Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • IS

Lexus IS 300h Edition (2014) #2

autoreview

8
Lexus IS 300h Edition (2014) #2
JTM Slot
  • JTM Slot8
  • Gebruikersreview
23 mei 2018 om 23:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIS 300h Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst202.000 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Naar het luxe-segment

  • 141.500 km
  • 23 mei 2018

Hoewel de Prius het heel goed gedaan heeft en nooit een steekje heeft laten vallen, was toch de wens om waar nodig wat vlotter te kunnen invoegen, inhalen e.d. Bovendien bevielen de stoelen mij wat minder, vooral bij langere ritten. Toen ik bij Lexus ging kijken stond er een IS300h met een prachtig lederen interieur. De Lexus is duidelijk vlotter en de stoelen zaten beter. Alternatieven waren voor mij de Audi A3 1.4 tfsi limousine, de Mazda 3 en de BMW 320i automaat.
Ik ben het gemak en comfort van de Prius aandrijflijn erg gaan waarderen, de Lexus heeft die ook maar is duidelijk vlotter, nog stiller en comfortabeler. De rust in het interieur, de complete uitrusting en de ongeëvenaarde afwerking maakten de keuze voor de Lexus IS voor mij een logische.
Hoewel nog maar kort in mijn bezit kan ik zeggen dat ik tot nu toe alleen maar bewonderende blikken heb gekregen, dat de overstap naar dit model voor mijn vrouw ook eenvoudig was en de verbruikscijfers (5.5 l/100km) heel bemoedigend. Het is een rijdende geluidsstudio en, stilstaand, een kleine bioscoop... als je naar een DVD-tje kijkt op het infotainment-systeem, dat dus ook doet wat die naam belooft.
Uiteraard krijgt dit verhaal een vervolg.

Het vervolg

  • 142.703 km
  • 7 juni 2018

Het gaat wel heel gemakkelijk met deze Lexus, kilometers maken... De eerste review heb ik op een puntje gewijzigd, ik hoop dat die nu ook te vinden is. Bij de eerste rit viel me al op hoe stil de auto is, nu heb ik alles wat beter kunnen uitproberen. De stoelen zitten ook op de lange duur prettiger dan die in de Prius, al voel je na een paar uur wel dat je al die tijd hebt gezeten; wat zou een stoel met massage-functie kunnen verbeteren..? We kwamen er wel achter dat wat grotere spullen maar nauwelijks in de auto passen, een grote reisbench voor de hond paste er gelukkig net wel in. Misschien voorkom je hiermee dat de Lexus al te snel als verhuiswagen wordt ingezet. Op het Lexus IS forum kwam ik de klacht tegen van resonantie in de aandrijflijn rond 80 - 90 km/u. Ik neem die inderdaad waar, het is echter dat ik het weet, anders was het me denk ik niet opgevallen.

Nog wat meer ervaringen

  • 142.703 km
  • 7 juni 2018

Het gunstige verbruik blijft als je op de snelweg richting de 140 km/u rijdt. Het blijft heel stil allemaal, de audio (standaard uitvoering maar met subwoofer) is top. De auto loopt ook lang uit bij gas terugnemen. De schakelflippers kunnen worden gebruikt om sneller af te remmen, evenals natuurlijk het rempedaal licht aanraken. In bochten is de auto prima te plaatsen, de gewichtsverdeling voor-achter is ideaal. er is in de auto betrekkelijk weinig afleg- en opbergruimte, het middenvak onder de armsteun is gewoon krap. Wel praktisch is de grootlichtassistent, super handig! Alles is net wat beter dan bij Toyota, zoals het sluitmechanisme van de ruiten, dat geluidloos werkt. Zo kan ik nog even doorgaan, maar dat is voor later!

Still going strong

  • 148.234 km
  • 30 augustus 2018

We hebben de nodige kilometers gemaakt, de Duitse autobahn gezien en vakantie genoten. De auto heeft niet veel grondspeling, dus met drie achterin moet je een beetje opletten bij drempels e.d. De ruimte houdt niet over, maar is voorin wel voldoende, ondanks de flinke middenconsole. De topsnelheid hebben we niet uitgeprobeerd, maar het gaat makkelijk behoorlijk hard, zonder lawaai en bij een laag verbruik. De motor heeft er meestal weinig moeite mee, bij 120 wordt het toerental soms teruggebracht tot 1200 rpm. De sportstand met kunstmatige geluidsversterking is een lachertje, snel vergeten maar! Het is gemakkelijk mogelijk om met één tank meer dan 1000 km te rijden. Elektrisch rijden lukt tot 72 km/h, dat is elektronisch zo afgesteld, er is duidelijk meer kracht en capaciteit beschikbaar dan bij de Prius. Geluiden van de motor, of je elektrisch rijdt of niet, of van de banden, dringen nauwelijks naar het interieur door. Ook wanneer het water bij zware regen op de weg blijft staan hoor ik geen verschil, het gevolg van goede isolatie aan de onderzijde. Het is een feest om deze auto te rijden, op glad asfalt maar ook op smalle wegen in Ardennen en Eiffel. Trouwens, toevallig stond ik laatst geparkeerd naast een Tesla Model S in dezelfde kleur.... Wat me opviel was de overeenkomst met de Lexus en die gaat m.i. verder dan dat ze allebei 4 wielen hebben! Ik vind ze allebei mooi, maar ik zal toch een keer in een Model S moeten rijden om te ervaren hoe anders dat voelt. Zeker is dat je op een 'tanklading' de 1000 km in ieder geval niet haalt!

Winterse omstandigheden ***

  • 158.000 km
  • 24 januari 2019

Nu het eindelijk winter lijkt te zijn geworden krijgen de stoel- en stuurverwarming ook een kans! De winterbanden houden de Lexus in het goede spoor en het ESP lampje doet het blijkbaar ook...! Wat ligt deze auto vast op de weg, dat zekere gevoel heb ik tenminste steeds. Het verbruik neemt bij kouder wel iets toe, tot 5.8 l per 100 km. Niet iets om van wakker te liggen. Als er echt iets nieuws te melden valt over deze hybride sportsedan... dan volgt dat hierna!

Na iets meer dan een jaar,,,

  • 169.000 km
  • 4 september 2019

Na iets meer dan een jaar heb ik wel een compleet beeld van de Lexus in de praktijk. Het is een sports sedan die ons nog steeds goed bevalt. De ruimte in de auto is voldoende, maar houdt niet over. Achterin is plaats voor twee, drie personen kan alleen voor kortere afstanden. De bagageruimte is daarbij juist voldoende. De kwaliteit van de afwerking is geweldig, voorin zit je echt in de auto, voor mijn postuur helemaal goed, ben je langer dan 1.80 m dan kan het wat krap voelen.
Ik heb onlangs in de nieuwe Lexus UX gereden, die is net wat ruimer, de iets hogere zit is toch ook wel aantrekkelijk. Als je alle knopjes hebt gevonden voelt die als een echte Lexus die net zo geweldig rijdt als de IS.

de laatste dag van het jaar

  • 202.000 km
  • 22 februari 2022

Op de laatste dag van het jaar ging de Lexus naar de werkplaats voor het omleggen van de winterbanden. Het bericht was dat zoals ik al verwachtte ook de achterste remschijven moesten worden vervangen. Daar kwam bij dat blijkbaar ook de voorste afdichtring van de krukas, waar de poelie op gemonteerd is was gaan lekken. Een dure reparatie zou nodig zijn. Wat nu? Ik had wel al gekeken naar mogelijke vervangers van de Lexus, zoals de UX of de Toyota C-HR, met de 2 liter hybride uitvoering had ik al een keer proefgereden. Er bleek een mooie gebruikte C-HR beschikbaar, waarmee diezelfde dag nog kon worden proefgereden. Hoewel het een 1.8 hybride was, dus minder vlot, waren mijn vrouw en ikzelf ingenomen met het comfort, de hogere zit en het feit dat er al een trekhaak was gemonteerd voor de fietsendrager. In de kleur Havana-bruin en het half-lederen interieur vonden we het een geschikte opvolger van onze trouwe Lexus. Zo kwam dus onverwacht een einde aan de bijna 4 jaar trouwe dienst van de IS 300 H.

Inmiddels zijn we in de C-HR al een dikke maand aan het rijden. De nieuwe snufjes die erop zitten hebben we kunnen uitproberen, waarvan de dynamische cruise-control veel wordt gebruikt en de inparkeerhulp een leuke gimmick is! De automaat in de B-stand gezet (motorbreak) is in de stad erg handig. Ik gebruikte in de Lexus hiervoor de schakelflippers, de C-HR doet het hier toch iets beter. Jammer dat er geen Lexus voorop de neus staat, het zou de auto eigenlijk best passen!

  • Rijd je zelf met een Lexus IS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus IS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Lexus IS 300h Hybrid Business Line

    Lexus IS 300h Hybrid Business Line

    • 2017
    • 109.869 km

    € 27.400

    Lexus IS 300h F Sport Line | Sportonderstel | LED Koplampen | Parkeercamera | Sportstoelen |

    Lexus IS 300h F Sport Line | Sportonderstel | LED Koplampen | Parkeercamera | Sportstoelen |

    • 2015
    • 133.481 km

    € 24.890

    Lexus IS 300h Hybrid Business Line, Automaat, LED, Navigatie

    Lexus IS 300h Hybrid Business Line, Automaat, LED, Navigatie

    • 2017
    • 121.944 km

    € 25.890

Meer Lexus IS occasions

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus IS specificaties
  • Lexus IS occasions
  • Lexus IS video's
Advies en informatie
  • Lexus IS tests
  • Lexus IS gebruikersreviews
  • Lexus IS index
PREMIUM
Lexus IS 300h (2014) - Audi A5 Sportback (2015) - Occasiondubbeltest

Lexus IS 300h (2014) - Audi A5 Sportback (2015) - Occasiondubbeltest

Verschillende werelden: een Duitse liftback met turbomotor en voorwielaandrijving en een achterwielaangedreven...

Lees meer
 

Lexus IS reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

    7
    • 14 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h 25th Edition (2015)

    Lexus IS 300h 25th Edition (2015)

    9
    • 3 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    3
    • 31 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    10
    • 26 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    21
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h (2015)

    Lexus IS 300h (2015)

    14
    • 25 november 2018
meer reviews
Dubbeltest - Mercedes C180 vs. Lexus IS300h

Dubbeltest - Mercedes C180 vs. Lexus IS300h

97

De Mercedes-Benz C-klasse is helemaal nieuw en heeft het als vanouds meteen zwaar met al die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    4
    • 9 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    5
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    2
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Executive (2006)

    Lexus IS 250 Executive (2006)

    5
    • 14 januari 2022
  • Lexus IS F - Op de Rollenbank

    Lexus IS F - Op de Rollenbank

    94
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business (2006)

    Lexus IS 250 Business (2006)

    9
    • 2 oktober 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Lexus UX 250h Luxury Line (2019)

    Lexus UX 250h Luxury Line (2019)

    12
    • 14 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar ‘Spindle Grille’

    Lexus blikt terug op (meer dan) 10 jaar...

    175
    • 12 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus CT (2018)

    Lexus CT (2018)

    6
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    73
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    70
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    37
    • 11 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    4
    • 9 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden