Lexus IS 300h (2014)

autoreview

Lexus IS 300h (2014)

Signalement

UitvoeringIS 300h
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst126.500 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het is zo ver, ik kan de IS300h First Edition gaan

  • 250 km

In augustus 2013 de keuze gemaakt voor de Lexus IS300h. Na aanvankelijk wat twijfels of de elektronisch continue variabele transmissie (E-CVT) mij zou kunnen bekoren op langere termijn, de knoop doorgehakt. Ik vind het persoonlijk een mooie auto. Kan de Lexus Walter Da Silva’s ontwerp van de A5 Sportback evenaren? Tja, dat is denk ik moeilijk. Immers, de A5 vond Da Silva zelf zijn masterpiece. Maar ik verkies het IS-ontwerp zonder meer boven de Dreier, wat mijn alternatief zou zijn geweest. Maar een Dreier op 16" waarvan de NL wegen zijn vergeven? Dan is een IS300h toch écht leuker. BMW is qua weggedrag natuurlijk super, daarover ben ik eerlijk. Voorheen een E92 gereden en daar kan weinig aan tippen. Financiële overwegingen speelden ook mee. Ik wilde goedkoper uit zijn. En de IS is in de lease erg voordelig (ratio leaseprijs:catalogusprijs). En je krijgt met de First Edition een hoop accessoires mee voor een beperkte meerprijs.

Goed, aanvankelijk in Eindhoven een testrit gemaakt. Maar uiteindelijk na een hint van een vriend de auto besteld bij van Dorst in Breda. Wat een top-dealer is dat (zonder overdrijven).

Ik had een specifieke wens, en dat was de 17" velgen van de First Edition te vervangen door 18" exemplaren. Bij voorkeur de F-Sport rims. Maar om daar nu ruim €3K voor neer te tellen? No way! Van Dorst kwam met een mooie oplossing: ze hadden een Luxury Line staan op 18", en konden deze onder mijn First Edition leggen. En mijn wens was ook om de witte carrosseriekleur (daar was ik snel over uit) te matchen met antracietkleurige velgen à-la F-Sport (black-chrome). Geen probleem bij van Dorst, voor een paar honderd euro zouden velgen worden gecoat (poeder coating). En zo geschiedde. Afwerking is top. Niet van af-fabriek te onderscheiden. Nu nog hopen dat ze er strak uit blijven zien. De banden hebben erg weinig velgbescherming – dus oppassen in krappe parkeergarages met idiote bochten en keiharde betonnen randen. Gelukkig zie je meer en meer randen met schuine bovenzijden – dat doet me deugd. Hoe zuinig je ook bent, een ongeluk zit soms verscholen in een klein hoekje (of bochtje).

Ik overwoog nog een open dak als accessoire, maar gezien de beperkte maat (geen mooi dak zoals bijvoorbeeld in de CLA) en feit dat de hemel lager komt te liggen heb ik hiervan afgezien.

Wel heb ik gekozen voor getinte achterramen (accessoire, achteraf) en zwart leder interieur (nappa) met geperforeerde middenstukken en zilvergrijze stiknaden die ook in het dashboard terugkomen.

De auto is afgeleverd op winterbanden met 225/35/18 voor en 245/40/18 achter. Zomerbanden zijn achter 255/35/18, lekker plat dus. En je boet maar zeer beperkt aan rijcomfort in op de NL wegen. Kan me voorstellen dat rijden in België een ander verhaal is, maar goed ik zal de auto toch 90% van de kilometers in NL rijden.

Goed, wat zijn mijn eerste bevindingen?

1) Navigeren via voicecontrol is Waardeloos (met hoofdletter geschreven). Had ik al bij de testrit opgemerkt. Werkelijk waardeloos, stemherkenning is gewoon zeer slecht. Punt. Vergelijk het met mijn Audi A5 met MMI. Dat werkt gewoon flawless. Japanners hebben daar blijkbaar een probleem mee. Jammer, maar geen showstopper.

2) Het Lexus satnav systeem an sich werkt redelijk. Nogmaals, als je het met MMI vergelijkt (A5 2012 en A4 2009) of iDrive uit mij E92 (2007) dan loopt Lexus toch wel een beetje achter de feiten aan. Ook de internetintegratie is een eerste stap voor Lexus (Panoramio voor fotootjes, Google Streeview). Werkt allemaal vrij omslachtig. En ook real-time traffic information (RTT) schijnt nog niet beschikbaar te zijn.

3) Geluid van de standaard versterker/luidsprekers is super. On-par met mijn vorige auto die een actieve subwoofer had. Geluid overall is helderder dan ik gewend was. Het Mark Levinson systeem is natuurlijk hélemaal top of the bill, maar ik mis het niet. Houd van muziek, maar ben geen audiofiel.

4) DAB is super. Je gaat in NL geen FM meer gebruiken.

5) Bluetoothstreaming van telefoon (bijvoorbeeld Spotify) werkt meteen zonder hikken.

6) Stoelen zitten voortreffelijk. Achteraf ingebouwde leder is super. Wat een verschil met het achteraf ingebouwde leder in mijn Audi’s (geen nappa). Dit leder is zo mooi en strak ingebouwd. Top!

7) Eerste kilometers zijn een feestje. Wat een rust in de auto, vooral op cruisesnelheid. In de manual staat wel een leuke zinsnede "... engine sounds may be heard when accelerating sharply...". Dat klopt inderdaad :-)

8) Standaard rijd je in Ecomodus, dat maakt de E-CVT voornamelijk wat trager en het stuurt wat lichter. In Sport daarentegen reageert de E-CVT weer ietwat nerveus. Contrast tussen beide is in ieder geval overduidelijk. Ik zal 95% in Eco rijden, that's for sure. Maar af en toe een stoplichtsprintje in Sport is wel leuk. Schakel daar maar tegenop.

9) Vol optrekken is fun. Ondanks dat op papier de auto met 8.4s 0-100 niet super snel is, zullen maar weinig mensen je bijhouden in een handgeschakelde auto met vergelijkbaar vermogen. Houd ook rekening met feit dat de IS300h natuurlijk relatief zwaar is, en met de 223 paardjes wel wat kilootjes in beweging moet brengen.

10) Lane departure alert is wel handig, ik denk vooral wanneer je wat vermoeid bent. Houd je 'alert' en geeft signaal dat het misschien beter is om maar even te pauzeren.

11) LED-hoofdverlichting is wat scherper dan Xenon. Maar ik weet niet of het een verschil maakt. Gimmick.

12) Gisterenavond even met Auto High Beam gereden, en dat lijkt zijn werk goed te doen. Wel makkelijk als je 's nachts op de weg zit in het buitenland of op provinciale wegen. Het voorkomt irritatie bij je tegenliggers. Afhankelijk van omgevingsverlichting of tegenliggers schakelt het grootlicht over naar dimlicht.

13) Bagageruimte is lekker ruim voor een Hybride. Heb ook naar een DS5 gekeken, maar dat is een lachertje qua bagageruimte (330 liter). Ook een mooie vlakke laadvloer met achterbank (60/40) plat.

14) Verbruik kan ik nog weinig over zeggen, zal ik in volgende post verslag over doen. Ik rijd 90% snelweg, dus effect Hybride rijden zal in praktijk beperkt zijn.

15) Ik mis een USB/12V aansluiting op een strategische plek voor mijn telefoon. Die wil ik liever niet in de bekerhouder zetten :-) Ik gebruikt evenals in mijn A5 de Mobile Hang-up die je vastklemt in een ventilatierooster. Ik moet maar even een USB kabel kopen en deze vanuit ruimte onder de middenarmsteun richting de telefoon dirigeren.

16) Zitruimte achterin is prima. De voorstoelen zijn erg compact en mooi gevormd, waardoor je achterin prima de ruimte hebt voor de knieën. Voor het hoofd is het een ander verhaal, maar met twee jonge kids geen praktisch issue.

17) Heerlijk. Stoelverwarming. Heb ik altijd afgedaan als onzin. Maar met een buitentemperatuur van net boven het vriespunt toch echt fijn. En daar komt nog Stuurwielverwarming (my God?) bij. Maar ook dat is écht wel comfortabel, alhoewel de temperatuur wel erg hoog wordt (aan/uit systeem, geen stapsgewijze instelling zoals voor de stoelverwarming).

Goed, hier houd ik het even bij.

Oh ja, het laatste dat ik wil vermelden is dat blijkbaar op een IS300h die satnav heeft, Mirrorlink niet werkt. Terwijl de manual hier wel uitleg over geeft. Schijnt volgens fora alleen te werken als je geen satnav hebt. Vreemd? Zal dat via s/w update nog gefixt worden in de toekomst misschien? Goed, Mirrorlink is meer een gimmick. Maar van een Premium Entertainment systeem verwacht je dit soort features wel. Zoals eerder gezegd, Lexus heeft denk ik in deze klasse nog een weg te gaan als je het benchmarkt tegen iDrive of MMI. Begreep wel dat voor de high-end GS en RX modellen, de onboard technology geavanceerder is.

Mirrorlink

  • 600 km

Iets meer over Mirrorlink op de IS300h?

http://www.youtube.com/watch?v=O-d7dgYFTmM

Ik heb een posting op het Lexus Owner forum gezet of dit nu kán werken of niet op een IS300h mét premium navigatie.

http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/87252-mirrorlink-on-satnav-models/

Ik ben er in ieder geval niet uitgekomen, documentatie van satnav beschrijft Mirrorlink niet. Ik denk dus dat het gewoon een "jammer, maar helaas" betekent.

DAB werkt nog niet feilloos in Nederland

  • 600 km

Helaas, ik was zo blij met DAB. Maar DAB ontvangst viel vanmiddag in Limburg geheel weg. Blijkbaar een blind spot. Zal wel tijdelijk zijn, maar jammer dat je moet overschakelen naar FM. DAB klinkt echt stuk helderder dan FM.

Verbruik komt op niveau

  • 1.100 km

Sinds tankbeurt en voornamelijk snelwegkilometers zit ik op gemiddeld verbruikt van 1:15,4. Dat gaat de betere kant uit.

0-100 Meting

  • 2.100 km

Ik heb vanavond (op natte weg) de 0-100 acceleratie gemeten met Sergey Vorobyev's Android app. Ik heb een aantal sprintjes getrokken in beide richtingen op het wegdeel (om eventueel verval uit te sluiten). Resultaat: 8,09s. En een mooie "kromme".

https://www.dropbox.com/s/kujeuxm8b4i1xq6/2014-02-12%2022.00.51.png

https://www.dropbox.com/s/2diva7v8ym7quyj/2014-02-12%2022.07.33.png

Dat valt niet tegen. Ben benieuwd of het op droog wegdek nog net iets sneller is :-)

Verbruik richting de 1:15

  • 2.100 km

Gemiddeld verbruik met stukken 100, 120 maar ook fileverkeer ligt rond de 1:15. Ik rijd voornamelijk op cruise control (zodra mogelijk). Mijn wekelijkse ritje richting het Noorden van het land (220 km) levert een minder positief beeld op, omdat daar stukken 130 tussen zitten en geen file. Je merkt duidelijk dat filerijden het verbruik doet drukken bij een hybride. Maar boven de 120 gaat het verbruik hard omhoog.

Mirrorlink niet mogelijk of af-fabriek Premium Nav

  • 3.000 km

Helaas, de dealer heeft - na contact gehad te hebben met de importeur - achterhaald dat Mirrorlink niet op het af-fabriek premium navigatiesysteem blijkt te werken.

Wat wel werkt (enigszins vreemd) is dat het wel op de premium navigatie "upgrade" die binnenkort beschikbaar komt zal werken.

Mooi voor de leasemarkt, daarmee kun je deze optie buiten de bijtelling houden. Alleen heeft een IS300h die niet af-fabriek met navigatie wordt geleverd, ook geen "muis" maar een "draaiknop". Verder zou de upgrade functioneel grotendeel overeen moeten komen met de fabrieksoptie.

Wintersport

  • 5.000 km

Mooie gelegenheid om de IS te testen in Duitsland, we gaan op wintersport!

Hoe is dat bevallen? Goed! Met wat kanttekeningen.

1) De IS trekt echt super door vanaf 100 naar de limiet (200) is een feestje. Mis je een turbo? Echt niet. Formidabel, en met een gemak. Stabiliteit op hogere cruise-snelheden van 160-180 is meer dan prima. En wat een rust in de auto. Fantastisch.

2) Maar de (LED)-verlichting... Ai-ai. Wat is die enorm vervelend afgesteld. Je ziet maar een klein stuk weg verlicht voor je neus. Dat is dus echt niet fijn, in het pikkedonker op de A3 of A7. Bochten zie je niet aankomen. Dealer geeft aan dat dit waarschijnlijk bijgsteld kan worden.

3) Auto High-beam: dat werkt beter dan verwacht. De IS heeft natuurlijk geen Matrix-LED a-la Audi A6 waarbij de Auto High-beam een (deel) van de matrix kan uitschakelen. Bij de IS is het gewoon aan/uit. Maar gezegd moet worden, het systeem is intelligent genoeg om achterlichten en tegenliggers goed te spotten, en laat zich niet makkelijk in de luren leggen. Soms blijft grootlicht net even te lang aan, waardoor je een signaal van je tegenligger krijgt.

4) Bandenspanningsindicator: gaat bij koud weer (beetje onder nul) aan, en blijft lang aan. Je gaat bijna twijfelen of je toevallig echt een lekke band hebt. Dealer herkende het probleem ook, en heeft bet bij de importeur gemeld.

5) DAB... Je denkt dat Duitsland als DAB-land-avant-la-lettre goede ontvangst zou garanderen. Helaas... DAB valt er zo vaak uit, dat het niet meer leuk is. Dealer herkend dit probleem niet, maar heeft het bij de importeur gemeld...

Weinig comfortabele achterbank?

  • 10.000 km

Ik heb het nu al van meerdere "achterbankpassagiers" gehoord; de bank is niet echt comfortabel en daar zijn de 18" banden toch ook wel een beetje debet aan. Op langere stukken ervaar je teveel de kwaliteit (of het ontbreken daaraan) van het wegdek. Achterin is het comfort dus beduidend minder dan voorin de cabine. Aan het navigatiesysteem kan ik ook na 10.000 nog niet wennen. Real-time Traffic Information levert veel minder informatie dan traditionele TMC. En op de kaart is grafisch niet goed weergegeven op welk stuk van de weg er nu file staat (en welke intensiteit de file heeft). Jammer, ik had veel van RTT verwacht, maar TMC is dus beter :-(

Verbruik verbetert

  • 17.500 km

Verbruik is de afgelopen 2 maanden nadat de zomerbanden (225/40/18 voor en 255/30/18 achter) en de hogere temperaturen vebetert. Ik rijd nu gemiddeld 1:15,4. Maar op lange snelwegstukken met afwisselend 100 en 120 tik ik soms de 1:19 aan.

Dubbele uitlaat... onder de bumper!

  • 18.000 km

Iets wat me al een tijdje stak, was de weggewerkte uitlaat. De IS300h heeft een mooie links/rechts gescheiden uitlaat, maar je ziet 'm niet. Bewust gedaan waarschijnlijk om het ecologisch-hybride karakter van de auto te benadrukken. Maar wel jammer. In het buitenland waar je de IS300 en IS350 kunt aanschaffen heb je wel een optisch mooi uitlaten-paar.

Dus... maar eens gekeken wat er zoals te koop is. En een proefexemplaar aangeschaft van een plat sierstuk. Past prima.

Nu de vraag aan jullie, als lezers:

Too much óf Vet?!

Vooralsnog alleen rechts aangepakt.

Verbruik in Eco

  • 20.000 km

Eigenlijk heb ik altijd in "Normaal" or "Sport" gereden. Afgelopen dagen eens op "Eco" gereden over de A2 naar Amsterdam. In Eco reageert het gaspedaal gesapig, maar als je doortrapt accelereert de auto net zo goed als anders. Grote verschil is dat je minder gaat jojo-en omdat aanraken van het gas niet meteen het gas naar de motor openzet. Resultaat? Veel lager verbruik. Vandaag in spits en regen op terugweg 1:18 (over stuk van 80 km met 100 en 120 stukken). Eergisteren met droog wegdek 1:19,2 gehaald. Dat is toch niet slecht. Gemiddelde sinds mijn laatste "reset" is nu 1:17,2.

Steenslagbeschermers en uitlaten

  • 21.000 km

Tja, de uitlaten. Ik heb wat over me afgeroepen :-)

Vanmiddag de beschermfolies tegen steenslag op de achterportieren en achterstijlen verwijderd. Functie is in Nederland denk ik erg beperkt, en de randjes van de folies worden pikzwart en zijn niet schoon te krijgen. Verwijderen is fluitje van een cent.

Het eerste rammeltje

  • 46.000 km

Sinds kort heb ik een irritant rammeltje in het bestuurdersportier. Omdat de auto van binnen zo verschrikkelijk stil is, hoor je het goed. Ondanks dat het niet nadrukkelijk is, ben ik bang dat de dealer het portier uit elkaar moet halen.

Verder sta ik weer op wintersloffen en is daarmee het verbruik weer licht gestegen. Ondanks dat banden nu 225 voor en achter zijn (zomerbanden zijn 225 voor en 255 achter).

Tijdje geleden s/w update gedraaid. Kun je zelf downloaden en via USB installeren. Groot verschil, want spraakherkenning werkt een stuk beter. Maar spraakherkenning blijft nog wel een issue hoor, gaat vaak mis.

De s/w update heeft ook voor een stabiele bluetoothverbinding met mijn S4 gezorgd. Die viel voorheen continue jammerlijk vaak weg.

Verder blijft het hele satnav systeem echt een deceptie. Het gebruik is gewoon onder de maat. Het zoeken naar POI, werkt gewoon slecht.

"Premium" navigatie blijft een dramatisch product.

  • 48.000 km

Ik erger me meer en meer aan het "premium" niveau van het navigatiesysteem.

- Simpel invoeren van een POI? Vergeet het maar.
- Snel een adres kunnen vinden? Vergeet het maar.
- Spraakinvoer? Werkt misschien 50% van de tijd goed.
- Zelfs "Oproep naar xxxx" werkt verre van feilloos.
- TMC informatie wordt grafisch slecht weergegeven, en werkte op mijn 15 jaar oude VDODayton beter...
- Samenwattend is het "Premium" satnav werkelijk een lachertje in dit segment. Maar goed... daar staan wel weer comfortabele kilometers tegenover.

Het wordt weer winter...

  • 48.000 km

...het verbruik gaat weer omhoog. Los van de winterbanden, merk het effect van een koude dag in een hybride erg goed. Ik ben teruggezakt naar 15.5 op 1. In de zomer zat ik rond 16.5 op 1.

En opeens gaat het navigatiesysteem emails voorlez

  • 74.000 km

... dat is een waardeloze feature, beware. Ik weet niet wat er is gebeurd, heeft waarschijnlijk te maken met de upgrade naar Lolipop van mijn Samsung S4. Gisteren gebeurde het opeens "wilt u deze email voorlezen". Huh? Ok, eens proberen. Nou, dat doe je één keer en nooit meer. Past wel in het lijstje van "premium" features van het "premium" navigatiesysteem.

Verders... alweer 74000 km achter de rug. Ruim 5000 per maand. Zorgeloos verder. Enige is het verbruik op de winterbanden. Dat blijft hoog. Gemiddeld verbruik is gezakt naar 1:15, terwijl mijn rijstijl en woon-werkverkeer niet verandert is. Benieuwd of het verbruik weer op het oude peil komt zodra dit weekend de Bridgestone 225 en 255 banden weer erom gelegd worden.

Meivakantie naar Oostenrijk, dus lekker stukje Autobahn im Voraus ;-)

Satnav...

  • 99.500 km

Net terug met 4500 comfortabele vakantiekilometers achter de rug.

Maar wat heb ik mij wederom kapot geërgerd aan het navigatiesysteem. Dat ik geen goede relatie onderhoudt met de satnav moge uit eerdere updates duidelijk zijn. Maar wat de kroon spant, is dat in Frankrijk veel kleinere dorpjes in zijn geheel niet op de kaart staan. Dan moet je dus terugvallen op Waze of Google Maps, want online zoeken werkt ook vrijwel niet (daarvoor heb je engelengeduld nodig, en moet je ook nog eens stil staan).

Heb de dealer gevraagd om bij de importeur goedkeurig te krijgen om onder coulance als compensatie een kaartupdate te laden. Zijn er andere IS rijders die zich ook zo ergereren? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben...

Vaarwel

  • 126.500 km

Lexus is weg, veel fijne kilometers mee gereden in exact 2 jaar tijd. Grootste ongenoegen? Satnav. Grootste genoegen? Hele fijne reisauto met veel souplesse. Ook leuk: interieur (leder) ziet er nog uit als nieuw. Hele goede lederinbouwer via van Dorst in Breda. Mijn nieuwe A4 is op dat vlak meteen minder. ALBA (lederinbouwer van PON) levert duidelijk minder kwaliteit! Afsluitend puntje: verbruik viel me doorsnee tegen met 1:16.5 (altijd cruise control, geen rare rijstijl).

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.