Lexus IS 300h Business Line (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 300h Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 8.500 km |
KM-stand laatst | 48.000 km |
Een dikke auto
- 11.000 km
Ben sinds een maand eigenaar van een dikke auto. Tenminste, dat zei de leverancier van de wintervelgen toen ik hem pas geleden opzocht. We zijn toe aan wat waarschijnlijk een van onze laatste auto's zal zijn. Na ruim vijftig jaar rijden en twee miljoen kilometers schat ik dat we nog een jaar of tien kunnen autorijden. En waarom die laatste jaren niet in een snelle, luxe, geriefelijke en stille auto?
We rijden in een donkergrijze business-line uitvoering, met als extra's daar bovenop, navigatie en parkeersensoren voor en achter. Donkergrijs omdat je daar het stof niet zo op ziet, hiervoor hadden we een zwarte Lexus, die werd donkergrijs op den duur.
De foto van onze auto vertelt dat we deels in Zweden wonen. Midden in het bos, achter de Noorse bergen. Ver van de bewoonde wereld, als we boodschappen willen doen moeten we vijftig km over redelijk hobbelige en stoffige bospaden rijden. De helft van het jaar ligt hier sneeuw, van november tot mei. Wij houden van sneeuw.
En we rijden zo'n zes keer per jaar heen en terug naar Zweden. Ook reden om dat zo geriefelijk mogelijk te doen. Het kan nu in een echte achterwiel-aangedreven rijdersauto.
Waarom een Lexus? We rijden sinds 2004 hybride, eerst in een Prius, daarna even de Yaris geprobeerd, maar die is te iel voor ons. De IS300h is nu onze derde Lexus, de CT die we hiervoor hadden staat wel hoog op de milieulijst van de Verkehrsclub Deutschland (VCD), sterker nog: de Lexus CT200h is volgens de VCD de milieuvriendelijkste! Maar het is een auto voor in de stad, minder een rijdersauto. Je merkt dat als je de vijftienhonderd km gaat rijden naar Zweden.
Ik beoefen de laatstgereden honderdduizenden km's het Nieuwe Rijden (zeg maar de rijstijl die prima bij hybride auto's past) en volg doorgaans de voorgeschreven snelheden, dus 100 en 120 waar het mag. Ik hou wel van snelheid, kreeg wel weer onlangs een boete voor te snel rijden in Duitsland, vierentwintig km te snel, zeventig euro). De afgelopen vijfentwintig jaar hebben we schadevrij gereden.
Voordelen van de Lexus IS300h, tot nu toe:
1) het rijdt werkelijk fenomenaal. De wegligging is beter dan elke auto die ik hiervoor bereden heb (waaronder Citroen XM, Alfa Romeo 164);
2) het benzineverbruik is fenomenaal voor een auto van deze afmetingen, tot nu toe gemiddeld negentien kilometer op een getankte liter benzine;
3) de stilte in de auto, je hoort de motor nauwelijks, ook niet bij het versnellen en de rust als je honderdtwintig km per uur rijdt;
4) het comfort van de auto, het ontbreekt je aan niets;
5) de auto is onbegrijpelijkerwijs redelijk uniek, ben er tot op heden nauwelijks een tegengekomen, dat geeft je wel het gevoel dat je in een speciale auto rijdt.
De Lexus heeft ook nadelen, tot nu toe:
1) de navigatie is echt een ramp. Hij is nu alweer vastgelopen, ik heb van pure ellende maar weer de oude Tomtom gemonteerd;
2) geen wisser voor de achterruit, dat is op de stoffige wegen in Zweden wat vervelend, je moet nu met de hand af en toe het ruit doorzichtig houden;
3) het gedoe met de flippers is wat ingewikkeld. Het is wel makkelijk dat je op de motor kunt remmen, dat zal ons helpen straks als er sneeuw ligt op de weggetjes hier (de start van de Swedish Rally was onlangs op twee kilometer van ons huis).
We hebben de Lexus IS300h nu een maand, hebben vijfendertighonderd km gereden en we hebben zodoende voldoende rijervaring om het bovenstaande hier bij dit voortreffelijke autoblad wat te melden. Ik hoop dit wat vaker te doen.
Driften in de sneeuw
- 23.000 km
We zijn nu 15.000 km verder met een gemiddeld feitelijk verbruik van 1 op 19. Ongeveer hetzelfde gemiddelde als in de hybride Yaris die we gereden hebben. Dat is toch wel opmerkelijk, een auto uit de D-klasse die net zo weinig gebruikt als eentje uit de B-klasse.
We hebben de afgelopen twee maanden in Zweden gewoond, momenteel is het hier nu al weken lang min twintig. Veel sneeuw. Je leeft hier permanent in een grote vrieskist. Zelfs binnen in die vrieskist rijdt de Lexus IS300h feitelijk 1 liter op 17 km. Wel wat problemen met starten, de motor start wel maar als je direct wegrijdt en daarbij gas geeft gaat er een lampje knipperen. Dus laat ik de motor nu eerst even een paar minuten van de grootste kou bijkomen. No problem, soms is een auto net als een mens.
