Lexus IS 300h F Sport Line (2013) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 300h F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 127.000 km |
Serieus, een hybride Lexus?
- 104.044 km
Als je me een aantal jaar geleden had gevraagd of ik ooit een Lexus IS 300h zou willen, dan had ik gezegd dat ik nog liever een Renault Twingo zou rijden. Want zo'n Lexus met z'n gejank van de hybride aandrijflijn dat moet je toch niet willen en al helemaal niet in zo'n F-Sport uitvoering die z'n sportieve looks niet waar kan maken?
Hoe dingen kunnen veranderen is gebleken want inmiddels rij ik een Lexus IS 300h en dat bevalt eigenlijk heel goed. Misschien komt verstand met de jaren.
Toen mijn 16 jaar oude Lexus GS 300 bij de dealer voor een beurt bracht kreeg ik een Lexus ES 300h als leenauto mee en was ik postief verrast over de aandrijflijn. Dat voelde best vlot en helemaal niet zo loom als ik had verwacht op basis van eerdere ervaring met een CT 200h. Nu is de ES voorwielaangedreven en niet bepaald dynamisch maar een IS met dezelfde aandrijflijn heeft achterwielaandrijving en een meer sportieve insteek - misschien is dat toch dan een auto om te overwegen?
Zo maakte ik een paar weken later een proefrit in een IS 300h en kwam tot de conclusie dat de IS een hele fijne combinatie van verstandig en leuk biedt, zeker in deze F-Sport uitvoering. Het lage verbruik van de slimme hybride aandrijflijn houden de brandstofkosten laag en Lexus staat sinds jaar en dag voor absolute kwaliteit. Maar verstandig is ook leuk, want een F-Sport uitvoering ziet er fijn sportief uit en stuurt erg prettig.
De zoektocht
Zo begon de zoektocht naar de ideale IS 300h F-Sport want zoveel zijn er niet verkocht en het aantal exemplaren met de optionele adaptieve cruise control is helemaal beperkt. Uiteindelijk kwam ik via-via bij mijn IS: een witte F-Sport met zwart lederen bekleding en belangrijker nog: alle opties. Waar in advertenties nog wel eens 'full option' staat en vervolgens allerlei opties missen, heeft dit exemplaar echt alles dat mogelijk was. De witte kleur en het zwarte interieur had ik nooit gekozen maar je kunt niet alles hebben.
De luxe
Je kunt dus wel álle opties hebben en dat vind ik gewoon fijn. Vooral de adaptieve cruise control, keyless entry en het Mark Levinson geluidssysteem kan ik waarderen. De elektrische stoel- en stuurkolomverstelling met geheugen is erg praktisch omdat mijn partner kleiner is dan ik en we op deze manier nooit gedoe hebben met het instellen van de juiste zitpositie.
De F-Sport heeft een digitaal instrumentenpaneel en een knopje op het stuur die een fysieke ring over het digitale display laat schuiven, zoals de fameuze Lexus LFA ook heeft. Het is een totale gimmick en nergens echt goed voor maar het draagt wel bij aan een high-tech sfeertje in de Lexus. Het geeft je het gevoel in iets speciaals te rijden en ik kan het daarom wel waarderen.
De elektronisch instelbare dempers (die een tandje straffer staan als je de auto in de Sport+ stand zet) vind ik weinig toevoegen. Zo duidelijk voel je dat niet en écht lekker boenderen kan deze hybrid toch niet. Net als de optionele mistlampen aan de voorkant - hoe vaak heb je daar nou wat aan? Maar vrijwel alle andere opties zijn bijzonder fijn en dragen bij aan de prettige ervaring.
Onderhoud
Ik kocht de Lexus van een particulier en was ervan op de hoogte dat de auto toe was aan een reguliere onderhoudsbeurt en een set nieuwe voorbanden. Meteen na aankoop heb ik daarom bij de dealer een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Een set nieuwe ruitenwissers erbij en verder was er niets aan de hand. Het is een Lexus.
Banden
Bij de bandenboer niet alleen de voorbanden maar ook de achterbanden direct vervangen want dan kon ik er meteen all-season banden van maken. De keuze in banden was nogal beperkt vanwege de bijzondere bandenmaat. De Lexus heeft een zogenaamde 'breedset' waarbij de banden achter breder zijn dan voor. Het ziet er stoer uit maar het nut ontgaat me: de 300h heeft niet zoveel power dat ie op de achteras zulke brede banden nodig heeft om z'n vermogen kwijt te kunnen.
Het is uiteindelijke de Bridgestone Weathercontrol A005 Evo geworden vanwege de goede prestaties op nat en droog wegdek. Op sneeuw zijn die banden minder goed maar nog altijd veel beter dan elke zomerband. Als ik nog een gebruikte set F-Sport velgen kan vinden dan maak ik daar een set met zomerbanden van.
