Lexus IS 300h 25th Edition (2015)

autoreview

Lexus IS 300h 25th Edition (2015)

Signalement

UitvoeringIS 300h 25th Edition
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima rijdersauto voor dagelijks gebruik

  • 115.000 km

Sinds augustus 2015 rij ik een kleine 50.000 km per jaar in mijn leaseauto: de IS300h 25th. Ik ben 28 en een echte autofan (rij ook een Boxster S) en ben dan ook behoorlijk kritisch op mijn auto. Ik laat hem altijd netjes warm worden voordat ik het gas intrap, maar hou van lekker doorrijden en een 'slijtgevoelige' auto is aan mij dan ook niet besteed. Verder hecht ik veel waarde aan het rijgedrag en hou ik van een mooi uiterlijk dat je het liefst niet zo vaak ziet. Ik heb er zelf een F-sportbumper en andere velgen onder gezet en krijg regelmatig van vreemden complimenten over de auto en de kleur. Deze eigenschappen van de IS300h, in combinatie met een het aantrekkelijke leasebedrag hebben ervoor gezorgd dat ik voor de Lexus heb gekozen. De aanschafwaarde van mijn auto is een kleine 44K en daar heb je echt veel auto voor.
Als alternatieven had ik destijds een aangeklede Golf GTE (45K), A3 e-tron (55K) en Giulietta (39K) overwogen. De eerste twee waren toen interessant qua bijtelling, maar de Golf en Giulietta kwamen met opties en op 50.000 kilometers in de lease op gelijke hoogte met de IS 25th. De e-tron was zelfs nog (een stuk) duurder. Hoewel de GTE en Giulietta beiden goed rijden, heb je aan de Lexus wel echt meer auto. Inmiddels is de bijtelling voor al deze auto’s gelijk, dus is dat geen issue meer.
Als vervangende auto heb ik via Lexus Rotterdam wisselend in verschillende uitvoeringen GS300h, IS300h F-sport, CT200h en zelfs een RC300h mogen rijden. Onze tweede auto is een Prius III uit 2009.

1. Rijeigenschappen
Mooie combi tussen comfortabel en sportief. Natuurlijk: een CVT is niet de meest sportieve aandrijflijn en qua reactievermogen trager dan een Duitse automaat met dubbele koppeling, maar in de 'normal' stand al genoeg om goed 'door te blazen'. Want met de CVT wordt het rijgedrag zo soepel dat je, bijvoorbeeld in stadsverkeer of files vlot kunt rijden zonder comfort te verliezen. Met woon-werk verkeer gaat er voor mij dan ook niets boven deze CVT. De sportstand is prima voor bergweggetjes, maar vind ik op normale weggetjes soms zelfs als iets te fel voor soepel rijgedrag. De ecostand is prima voor de file en de stand die ik dagelijks het meest gebruik. De flippers zijn een leuke toevoeging. Ik gebruik ze vooral om bijvoorbeeld op de snelweg of afrit af te remmen op de motor zonder te hoeven remmen. Voor het opschakelen werkt de automaat toch beter.
Overigens kun je met het het uitschakelen van de tractioncontrol nog behoorlijk rubberen, mocht je dat echt willen.
De lage zit en prima ophanging maken de auto een lekkere rijdersauto, maar helaas is het gewicht van de auto wel te hoog om echt hard door de bocht te gaan. De gewichtsverdeling is prima, maar met name op lagere snelheid (rotondes, afrit) helt de auto over. Als ik de auto nu zou mogen uitzoeken zou ik altijd voor de F-sport gaan, want het sportonderdeel maakt dat de auto 300 kilo lichter aanvoelt. De 18 inch velgen die ik er zelf onder heb gezet (en bij de F-sport standaard zijn) doen wel veel recht aan de auto, het rijgedrag gaat er aanzienlijk op vooruit.
In combinatie met de 2.5 zorgt de CVT bij echt hard optrekken (het gaspedaal door de klik duwen) wel wat gebrom, maar dit is minder onaangenaam dan de CTV bij een kleinere motor zou hebben, zoals bij de Prius III.
+ CVT is bij deze auto perfect voor dagelijks gebruik;
+ In de IS is vlot en heel comfortabel rijden goed te combineren;
+ Voor deze prijs toch een echte rijdeursauto. Vanaf de basisversie meteen 220PK, bij een Duits alternatief heb je voor deze prijs een 1.6 met 110PK;
- Bij sportief rijgedrag presteert de standaard IS duidelijk minder dan de F-sport.

2. Verbruik
Afgezien van dat ik binnen een leasebudget moet blijven is verbruik voor mij geen issue. Als je groen wilt rijden, neem dan een CT en geen IS300h want die nodigt toch meer uit tot onzuiniger rijgedrag. De grotere GS is eveneens een comfortabeler en zal daarom wat rustiger worden gereden.
Mijn gemiddeld verbruik over 115.000 km ligt op 7,5l t.o.v. de 4.5l fabrieksopgave. Natuurlijk ligt dit voor een deel aan het rijgedrag, maar dat niet alleen. Zelfs wanneer je normaal rijdt, is de 4.5l onrealistisch. Als je, zoals ik, veel snelwegkilometers rijdt zul je vrijwel nooit elektrisch rijden. Dat kan namelijk maar tot 60-70 km per uur en onder de juiste omstandigheden (temperatuur motor, helling, etc). Op cruise control 100 rijden haalt de 4.5l echt niet en er is echt niemand die deze auto koopt om er alleen in de stad mee te rijden, het is een echte snelwegauto.
Hiervoor reed ik een diesel, die is qua verbruik en dus kosten een stuk ‘stabieler’ dan een benzinehybride. Verder vind ik het een groot voordeel dat deze hybride geen stekker nodig heeft.
+ Hybride zonder stekker;
+ Aanzienlijk zuiniger dan een ‘gewone’ 2.5L met 220PK. Zonder hybride zou dit een zescilinder moeten zijn;
- Verbruik wel echt veel hoger dan de fabrieksopgave.

3. Uitrusting/comfort
Het zitcomfort van de auto is echt perfect. De sportieve kuipstoelen zitten prima, maar zijn ook echt comfortabel genoeg om bijvoorbeeld een paar dagen lange vakantiereizen in te maken. De zitpositie is erg goed, met de middenconsole op de juiste hoogte etc. Omdat ik de stoel vrij laag heb staan heb ik geen last van het dak, maar wanneer je het glazen schuifdak als optie hebt en de stoel hoger zet, kom je wel vrij snel al tegen het dak aan. Het dak is dan namelijk een paar cm lager dan wanneer je geen schuifdak hebt.
Achterin zit je wel minder goed. Ik ben behoorlijk lang (1.95) en de stoelen staan in de voor mijn optimale positie zover naar achteren dat er geen volwassene achter mij kan zitten. Met vier (wat langere) mensen raad ik een vakantie met deze auto wel af.
De auto is -afgezien bij hard optrekken- gewoon heel stil en 130 rijden voelt niet anders dan 70.
Opties en technologie boeien mij niet zoveel. De navigatie is niet super, bediening valt tegen en de navi kan niet op tegen de Google Maps integratie van bijvoorbeeld Audi of Opel. In begin gebruikte ik de navigatie wel, maar de laatste tijd zet ik liever gewoon Google Maps aan op mijn telefoon. De 25th edition heeft standaard ook stoelverwarming en mistlampen (die ik met de nieuwe bumper heb verwijderd). Je kon geen bekleding kiezen maar de standaard halfleren zwarte bekleding was al mooi. LED-verlichting is een aanrader, hierdoor ziet de auto er een stuk breder uit.
Verder heb ik geen stoelkoeling (helaas) en voor zaken als adaptive cruise control of keyless entry moet je een duurdere uitvoering hebben en dat hoefde van mij allemaal niet. Wil je dat wel, dan is een duurdere uitvoeren best een grote stap, terwijl je dezelfde aandrijving houdt, dus vond ik dat het niet waard.
+ Veel prestaties en comfort in de goedkopere uitvoeringen;
- Binnenruimte beperkt.

4. Betrouwbaarheid
In 1 woord perfect. Lexus heeft de naam, maar ik heb ondanks stevig rijgedrag nog niets aan de auto gehad. Dat in tegenstelling tot mijn vorige leaseauto (Italiaans) en de auto’s van collega’s (Duitse plugin) waar vanaf het begin toch regelmatig kleine en grotere storingen zijn geweest.
Hoewel je wel voelt dat de auto niet meer nieuw is, merk je nog niets aan de degelijkheid van het interieur (dat overigens ook een hoge afwerking heeft) of de rijeigenschappen. Ik ben benieuwd hoe lang dit zo blijft, maar tot nu doet de auto het prima.
+ Ik krijg hem niet kapot.

5 Kosten
Natuurlijk werkt het in de lease anders, maar voor zover ik kan beoordelen is de afschrijving van de IS300h lager dan die van gelijkwaardige auto’s. Onderhoud is minimaal, banden slijten wel en verbruik is aanzienlijk hoger dan fabrieksopgave. De operational leaseprijs is echter opvallend laag, maar dit heeft dan waarschijnlijk voor een deel met de restwaarde te maken.
+ Gunstig in de lease;
- Brandstofkosten bij de 2.5L benzinehybride kunnen nogal variëren.

Kortom, de auto is niet perfect, maar je rijdt met IS300h veel waarde voor zijn geld in deze klasse waar Duitse merken naar mijn mening niet aan kunnen tippen. Pas bij een groter budget worden die een serieuze concurrent. De CVT is perfect in zowel dagelijks gebruik (files) als plezierritten. Echt een auto voor mensen die een mooie auto willen met goede rijeigenschappen en hoge betrouwbaarheid. Maar voor een hoge praktische invulling en een echt gunstig verbruik moet je verder kijken, hoewel een auto met gelijkwaardige prestaties maar zonder hybride techniek nog veel onzuiniger zou zijn.

Update februari 2018
Nu op 116.000 km wilde de kofferbak niet meer open. Enkel de noodsleutel werkte nog, openen via de knop in de auto, op de klep en op de sleutel werkte niet. Was al bijna bang dat ik nu toch voor het eerst een defect aan de auto zou hebben. Dealer gecontact en wat blijkt: in het dashboardkastje zit een knopje waarmee je de elektronische vergrendeling van de kofferbak kan uitzetten. Waarschijnlijk is die per ongeluk ingedrukt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.