Alle wegen hier zijn besneeuwd, strooien doen ze niet, ze schuiven. Kijk maar eens naar de Swedish Rally, die wordt hier in de buurt verreden.
Achterwielaandrijving in de sneeuw is leuk. Nooit geweten dat ik in mijn tweeenzeventigste levensjaar lol zou krijgen in driften. Elk bochtje even extra gas geven en daar gaat die achterkant. Alsof je veel sneller de bocht maakt. Beetje bijsturen en gas loslaten. Echt totaal anders als voorwielaandrijving. Maar het went heel snel, eigenlijk net zo snel als dat je in Engeland leert om links te rijden.
Wat valt verder op aan deze Lexus. De pluspunten zijn redelijk overheersend.
Een lange rit maken met deze auto is gewoon prima te doen, lekker stil en je hebt de idee dat je de auto geheel in de hand hebt, dat je kunt spelen gekoppeld aan een gevoel van veiligheid.
Het enige minpunt van de auto zelf is de navigatie. Die is voor mij nauwelijks aanstuurbaar en geeft herhaaldelijk verkeerde signalen, dat de weg opgebroken is of dat er stilstaande voertuigen op de weg staan terwijl er feitelijk niks aan de hand is. Ik heb dus gewoon meer de TomTom met hoofdletters geïnstalleerd;
De echte minpunten betreffen de Lexus-entourage. die heeft duidelijke minpunten:
1. De Lexus-entourage: een veel te afhankelijke relatie met de Lexus-garage.
Je wordt gedwongen om voor elke wissewas naar de Lexus-garage te gaan. Dat staat mijn gevoel van zelfredzaamheid behoorlijk in de weg. Ik ben nu in een half jaar al zes keer ongewild in de Lexus-garage geweest. Dat is in mijn ogen zes keer te veel. Bij aflevering, het lampje brandt van de bandenspanning: terug naar de garage. Geen stempel van de onderhoudsbeurt: terug naar de garage. Ik krijg het navigatiesysteem niet aan de praat: terug naar de garage. Het lampje brandt van 'maintenance required': terug naar de garage. Heb via mijn Zweedse bandenleverancier banden laten monteren, sensoren opgehaald bij de Lexusgarage, laten monteren, maar toch: lampje bandenspanning brandt: terug naar de garage. Vroeger had ik het standpunt van, nadat ik drie keer met een auto ongewild in de garage terechtkom ruil ik de auto in. Daarom heb ik ook gekozen voor Toyota, in tien jaar Toyota ben ik nooit ongewild in de garage terecht gekomen.
2. De Lexus-entourage: het Lexus-forum.
Eigenlijk een minor point, dat forum doet breeduit zo minderwaardig bijvoorbeeld over collega-auto's als de Prius dat ik snel ben weggelopen. Ik heb geen zin in overdracht van arrogantie en koude kak.
3. De Lexus-entourage: heb een uiterst nare ervaring achter de rug met het (niet) functioneren van Lexus-assistence.
Een aantal weken geleden reed ik mijn rechter-achterband aan flarden. Niet reparabel, velg waarschijnlijk ook beschadigd. Ik bel via mijn dealer de Lexus-assistance. Wachten, wachten. Die zegt dat ik eigenlijk bij mijn verzekeringsmaatschappij moet zijn. Die (Nationale Nederlanden) bel ik, wachten, wachten. Die zegt dat het een pech-verhaal is en daarvoor ben ik niet verzekerd. Een auto is langsgereden, stopte niet. Lexus-assistance weer gebeld, wachten, wachten. Die zegt dat ik een schadegeval ben die bij de auto verzekering moet zijn. Weer mijn verzekering bellen, wachten, wachten. Ik word verwezen naar een andere hulpverlening, wachten, wachten. Anderhalf uur verder, mijn telefoon raakt leeg. Midden in Tiomilla-skogen, een bos zo groot als de provincie Drente. Dunbevolkt, zeg dat er 300 mensen wonen. Een temperatuur van min twintig. Een bosweg waar bijna niemand langskomt. En het wordt langzaam stikkedonker. Er is geen auto meer langsgekomen. En het is zeker drie uur lopen naar de bewoonde wereld. Bij min twintig en we zijn gekleed op boodschappen doen, niet op uren lang in de vrieskist zitten. Kunt u het zich voorstellen? Lexus-assistance kennelijk niet. Na twee uur heen en weer bellen heb ik maar de ANWB-alarmcentrale gebeld en die kwam meteen in actie. Weer twee uur later heeft de hulpdienst ons opgehaald. Kennelijk moet Lexus-assistance wat aan z'n empathie doen, die kan niet inschatten wat het probleem is van dat iemand met pech kan hebben in extreme situaties. En die assistance kan wat meer doen met iets als evaluatie. Ben achteraf niet benaderd. En ik ga weer lid worden van de ANWB. Die heeft mij prima geholpen en goed geëvalueerd. Daarbij vergeleken zijn de feitelijke hulp van de Lexus-assistance en de feitelijke mobiliteitsgarantie van Lexus als scheten in een netje.
Conclusie, de Lexus IS 300h deugt prima, je kunt er leuk mee driften in de sneeuw, maar de Lexus-entourage heeft minpunten.
Ik houd u verder op de hoogte, deze auto is deze moeite waard.
Bevrijdende ervaring
- 48.000 km
We zijn liefhebbers van de hybridetechniek en zijn nu 25000 km verder met deze IS 300h. Er zijn wel wat dingen te melden, maar qua rijervaring eigenlijk niets negatiefs. Het waren probleemloze en geriefelijke kilometers. Het verbruik stabiliseert zich op 18,3 km per getankte liter. De uitstoot qua NOx en fijnstof ligt voor deze auto ongelooflijk laag, is bijna vergelijkbaar met een EV.
Naast de gewone beurten hebben we geen kosten gehad,op een nieuwe voorruit en een nieuwe trekhaak na. Deze uitgaves hebben met het wonen in Zweden te maken. Je krijgt daar vaak steentje tegen je voorruit en op een gegeven moment scheurt het glas. Ik kom later terug op de trekhaak.
We zijn serieus op zoek geweest naar een nieuwe uitdaging op auto-gebied. Reden was onze behoefte aan een AWD. Handig en functioneel in de Zweedse bergen, waar we ook een woonhuis hebben. Dus wij op zoek. Bij de Lexus kom je dan snel op de NX 300h en de RX 450h. En Toyota kwam met de een vernieuwde RAV4. We hebben ook de mogelijkheid onderzocht om de auto in Zweden aan te schaffen. Je bent daar dqua kosten € 100 per maand goedkoper uit. Geen bpm en veel lagere motorrijtuigenbelasting. Je zit dan wel met een inruilprobleem.
We hebben proefgereden met twee Toyota's, een C-HR en een RAV4 en met een Lexus RX 450h. In alle gevallen was - terug in onze IS 300h – onze ervaring van je bent gek om deze auto en deze zitpositie in te ruilen. Mooie auto's die Toyota's en die RX, maar je zat in alle gevallen op de stoel en niet in de stoel zoals in de IS 300h.
Dus we hebben geen AWD gekocht en we hebben besloten nog twee jaar door te rijden met de IS 300h. Redenen zijn het verlies qua zitpositie, de hoge afschrijving en de toch wel positieve ervaringen in de sneeuw.
We kregen niet veel meer dan 26k terug voor de IS, dat kwam aardig overeen met de inruilprijs van de ANWB/BOVAG. Dat betekent bij een nieuwprijs van 45k voor deze uitvoering een afschrijving van bijna 20k in tweeenhalf jaar. Dat vind ik echt een fors nadeel van deze auto. Dus rijden wij nog een paar jaar door. We vonden dit best wel een bevrijdende ervaring. En dit is voor mensen die een tweedehands Lexus IS 300h willen aanschaffen prachtig nieuws, een mooie auto voor relatief weinig geld.
De positieve ervaringen in de sneeuw. De IS 300h gedraagt zich best wel aardig bij gladheid. De auto is weliswaar achterwiel-aangedreven maar laat zich toch uitstekend manoeuvreren. Steeds redelijk voorspelbaar. We hebben in pure ijzeltoestanden maar twee keer echt geglibberd. Gewoon gas terugnemen en de auto luistert weer. Dan gebruik je niet meer de rem, maar de flippers aan het stuur om snelheid te regelen. De Swedish Compound banden Nokian Hakkapeliitta R2 helpen daar prima bij. Ze slijten wat sneller als de Europese rubbers, maar we kunnen ook met deze zachtere rubbers makkelijk drie winters van elk 5000 kilometers toe.
Zoals gezegd hielp het besluit om door te rijden met de IS 300h om een trekhaak aan te schaffen. Dat is wel een uitgaaf ($ 1700) maar dan heb je ook wat. Je hebt daar in de bergen gewoon een aanhangwagentje nodig, om hout te halen, spullen te vervoeren, zooi naar de vuilstort afvoeren, enzovoort. En we hebben een t@b-caravannetje gekocht om Noorwegen en Zweden verder te ontdekken. Kamperen met een tent lukt niet meer zo en als raskampeerders bleven we wel die behoefte houden. De IS 300h mag 750 kg trekken en de t@b weegt 550 kg. Dat moet lukken.
We houden u op de hoogte!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.