven Aziaten over. Maar van welke wordt ik dan blij door rijkwaliteit èn tijdloze uitstraling? Voor mij is er dan maar één en dat is de IS300h. Dus eigenlijk heb ik geen keuze.
Nu staan er vanaf bouwjaar 2013 al aardig wat betaalbare fraaie exemplaren, maar vind er maar eentje met Adaptieve Cruise Control, voor mij een absolute must. Begin deze zomer heb ik deze dus gevonden: ex Leaseplan auto van 2014 met 114.500km op de klok, Luxury line met schuifdak en Mark Levinson audio. Ook dit exemplaar had nog kunnen afvallen. In de fora wordt namelijk wel eens geklaagd over een resonantie bij 80-90km/u en dat wil je niet. Tijdens de proefrit heb ik daar extra goed op gelet. Deze is gelukkig vrij van ieder trillinkje.
Verschijning
Dit is het meest subjectieve deel van deze review. Mag je dus overslaan. Ik vind hem vanuit alle hoeken een prachtverschijning. Een auto die er zin in heeft om er met jouw vandoor te gaan. Met zijn lage gestrekte body lijkt hij groter dan ‘ie is. Komt ook niet patserig over. Hier en daar een chroomaccentje is net genoeg. Ik denk dat het met die tijdloze uitstraling wel goed zit.
Optrekken, rijden en remmen
Toch eigenlijk waar het in de eerste plaats om gaat bij een auto. Ik ken natuurlijk het karakter van een hybride; het geluid- en vooral trillingloos wegrijden en tot stilstand komen. Geen zenuwachtig start-stopsysteem. Altijd aanwezig vermogen (helemaal in de sport/powermodus) en lineaire versnelling. Net dat waar de fans van EV’s ook voor vallen. Maar dan zonder laadstress.
Geluid bij optrekken is minimaal. Versnel je maximaal van 100 naar 120 dan hoor je alleen een korte grom, want dan zit je er al op. Natuurlijk staat het nep geluid bij mij op nul. Snap niet dat ze daar (overigens net als onder meer BMW) aan doen.
Het verbruik in de afgelopen 10.000km is 1 op 16 tot 17. Veel snelweg waarbij op 130km wegen de teller op 125 staat en op 100km wegen op 110. Als het echt koud wordt zal het verbruik wel wat hoger worden.
Hij heeft schakelflippers die altijd functioneren. Je kunt daarvoor ook de transmissiekeuzehandel met een klap naar links (S = Shift?)drukken. Wel stoer, maar het is me nog steeds niet duidelijk wat dat laatste voor zin heeft. Ik vind het ook niet erg relevant. Je gaat er echt niet sneller door, integendeel. De flippers gebruik ik wel om effectief op de motor te kunnen remmen in bergterrein. Dat gaat heel goed.
De Adaptieve cruise control werkt ook hier prima. Soms moet je een beetje gas bijgeven als je voorligger ineens optrekt en je het gaatje dicht wil houden. Maar dat is eigenlijk alleen in het belang van de automobilist achter je. Is het dan nooit vervelend als iemand in het gaatje voor je duikt en je weer automatisch afremt? Als je er op instelt niet. Het is mij nog nooit overkomen dat ik tot stilstand kwam of achteruit ging bij wijze van spreken. Laat het gewoon gebeuren en je komt veilig en vlot aan.
Traction control is uit te schakelen. Belangrijk bij gladde ondergrond. Maar boven de 40km/u treedt de TC gewoon weer in werking. Dus driften is er niet bij. Voor sommigen een reden om deze auto links te laten liggen, mind you.
Besturing
Ik zou niet weten hoe het beter kan. Heel stabiel rechtuit. Ook bij veel water op de weg bij hogere snelheid geen enkel moment van onzekerheid. Bochtgedrag idem, zowel in flauwe bochten als rotondewerk. Ook bij fikse oneffenheden. Ik heb wel eens snel moeten uitwijken bij 120 voor een obstakel op de weg en dat gaat echt heel erg safe. Het zal de 50/50 gewichtsverdeling en de achterwielaandrijving zijn die hier uitbetaalt. Ook de korte draaicirkel zal daar mee te maken hebben. Veercomfort is heel comfortabel. Er zit een lane assist op. Maar die gebruik ik niet.
Interieur
Ook hier een heerlijk gevoel. Mooi ontworpen. De titaniumkleurige kunststofaccenten matchen toevallig precies met de buitenkant. Ik ben geen liefhebber van hout wat in deze Luxury Line wordt toegepast. (behalve in een Engelse old timer). Gelukkig is het in dit geval bijna zwart dus ik stoor mij er niet aan.
Stoelverwarming was ik gewend. Deze heeft ook koeling. Het blijkt op heel lange ritten een fijn accessoire. Zitpositie is heerlijk (bestuurdersstoel met 3 geheugens). Duurde wel een paar duizend kilometer voordat ik die gevonden had.
Eindelijk weer een schuif-/kanteldak. Ik gebruik het overigens minder dan ik had gedacht. Vorige auto’s met schuifdak hadden natuurlijk geen airco. Het beetje windgeruis bij gesloten dak is weg als je de verduistering er voor schuift (ja, je gaat op kleine dingen letten).
De interieurruimte is prima, maar het is achterin natuurlijk geen directieauto. Over ruimte: de bagageruimte is voldoende en met de achterbank neergeklapt kunnen we alle vakantiespullen wel kwijt. Maar de toegankelijkheid is heel beperkt. Eigenlijk schuif je je spullen door een sleuf. Dus koelkasten verhuizen kun je echt vergeten.
Over het zicht rondom ben ik tevreden, maar vooral door de camera met scherp beeld en de parkeersensoren. Verbeterpunt is dat de voorste wat mij betreft uit mogen vallen als je de transmissie in de achteruit hebt staan en omgekeerd. Lijkt me niet moeilijk. Je kunt de sensoren gelukkig wel uit zetten, maar vergeet ze dan alsjeblieft niet weer aan te zetten, want je rekent er gewoon op bij het achteruitrijden.
Wat wel een dingetje bleek is dat het dashboard en middenconsole niet 100% vrij waren van rammel- en kraakgeluid. Dat viel me best tegen. Het is wel gelukt om hem vrijwel helemaal stil te krijgen door delen klem te zetten met textiel en de kleinste kieren in te spuiten met silliconen. Ben benieuwd hoe het houdt bij heel lage temperaturen.
Instrumentarium
Je kunt haast geen snufje bedenken of het zit er wel op. Ik ga het hier allemaal niet opnoemen. Wel fijn dat je veel kunt in- en uitschakelen of instellen naar keuze. Hoewel niet iedereen dat waardeert, want je moet wel erg veel informatie kunnen verwerken.
De veel bekritiseerde muis kan ik goed mee leven. Belangrijk is dat je de weerstand goed instelt zodat je niet te gauw doorschiet.
Ook de navigatie is een punt van kritiek. Terecht. Ik beschouw het gewoon maar als een hulpmiddel en als het moeilijk wordt is er ook nog googlemaps. Het geluid van de navigatie is niet uit te schakelen, wat lastig is als de bijrijder wil slapen.
De automatische dimfunctie van de binnen- en buitenspiegels werkt, maar ik vind het een beetje onvoorspelbaar. De grootlichtassistent werkt op zich goed. Ik gebruik hem alleen nauwelijks. Ik wil ieder risico om een medeweggebruiker te verblinden uitsluiten.
De high end Mark Levinson audio doet het goed. Het is natuurlijk een beetje wat je standaard is op dit gebied, maar ik klaag niet. Vooral klassieke muziek komt er mooi uit. De DAB+ radio zet een deur open naar allerlei muziekstations die ik nog niet kende.
Tussenstand
Ja hoor, het is een dijk van een auto. Rijdt als een trein, supercomfortabel en schoon en ik loop er soms onnodig naar toe. Gewoon even kijken.
UPDATE bij 130.000km
Inmiddels de kleine beurt bij 130.000 gehad. Ook even een check ivm het aflopen van de garantie. Niets aan de hand. Als je de keuzehandel na het indrukken van de powerknop te snel van P in R zet geeft hij een melding dat je alsnog in P moet schakelen en opnieuw de powerknop moet indrukken. Dat was ik niet gewend. Wel even puzzelen voordat ik wist hoe het zat. Ook de garage(s) konden het niet uitleggen. Verder heb wel eens dat de voorbanden wat wringen bij wegrijden met flinke stuuruitslag. Komt blijkbaar vaker voor, maar niet iets om je zorgen over te maken.
Van de zomer het hele interieur gereinigd met spullen die ik via een enthousiaste jonge verkoper bij Automat in Drachten heb verzameld. Zo blijven het leer en de kunststoffen mooi mat. Fijn om goed geadviseerd te worden. Ook alle rubbers ingevet.
Het blijft een waanzinnig fijn rijdende bak. Het gemak waarmee je zo even de 170 aantikt, de stabiliteit, bochtgedrag, veercomfort en de rust is gewoon genieten geblazen.
UPDATE bij 147.000
Hij is bijna af! Toen ik deze IS anderhalf jaar gelden kocht was het plan om nog een keer een beter setje velgen er op te zetten. Op de aandrijving na zijn de velgen het belangrijkste onderdeel van een auto, nietwaar? En nu was het zo ver. Best wel lastig want zo veel mooie velgen zijn er in mijn ogen niet. Ze moeten niet alleen van opzij, maar ook van schuin voor/achter de goede optische werking hebben en niet te opzichtig, maar ook weer niet te saai zijn. Bij VW en BMW doen ze dat vaak goed. En natuurlijk de F Sport velgen van Lexus zelf. Maar €2500 alleen voor 4 velgen gaat me een beetje ver. Ik was dus al op zoek naar een after market setje die in de buurt kwam tot ik de kans kreeg de originele van een Lexus liefhebber over te nemen. Die zitten er nu dus op en ik ben er erg blij mee.
Bijna af dus, want er zitten nog Michelin Alpin 235/45 winterbanden op. Dat past en het rijdt heel erg goed zowel rechtuit als in de bocht. Door de iets grotere wanghoogte ook erg comfortabel en ze zijn daarbij nog eens erg stil. Ook op hoge snelheid geen enkel trillinkje, iets wat bij een aftermarket setje natuurlijk nooit helemaal vanzelf spreekt. Maar het oogt door de afwijkende bandemaat wel iets zwaarlijvig. Dus voor de zomer komt er nog een setje in de officiële maat op: 225 voor/255 achter. Gaan we zien wat dat doet.
Ondertussen zijn de kaarten geactualiseerd. Dat kost tegenwoordig “slechts” €150 in plaats van €180. Nog steeds schandalig veel, ook gezien de matige kwaliteit van de navigatie. Maar goed.
Verder heb ik de toerenteller gekozen in plaats van de verbruiksmeter. Vind ik interessanter. Je ziet hoe weinig verschil het maakt of je 80, 100 of 120 rijdt. Het allemaal tussen de 1500 en 1700 toeren ook een beetje afhankelijk van het weer.
Een dingetje was dat de linker buitenspiegel ineens niet meer elektrisch te verstellen was. Misschien als gevolg van de behandeling in de wasstraat. En dat was lastig omdat hij bij het inschakelen van de R naar beneden beweegt, maar nu dus niet meer terugkwam. Een nieuwe spiegel zou de remedie zijn voor het luttele bedrag van €1200. Gelukkig wist een andere Lexus liefhebber dat je in zo’n geval de spiegel even handmatig helemaal naar boven moest drukken en daarna weer naar beneden, et voila. Het werkt alweer een hele tijd zoals het moet.
De eerder genoemde kleine rammeltjes zijn voor 98% verholpen. Alleen op heel ruwe klinkerwegen wil ik nog wel eens wat horen. Zoals gezegd vind ik dat nog steeds een beetje een tegenvaller, maar zoals het nu is overheerst het rijplezier in hoge mate. Want dat is enorm.
Verkeersinfo en andere dingetjes
Ik ben er inmiddels achter dat je de verkeersinfo altijd kunt horen als je het volume van de audio op nul zet behalve in de stand DAB+. Fijn om dat nu te weten. Ik gebruik de audio maar heel weinig (om van de stilte te kunnen genieten) en dan is het fijn om toch berichten te ontvangen over files en spookrijders.
De lichtopbrengst van de LED koplampen vind ik overigens matig. Er zit voor mijn gevoel een donker vlekje in het midden. De lampen hoger zetten blijkt niet te kunnen. Misschien nog eens vragen de rechter bundel iets meer naar links te richten.
Intussen meer kilometers gemaakt met de voor de IS afwijkende velg/band combinatie. Het rijdt subliem! Het kon dus blijkbaar toch weer beter. Het voelt allemaal wat steviger aan. Ondanks de iets hogere (en in aanleg dus meer wiebelige) wang is het stuurgedrag heel strak. het verbruik op de meter is van 5,3 naar slechts 5,4 gegaan, wat waarschijnlijk niets te maken heeft met lagere buitentemperatuur, want die begint pas nu te zakken. De snelheid op de meter heb ik wel laten zakken omdat hij nu ongeveer de werkelijke snelheid aangeeft. Dus 100 is nu ongeveer 100 op de teller. En dat werkt in de praktijk prima. Wel fijn dat je in NL tussen 19 en 6 je auto toch even kunt uittesten op hogere snelheid.
Update april 2021
De lichtbundel is iets meer naar links gezet. Het verschil is beperkt. De donkere vlek lijkt wel ingevuld, maar helemaal ideaal vind ik het nog niet. Zou graag wat verder willen zien, maar verder hoger aftstellen kan dus niet. Misschien is het wel zo dat de lichtopbrengst zo groot en scherp afgebakend is dat alles buiten de bundel zwart is. Je verblind jezelf dus. Wie weet.
Poos geleden kreeg ik een loos alarm over te lage bandenspanning. De zaak is even gerest maar het probleem is nog niet opgelost. Werkplaats geeft aan dat ze niet kunnen aflezen welke van de 4 sensoren het loos alarm afgeeft. Laat het nu maar zo. Heb nog 4 andere liggen op de standaard velgen. Die zou ik kunnen gebruiken bij de wissel naar nieuwe banden ( dan natuurlijk in de officiële maat, achter breder dan voor. Ook weer iets leuks).
En ja, het blijft natuurlijk genieten met deze overigens gekooide tijger.
UPDATE bij 162.000km
Na 2 ½ jaar en 45.000km staat de IS300h eindelijk op de banden zoals bedoeld. De eerste 1 ½ jaar deed ik het met de oorspronkelijk 17 inchers met voor Dunlops en achter Good Years die nog niet aan vervanging toe waren. Het laatste jaar heb ik de Michelin Alpin winterbanden opgereden die nog op de F sport velgen stonden in de maat 235 40 R 18. Dus te hoog. Nu dan dus een nieuwe set in de juiste maat; voor 225 40 R 18 en achter 255 35 R 18.
Was een beetje spannend hoe dat visueel zou uitpakken. De te hoge banden zorgden weliswaar voor een goede vulling van de wielkasten, maar maakten de auto wel wat zwaarlijvig. Het is me 110% meegevallen. Per saldo vind ik hem mooier geworden. Zie het verschil op de foto’s.
En het rijden. Dat zou beter moeten zijn. Het zijn Dunlops SportMaxx RT2 vooral omdat die stiller dan gemiddeld zouden zijn. En inderdaad de belangrijkste verbetering. Stuurgedrag in de bochten lijkt weer iets strakker als is het geen megaverschil. Omgekeerd heb je iets meer aandacht nodig hebt om rechtuit te gaan. Op papier zou hij iets makkelijker moeten optrekken door de kleinere omtrek, maar ja de reserve is dusdanig dat ik dat nog niet echt kan beoordelen. Ik had wel verwacht dat het verbruik wat zou zakken door die omtrek (onze Honda reageerde heel sterk op de bandomtrek). Gek genoeg is het verbruik eerder iets (0,2) toegenomen. Misschien de rolweerstand van de brede achtersloffen. Tot slot: alle ventielen van de oude 17 inch velgen zijn overgezet op de F sport velgen waarmee het loos alarm probleem is opgelost.
Tot zover het bandenverhaal. Verder weinig schokkende zaken. Enige was dat er een storing was bij de dode hoek melding. Garage had geen idee. En alweer het Lexus forum. Je moest gewoon de buitenspiegel van onderen goed schoonmaken. Daar zit inderdaad een wit plaatje. Problem solved.
Update bij 178.000km
September 2022. De grote beurt met verse bougies is weer gedaan. Dit keer met nieuwe schijven en blokken voor. De schijven waren niet meer vlak wat je vooral bij sterk afremmen vanuit hogere snelheid begon te merken. Volgens de werkplaats geen veiligheidsissue en het kon nog wel even. Maar ja, dan rij je nog een half jaar suboptimaal met vibrerende remmen terwijl die dingen 8 jaar mee gaan. Je leeft nu, zeg maar.
Over de afgelopen tijd is nog het volgende te melden. Eindelijk staan de koplampen goed afgesteld. Ondanks eerdere pogingen bleef ik last houden van een donker vlekje in het midden. Uiteindelijk gevraagd de beide pitten radicaal naar elkaar toe te zetten. Dat kon alleen met de rechter die (ineens toch) ook nog iets hoger was af te stellen. Maar nu is het dan eindelijk voor elkaar. Ik blij.
Verder begon van het voorjaar de aan-uit schakelaar van de Cruise Control te haperen. Ik kon hem nog wel aanzetten, maar alleen door de hendel tegelijk met het indrukken van de knop van me af te duwen. Zoals je de adaptieve stand van de CC er af gooit. Die CC bedieningsunit was overigens ook de enige reparatie van betekenis die ik met mijn Prius ooit had (bij een 100.000 lagere kilometerstand). Het is gewoon precies dezelfde. Kostte €150,-.
Van de zomer eindelijk weer eens een vakantierit. Dit keer naar Sylt. Leuk. Tussen Hamburg en de Deense grens loopt een ouderwetse enkelbaans weg, waar je redelijk snel mag. Kun je het inhalen weer eens (be)oefenen. Volstrekt zinloos want na 20 km sta je weer met zijn allen voor dezelfde overweg. Maar wat doet ‘ie dat heerlijk met zijn stille kracht en strakke besturing!
Ben er nu een beetje achter dat de “handmatige” transmissie (dus in Shift mode en powerstand) het voordeeltje biedt dat je de motor alvast in een hoger toerental (zeg 3000 toeren) kunt zetten waardoor hij iets directer reageert dan wanneer hij van 1200 toeren af moet beginnen. Weten we dat ook weer.
Update bij 200.000km januari 2024
De schoonheid is jarig geweest. Dat betekent ook dat de uitgebreide garantie (10 jaar of 2 ton) nu echt voorbij is. Niets aan gehad overigens.
Wat is er de afgelopen anderhalf jaar gebeurd? Nieuwe voorruit. Bij Antwerpen een steentje en een half uur verder een dikke barst. Goed gemaakt voor €150,- ER en alle krasjes ben ik weer kwijt. Verder een kleine schade door een onverlaat rechts vooronder. Ook weer €150,- ER, maar daarvoor ook de zaak weer mooi strak.
Vlak voor de zomer ineens vaag gerammel vooronder bij licht remmen en insturen. Bleek dat de garage bij het vervangen van de remmen anti piep plaatjes vergeten was te monteren.
