Lexus IS 300h (2014) #2

autoreview

Lexus IS 300h (2014)

Signalement

UitvoeringIS 300h
Versnellingen1, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst65.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de IS 300h

  • 2.600 km

Deze IS 300h is mijn 3e Lexus en ken het merk dus al een beetje. Het geeft ook wel aan dat ik best tevreden ben met auto's van het merk. Dit is wel mijn eerste hybride. Ik heb heel bewust weer voor Lexus gekozen, de duitse merken zijn ook goed, maar geven me vooral het gevoel dat iedereen er al in rijd en dat er veel mensen met een veel te groot ego in rondrijden. Lexus is veel meer een merk waarbij je het idee hebt dat er veel meer aan de binnenkant voor de berijders is gedaan dan aan de buitenkant. De auto is trouwens wel in Duitsland besteld en het is dus een duitse uitvoering 'Executive edition', de lease maatschappij heeft dat zo geregeld, meer luxe voor minder geld.

Ik dacht dat het grootste probleem voor mij de CVT versnellingsbak zou worden. de keren dat ik in een CT 200h reed was de CVT toch wel mijn grootste ergernis. vooral het loeien, waar je bij de CT 200h niet onderuit komt. Bij de IS 300h ligt het toch wel anders. eigenlijk had ik het kunnen weten, de GS 450h van de dealer waar ik een keer in gereden heb loeide ook niet. Bij gewoon wegrijden hoor je de motor niet echt prominent. Pas als je het gas diep intrapt gaat hij wel loeien, maar zelfs dan valt het reuze mee (vooral als je op 90% van zijn kunnen rijdt). het fijnste vind ik tot nu de acceleratie zonder schakelen.

Qua ruimte is het voor mij voldoende. maar in vergelijking met mijn vorige lexus (GS 430 bj 2006) of mijn voorloop auto van de leasemaatschappij (Opel Insignia) is het wel wat minder. je kunt natuurlijk de achterbank omklappen, maar met 2 kids is dat wel wat moeilijker. Het is voldoende, maar houdt niet over.

Het verbruik vind ik in orde. ik rijd vaak snelweg en dan komt de hybride wat minder tot zijn recht. het woon-werk traject haal ik met gemak een verbruik van 6.1l/100km (met winterbanden). daar zit vaak ook een stukje file bij (dat vinden hybride auto's dan wel weer leuk). wat wel opvalt is dat de batterij na een zeg een aantal km's file in eco mode leeg raakt en de motor dan als generator lijkt te gaan werken. Ik ervaar het niet als lastig of irritant, maar het geeft me wel het idee dat de capaciteit wat meer had mogen zijn. aan de andere kant, de file is nooit te kort.

de premium navigatie is ok, maar meer ook niet, de gratis waze app op mijn iphone is net zo goed. na wat geklungel wordt de file informatie opgehaald via mijn telefoon en is die heel wat nauwkeuriger dan de TMC informatie die via FM beschikbaar is. Wel valt op dat file informatie via DAB er niet is of niet gebruikt kan worden. De andere internet diensten die opgehaald worden via mijn telefoon zijn google streetview en panaramio (oid), niet erg nuttig. zoeken via google of tomtom places is wel nuttig.

het rij comfort ligt heel erg hoog. de motor blijft mooi op de achtergrond en het is lekker stil binnen in de auto. de stoelen zijn heel erg goed. en de goede gewichts verhouding maakt het nemen van bochten op een iets hogere snelheid wel erg makkelijk.

het enige wat me tot nu toe echt negatief opvalt aan de auto is dat er een vibratie zit in de auto bij 80-85km/h en je licht gas geeft. bij ietsjes boven de 100km/h is die er ook. binnenkort eens na laten kijken.

Verbruik en navigatie

  • 3.500 km

Na de laatste tankbeurt wilde ik eens mijn best doen qua verbruik. Uiteindelijk zonder al te veel mijn best te doen heb ik 5.5l/100km gehaald (in eco mode). Ik denk dat iedereen makkelijk zo'n verbruik kan halen, als je maar je testosteron thuis laat als man. Maar ook moet je je realiseren dat het echt niks uitmaakt of je je nu aan de snelheidslimiet houdt of overal te hard rijdt.
Met stadsverkeer merk ik dat in de eco mode goed op de elektro motor weg kunt rijden bij een stoplicht. Dat gaat wel wat langzamer maar op een of andere manier heeft het verkeer rondom je daar weinig moeite mee. de enige keer dat er iemand moeite mee had was dat een mevrouw in een pruis (notabene). Ze zat me te gebaren dat het haar niet snel genoeg ging, op een tweebaans weg....

Het premium navigatie systeem heeft een modern user interface, maar is eigenlijk nog steeds hetzelfde als dat in mijn vorige lexus van 2006. daar heeft lexus echt nog een inhaal slag te maken. al gaat het berekenen van routes wel snel, dat heb ik bij andere merken wel eens anders gezien.
de integratie met de bluetooth telefoon is goed zolang je maar geen gekke dingen wilt doen, zoals SMS en Email uit lezen. De auto ondersteund maar een hele kleine groep telefoons waarop dat mogelijk is, en als het dan werkt crasht daarmee het systeem nog al eens.

De eerste beurt

  • 15.000 km

De eerste 15.000km staan erop en de auto heeft zijn eerste beurt gehad. Bij de Lexus dealer heb ik de nieuwste software voor het entertainment systeem erop laten zetten, versie VD12102C. Deze versie zou problemen mbt stabiliteit maar ook ondersteuning van telefoons verbeteren. Tot nu toe lijkt de software wel iets beter te werken, mijn meest lastige klacht, dat ik vaak niet eens uitgaande gesprekken kon starten lijkt nu opgelost. Helemaal zal het systeem me trouwens wel nooit overtuigen, daarvoor werkt het allemaal even te moeizaam, komt het qua user interface te ouderwets over en werkt de integratie met telefoons te slecht.

het eerder gemelde brommen is langzaam aan steeds minder geworden. na de beurt lijkt het nog wat minder geworden te zijn. het is tot een niveau terug gegaan dat ik er op moet letten. bijrijders merken het niet.

het verbruik is nu met de zomerbanden en de hogere temperaturen verder omlaag gegaan. de auto gaf zelf 5.1l/100km aan, maar volgens berekening was het in het echt 5.4l/100km.

als ik nu moet aangeven wat de zwakke kanten van de auto zijn denk ik dat het entertainment/navigatie systeem er een van is. de beugels van de kofferbak zijn zeker ook het noemen waard.

onlangs reed ik ook een lekke band op de snelweg, je merkt dan meteen dat een reserveband een gemis is. het spuitbusje wil je echt niet gebruiken (te veel troep). al met al kostte het de anwb 3 uur voordat ik weer verder kon. runflat is misschien geen luxe?

Bijna 1 jaar

  • 42.000 km

De auto is nu bijna 1 jaar, nog een maandje. Anderhalve maand zijn de winterbanden er weer op gelegd en wat me opviel is dat deze banden stiller(!) zijn bij snelheden onder de 80km/h dan Yokohama zomer-banden die origineel bij de auto zitten.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over de auto, het enige wat me echt stoort is dat het entertainment systeem niet van deze tijd is en erg ouderwets is. Integratie met bluetooth telefoons is maar matig. Na een firmware update van de telefoon is het altijd meer hopen dat de basis functionaliteit (dwz bellen en muziek afspelen) nog stabiel werkt. Het opdrachten geven via stem-commando's hadden ze er beter niet in kunnen zetten, het is omslachtig en herkent vaak gewoon niet wat je zegt. verder biedt het navigatie systeem geen slimme routes die je kunnen helpen zuiniger te rijden of zelfs de auto vertellen om de energie in de batterij te bewaren totdat je in de stad bent e.d.

Laag verbruik & nieuwe demper

  • 65.000 km

De auto doet het nog steeds prima, storingsvrij en nu ruim 65000km verder zonder enige soort van panne.

Het verbruik licht nu gemiddeld bij 5.7l/100km (volgens boordcomputer 5.4l/100km) en dat is erg goed; zeker als ik lees wat andere hybride en plugin hybride auto's halen.

bij de grote beurt van 60000 km is er een demper vervangen en nieuwe software geinstalleerd. het eerdere brommen dat aanwezig was boven 80km/u is eigenlijk niet meer waarneembaar. Het comfort in de auto was al erg hoog, maar nu is het nog een stapje beter.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.