Lexus IS 300h Business Line Pro (2014) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 300h Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 87.000 km |
Heerlijke auto
- 87.000 km
Deze Lexus IS 300h uit 2014 heb ik in juni 2017 gekocht met 87k op de teller. Zoals de meeste van deze auto’s zal het een leasewagen zijn geweest. Tenzij de rijder alleenstaand was had hij/zij waarschijnlijk een auto erbij voor de privé kilometers. De achterbank en de bijrijdersstoel zagen er na drie jaar uit als nieuw. Voor mij is het de eerste Japanner en eveneens mijn eerste hybride.
Het gewenningsproces om hybride te rijden gaat zeer vlot. De batterij raakt snel leeg maar laadt ook snel weer op. Het is echt een hulpmiddel om het verbruik te verlagen en niet om hele afstanden elektrisch te overbruggen.
Verbruik
In de zomermaanden heb ik over verschillende wegen een gebruik gerealiseerd van 5,7 /100km. Ik reedt toen veelal in de eco modus en hield me redelijk aan de maximum snelheden. Eerder laten uitrollen en het gaspedaal rustig aanraken resulteerde in dit verbruik. Een keer met een volle batterij een stuk van 18km met stoplichten en 80 en 50 wegen een gebruik van 1 op 23,5 gerealiseerd! Het kan dus wel. Voor normaal gebruik is dit niet realistisch. Afgelopen maanden liep het verbruik op naar 6,9 /100km. Dit komt naast het winterweer ook omdat ik vaker de sport modus gebruik. Ik heb overigens geen winterbanden. Die 223 pk is te leuk om niet te gebruiken. Gemiddeld kom ik over een langer me periode uit op 6,3/100km.
Rijden
Mijn vorige auto Saab 9-3 2005 1.9 td, was een heerlijke auto maar stuurde erg zweverig. De Lexus heeft een veel kleiner, sportiever stuur maar is ook veel directer. Ik ben niet het type van met piepende banden door de bocht, maar achterwielaandrijving blijft toch de beste aandrijving. Bochten nemen met het gas erop rijdt heel anders dan de gemoedelijke Saab. Inmiddels staat er bijna 136km op de teller maar nog geen kraakje of piepje te horen. De achterbanden heb ik in juni 2018 laten vervangen en zijn na dik een jaar al bijna weer aan vervanging toe. Uiteindelijk in oktober 2019 weer nieuw rubber eronder. Dat is geen goed signaal. Kan nauwelijks aan mijn rijstijl liggen. Elk jaar voor een grote of kleine beurt naar de dealer inclusief hybride check zodat ik daar garantie op blijf houden. Voor die paar tientje een geruststellende gedachte. Een heerlijke auto en weer eens wat anders dan een 3 serie, A4 of de C van Benz.
Jammer dat Lexus hun GS uit het gamma gehaald hebben en dat de IS hetzelfde lot zal ondergaan. Rest alleen nog de cross-overs en enkel op comfort gerichte sedans. Kans dat daardoor mijn volgende auto weer een Lexus zal zijn wordt erg klein. Autorijden is voor mij net iets meer dan van A naar B gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.