Tenslotte vlak voor aflopen van de garantie flink gerammel uit het gesloten schuifdak. Toch even laten kijken of hier niet een probleem onder lag. Volgens de garage geen garantie issue omdat het allemaal goed werkte en onder de bijgeluiden viel. Ik heb het zelf helemaal kunnen oplossen met de Honda silicone gel. Dat had de garage natuurlijk ook wel kunnen aandragen. Maar goed, ik klaag verder niet over ze. En ook niet over de auto. Dat zou ondankbaar zijn.
UPDATE bij 215.000km oktober 2024
De auto is nu ruim 10 jaar en in de afgelopen 5 jaar heb ik er 100.000km bij gezet. Af en toe wat dingen gehad, die ik zoals vaker zelf kon oplossen (al dan niet geholpen door het LEXUSforum) of die vanzelf zijn overgegaan, terwijl ik van mijn garage allerlei peperdure reparatieadviezen kreeg. Ik kom er al jaren. Ik wil ze de klus niet onthouden. Maar er begint iets te knagen. Vanaf januari 2024 zijn de volgende dingen langs gekomen.
In het voorjaar begon de verwarming/airco kuren te vertonen. Zonder de vorige dag uitgeschakeld te zijn geen actie. Ook niet wanneer je de boel aanzette. Wel na een aantal honderden meters. Maar dan alleen op de fabrieksinstellingen. Dus stond de temperatuur op 22 en dual bediening en voor/achterkeuze uit. Op zich geen ramp. Elke ochtend twee of 3 handelingen extra valt mee te leven, zeker als reparatie een complete demontage van het dashboard zou betekenen.. Maar na een paar maanden heeft het zich vanzelf hersteld. Later nog een keer teruggekomen, maar sinds begin van de zomer geen problemen mee, ondanks regelmatig bedienen van de instellingen. Fingers crossed.
Van de zomer reageerden de ruitenwissers niet meer. Alleen wanneer ik ze handmatig op dubbele snelheid zette kwam er beweging in. Als ik ze weer uitzette kwamen ze niet in ruststand terug. Lekker als je in een bui zit. Na een tijdje geen probleem meer, maar het kwam terug. Volgens mijn garage moest er een nieuwe ruitenwissermotor in voor ca €800,-. Omdat de wissers hun bewegingen verder vrolijk uitvoerden heb ik toch maar eens nagevraagd bij Lexus Zwolle. Die waren er telefonisch direct uit: de twee bruine relais vervangen voor €230,-. En dat was het ook….Het is dat ze zover weg zitten.
Bij de laatste grote beurt zijn alle banden vervangen. Na iets van 45.000km. De Dunlops begonnen te cuppen (lawaai en getril boven de 130) en achter waren ze op. Toch gekozen voor All weatherbanden. Voor die paar dagen (kans op) sneeuw is het toch een stukje minder improviseren. Maar ja, je rijdt zo’n auto als deze natuurlijk niet om compromissen te sluiten, vandaar dus tot nu toe die zomerbanden. Via een tip van mijn zoon kwam ik bij de Pirelli’s. Nummer 1 in testen. En hij had ze zelf ook gekozen. Welnu: de IS heeft nog nooit zo fijn gereden, zowel kwa comfort en stilte. Maar ook het bochtgedrag en de stabiliteit rechtuit hebben niets ingeleverd. Aanrader dus.
Het gerammel vanuit de voorremmen bij insturen en remmen tegelijk kwam overigens weer terug. Bij de grote beurt nog maar een keer benoemd. De garage zegt hier geen oplossing voor te hebben tenzij ze de heleboel uit elkaar gaan halen (€€€).Maar de laatste weken heb ik niets meer gehoord dus wie weet gaat ook dit vanzelf over.
Vanwege het issue met de ruitenwissers heb ik overigens de 12volt accu nog even laten checken, ofschoon dit 7000 km bij de laatste beurt nog was gedaan. Een slechte 12volt accu kan de raarste dingen veroorzaken. Hij bleek 100%. Na meer dan 10 jaar nog steeds de originele. Afkloppen natuurlijk, maar toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.