Lexus IS 300h F Sport Line (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 300h F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Eerste ervaring IS300h
- 9.000 km
Sinds 27 september 2013 rijd ik in mijn nieuwe Lexus IS300h.
Het betreft een F sport uitvoering in de kleur Ultrasonic blue met lederen bekleding in de kleur Dark Rose. Voorzien van een aantal extra’s waaronder een glazen schuif/kanteldak, Mark Levinson Surround system, Adaptive Variable Suspension en Smart Entry system.
Na ongeveer 9000 kilometer lijkt het mij de tijd om mijn ervaringen eens op papier te zetten. De IS 300h is een stille en comfortabele auto. De stoelen van de F sport zitten fantastisch en ook bij lange ritten treedt er geen vermoeidheid op. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 1:13,7. Dit lijkt wellicht hoog, maar is eerlijk gezegd te wijten aan mijn pittige rijstijl. Ik ben er van overtuigd dat zuiniger kan.
Het rijden met een CVT is even wennen, de reactie op het gaspedaal is niet superdirect maar als je eenmaal gewend bent is dit geen probleem. De bedieningsmuis voor het audio/navigatiesysteem waarover de pers zo negatief is valt best mee als je er wat langer mee omgaat. Vraagt gewenning.
Er zijn ook wat minpuntjes; Ik ben niet zo enthousiast over de LED koplampen. Mij lijkt de opbrengst veel minder dan ik gewend was bij mijn C-klasse met Xenon verlichting. Ook schakelt de automatische verlichting het grote licht aan als het niet nodig is of zelfs ongewenst.
Telefoonnummers die ik in het systeem als favoriet invoer, zijn na verloop van tijd gewoon verdwenen en het opzoeken van een nummer in de contactenlijst vergt teveel tijd.
Sommige schakelaars zitten links onderin en zijn moeilijk bereikbaar.
+
• Stille comfortabele auto
• Brandstofverbuik
• Goede zit
• Mark Levinson surround system klinkt geweldig
• Hoog kwaliteitsniveau
-
• Lichtopbrengst LED koplampen
• Automatisch groot licht schakelt te snel aan
• Contact zoeken in telefoonlijst vergt teveel aandacht/tijd
• Favorieten in telefoonlijst verdwijnen na verloop van tijd
• Plaatsing van sommige schakelaars
Laat het aantal minpuntjes geen verkeerd beeld geven. Ik ben zeer tevreden over de IS300.
Update volgt na de eerste onderhoudsbeurt.
update na eerste onderhoudsbeurt
- 17.500 km
Na de eerste onderhoudsbeurt zou ik een update geven over mijn bevindingen met de IS300h.
Ik vrees dat het een saaie update wordt, want er is niets veranderd aan de auto of over mijn mening. Door de kleurstelling en de velgen heb ik dagelijks wel mensen die de auto nakijken en ik krijg er veel positieve reacties op. Negatieve heb ik (nog) niet gehad.
Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:14 en dat vind ik erg netjes.
In mijn eerdere review noemde ik de IS300 al stil en comfortabel, en dat ben ik alleen maar meer gaan waarderen. Ook op langere ritten en bij hogere snelheden op de autobahn, blijkt het een heerlijke reisauto.
Helaas,ook de minpuntjes die ik had blijven staan. Ik vind de LED-koplampen erg tegenvallen. Het lijkt of ze te laag staan, maar ze zijn door de dealer al hoger gesteld. In een review van een andere IS300 rijder zag ik dezelfde opmerking.
Verder komt er wederom een update voor het navigatiesysteem/telefoon. Wordt volgende week uitgevoerd. Ik ben benieuwd.
Conclusie: Ik ben nog steeds heel blij en tevreden met mijn IS300h en kan hem van harte aanbevelen.
Laatste update
- 65.000 km
De IS300h is oktober 2015 verkocht aan de Lexus-dealer die hem ook nieuw heeft geleverd. Kennelijk vond nog iemand deze zeldzame combinatie mooi, want hij heeft niet lang gestaan. Sinds december rijd ik in een Tesla Model S 85D. Ik zal daar binnenkort een eerste review over schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.