Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Lexus
  • IS

Lexus IS 300h Business Line Pro (2015)

autoreview

12
Lexus IS 300h Business Line Pro (2015)
EvS
  • EvS3
  • Gebruikersreview
14 februari 2016 om 13:53
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIS 300h Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk!

  • 14 februari 2016

Na aan een nieuwe baan te zijn begonnen, had ik niet direct tijd om een nieuwe auto uit te zoeken en moest het nog even doen met een auto die er nog stond, een Fiat Croma met een 1.9 diesel en 6-traps automaat aan boord. Het model is vreselijk maar ik moet zeggen dat het rijden me niet tegenviel! Maar goed, niet mijn soort auto dus zodra het kon ben ik gaan zoeken.

Ik vond dat nog niet zo makkelijk, de keuze in dit segment is groot en je kijkt al snel naar de Duitse merken. Die zijn erg goed, maar ik vond ze betrekkelijk duur en ze maakten geen gebruik van nieuwe technieken, wat mij juist wel aantrok. Tegenwoordig is er natuurlijk meer keus, de plugins waren er toen nog nét niet behalve de Mitsubishi Outlander PHEV. Daar heb ik een testrit in gemaakt, maar vond de kwaliteit niet goed en het geregeld opladen is voor mij lastig. Als je dan ziet dat je zonder opladen gewoon 1 op 10 rijdt dan vind ik het een beetje onzinnig, alhoewel het financieel aantrekkelijk was natuurlijk (ik lease).

Hybride leek me een goede tussenoplossing totdat 100% elektrisch rijden voor mij mogelijk wordt. Aangezien Toyota pionier is op dit gebied dacht ik aan de Lexus en die bleek verrassend veel waar voor zijn geld te leveren. Niet dat hij goedkoop is, maar in vergelijking met de Duitse merken heel redelijk geprijsd en hij is standaard al erg compleet; ik heb wel een wat luxere uitvoering genomen. De leaseprijs vond ik ook aantrekkelijk, ik heb via de dealer geleased en die maatschappij houdt zo veel rekening met schadevrije jaren dat ik richting de prijs van een Audi A3 ging en dan is dit toch echt wel wat meer auto.

Door de levertijd van een maand of drie, heb ik eerst in een voorloper gereden: de kleinere Lexus CT. Prima auto, maar blij dat ik de IS heb genomen want soepeler, veel sneller en door de veel krachtiger motoren minder last van de CVT.

Want ja, de CVT; wat is er veel over gezegd en geschreven. Misschien wel te veel, maar ik wil er toch nog iets over zeggen omdat het voor mij wel een twijfelpunt is geweest of ik met deze auto verder zou gaan. De eigenaren van een Lexus schrijven er vaak positief over, de pers vaak negatief. Wel gaf de pers ook aan dat de CVT in de IS de beste is die ze ooit hebben gereden. Bij mijn testrit merkte ik niet zo veel nadelen. Natuurlijk klinkt het vreemd dat de motor op één toerental blijft bij een forse acceleratie, maar mijn idee was dat de auto zo snel is en het accelereren daardoor zo kort duurt, dat het eigenlijk nooit hinderlijk wordt.

Dat is uitgekomen, nu ik er meer kilometers mee heb gemaakt. In de CT vond ik het echt storend, door de zwakke motor moet je constant flink gas geven om mee te komen met het verkeer en dan is het bekende geraas van de motor toch echt wel aanwezig. Iedereen die zegt dat dat niet zo is, steekt volgens mij zijn kop in het zand. In mijn IS merk je het ook hoor, het is echt een ander geluid dan bij een getrapt systeem en ook ik had het liever niet gehad. Maar de IS is zo stil en levert zo veel vermogen dat je er heel erg weinig last van hebt en het is ook een kwestie van wennen. Het klinkt anders, maar wat maakt dat eigenlijk uit?

En aan de andere kant levert de CVT ook veel voordelen op en dat vergeten mensen vaak. Bij normaal gebruik, waarbij je echt niet als een slak gaat maar gewoon vlot rijdt, is het een heerlijke automaat. Het ontbreken van schakelmomenten werkt dan juist erg fijn, de combinatie met het hybride systeem is perfect en je leert er na enige kilometers ook op zo'n manier mee omgaan dat het echt fantastisch rijdt. Deze CVT is ook niet het oude systeem waar iedereen zo vaak naar verwijst, als je op Youtube kijkt naar filmpjes waarin het Toyota CVT systeem wordt uitgelegd dan zie je dat het totaal anders in elkaar zit en prachtige techniek is.

Genoeg over dat onderwerp. Verder ben ik heel erg positief over deze auto. Over smaak valt niet te twisten maar ik krijg alleen maar positieve reacties, bijna iedereen vindt hem mooi. Het interieur is ontzettend goed afgewerkt, mijn broer die BMW rijdt is er jaloers op. De auto is ontzettend comfortabel, stil, luxe, snel en compleet uitgevoerd. Ik vind het verbruik prima, het is een auto die uitnodigt om lekker door te rijden en ik ben niet iemand die zo zuinig mogelijk probeert te rijden. Ik rijd ongeveer net zo veel in de stad als op de snelweg. Het verbruik is gemiddeld 1 op 15/16. In de winter verbruikt hij iets meer omdat de werking van de accu's bij lagere temperaturen iets minder is. Als je je best doet is het heel goed mogelijk om nog veel zuiniger te rijden, heb het voor de grap wel eens geprobeerd en het lukte vrij gemakkelijk om veel meer kilometers uit een tank te halen.

Paar kleine puntjes:

Lange mensen raad ik aan wat langer te proefrijden, de binnenruimte is voor de bestuurder en passagier wat kleiner door de enorme middenconsole. Ik vind het juist prettig, zit er prima in en ben zeker niet de smalste, maar niet zo lang (1.78). Kan me voorstellen dat het misschien irriteert als je erg lang bent.

Soms merk je wel dat je met een erg zware auto onderweg bent. In het bochtenwerk merk ik het een beetje en bij flink remmen wat meer. Niet dat hij niet op tijd stil staat want hij heeft voor mijn gevoel juist een korte remweg. Maar je moet er wel aan wennen dat je bij remmen gewoon voelt dat het een flink gewicht is dat tot stilstand moet komen.

Ik heb het uitgebreide multimedia en navigatiesysteem genomen en dat werkt op zich prima, maar de extra opties vallen wat tegen. Het zou de smsjes moeten oplezen en dat werkte in het begin wel maar de koppeling met mijn telefoon (samsung galaxy s4) is na de laatste update van de telefoon slecht geworden, van de extra opties kan ik geen gebruik meer maken. Krijgen ze niet opgelost, maar goed ik neem aan dat het aan de telefoon ligt en binnenkort heb ik een nieuwe. Zo zijn er nog een aantal van dat soort opties, wel geinig maar de meeste zijn niet zo boeiend.

Toch zijn er een aantal argumenten om wel het uitgebreide systeem te nemen. De digitale radio (DAB) klinkt erg goed, soms schakelt hij over op normale FM als er even geen bereik is en dan hoor je wat een verschil het is. Ook het navigatiesysteem heeft met deze optie meer mogelijkheden, als je de navigatie veel nodig hebt dan is het de extra kosten waard. Verder kan het systeem via je telefoon verbinding maken met internet waardoor de verkeersinformatie zeer gedetailleerd is.

Er wordt door de pers veel geklaagd over de onhandige "muis" waarmee je het systeem bedient. Kan ik me wel voorstellen als je er één keer in rijdt maar als je er aan gewend bent, werkt het prima.

Bij constante snelheid rond de 80 à 100 km/u ontstond er bij mij een brom, leek een resonantie. Dealer heeft het nagekeken en blijkt een bekend probleem te zijn. Is perfect opgelost, als ik nu op dat soort snelheden rijd dan hoor ik niets meer. Maar dan ook echt niets, want wat is die auto lekker stil. Mocht je een IS hebben, hetzelfde ondervinden en ze weten niet wat het is, laat hen dan contact opnemen met de importeur want die heeft deze kant-en-klare oplossing.

Conclusie: behalve de paar (wat mij betreft minimale) minpuntjes ben ik na een klein jaartje rijden ontzettend tevreden en erg blij dat ik voor deze auto heb gekozen. Het is de beste auto die ik ooit heb gehad.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Lexus IS? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Lexus IS
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Lexus IS 300h F Sport Line | Open dak | Mark Levinson | Navigatie | Leder | 18" Velgen |

    Lexus IS 300h F Sport Line | Open dak | Mark Levinson | Navigatie | Leder | 18" Velgen |

    • 2013
    • 98.296 km

    € 25.950

    Lexus IS 300h Luxury Line | Achteruitrijcamera | Stoelventilatie

    Lexus IS 300h Luxury Line | Achteruitrijcamera | Stoelventilatie

    • 2014
    • 79.469 km

    € 23.945

    Lexus IS 300h 25th Edition Automaat | Navi | Camera

    Lexus IS 300h 25th Edition Automaat | Navi | Camera

    • 2015
    • 147.200 km

    € 18.995

Meer Lexus IS occasions

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lexus IS specificaties
  • Lexus IS occasions
  • Lexus IS video's
Advies en informatie
  • Lexus IS tests
  • Lexus IS gebruikersreviews
  • Lexus IS index
PREMIUM
Lexus IS 300h (2014) - Audi A5 Sportback (2015) - Occasiondubbeltest

Lexus IS 300h (2014) - Audi A5 Sportback (2015) - Occasiondubbeltest

Verschillende werelden: een Duitse liftback met turbomotor en voorwielaandrijving en een achterwielaangedreven...

Lees meer
 

Lexus IS reviews

  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2013)

    7
    • 14 november 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h 25th Edition (2015)

    Lexus IS 300h 25th Edition (2015)

    9
    • 3 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    3
    • 31 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    Lexus IS 300h Business Line Pro (2014)

    10
    • 26 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    21
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h (2015)

    Lexus IS 300h (2015)

    14
    • 25 november 2018
meer reviews
Dubbeltest - Mercedes C180 vs. Lexus IS300h

Dubbeltest - Mercedes C180 vs. Lexus IS300h

97

De Mercedes-Benz C-klasse is helemaal nieuw en heeft het als vanouds meteen zwaar met al die...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    4
    • 9 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 220d Business (2007)

    Lexus IS 220d Business (2007)

    5
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    Lexus IS 250 Business Line Pro (2012)

    2
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Executive (2006)

    Lexus IS 250 Executive (2006)

    5
    • 14 januari 2022
  • Lexus IS F - Op de Rollenbank

    Lexus IS F - Op de Rollenbank

    94
    • 13 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    Lexus IS 300h Luxury Line (2014)

    12
    • 23 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business (2006)

    Lexus IS 250 Business (2006)

    9
    • 2 oktober 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Lexus CT (2018)

    Lexus CT (2018)

    2
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    Prijzen fijngeslepen Lexus ES bekend [UPDATE]

    73
    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    Lexus RZ 450e: alle prijzen

    70
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    Prijzen verbeterde Lexus UX 250h

    37
    • 11 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    Lexus IS 250 Business Line (2011)

    4
    • 9 juli 2022
  • Nieuws
    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    Vanafprijs elektrische Lexus RZ 450e bekend

    234
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    Lexus ES opnieuw vernieuwd

    33
    • 30 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden