Lexus IS 300h F Sport Line (2014)

autoreview

Lexus IS 300h F Sport Line (2014)

Signalement

UitvoeringIS 300h F Sport Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aan de hybride

  • 41.000 km

Het is nu al bijna 3 maanden geleden dat ik mijn zeer fijne IS250 op deze IS300h heb ingeruild.

Zoals ik al zei was het geen pure noodzaak omdat de 250 het nog uitstekend reed en veel rijplezier bood, maar kon een mooie inruil krijgen voor z'n leeftijd/km stand.

Voor de meeste liefhebbers zal het overschakelen van een smeuige V6 naar een 4 cilinder hybride een achteruitgang zijn, maar mij valt het juist heel erg mee.
Zeker nu ik qua verbruik aardig wat bespaar, waar ik de laatste tijd moest ik m'n best doen onder de 10/100 te blijven nu lukt 7 -7,5/100 gemakkelijk.
Het geluid zal hij echter nooit evenaren.

1. uitvoering.
Omdat ik de 300h weleens tijdens een grote beurt kon lenen beviel de auto me erg goed.
Ik heb redelijk wat IS300's bekeken, maar had toch wel wat eisen gesteld aan de features.

Nu is IS300h vanuit de basis erg luxe.
Ik was ben toch wel verwend met de IS250business luxury met o.a. lederen elec. verstelbare voorstoelen met verwarming/verkoeling , dus dat zou er minimaal in moeten zitten.
Daarnaast wilde ik graag ingebouwde Navi.

ik heb verschillende uitvoeringen bekeken, waaronder een business, first edition, 25th edition, sport edition en F-Sport.
het viel me op dat er meestal de standaard "tahara" stoelen inzitten. Wel verwarmd maar niet elec. verstelbaar.
Eigelijk na het zien van de F-Sport was ik er wel uit.
behalve sportieve omsmuk heeft deze een "sport" wielophanging, antraciet wielen en andere bumpers.
Binnenin heeft hij speciale F-sport stoelen rode stitches en de LFA klok.

De afwerking is in alle gevallen van top-niveau, mooie materialen geen kieren/naden.
Mooie details zoals de klik, stiksels etc.
Misschien vinden mensen het ietwat druk ,maar ik kan er goed mijn weg vinden.

2. aankoop
Bij Lexus Rotterdam stond deze solid zwarte met Dark Rose lederen interieur. een bijzondere combinatie.
De auto had slechts 35000km op de teller, net ingereden dus.
Na een uitgebreide proefrit en korte onderhandeling was de koop rond.

De koop verliep zeer prettig.
De verkoper heeft mij n.a.v. email zo snel mogelijk teruggebeld om een afspraak te maken. daarvoor stuurde hij nog een video van de auto.
Het was een drukke zaterdag, doordat de verkoper met een klant bezig was kon ik rustig een uur proefrijden.
Er zaten enkele krassen op de motorkap maar die hebben ze kostenloos laten spuiten.
Grappig was dat de verkoper opmerkte "we zien niet vaak zulke jonge kopers voor een IS300h"

3. rijden:
Vanuit de Is250 naar deze auto is wel even wennen.
Het gasrespons is in eerste instantie trager, maar als je de sportstand gebruikt word het directer.

Ik ben misschien een van de weinigen die bijna altijd de schakelflippers gebruikt m.u.v. lage snelheid of file.
Als je dan in de juiste (voorgeprogrammeerde) versnelling zit pakt hij vlot op.

Een duidelijk verschil met een koppelomvormer is het moment van de kickdown.
Zodra je het gas half induwde schakelde de bak een voelbaar een paar tandjes terug en begon te accellereren.
Nu moet je het gaspedaal helemaal intrappen , je voelt dan weerstand als een soort knop duw je door dan gaat hij er als een malle vandoor.
Daar moest ik even aan wennen maar ik moet zeggen dat hij heel vlot versneld.

Mede hierdoor heeft de auto een wat de bladen beschrijven als een comfortabel rij-karakter, wil je echter sportief rijden dan heeft hij daar geen enkel probleem mee.
Het is wat dat betreft echt sleeper qua sprintjes, met 8.2 seconden laat je menig downsizertje achter.

Lexus geeft een top van 200km/h op echter in Duitsland heb ik op de digitale tellen 220 gehaald waarna hij in de begrenzer schiet, wat mij betreft is dat hard zat.


Het stuur gedrag is heel erg fijn, wellicht door de 235 en 245 brede 18" banden heeft hij enorm veel grip en geeft veel vertrouwen.
Er is geen bodyroll in de bochten waardoor je niet het gevoel hebt met een auto van 1600kg onderweg te zijn.
Dit gewicht merk je hooguit tijdens het remmen, al stopt de auto erg abrubt als het moet.
Ik rem meestal zacht en van te voren om zoveel mogelijk te chargen.

Binnen de bebouwde kom onder de 50km lukt het me vaak om volledig electrisch te rijden.

4. Comfort:
Het comfort niveau is heel erg hoog.
De stoelen zitten uitermate goed en zijn veelvoudig verstelbaar, verwarm/koelbaar
Als je uistapt gaat de stoel iets naar achteren en het stuur iets omhoog om je uit/instap te vergemakkelijken.

De 300h is langer dan de IS250 en dat merk je op de achterbank waar je duidelijk meer beenruimte hebt.
Ook zijn de leuningen neerklapbaar in tegenstelling tot de IS250.
DE kofferbak is niet heel ruim maar voldoende voor 2 medium koffers.

Ik heb nu ongeveer 6000km probleemloos afgelegd, dat is nog niet zoveel maar zal zeker over 10k een update schrijven.

Al met al ben ik erg tevreden met deze (nog steeds) bijzondere auto, helemaal in de F-sport trim.

Ik ben bij Lexus gebleven niet alleen omdat ik tvereden ben met de betrouwbaarheid en service, maar vind het ook een mooi merk met een mooie bedrijfsfilosofie. niet zomaar een premium merkje.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.