Vijf maanden ervaring
- 110.791 km
De Lexus is toe aan z'n jaarlijkse APK en tegelijkertijd kan er een terugroepactie en wintercheck uitgevoerd worden. Voor de terugroepactie moest er iets aan de brandstoftank gebeuren en had de importeur de instructie gegeven de auto met maximaal een kwart tank brandstof bij de dealer in te leveren. Ik had die boodschap wellicht iets te fanatiek opgevat want de chauffeur die de auto kwam ophalen vond het rijden met een brandend brandstoflampje toch wat spannend en heeft er 10 liter benzine ingegooid. Geen probleem want ik ben al lang blij dat de dealer de auto thuis op kwam halen en 's middags weer terug kwam brengen - wat een fijne service.
Het rijden
Ik gebruik de auto vooral voor snelwegkilometers en daar is deze auto op z'n best. De Lexus is stil, solide en comfortabel. In bochten geeft de auto voldoende stuurgevoel en stuurt het leuk de bocht door.
Echt sportief rijden dat kan deze auto niet. Vooral de aandrijflijn laat het dan afweten want de reactie op het gaspedaal is te traag. Autoweek beschrijft het vaak alsof er een elastiek aan het gaspedaal vast zit en dat kan ik beamen. Als je even wat vlotter ergens voorbij wil en je het gaspedaal wat verder indrukt krijg je eerst vooral motorgeloei voordat er echt merkbare acceleratie komt.
De Sport-stand maakt de gaspedaal response al heel wat beter maar echt sportief wordt het nooit. Ik gebruik de Sport-stand zeker de helft van de tijd omdat de directe gasresponse wel zo prettig is. Het voelt alsof de elektromotor meer en sneller kracht levert in de Sport stand en zo voelt het ook alsof de auto een veel grotere kracht-reserve heeft dan wanneer je in de Normal-stand rijdt.
Active Sound Control
De auto kan een artificieel geluid laten horen wat zou moeten bijdragen aan het sportieve gevoel maar je ziet bij elk exemplaar het volumeknop je van deze Active Sound Control vaak helemaal naar beneden staan. Terecht, want wat mij betreft is leuk bij accelereren maar het zorgt ook voor een nare monotone brom bij constante snelheid. Ik heb 'm niet helemaal uit staan maar het volume op laag. De nieuwe Honda Civic e-hybrid heeft ook een dergelijke functie en als ik dat zo hoor in de video reviews dan heeft Honda het stuk beter voor elkaar.
De auto bevalt verder uitstekend en de kleur 'F White' ga ik steeds meer waarderen. Het is een mooie combinatie van ontspannen rijden en toch met plezier een bocht kunnen pakken om momentum te houden.
Het gaat vlot
- 115.000 km
De kilometers vliegen er sneller bij dan ik had verwacht; waarschijnlijk omdat de auto zo fijn is om comfortabel flinke afstanden mee af te leggen. Met dit tempo ben ik binnen het jaar alweer toe aan de volgende onderhoudsbeurt. Nu kan ik me voorstellen dat voor mensen die veel kilometers maken de onderhoudsinterval (elke 15.000km of 1 jaar) bij Lexus wat te frequent is.
Het verbruik
Ik heb de auto sinds November en ik heb toen de verbruiksmeter gereset. Het gebruik over de afgelopen zeven maanden is volgens de boordcomputer 6.6L/100m. Niet al te zuinig maar ook niet verkeerd.
Een rit die ik wekelijks maak laat interessant zien wat snelheid met het verbruik doet. De rit is grotendeels snelweg waarbij ik dan 110km/h rij en aan het einde van de rit geeft de boordcomputer dan een gemiddeld verbruik van 5,5L/100km aan. Na 19:00 's avonds verbruikt de auto een stuk meer want dan staat de cruise control op 145km/h ingesteld en komt de terugweg op een gemiddeld verbruik van boven de 7,0L/100km.
Ik ben er niet ontevreden over want het is zuiniger dan de GS300 die ik eerst had en ik kan geen andere auto bedenken van vergelijkbare luxe en prijs die het beter doet.
De alternatieven?
Hoewel ik de Lexus nog geen jaar heb kijk ik als autoliefhebber toch altijd rond naar wat wellicht de volgende auto kan worden. Er is zoveel leuks te koop maar tegelijkertijd heb ik nog geen auto kunnen vinden die voor dit geld zo'n nette balans van luxe, comfort, rijplezier en betrouwbaarheid kan bieden.
Een GS 450h zou een logische stap maar is qua design wat bedaagder dan de IS en niet zo slim ontworpen. De hybride accu neemt in de GS een deel van de kofferruimte in en maakt een neerklapbare achterbank onmogelijk.
Welk ander model biedt zo'n mooie mix van rijke uitrusting, comfort en rijplezier?
Nooit uitbundig, wel fijn
- 119.000 km
Bijna 15.000km verder betekent dat de Lexus alweer voor een beurtje naar de dealer mocht. Die vrij kleine onderhoudsinterval is toch wel een beetje vervelend als je vaker dan 1x per jaar naar de dealer moet. Grote beurt, hybrid health check, reiniging van het gasklephuis, aircoreiniging en voor zo’n 750 euro was ie weer klaar.
