AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lexus IS 300h Edition (2014)

autoreview

Lexus IS 300h Edition (2014)

Signalement

UitvoeringIS 300h Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst15.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking met de IS300h

  • 1.500 km

Sinds begin deze maand rijd ik voor het dagelijks gebruik in een Lexus IS300h.

De uitvoering is Edition, waarbij er achteraf leder is aangebracht, en de stereo is opgetrokken tot een heel behoorlijk niveau.

Tot op heden valt er nog weinig te zeggen natuurlijk. De auto biedt een geweldig comfort. De stoelen zitten fijn, en de stilte aan boord is veel beter dan je voor deze klasse zou verwachten.

De afwerking is van een erg hoog niveau. De auto zit beter in elkaar dan mijn BMW 320d die ik hiervoor had, en er zijn ook mooiere materialen gebruikt.

Ook qua value for money scoort de Lexus uitstekend, en ik vind het stiekem ook wel leuk dat je hem niet zo vaak ziet.

De eerste tank brandstof heeft hij met 1 op 14,5 opgeslurpt, zoals zoveel hybrides totaal niet in lijn met de fabrieksopgaaf dus. Eens kijken of dat beter wordt.

De CVT is even wennen, maar op constante snelheden maakt hij de auto fluisterstil, en da's belangrijker dan de hoogtoerige manier waarop de auto optrekt wanneer je eens volgas geeft.

Ik zal proberen de review periodiek bij te werken.

Weinig spannends, licht tegenvallend verbruik

  • 6.000 km

De auto heeft er inmiddels 6.000 km. opzitten. Hij doet eigenlijk alles prima, moet ik zeggen. Het comfort is groots, de auto is heerlijk stil, en uiteraard hebben zich nog geen problemen voorgedaan.

Het verbruik van de auto valt echter tegen, tot nog toe. Een keer is het me gelukt om een tank lang in de Ecomodus te rijden en toen heb ik 1 op 16,2 gemiddeld gehaald - met een ei onder het gaspedaal zo ongeveer.

Ga je een tank lang in de sportstand rijden en scheur je er op los, dan rijdt-ie 1 op 14,9.

Bij normaal gebruik in de "Normal" modus schommelt het werkelijke verbruik (dus niet de optimistische boordcomputer) zo rond de 1 op 15 tot 1 op 16. Dat strookt ook wel met de vergelijkbare waarden op Sprittmonitor.de.

Zoals zoveel hybrides haalt dus ook de IS300h zijn opegegeven waarden bij lange na niet (zou 1 op 23 moeten zijn).

Maar goed, dat mag de pret niet drukken, we rijden er vrolijk mee door.

Kleine kanttekeningen:

* De portieren klinken als solide bankkluizen. Waarom klinkt het kofferdeksel dan zo hol en blikkerig? Juist dat soort kleinigheden moete "kloppen" bij een premiummerk.
* Soms hoor je bij constant rijden op de cruise control een lichte brom en trilling door de auto gaan als het even licht heuvelop gaat. De electromotor die even bijschakelt?
* De zitting van de bestuurdersstoel kan wat kort aanvoelen op langere stukken. Daar had a la BMW zo'n verlengstukje voor de onderbenen uitkomst kunnen bieden (ik ben 1 meter 86).
* De voorspoiler is erg laag en schraapt werkelijk op alles. Je moet stapvoets over de laagste drempeltjes heen. Zelfs mijn Jag XK8 schraapt minder. :)

Fijne auto, onzuinige hybride

  • 9.500 km

Niet al te veel te melden na zo'n korte periode - alles werkt nog naar behoren. Maar in de koudere wintermaanden zakt het verbruik verder naar de 1 op 12, 1 op 13 regionen. Niet bepaald indrukwekkend voor een hybride. De winterbanden (Michelin) zullen er best iets aan bijdragen, maar gezien de erg milde buitentemperaturen vind ik het effect op de accu's vrij dramatisch.

Verder is de navigatie in deze "Edition" van het goedkope soort, en dat merk je. Het is een weinig intuitief systeem dat niet makkelijk rijdend is in te stellen. Ook zijn er veel omslachtige handelingen wanneer je het adres eenmaal hebt ingevoerd - je moet dan nog een paar keer doorklikken, en wel precies op de juiste plek, voordat de routebegeleiding start. Het went wel, maar is geen pluspunt. Ook benoemt de navigatie nog wel eens de verkeerde snelweg: van Breda naar Brussel raadt hij je aan op de A58 te blijven, in plaats van de A16 te pakken. Vreemd.

Ook merk je dat met de kou het hybridesysteem wat nukkiger is bij de koude start. De benzinemotor trekt er dan wat minder aan, en heeft meer "gas" nodig. We hebben het dan over de eerste 1 of 2 kilometer, dus echt erg is dat niet.

Buiten die punten nog steeds een comfortabele kilometervreter.

Eerste beurt gehad, geen bijzonderheden.

  • 15.500 km

Met zo'n lage kilometerstand mag er ook niet veel aan de hand zijn, natuurlijk.

De enige twee opmerkingen die ik zou willen maken:

1) Verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 13, 1 op 14. Een medewerker van Lexus Amsterdam gaf aan, dat dat overeenkomt met de cijfers die hun eigen verkopers halen met de IS300h.

2. De Yokohama standaardbanden zijn gevoelig voor cuppen en/of ongelijk slijten, wat me opviel toen een paar weken terug de (uitstekende) Michelin winterbanden er weer af gingen, en de Yokohama's eronder. Bij volle stuuruitslag/inparkeren voel je de oneffenheden op de bandranden onder de auto door hobbelen. Geen aanrader. Tenslotte hebben die voorbanden nog maar 8.000 km gereden, en worden de voorwielen niet eens aangedreven. :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren