Lexus IS 300h Business Line Pro (2016)

autoreview

Lexus IS 300h Business Line Pro (2016)

Signalement

UitvoeringIS 300h Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

IS 300 H: wolf in eco schaapskleertjes

  • 9.000 km

Tja, waar zal ik beginnen....

Na veel te vroeg afscheid te hebben genomen van mijn Volvo S60 ( 1000 km/week prive was toch te veel, dus overstap naar lease) was het een heel gezoek naar een vervanger. En met een jaarkilometrage van 50 K, kom je dan terecht in de Audi, Passat, Peugeot, BMW 3 en.... de Lexus.

Nu had ik een uitgebreid wensenpakket:
leer: check
premium sound: check
premium navigatie: check
adaptive cruise control: check
automaat: check
sportstoelen: check
sunroof: check
lichtmetalen slofjes: check
winterbanden: check
en voldoende paardjes onder de kap.

Na uitgebreid testen bleek dat de Lexus op vrijwel alle fronten de winnaar was. Een uitgebreid standaardpakket, betaalbare opties in combinatie met de laagste leaseprijs en mijn eerdere ervaring met een IS 200 en de service van Lexus maakte de keuze duidelijk: een zwarte IS 300 H is het geworden. Het wachten viel niet mee, maar 2e week juli was het zover: de aflevering bij Lexus van Dorst in Breda. En zoals verwacht: perfect.

De IS 300 H is geen auto, waar je je organisch de weg in leert kennen. Mijn god, Lexus, hoe ingewikkeld kan je het maken. De meegeleverde handleiding m.b.t. navigatie en instellingen is te summier en downloaden van de site leverde niet alle informatie op. Ook de lexus site en de inlog vanuit de auto om extra's te activeren werkt niet naar behoren. Dat kan echt anders, Lexus check de Zweden of de Duitsers maar eens. Oh ja, een werkende winddiffuser in de sunroof (zoals de volvo s60 heeft) zou ook prettig zijn.

Maar goed, dat is dan ook het enige. De auto valt qua rijden op geen enkel onderdeel tegen. De CVT is geweldig, de electromotor in combinatie met de benzinemotor levert een fluisterstille aandrijving op. Pas bij vol gas wordt het een feest: zonder enige hapering sleurt auto naar de (5 % positief afwijkende) tellerstand 200 km/u. Bij normaal rijden gebruik je dit vermogen alleen bij inhalen of wegrijden vanuit stilstand. Menig dikke bumperklevende "ga opzij, ga opzij" turbodieselchauffeur heb ik enigzins wit zien wegtrekken door eventjes vol gas als een kanonschot uit zijn zicht te verdwijnen.

Mankementen ? Geen

Verbruik: Ik ben er achter dat deze auto pas echt goed tot zijn recht komt bij een afgewogen combi stad en auto(snel)weg. Ik rij dagelijks een traject van 2km stad, 30 km 80 km weg en 30 km snelweg v.v. Dat levert niet genoeg rendement op van het uitsluitend rijden op de electromotor ( tot plm 65 km/uur, heerlijk ). Moment is het verbruik 6,1 tot 6,3 liter / 100 km. Maar, met meer stadskilometers zal / kan dit verbruik dalen.

Luxe:
De stoel, geweldig en van volvo kwaliteit. De premium soundinstallatie: ge-wel-dig. De rust tijdens het rijden: ongeevenaard. De adaptive cruisecontrol: was erg wennen, maar heerlijk relaxed rijden. En in de file: taxiën op de electromotor: en hoe meer file, hoe lager het totaalverbruik hahaha

Conclusie: geen enkele spijt om terug te keren naar Lexus. Het is de juiste keuze geweest. De komende 4 jaar gaan we 4x de wereld rond.

Tot zover de 1e indruk

Goede keuze geweest ? Yessssss !

  • 22.000 km

Zo de 1e beurt gehad en tijd voor een terugblik:

Problemen ? Helemaal geen. Geen rammels, tikjes, rommeltjes of defecten. Helemaal niks. Precies wat je van een Lexus mag verwachten. De auto is nog net zo vers en fris als bij aflevering.

Positief: Man,man,man, wat een heerlijke rijdersauto. Power meer dan voldoende aanwezig is ECO stand. Heerlijk om zonder te schakelen ff lekker snel weg te zijn bij verkeerslichten om een inhaalmanouvre. Menig bestuurder heeft het afgelopen jaar gedacht: wat is dat voor een ding ? Die zwarte Lexus slaat zonder problemen ff een gat terwijl ik aan het planken ben. Grappig was de reactie van een rijder van een hele dikke BMW M6, die met zichtbare verbazing na een stoplichtstart even langszij kwam, zijn duim omhoog stak, om vervolgens met veel kabaal en uitlaatgassen de verre einder op ter zoeken.

De cruisecontroll met radar is boven de 45 km/uur in het dagelijkse verkeer een aanrader. Heerlijk om ontspannen een veilige afstand aan te houden, terwijl je geniet van de dikke sound van het premium muzieksysteem. Je stapt echt helemaal relaxed uit na een rit met de 300H. Gladheid ? geen probleem, knopje aan en de lexus doet zijn ding.

Negatief: De navigatie kan beter, dat doen de concurrenten toch ff beter, Lexus. Inloggen op extra's heb ik nog niet aan de praat gekregen. files worden laat pas opgepikt en verwerkt ( als je er al in staat).

Verbruik: Met een hele milieubewuste rechtervoet lukt het wel om rond de 6,5 liter / 100 km te komen. Maar als je een beetje door gaat rijden, dan is 7 l/100km realistischer. Opvallend is het wel dat hoe meer je in de file staat, hoe zuiniger het verbruik wordt ( rijden op accu bij snelheden 70< km/uur). De auto staat nu op winterbanden en bij continu 130 - 135 km/uur is het verbruik 7,1 km/uur.

Conclusie: hele fijne rijdersauto, goede keuze geweest. Auto is luxe, stil en relaxed bij normaal gebruik. Wil je wat extra's, dan hoppa op de rode power knop en het ecoschaapje wordt een brullende wolf met verbluffende power en acceleratie. Veiligheidsystemen maken het je gemakkelijk, zithouding zithouding en stoelen zijn net zo goed (of beter) dan de concurrentie. En de navi ? Ach, ik zet Flitsmeister op de smartphone er bij aan.

Jammer dat er nog zo weinig losse accesoires te krijgen zijn voor de auto zoals sunscreens, mudflaps etc. Als iemand een tip heeft, dan hoor ik het graag !

Wat ook nog leuk te noemen is, is toch het bekijks dat de auto hier en daar oproept. Op een parkeerplaats zie ik regelmatig petrolheads die toch even hun hoofd draaien om het ecoschaapje / wolfje nog ff te bekijken. En omdat het geen 1 in een dozijn kleurloze BMW 3 of volvo v70 is, is dat toch net even een bonus, toch ?

na 32000 km geen vuiltje aan de lucht

  • 32.000 km

Het 1e jaar zit er bijna op. Geen problemen, geen defecten, geen storingen...gewoon zoals het hoort bij een Lexus. Sublieme red karpet service door de lexus dealer in Breda is echt een genot. Ophalen ? geen probleem, ergens anders brengen? doen we gewoon.

Het reele verbruik schommelt tussen de 1 op 15 en 1 op 16 litertjes benzine. Het klinkt gek, maar de auto loopt echt zuiniger bij veel files en veel stadsverkeer met snelheden onder de 60 km/uur. (de elektriek neemt het dan geluidloos over). Op uitsluitend snelweg en de rode sportknop aan 1 op 14.Maar toch best netjes voor een redelijk zware auto.

Qua rijplezier: de radargestuurde cruisecontrol is fantastisch en werkt ook zo. Vanaf 45 km/uur flip je de cruisecontroll aan en de rest gaat vanzelf. Alleen nog sturen.

Minpuntje blijft toch de navi en aanverwante software. Pfff... dat kan echt beter lexus Nederland !

Maar goed, tevreden rijder !

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.