Ondertussen ook eens een proefrit gemaakt in een BMW 530e als mogelijke opvolger van de Lexus en de uitkomst was verrassend. De Lexus stuurt een stuk leuker en met meer gevoel dan de BMW die bij de G30 generatie wel érg comfortabel (en weinig dynamisch) is geworden.
De Lexus mocht zich bewijzen op een flinke rit naar Frankrijk en dat doet ie briljant. Stil, soepel, comfortabel en bij een wat snellere bocht is het ook nog best leuk. In Frankrijk reed ik even een BMW M140i en riep na nog geen 100 meter dat dat fasntastisch was en ik de Lexus écht snel in zou gaan ruilen voor iets met meer power. Maar wat dan? De terugweg liep via Duitsland en op de Autobahn doet de IS het overigens uitstekend: comfortabel, fijne besturing en de power is heus voldoende. De Lexus brengt je nooit uitbundig veel plezier maar fijn is ie zeker wel.
Aan de Lexus zal het niet liggen
- 121.000 km
Hoera, de Lexus is 10 jaar oud! Jammer omdat de garantie dan nu echt voorbij is maar ik had niet het idee dat er binnenkort iets stuk zou gaan. De langdurige garantie krijg je natuurlijk omdat ze weten dat je die garantie zeer waarschijnlijk toch niet nodig hebt.
De auto voelt geenzins aan alsof ie 10 jaar oud is: geen rammels of kraakjes, er is niets stuk en niets zichtbaar versleten en qua luxe doet ie nauwelijks onder voor een modernere auto. Het ontwerp was 10 jaar geleden wat druk of controversieel maar lijkt misschien nu wel beter te staan dan 10 jaar geleden. Naast een moderne BMW is de 10 jaar oude Lexus niet eens zo heel druk gestyled.
Op naar de volgende 10 jaar dus! Aan de kwaliteit van de Lexus zal het in ieder geval niet liggen.
Je zou bijna willen dat ie slechter was
- 127.000 km
Bij een Lexus zijn het de kleine dingen waar je je druk om moet maken, simpelweg omdat echte problemen er niet zijn. Zo wilde de bluetooth niet altijd soepel met mijn telefoon verbinden: 80% van de tijd werkt het prima en de andere keren had je een harde herstart van de auto nodig om het systeem verbonden te krijgen.
De firmware van mijn auto was sinds aflevering in 2013 nooit geupdate en op diverse fora las ik dat een firmware update wel eens zou kunnen helpen. Jammer genoeg was de dealer niet echt behulpzaam: firmware updates doen ze alleen in combinatie met nieuwe navigatiekaarten en de ingebouwde navigatie gebruik ik toch niet dus dat is zonde van het geld. Op de Lexus Tech website is recente firmware helaas ook niet meer te downloaden, maar gelukkig was op onofficiele sites nog wel een firmware update te vinden.
Met de gedownloade firmware op een USB stickje en samengeknepen billen heb ik de update uitgevoerd en dat bleek een fluitje van een cent. Na een paar weken bleek ook: de bluetooth verbindt nu 100% van de keren dus ook die kleine irritatie is weggenomen.
Deze auto geeft dus geen enkele reden om verder te kijken. De IS 300h is zuinig, luxueus, vlot genoeg, betrouwbaar en combineert comfort met een sportief stuurgedrag. Wat wil een mens nog meer?
Toch kijk ik als autoliefhebber toch nog altijd een beetje rond naar wat een mooie upgrade zou zijn ten opzichte van de Lexus. Zo maakte ik recentelijk een proefrit in een BMW 330e Touring (G21) van 2021. De conclusie was vooral hoe fijn de Lexus eigenlijk is, zeker als je de prijs en leeftijd van de auto in ogenschouw neemt. De BMW is veel sneller, veel moderner en heeft een mooier interieur maar is minder luxe (een elektrisch verstelbare stuurkolom en stoelventilatie is niet eens leverbaar) maar bovenal stuurt de Lexus met meer gevoel. De BMW stuurt erg licht en reageert heel direct maar de Lexus laat je veel beter weten wat er onder de voorwielen gaande is. Vreemd.
Stiekem ook eens gekeken of er niet een uit de VS geimporteerde IS 350 F-Sport ergens te koop staat. Dat zou ook briljant zijn. Dan heb je nog steeds een fijn sturende, luxe en betrouwbare Lexus maar wel met net wat meer power. Jammer genoeg zijn nauwelijks te vinden en is de kans groot dat een geimporteerd exemplaar een schadeverleden heeft en (in Oost-Europa) goedkoop is opgelapt. Jammer dat Lexus nooit de IS 350 in Europa heeft geleverd: dat was een mooie niche geweest voor liefhebbers en had ongetwijfeld goede publiciteit opgeleverd.
Een alternatief voor de Lexus is dus niet makkelijk te vinden en dat bewijst hoe briljant de Lexus eigenlijk is. Het verbruik sinds aanschaf staat op gemiddeld 6,4L/100km en dat is gezien de vele snelweg ritten een hele nette score. We blijven dus nog even zorgeloos door zoeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.