Lexus IS 300h Luxury Line (2013) #3

autoreview

Lexus IS 300h Luxury Line (2013)
Lexus IS 300h Luxury Line (2013)Lexus IS 300h Luxury Line (2013)Lexus IS 300h Luxury Line (2013)Lexus IS 300h Luxury Line (2013)Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

Signalement

UitvoeringIS 300h Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Ct200h naar lc500h

  • 100.500 km

Sinds begin 2018 een lexus eigenaar geworden. Hiervoor heb ik 3 tal corollas gehad, model 1990, 1996, 2000 en een celica 4wd uit 1990. Ik ben wel bekend met de toyota groep. Verder nog autos gehad zoals de honda s2000, mazda mx5, audi a5 quattro.

Toyota heeft mij nooit in de steek gelaten dus mijn hart ligt ook bij betrouwbaarheid.

Mijn aanschaf van lexus begon met een ct200h luxury uit 2014. Op 1 foto is hij te zien naast de is300h. Deze auto was voorzien van alle opties. Gemiddeld verbruik van 1 op 19/19.5. Het sublieme ML audio systeem open dak etc. Voor zijn klasse best een fijne auto. Rolgeluid is de kabine was gemiddeld voor zijn klasse op de snelweg en stil door de stad. Hij was redelijk sportief te rijden maar is niet sportief te noemen. De zitpositie van de auto ging mij na verloop van tijd irriteren. Deze zorgde bij mij voor irritatie bij lange ritten +4 uur. Ook was de opbergruimte voor een kinderwagen niet ideaal.

Na een half jaar voor een is300h gaan kijken.
De looks van de is300h trekt mij een stuk meer dan de ct200h. Echter vind ik het interieur van de ct200h wat netter dan de is300h op wat vlakken.
Bij de proefrit voel je gelijk dat de is300h wat sportiever is dan de ct200h. Wat mij direct tegenviel was het ml systeem die in de ct200h ruimtelijker klinkt en minder schel. Ook zijn de keuzes van materialen in het interieur niet ideaal. De cabine is stiller van de is300h wat ook logisch is. Wat meer motorvermogen zorgt voor een veel betere rijbeleving.

Uiteindelijk de is300h aangeschaft met een kleine 50000km op de teller en momenteel een 50000 erbij gezet.
De auto was geleverd met winterbanden Bridgestone lm25. Deze banden bevielen mij niet al te best. Zowel rijgeluid als grip viel tegen. Wat maanden later had ik de falken f510 laten monteren. Deze banden zijn prijstechnisch erg fijn. Inmiddels michelin pilot sport 4. Deze banden tillen de is300h weer naar een hoger niveau. Veel directer en sportiever. Iets minder rolgeluid en ongekende grip.
Toch heb ik geprobeerd de auto stiller te maken. Ik heb dynamat en armaflex geplakt in de achterste wielkasten. Dit scheelt iets... maar niet echt de moeite waard

Zitpositie bevalt mij erg goed in de is300h. Erg vergelijkbaar met de audi a5. De stoelen kan ik uren in zitten zonder problemen. De koeling en verwarming doen goed hun werk.

De km teller wijkt 8% af en de boordcomputer is ook nogal positief te noemen. Gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 16.5

Ik heb deze in deze 50000km geen enkel probleem gehad. Hij is 3x voor onderhoud geweest. Elke 20000km is goed te doen. De 15000km is overdreven aangezien de auto ook nog deels elektrisch rijdt.

Het elektrisch wegrijden is nagenoeg onmogelijk en de motor zal altijd aanspringen. Gebruik je de ev mode dan lukt dit met veel moeite wel. Electrisch rijden lukt tot 72km/h op de teller.

De navigatie blijft gewoon niet al te best in Lexus over het algemeen. In de is300h is niet ook niet al te best. Zet regelmatig maps aan voor een betere route. De veel besproken bediening van het infotainment systeen mbv een soort muis vind ik ideaal werken. Menus zijn wat onlogisch opgebouwd. Audi is hier gewoon beter in.
Klimaat instellingen zijn leuk en snel te bedienen en met de slider een nice to have.
De materialen rondop de versnellingspook en radio zijn van een type goedkoop en krasgevoelig plastic. Bij de ct200h is dit een stuk beter.
Verder rijdt de auto erg naar mn zin. Je kan er behoorlijk bochten mee maken en wordt lekker door de bocht gedrukt ivm achterwiel aandrijving bij bijv een lexus es is dit stukken minder. Kan er uren in zitten en heb een goede connectie met de weg. De cvt onttrekt wat sportiviteit. De sportstand doet niet erg veel behalve het stuur verzwaren wat ik persoonlijk niet fijn vindt en een gaspedaal wat sneller reageert. Ik rijd ook vaak gewoon op eco stand.

Toch begint alles te kriebelen en in de lexus lc500h gereden. Even een snelle vergelijking.
De lc500h is zowel qua uiterlijj en interieur natuurlijk subliem.
De lc500h was voorzien van bridgestone potenza s-0001. Deze lc is ook gereden door autoweek zag ik. Stuurgedrag is zeer goed te noemen. Erg direct en weinig body roll. De vering voelt sportief maar ook confortabel. Duidelijk een grote stap omhoog tov de is300h.
Of de banden het probleem waren dat weet ik niet maar de auto lijkt minder goed voorstelbaar dan de is300h. De cvt en te lange vertraging voegt hier nog wat aan toe. Er zit een vertraging in de aandrijving die ook de is300h heeft en ik hoopte dat de lc hierin wat beter zou zijn maar helaas. Ivm het vele vermogen word je weleens verrast.
Bediening van infotainment vind ik wat vervelender dan de is300h. De mousepad reageert niet altijd lekker. Verder mis ik wat fysieke knoppen die ik in het menu moest opzoeken. Ook is naar beneden scrollen naar boven in het menu???
Als je rondrijdt zonder radio dan is de hybride aandrijving in een irritante hoge frequentie hoorbaar en gaat irriteren.
Na deze negatieve punten is het best veel lof over deze auto. Het is echt genieten om deze auto te rijden. Een oase van luxe.
Het audiosysteem klinkt beter dan de is300h en lijkt meer op de ct200h die ik prettiger vind.
Relatief zuinig... een half uur rijden 100 op snelweg cc levert 1 op 15 op.
Gemiddeld verbruik rond de 1 op 13.
Geluid aan boord zit tussen de is300h en de es300h in. Weinig windgeruis alleen de banden hoor je goed met slecht wegdek.
Ik houd de lc zeker in gedachten maar ik zou dan net zoals de meeste adviseren voor de lc500 gaan.

Update 31AUG2021

  • 120.000 km

Even een kleine update. Mijn auto heeft de 1ste storing te pakken in de 70000Km die ik gereden heb. Mijn automatische ruitenwissers gaan niet meer aan. Er komt ook geen activatie in het scherm dus mogelijk het knopje van aan/uit zetten kapot? Over 1.5 maand heeft de auto een beurtje en laat ik dit even controleren.

Ruim 4 jaar verder

  • 152.000 km

Weer een update: Bijna de lc500 cabrio in het groen aangeschaft maar vanwege wat problemen met de lease constructie en import heb ik dit afgeblazen. 3000 euro extra betalen voor een import vond ik belachelijk. Kortom ik kijk in het voorjaar wel weer. Ik rijd nog in de 300h rond naar alle tevredenheid. Wat heb ik gedaan na de laatste update:
De standaard beurten, geen bijzonderheden behalve mijn automatische ruimtenwisser die het niet deed. Kosten om te maken rond de 350 euro. Bij de sloop een hendel gekocht voor 25 euro en in 15 min erin gezet, snel verdiend en leuk om te doen.
Bij ong 145000 km viel me op dat de linker spiegel niet lekker te verstellen is. 1 van de spiegel motoren is kapot. De spiegel en motor gedemonteerd en de motor geprobeert op te zoeken op internet, maar helaas. Ik ga de motor zelf wel open maken en de koolborstels schoonmaken. Mocht dit niet werken dan moet ik een 2de hands spiegel kopen voor de onderdelen. Wordt vervolgd.
Ik heb ondertussen achter de nieuwe goodyear eagle 6 gemonteerd. Top band! Iets stiller dan de michelin pilot sport 5. Net zo veel of misschien meer grip, voor 30% minder geld.
150000 gepasseerd met 2 kleine problemen vind ik best netjes voor een 9 jaar oude auto.
De auto verbruikt nagenoeg geen druppel olie.
Bij 20000km is er misschien 0.2 liter verbruikt.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens