Lexus IS 300h Business Line Pro (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 300h Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eindelijk!
Na aan een nieuwe baan te zijn begonnen, had ik niet direct tijd om een nieuwe auto uit te zoeken en moest het nog even doen met een auto die er nog stond, een Fiat Croma met een 1.9 diesel en 6-traps automaat aan boord. Het model is vreselijk maar ik moet zeggen dat het rijden me niet tegenviel! Maar goed, niet mijn soort auto dus zodra het kon ben ik gaan zoeken.
Ik vond dat nog niet zo makkelijk, de keuze in dit segment is groot en je kijkt al snel naar de Duitse merken. Die zijn erg goed, maar ik vond ze betrekkelijk duur en ze maakten geen gebruik van nieuwe technieken, wat mij juist wel aantrok. Tegenwoordig is er natuurlijk meer keus, de plugins waren er toen nog nét niet behalve de Mitsubishi Outlander PHEV. Daar heb ik een testrit in gemaakt, maar vond de kwaliteit niet goed en het geregeld opladen is voor mij lastig. Als je dan ziet dat je zonder opladen gewoon 1 op 10 rijdt dan vind ik het een beetje onzinnig, alhoewel het financieel aantrekkelijk was natuurlijk (ik lease).
Hybride leek me een goede tussenoplossing totdat 100% elektrisch rijden voor mij mogelijk wordt. Aangezien Toyota pionier is op dit gebied dacht ik aan de Lexus en die bleek verrassend veel waar voor zijn geld te leveren. Niet dat hij goedkoop is, maar in vergelijking met de Duitse merken heel redelijk geprijsd en hij is standaard al erg compleet; ik heb wel een wat luxere uitvoering genomen. De leaseprijs vond ik ook aantrekkelijk, ik heb via de dealer geleased en die maatschappij houdt zo veel rekening met schadevrije jaren dat ik richting de prijs van een Audi A3 ging en dan is dit toch echt wel wat meer auto.
Door de levertijd van een maand of drie, heb ik eerst in een voorloper gereden: de kleinere Lexus CT. Prima auto, maar blij dat ik de IS heb genomen want soepeler, veel sneller en door de veel krachtiger motoren minder last van de CVT.
Want ja, de CVT; wat is er veel over gezegd en geschreven. Misschien wel te veel, maar ik wil er toch nog iets over zeggen omdat het voor mij wel een twijfelpunt is geweest of ik met deze auto verder zou gaan. De eigenaren van een Lexus schrijven er vaak positief over, de pers vaak negatief. Wel gaf de pers ook aan dat de CVT in de IS de beste is die ze ooit hebben gereden. Bij mijn testrit merkte ik niet zo veel nadelen. Natuurlijk klinkt het vreemd dat de motor op één toerental blijft bij een forse acceleratie, maar mijn idee was dat de auto zo snel is en het accelereren daardoor zo kort duurt, dat het eigenlijk nooit hinderlijk wordt.
Dat is uitgekomen, nu ik er meer kilometers mee heb gemaakt. In de CT vond ik het echt storend, door de zwakke motor moet je constant flink gas geven om mee te komen met het verkeer en dan is het bekende geraas van de motor toch echt wel aanwezig. Iedereen die zegt dat dat niet zo is, steekt volgens mij zijn kop in het zand. In mijn IS merk je het ook hoor, het is echt een ander geluid dan bij een getrapt systeem en ook ik had het liever niet gehad. Maar de IS is zo stil en levert zo veel vermogen dat je er heel erg weinig last van hebt en het is ook een kwestie van wennen. Het klinkt anders, maar wat maakt dat eigenlijk uit?
En aan de andere kant levert de CVT ook veel voordelen op en dat vergeten mensen vaak. Bij normaal gebruik, waarbij je echt niet als een slak gaat maar gewoon vlot rijdt, is het een heerlijke automaat. Het ontbreken van schakelmomenten werkt dan juist erg fijn, de combinatie met het hybride systeem is perfect en je leert er na enige kilometers ook op zo'n manier mee omgaan dat het echt fantastisch rijdt. Deze CVT is ook niet het oude systeem waar iedereen zo vaak naar verwijst, als je op Youtube kijkt naar filmpjes waarin het Toyota CVT systeem wordt uitgelegd dan zie je dat het totaal anders in elkaar zit en prachtige techniek is.
Genoeg over dat onderwerp. Verder ben ik heel erg positief over deze auto. Over smaak valt niet te twisten maar ik krijg alleen maar positieve reacties, bijna iedereen vindt hem mooi. Het interieur is ontzettend goed afgewerkt, mijn broer die BMW rijdt is er jaloers op. De auto is ontzettend comfortabel, stil, luxe, snel en compleet uitgevoerd. Ik vind het verbruik prima, het is een auto die uitnodigt om lekker door te rijden en ik ben niet iemand die zo zuinig mogelijk probeert te rijden. Ik rijd ongeveer net zo veel in de stad als op de snelweg. Het verbruik is gemiddeld 1 op 15/16. In de winter verbruikt hij iets meer omdat de werking van de accu's bij lagere temperaturen iets minder is. Als je je best doet is het heel goed mogelijk om nog veel zuiniger te rijden, heb het voor de grap wel eens geprobeerd en het lukte vrij gemakkelijk om veel meer kilometers uit een tank te halen.
Paar kleine puntjes:
Lange mensen raad ik aan wat langer te proefrijden, de binnenruimte is voor de bestuurder en passagier wat kleiner door de enorme middenconsole. Ik vind het juist prettig, zit er prima in en ben zeker niet de smalste, maar niet zo lang (1.78). Kan me voorstellen dat het misschien irriteert als je erg lang bent.
Soms merk je wel dat je met een erg zware auto onderweg bent. In het bochtenwerk merk ik het een beetje en bij flink remmen wat meer. Niet dat hij niet op tijd stil staat want hij heeft voor mijn gevoel juist een korte remweg. Maar je moet er wel aan wennen dat je bij remmen gewoon voelt dat het een flink gewicht is dat tot stilstand moet komen.
Ik heb het uitgebreide multimedia en navigatiesysteem genomen en dat werkt op zich prima, maar de extra opties vallen wat tegen. Het zou de smsjes moeten oplezen en dat werkte in het begin wel maar de koppeling met mijn telefoon (samsung galaxy s4) is na de laatste update van de telefoon slecht geworden, van de extra opties kan ik geen gebruik meer maken. Krijgen ze niet opgelost, maar goed ik neem aan dat het aan de telefoon ligt en binnenkort heb ik een nieuwe. Zo zijn er nog een aantal van dat soort opties, wel geinig maar de meeste zijn niet zo boeiend.
Toch zijn er een aantal argumenten om wel het uitgebreide systeem te nemen. De digitale radio (DAB) klinkt erg goed, soms schakelt hij over op normale FM als er even geen bereik is en dan hoor je wat een verschil het is. Ook het navigatiesysteem heeft met deze optie meer mogelijkheden, als je de navigatie veel nodig hebt dan is het de extra kosten waard. Verder kan het systeem via je telefoon verbinding maken met internet waardoor de verkeersinformatie zeer gedetailleerd is.
Er wordt door de pers veel geklaagd over de onhandige "muis" waarmee je het systeem bedient. Kan ik me wel voorstellen als je er één keer in rijdt maar als je er aan gewend bent, werkt het prima.
Bij constante snelheid rond de 80 à 100 km/u ontstond er bij mij een brom, leek een resonantie. Dealer heeft het nagekeken en blijkt een bekend probleem te zijn. Is perfect opgelost, als ik nu op dat soort snelheden rijd dan hoor ik niets meer. Maar dan ook echt niets, want wat is die auto lekker stil. Mocht je een IS hebben, hetzelfde ondervinden en ze weten niet wat het is, laat hen dan contact opnemen met de importeur want die heeft deze kant-en-klare oplossing.
Conclusie: behalve de paar (wat mij betreft minimale) minpuntjes ben ik na een klein jaartje rijden ontzettend tevreden en erg blij dat ik voor deze auto heb gekozen. Het is de beste auto die ik ooit heb gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.