Lexus IS 300h Business Line (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 300h Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 185.210 km |
Zeer ondergewaardeerde sedan
- 185.210 km
De reden dat ik voor de IS ben gegaan is dat ik een sportieve, comfortabele en betrouwbare middenklasser wil. Een aantal jaar geleden heb ik als studentchauffeur/oproep privéchauffeur gewerkt en veel merken en modellen 'proefgereden'. De auto's die ik prettig vond tijdens dat werk waren net buiten financieel bereik of te storings-/makementgevoellig. Tijdens mijn lange zoektocht de IS250 tegen gekomen, prachtige auto, V6 en mooi design (over smaak valt niet te twisten). Echter vind ik het interieur van de IS300h zoveel mooier dat ik hier naar ben gaan kijken.
Uiteindelijk deze Midnight Blue IS300h met een hoop opties tegen gekomen in Friesland.
Na een geslaagde proefrit deze prachtige IS300h mee naar huis genomen voor een zeer schappelijke prijs t.o.v. ander aanbod.
De auto is best zwaar maar ondanks de 1600kg en 223pk haalt 'ie 1 op 18 over de afgelopen 50.000 km. Ik vind het mooi om de aandrijflijn efficiënt te gebruiken maar ik rijd absoluut niet langzaam.
Deze IS300h heeft stoel- en stuurverwarming, cruisecontrol (expres zonder adaptive gezocht), automatisch groot licht, privéscherm achter, trekhaak voor de fietsendrager (welke veelvuldig gebruikt wordt) en daadwerkelijke knopjes om bijna alles te bedienen.
Er wordt veel geklaagd over het geluid tijdens optrekken, dit vind ik echt onzin. Als je een beetje aan de auto went, weet je precies hoeveel gas je moet geven om adequaat op te trekken, ook snelweg, zonder al teveel herrie. Op stukken autobahn optrekken naar 200 is het inderdaad wat luid maar de audio installatie is goed genoeg om daar geen last van te hebben met wat lekkere muziek op.
Verder op snelheid is de auto enorm stil, ook op snelheden boven Nederlands limiet is het zeer comfortabel.
Tijdens de vakanties in Duitsland en Frankrijk heb ik de auto prachtig kunnen sturen op lege 80-100km/u wegen door de bergen en heuvels. De IS is enorm stabiel en geeft geen krimp bij sportief rijgedrag, enkel bij langzamere snelheden over rotondes merk je wel het gewicht. Het is een waar feest om ermee door de bergen te rijden.
Het interieur is wel wat somber met alle zwarte oppervlakken en zwarte stoelen, maar zeker een comfortabele plek om lang in te reizen, 10 uur rijden met korte pauzes is zeer goed te doen en ik kom niet vermoeid aan.
Het stuur is lekker dik en een goed formaat, alle knoppen voelen nog als nieuw aan en het stuur heeft er niet te veel. De cruisecontrol bediening is ook zeer prettig, deze is makkelijker te bedienen zonder erbij na te denken. Je hand is altijd in de buurt (leunend of sturend) en simpel te bedienen.
Beenruimte achter is een kleine tegenvaller, maar daar is deze auto niet echt voor gemaakt, dan is Skoda een beter alternatief.
Veel mensen zullen zeggen dat Toyota en Lexus ontzettend betrouwbare auto's bouwen. Deze is geen uitzondering, maar dat betekent niet dat ze onderhoudsvrij zijn. Het onderhoud gebeurt door een goede bekende die keurmeester is in een dorpsgarage en een complete werkplaats in zijn schuur heeft op een boeren erf. Gelukkig heb ik deze optie want dit scheelt een hoop geld en ik weet dat het kwalitatief goed gebeurt, ook altijd met nieuwe Toyota/Lexus onderdelen.
Het eerste onderhoudspuntje was het bandenspanning lampje, de spanning was in orde dus het vermoeden was een lege zender in de band wat opgelost kon worden tijdens de apk minder dan een maand verder. Tijdens de APK zijn 2 sensoren vervangen en bij het openen van het inspectieluikje onder de motor zagen we een klein beetje olie, perfect als mist verspreid rondom de krukas-keering. Deze is direct vervangen, het was nog in beginstadium dus blij dat we het tegen kwamen. Olie weg gehaald en 2 weken later weer gekeken, gelukkig geen olie.
Een half jaar later merkte ik dat mijn verbruik omhoog ging en de auto wat meer remde bij het loslaten van het gas, tijdens dezelfde rit na 40km kwam de auto ook tot stilstand. De monteur gebeld dat mijn rem aan loopt en of hij binnenkort tijd heeft. Bij aankomst voelde ik op 1m afstand de hitte van de remschijf af komen, rechts-voor zat vast. De monteur gebeld en dezelfde week 4 compleet nieuwe remmen gemonteerd omdat de originele er nog onder zaten, ook de originele remblokjes (na ruim 135.000km!).
Naast de bovenstaande 3 punten zijn verder regelmatige onderhoudsbeurten geweest. Elke 15.000-20.000km wordt de motorolie en het oliefilter vervangen.
Afgelopen september is de auto naar een car detailer geweest waar de IS diep gepolijst is en voorzien is van een glascoating. Dit om de prachtige lak tot leven te wekken en deze ook mooi te houden. Helaas was de lak erg 'gebruikt'.
Dit zijn tot nu toe alleen nog maar pluspunten, maar de auto is niet perfect.
Als eerst is de auto wat traag als je rijdt en plots flink wil versnellen, dan moet je rekening houden met een halve seconde vertraging dat er niet echt iets gebeurd. Eerst gauw in sportstand werkt wel naar mijn mening.
Een 2e punt wat irritatie opleverde gebeurt in Nederland gelukkig niet. Wanneer we lang afdaalde en de accu vol was wilde het systeem opladen terwijl dit niet kon met als gevolg dat de auto ging hobbelen tussen 'elektrisch remmen' en fysiek remmen. Wat hielp was simpelweg wat later en steviger remmen, minder comfortabel voor de passagier maar beter dan gehobbel.
Kortom, de IS300h en een ondergewaardeerde auto, maar ik begrijp wel dat het een andere smaak is qua design vergeleken met de Duitse concurrenten. Toch raad ik aan dat als je een nette, prettig rijdende en vooral comfortabele sedan zoekt, ook eens een proefrit maakt in een IS300h.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.