Lexus IS 300h (2014) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 300h |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 133.647 km |
KM-stand laatst | 266.759 km |
Nieuwe ervaring
- 134.525 km
Na 17 jaar in een station gereden te hebben was er tijd aangebroken om het over een ander boeg te gooien.
Deels gedwongen door verhuizing en vervolgens een andere baan, maar ook doordat mijn linker enkel niet altijd meewerkt zoal het hoort.
Hierdoor moet ik rijden over een route dat file gevoelig is en bezaaid met stoplichten.
Legacy reed uitstekend, bleef als een blok aan de weg kleven.
Er waren geen problemen met de wagen.
Laatst kwam deze glansrijk door de keuring, wel met steekproef.
Vanaf 13 juni vertoeven we in een 4 jaar "oude" Lexus IS 300 H.
De wagen heb ik gevonden bij Lexus dealer in Amersfoort.
Aldaar werd ik goed ontvangen door de verkoper en kreeg ik zelfs een gunstige prijs voor mijn Legacy.
Dus na een proefrit ging ik akkoord.
In de weken erna moest papierwinkel afgerond worden, maar dat is ook gelukt.
Overstap is eigenlijk groot.
Van een schakelbak(6 versnellingen) en vierwiel aandrijving, naar CVT en hybride achterwiel aangedreven.
Van een groot station met zeeën van ruimte, naar een iets kleinere sedan. Dat wordt puzzelen tijden vakantie inpakken.
De eerste kilometers vergden veel concentratie om niet plots op de rempedaal met de linker voet te trappen(koppelen).
Dan heb ik nog steeds de neiging als ik in en uitstap om de sleutel in te steken/uit te halen uit het contactslot ;-).
Macht der gewoonte. Zal inslijten met de tijd.
De auto is uitgerust met 225-4-/18 Good Years rondom.
Wagen blijft aan het wegdek kleven wat ik ook deed.
En ik heb het getest door de auto in een bocht te smijten op hoge snelheid. Gaf geen krimp. Van te voren wist ik dat het comfort iets zal inboeten aan 18" wielen, maar dat mag pret niet drukken.
Voorstoelen zitten als gegoten, iets aan harde kant, maar voor mij eigenlijk perfect. Zijdelingse steun is geweldig.
Stilte in de auto op snelheid is uitstekend. Aangevuld door een bijna perfect audiosysteem(geen Marc Levinson helaas) is het genieten geblazen . Maar dat mag het pret niet drukken.
Na twee weken rijden en uitproberen van alle standen en rijopties aangevuld door het wenen van mij aan het nieuwe rijden(niet te verwarren met " het nieuwe rijden " van ANWB) is brandstof verbruik gunstig uitgevallen. 835 km met een volle tank (66l). Dat zou ergens in de buurt komen van 1 op 13, wat voor een eerste tankbeurt niet verkeerd is.
Als ik dat vergelijk(ik weet het)met de Legacy-s 1 op 11 is het al een vooruitgang.
Ik ga vanuit dat het verbruik beter wordt naarmate ik beter wen aan de auto.
Binnenkort ga ik richting Duitsland, waar ik Super+ aldaar ga tanken(98 of zelfs 100 octaan). Dan zie ik of dat verbeteringen brengt. Iig. zal het goedkoper zijn dan de 95 in NL.
Dat zijn mijn ervaringen van de laatste twee weken rijden in een hybride. TZT zal ik meer ervaringen posten.
Vanzelfsprekend ga ik ook verbruiksmonitor bijhouden.
De gegeven sterren zullen later mogelijk wijzigen, naarmate mijn ervaring groeit.
Vakantie rit
- 139.854 km
Na een vakantie rit van net geen 5dkm erg tevreden met de auto.
Op de heenweg "ruzie" gehad met de navigatie omdat ik nog niet gewend was er op. De navi stuurde mij in Oostenrijk toen ik eenmaal van de snelweg af was, steeds binnendoor ipv. naar de snelweg terug. Was volgens mij een verkeerde instelling. Daarna geen problemen meer gehad. Het was erg relaxt rijden, zo zonder steeds te moeten schakelen. Wel de vervelende neiging van de CVT bij herstarten van de cruise control. Dan schiet de motor in de toeren om snelheid weer op te bouwen. Dat "euvel" loste ik op door met de nieuwe snelheid te beginnen en dan naar de gewenste snelheid langzaam door te versnellen.
Stoelen zitten erg comfortabel en ondanks redelijk straffe vering.
Daar en tegen ligt de auto zeer goed op de weg. Een bochtige weg is dan ook een genot om te nemen.
Ik moest wel wennen aan een mindere remvermogen van de motor in S stand.
IS ingeruild
- 266.759 km
De IS vandaag ingeruild voor een NX uit 2018.
IS heeft het uitstekend gedaan afgelopen 6jaar.
Op reguliere onderhoud na, alleen drukkleppen moeten vervangen van koplamp sproeiers.. 4 zomerbanden, maar dat is slijtage na vele kilometers.
Nu hoop ik dat er iemand anders plezier gaat beleven met de IS.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.