Lexus IS 300h Edition (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 300h Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 202.000 km |
Naar het luxe-segment
- 141.500 km
Hoewel de Prius het heel goed gedaan heeft en nooit een steekje heeft laten vallen, was toch de wens om waar nodig wat vlotter te kunnen invoegen, inhalen e.d. Bovendien bevielen de stoelen mij wat minder, vooral bij langere ritten. Toen ik bij Lexus ging kijken stond er een IS300h met een prachtig lederen interieur. De Lexus is duidelijk vlotter en de stoelen zaten beter. Alternatieven waren voor mij de Audi A3 1.4 tfsi limousine, de Mazda 3 en de BMW 320i automaat.
Ik ben het gemak en comfort van de Prius aandrijflijn erg gaan waarderen, de Lexus heeft die ook maar is duidelijk vlotter, nog stiller en comfortabeler. De rust in het interieur, de complete uitrusting en de ongeëvenaarde afwerking maakten de keuze voor de Lexus IS voor mij een logische.
Hoewel nog maar kort in mijn bezit kan ik zeggen dat ik tot nu toe alleen maar bewonderende blikken heb gekregen, dat de overstap naar dit model voor mijn vrouw ook eenvoudig was en de verbruikscijfers (5.5 l/100km) heel bemoedigend. Het is een rijdende geluidsstudio en, stilstaand, een kleine bioscoop... als je naar een DVD-tje kijkt op het infotainment-systeem, dat dus ook doet wat die naam belooft.
Uiteraard krijgt dit verhaal een vervolg.
Het vervolg
- 142.703 km
Het gaat wel heel gemakkelijk met deze Lexus, kilometers maken... De eerste review heb ik op een puntje gewijzigd, ik hoop dat die nu ook te vinden is. Bij de eerste rit viel me al op hoe stil de auto is, nu heb ik alles wat beter kunnen uitproberen. De stoelen zitten ook op de lange duur prettiger dan die in de Prius, al voel je na een paar uur wel dat je al die tijd hebt gezeten; wat zou een stoel met massage-functie kunnen verbeteren..? We kwamen er wel achter dat wat grotere spullen maar nauwelijks in de auto passen, een grote reisbench voor de hond paste er gelukkig net wel in. Misschien voorkom je hiermee dat de Lexus al te snel als verhuiswagen wordt ingezet. Op het Lexus IS forum kwam ik de klacht tegen van resonantie in de aandrijflijn rond 80 - 90 km/u. Ik neem die inderdaad waar, het is echter dat ik het weet, anders was het me denk ik niet opgevallen.
Nog wat meer ervaringen
- 142.703 km
Het gunstige verbruik blijft als je op de snelweg richting de 140 km/u rijdt. Het blijft heel stil allemaal, de audio (standaard uitvoering maar met subwoofer) is top. De auto loopt ook lang uit bij gas terugnemen. De schakelflippers kunnen worden gebruikt om sneller af te remmen, evenals natuurlijk het rempedaal licht aanraken. In bochten is de auto prima te plaatsen, de gewichtsverdeling voor-achter is ideaal. er is in de auto betrekkelijk weinig afleg- en opbergruimte, het middenvak onder de armsteun is gewoon krap. Wel praktisch is de grootlichtassistent, super handig! Alles is net wat beter dan bij Toyota, zoals het sluitmechanisme van de ruiten, dat geluidloos werkt. Zo kan ik nog even doorgaan, maar dat is voor later!
Still going strong
- 148.234 km
We hebben de nodige kilometers gemaakt, de Duitse autobahn gezien en vakantie genoten. De auto heeft niet veel grondspeling, dus met drie achterin moet je een beetje opletten bij drempels e.d. De ruimte houdt niet over, maar is voorin wel voldoende, ondanks de flinke middenconsole. De topsnelheid hebben we niet uitgeprobeerd, maar het gaat makkelijk behoorlijk hard, zonder lawaai en bij een laag verbruik. De motor heeft er meestal weinig moeite mee, bij 120 wordt het toerental soms teruggebracht tot 1200 rpm. De sportstand met kunstmatige geluidsversterking is een lachertje, snel vergeten maar! Het is gemakkelijk mogelijk om met één tank meer dan 1000 km te rijden. Elektrisch rijden lukt tot 72 km/h, dat is elektronisch zo afgesteld, er is duidelijk meer kracht en capaciteit beschikbaar dan bij de Prius. Geluiden van de motor, of je elektrisch rijdt of niet, of van de banden, dringen nauwelijks naar het interieur door. Ook wanneer het water bij zware regen op de weg blijft staan hoor ik geen verschil, het gevolg van goede isolatie aan de onderzijde. Het is een feest om deze auto te rijden, op glad asfalt maar ook op smalle wegen in Ardennen en Eiffel. Trouwens, toevallig stond ik laatst geparkeerd naast een Tesla Model S in dezelfde kleur.... Wat me opviel was de overeenkomst met de Lexus en die gaat m.i. verder dan dat ze allebei 4 wielen hebben! Ik vind ze allebei mooi, maar ik zal toch een keer in een Model S moeten rijden om te ervaren hoe anders dat voelt. Zeker is dat je op een 'tanklading' de 1000 km in ieder geval niet haalt!
Winterse omstandigheden ***
- 158.000 km
Nu het eindelijk winter lijkt te zijn geworden krijgen de stoel- en stuurverwarming ook een kans! De winterbanden houden de Lexus in het goede spoor en het ESP lampje doet het blijkbaar ook...! Wat ligt deze auto vast op de weg, dat zekere gevoel heb ik tenminste steeds. Het verbruik neemt bij kouder wel iets toe, tot 5.8 l per 100 km. Niet iets om van wakker te liggen. Als er echt iets nieuws te melden valt over deze hybride sportsedan... dan volgt dat hierna!
Na iets meer dan een jaar,,,
- 169.000 km
Na iets meer dan een jaar heb ik wel een compleet beeld van de Lexus in de praktijk. Het is een sports sedan die ons nog steeds goed bevalt. De ruimte in de auto is voldoende, maar houdt niet over. Achterin is plaats voor twee, drie personen kan alleen voor kortere afstanden. De bagageruimte is daarbij juist voldoende. De kwaliteit van de afwerking is geweldig, voorin zit je echt in de auto, voor mijn postuur helemaal goed, ben je langer dan 1.80 m dan kan het wat krap voelen.
Ik heb onlangs in de nieuwe Lexus UX gereden, die is net wat ruimer, de iets hogere zit is toch ook wel aantrekkelijk. Als je alle knopjes hebt gevonden voelt die als een echte Lexus die net zo geweldig rijdt als de IS.
de laatste dag van het jaar
- 202.000 km
Op de laatste dag van het jaar ging de Lexus naar de werkplaats voor het omleggen van de winterbanden. Het bericht was dat zoals ik al verwachtte ook de achterste remschijven moesten worden vervangen. Daar kwam bij dat blijkbaar ook de voorste afdichtring van de krukas, waar de poelie op gemonteerd is was gaan lekken. Een dure reparatie zou nodig zijn. Wat nu? Ik had wel al gekeken naar mogelijke vervangers van de Lexus, zoals de UX of de Toyota C-HR, met de 2 liter hybride uitvoering had ik al een keer proefgereden. Er bleek een mooie gebruikte C-HR beschikbaar, waarmee diezelfde dag nog kon worden proefgereden. Hoewel het een 1.8 hybride was, dus minder vlot, waren mijn vrouw en ikzelf ingenomen met het comfort, de hogere zit en het feit dat er al een trekhaak was gemonteerd voor de fietsendrager. In de kleur Havana-bruin en het half-lederen interieur vonden we het een geschikte opvolger van onze trouwe Lexus. Zo kwam dus onverwacht een einde aan de bijna 4 jaar trouwe dienst van de IS 300 H.
Inmiddels zijn we in de C-HR al een dikke maand aan het rijden. De nieuwe snufjes die erop zitten hebben we kunnen uitproberen, waarvan de dynamische cruise-control veel wordt gebruikt en de inparkeerhulp een leuke gimmick is! De automaat in de B-stand gezet (motorbreak) is in de stad erg handig. Ik gebruikte in de Lexus hiervoor de schakelflippers, de C-HR doet het hier toch iets beter. Jammer dat er geen Lexus voorop de neus staat, het zou de auto eigenlijk best passen!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.