Lexus IS 300h Business Line Pro (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 300h Business Line Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Toyota Starlet eruit, hallo Lexus!
- 68.000 km
Ben zelf 33, trotse papa van een zoon die bijna een jaar oud is. Autogek. Thuis reeds verwend met een 2008 v70 2.5T, die ook nog door Obbe -volvotune- onder handen is genomen. En een Toyota starlet. Laatstgenoemde 5 jaar in bezit, 2e eigenaar waren we. Gekocht met 50000 op de teller. Rijdt zo leuk en fijn. Nooit problemen. APK voor 10tje. Beurt ooit eens nieuwe banden maar geen echte kosten. Nooit weg doen zeiden we.
Totdat ik een baan kreeg waardoor ineens 40000 per jaar gereden moest worden. Volvo heerlijk maar zuipt met 1:9 als ik met een fluwelen voetje rij meer als een Ierse zeeman. Starlet leuk maar niet voor het vele snelwegrijden. Toevallig had mijn zusje een andere auto nodig. Fijn. Starlet binnen de familie gebleven. Wel met de boodschap dat ze deze nooit weg mocht doen. Tenzij kapot. En we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren!
Enfin. Veel snelwegkilometers. Diesel? Kans op geld verliezen gezien marktwaarde, reputatie van diesel, baan die nog tijdelijk (1 jaar) is ook, leek groot. Hybride? Verschillende opties. Redelijk saai. Niet echt sportief. Kostbaar in aanschaf. Veelvuldig reviews doorgenomen op AutoWeek. Budget bepaald. 15000 kon er uitgegeven worden.
Shortlist (na alle reviews hier gelezen te hebben) Lexus ct200h, Audi a3 1.4, BMW 118-120i. Laatste twee kende ik van rijden. Vele aanbiedingen binnen budget met iets boven de ton gereden. Toen bij de Lexus dealer in Sittard binnengelopen om naar een ct200h te kijken. Stond daar een facelift model. Mooie bak. Tankinhoud leerde ik daar maar 45 liter te wezen! Met mijn rijstijl is dat 600 km per tankbeurt. Dat leek me ineens een potje onaantrekkelijk. Bovendien met net een kleintje erbij was de kofferruimte wel tamelijk beperkt. Goed dat wist ik, hebben tenslotte ook nog een grote Volvo en dus niet de nood voor 2 grote auto's.
Stond daar in het midden van de showroom mijn huidige is300h. 10000 boven budget. Zag uit als nieuw. 1e eigenaar. 54.000km. Of ik even wilde zitten. Had ik natuurlijk niet moeten doen. Heerlijk. Stoelen overtroffen meteen die van de Volvo. Veel zijdelingse steun welke ik meteen prettig vond. Inderdaad nieuw aan de binnenkant. Buitenkant weinig krassen leek het, achteraf bleken er iets meer. Goede waxlaag doet wonderen laten we maar zeggen. Maar over algemeen als nieuw.
Proefrit geweldig. Kende hybride rijden van de Prius van mijn vader (3e generatie) De 2.5 liter, achterwielaangedrecen Lexus liet meteen zien dat hybride rijden helemaal niet saai hoeft te zijn. Snel. Geen echt geloei tenzij je zelf echt enorm lomp gaa gassen. Altijd vermogen. Nepgeluid van motor door speakers uitgezet. Stilte aan boord. Ook op de snelweg. Goede audio. Probeerde moeilijk te doen bij onderhandeling maar de verkoper had die grijns op mijn gezicht allang door. Verkocht.
Km stand 68.000
Tevreden? Ja!
Stil. Comfortabel. Zuinig. Rij over het algemeen max snelheid waar mogelijk en soms iets meer. Gemiddeld over de laatste 14.000 km 6.5 liter / kilometer. Dat is dus met stevig doorrijden en op snelweg cruise control op 140 (tot twee weken terug). Verwacht 5 liter per 100 te halen bij de nieuwe max snelheid in NL. De kinderwagen (grote Joolz) past achterin. Kan stiekem best veel kwijt in de kofferbak.
Blijf steeds als ik geparkeerd heb even kijken naar de auto. Denk dat dat misschien het meeste zegt. Vind dat de auto mooie lijnen heeft, vind het leuk iets bijzonders te rijden. Vind het leuk niet op elke hoek van de straat dezelfde auto te zien staan. Interieur is mooi (beige leer) maar wel een beetje besmettelijk. Maar wel prima schoon te maken en te houden.
Later positief? Nee. Best ook wel paar con's. Navigatie hopeloos verouderd. Hoewel geupdated merk ik dat ik als ik ergens naar toe moet ik gewoon Google Maps gebruik. Scherm dasboard niet het snelste maar wel netjes. Scharnieren in kofferbak ietwat ouderwets. Functioneren prima maar je moet oppassen met je lading. Geen plek voor het plaatsen van de zonnebril. Dat was het negatieve eigenlijk wel.
Tevreden over de dealer, ook voor het onderhoud. Secundaire voorwaarden erg goed. Red carpet treatment. Twee jaar (!) volledige garantie gekregen bij aankoop. Het vertrouwen in hun eigen product wekt bij mij enthousiasme op merk ik.
Zal meer posten als ik weer wat kilometers gemaakt heb!
Mochten jullie vragen hebben of op of aanmerkingen, ik hoor het graag! Zie jullie reacties graag tegemoet.
Al even onderweg
- 75.000 km
Kilometers gaan heel vlot onder de auto door. Solide gevoel. Geen problemen noemenswaardig, behalve de bekende te kleine startaccu. Nadat deze een keer geweigerd heeft is deze uitgelezen en vervangen door de dealer, kostenvrij. Zorgeloos rijden verder.
De bijzonderheden van het Japans rijden zoals de stoelverwarming die automatisch lager gezet wordt als de bilpartij al eventjes warm genoeg is geworden, de schakelweg van het pookje, het eigenzinnige interieur, het went op een fijne manier.
Gemiddeld verbruik, met steeds iets boven maximale snelheid en aardig doorrijden is een verrassende 5.7 liter per 100, gemeten aan de tank van de laatste 20.000km. Hulde.
Verkocht!
- 76.000 km
Met gezinsuitbreiding op komst toch besloten dat een sedan hier toch niet praktisch voor is. Paste prima 1 kinderwagen in, maar niet veel meer. Verder gaf mijn vrouw regelmatig enige rugklachten aan na langere ritten (lage zit) waardoor de kogel door de kerk was.
Fijne auto geweest, goede rij eigenschappen. Prettige aandrijflijn.
Dusdanig goed bevallen dat we weer voor een Lexus zijn gegaan, ditmaal een NX300H uit 2017. Een review zal volgen zodra ik hier een aantal kilometers in gemaakt heb!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.