Lexus IS 250 Business Line (2010)

autoreview

Lexus IS 250 Business Line (2010)

Signalement

UitvoeringIS 250 Business Line
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus IS

  • 2.000 km

Sinds 2 maanden ben ik de, mag ik wel zeggen, trotse eigenaar van een IS250. Hiervoor had ik een Verso, daarvoor een Avensis. Goede, praktische auto's, gekocht met een verstandige insteek. Deze keer gekozen voor het gevoel. Ik wilde een spannende auto, desnoods ten koste van praktische zaken.

Een grote doos meenemen bij Ikea kan nu niet meer. Een trekhaak heb ik er niet onder laten zetten, want een kip kompakt achter een lexus lijkt me een vreemd gezicht en ach, mijn kinderen willen graag naar de USA. Veel ruimte binnen is er ook niet. Voor mij is het echter voldoende. Vier volwassen is lastig, behalve als ze kleiner zijn dan 1.75 en dat zijn we niet in nederland.

Ok, dus waarom dan toch een IS gekocht? Ik vind het een hele mooie auto. Vooral recht van voren is hij enorm stoer. De kleur is 9AL, dus donkerpaars of zwart, afhankelijk van de belichting. De V6 is een hele fijne motor. Samen met de automaat is het een comfortabel geheel. De wegligging is geweldig maar de besturing is nogal direkt en je moet echt je aandacht naar buiten houden en niet even een paar seconden op je telefoon kijken.

Een van de fijnste dingen is de enorme rust. Binnenin is het zo stil dat je je handen over het stuurwiel hoort bewegen. Ik vind dat geweldig. Geen rumoer aan mijn hoofd. Meestal rijd ik 110 en laat ik iedereen me inhalen. Dat betekent niet dat hard rijden niet kan. 160 is een prima snelheid en ik heb al even 215 gezien op de gps.

De binnenkant is mooi, maar de stoel voor mij niet helemaal goed. Ik had al een ASS-stoel. Die wordt er binnenkort ingezet.

Het verbruik valt me mee en is in doorsnee 8.5/100 km. Zuinig kan ook. Bij 100 op de teller is het ongeveer 6.5 per 100. Onzuinig kan eveneens. De motor gaat, als je het wilt, zomaar naar 6000 rpm en de automaat regelt dan de rest. Stoplichtsprinten doe ik met mate, omdat de auto nog nieuw is. Maar op de stand power en volgas houdt vrijwel geen enkele auto je bij. Schrik niet van de rode ring in de toerenteller.

Mijn vouwfiets past achterin. De ATB ook, maar de wielen en het zadel moeten er dan af. Er is voldoende kofferruimte, maar de toegang is geen schuurdeur.

Ik heb ook nagedacht over Audi A4, BMW3 en Mercedes C, zeg maar de ABC. Maar ja. A4 zie je overal. BMW3 met 6 cylinder en pakweg dezelfde uitrusting is ook leuk, maar duur. De C is gewoon niet mijn merk. Ik zie mezelf niet in een Mercedes.

Wat had nog meer gekund. Honda .. nee. Volvo .. nee. Bovendien: een dealer is ook wat waard. In Groningen is de dealer goed.

Voorlopig samengevat:

++

- mooie stoere auto
- V6 en automaat zijn geweldig
- kwaliteit is super
- stil interieur
- iedereen vindt 'm mooi
- goede dealer

--

- het is geen gezinsauto. In mijn geval geen probleem
- stoel voor mij niet optimaal, wordt aan gewerkt
- niet geschikt voor grote pakketten (Ikea brengt ook thuis :-)

Bij 10.000 een vervolg.

Vervolg

  • 10.000 km

De lexus heb ik nu ongeveer 9 maanden en de teller is net over de 10.000. Daar gaat deze zomer wel wat bijkomen, want ik ben van plan om naar de noordkaap te rijden en dat is ongeveer 6000 heen en weer.

De IS heeft een heleboel goede eigenschappen. Een er van is dat hij heel erg comfortabel is. Lekker stil, rijdt en stuurt goed. En hij zit goed, sinds de originele stoel is vervangen door een ASS-stoel die ik al had in de vorige auto.

Hoe zijn verder de laatste 8000 kilometer verlopen? In elk geval zonder problemen, ik had ook niks anders verwacht. Het verbruik is ongeveer 8 liter per 100 km. Valt me mee. Bij 150-160 is het ongeveer 10 per 100. De ruimte is toch bruikbaarder dan ik had gedacht. Achterin zit een volwassenen van circa 180 best goed. De bagageruimte valt mee, ik ben al diverse keren bij de IKEA weggekomen zonder problemen (dit is voor mij een soort van criterium :-).

Wat wel een ietsje tegenvalt is de lak. De auto is een paar keer door de wasstraat geweest en ik zie talloze kleine krasjes op de metallic lak. Die wasstraat - Geling in Groningen - heeft geen slechte naam, maar ik vrees dat kleine zandpartikeltjes in de lappenstraat de oorzaak zijn. De garage heeft de motorkap en de spatborden voor gepolijst. Het hielp weinig.

Je ziet het niet meteen af aan de auto, maar hij is vrij sportief. In de powerstand is hij redelijk rap, de wegligging vind ik erg strak. De automaat moet eventjes denken, zoals dat heet, voordat hij terugschakelt naar een lagere versnelling bij volgas. De hoogste snelheid die ik heb gehaald is 228 km/uur op de GPS. Kon nog sneller, maar het verkeer liet het niet toe.

Puntje van zorg: de bandenspanning is kritisch. Er zitten flinke verschillen tussen de voorgeschreven spanningen bij diverse snelheden. Lexus heeft een indeling tot 160, van 160 tot 200 en daarboven. Als de banden te zacht zijn en de snelheid boven de 200 is de auto helemaal niet strak. Goed op te letten, en dan vooral met winterbanden.

Het enige dat ik soms mis is een regensensor.

Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden. Ik geef de auto een 9 op een schaal van 1 tot 10. Elke keer als ik er in stap krijg ik een heel goed gevoel.

Bij 20.000 weer een update.

Meer ervaringen

  • 32.000 km

Inmiddels ben ik een stuk verder dan bij mijn vorige update. Ik rijd meer in de Lexus dan ik had verwacht. En dat doe ik met heel veel plezier. Er zijn drie dingen aan de auto veranderd: er staat nu een ASS-stoel in en er hangt een trekhaak aan, sinds kort. Wijziging drie betreft een soundkit, waar ik zo op terugkom.

Qua betrouwbaarheid en dergelijke is er niks veranderd. Er gaat simpelweg nooit iets stuk. Vorig jaar zomer ben ik naar de noordkaap geweest, via Finland weer terug. In 2,5 week 6500 km en alleen benzine getankt, verder niks. Daarbij liep de auto 1 op 13. Met de ASS-stoel is de hele dag rijden prima vol te houden.

Ik had nooit gedacht dat ik met deze auto een aanhanger zou gaan trekken, maar ik kreeg toch weer zin om met de caravan weg te gaan. De trekhaak was erg duur, de garage echter gaf me 10% korting op het materiaal, en wist terloops te melden dat sommige klanten geen IS250 als occasion willen als er een trekhaak op zit ..... Ik heb een lichte Kip en daar heeft deze auto helemaal geen moeite mee. Behalve dan dat de automaat de neiging heeft om veel te schakelen. Wat uitproberen met de sportstand of de sneeuwstand, of zelf een versnelling kiezen kan dit probleem oplossen.

De dealer informeerde me over een soundkit. Dit is een ander lucht-inlaatstuk in combinatie met een KN-filter dat er voor zorgt dat de auto vanaf pakweg 3500 toeren zeer sportief klinkt als je flink gas geeft. Heel leuk en geeft het rijden duidelijk meer beleving. Ik geef toe, het is alleen voor de fun maar wel leuk.

Inmiddels heb ik al een tijdje het gevoel dat ik geen andere auto meer hoef te hebben. Deze is mooi, hij rijdt goed en is superbetrouwbaar. Kosten zijn zeer overzichtelijk.

45000

  • 45.000 km

Er is weer een jaar voorbij, ik heb de auto nu 3 jaar, naar grote tevredenheid. Iedere keer dat ik er mee rijd vind ik nog steeds dat het een heel goede auto is. Hij rijdt lekker, de motor klinkt goed, de auto is snel zat en ik vind 'm gewoon mooi. Dus wat wil een mens nog meer? En uiteraard is er niets kapot gegaan.

Nog iets bijzonder? Deze zomer naar Zwitserland gereden met een lichte caravan aan de trekhaak (750 kg). Op de snelweg 90-100 km waarbij het verbruik 1 op 10 was. Automaat pendelt wel, beste versnelling was de handmatige 5. In Zwitserland, met steilere hellingen bleek de automaat onder hogere belastingen juist precies goed terug te schakelen. Ik ben met caravan de Nufenen-pas over geweest. Deze wordt sterk afgeraden door de ANWB, maar het ging prima. Wel valt dan op bij hellingen van 12% dat het maximum koppel pas bij 4800 toeren vrijkomt, en werkt handmatig schakelen het best.

Sinds kort is er een opvolger: de IS300h. Van binnen is hij ruimer, kan een aanhanger trekken tot 750 kg en heeft CVT. Het uiterlijk is niet helemaal mijn smaak. Voorin zit begrijpelijkerwijs een 4-cylinder. De wegligging schijnt nog wat beter te zijn geworden. Ik blijf lekker bij mijn huidige auto.

Update bij 60.000 km.

  • 60.000 km

Bij 60K wordt er uitgebreid naar de auto gekeken en wordt er iets meer onderhoud gedaan, als ik het goed zie, dan bij de 15K-beurten. De gebeurtenis heeft een "pakket-prijs" van 322 euro ex b.t.w.

Deze keer moesten er 2 dingen extra gebeuren: gangbaar maken van de remgeleiders achter ( circa 100 euro) en 2 nieuwe ruitenwissers. Ik mocht kiezen tussen origineel of wat anders. Daar belt Louwman dan even over op. Origineel gedaan, ze kosten samen ongeveer 100 euro. De prijs van het luchtfilter werd gecrediteerd omdat er in mijn auto een soundkit zit met een reinigbaar filter.

Wat krijg je er bij? Gratis APK, een mobiliteitspas voor een jaar en een servicekaart waar je dan ook weer heel wat gratis dingetjes mee kunt krijgen zoals sterreparatie, bandreparatie, enkele inspecties enzovoorts.

Ik kan rustig zeggen dat de onderhoudskosten van deze auto zeer laag zijn.

En hoe bevalt het verder? Nog steeds heel goed, ik ben er heel erg tevreden mee en ik hoef niets anders. Ik geniet nog steeds van dezelfde dingen: stilte in het interieur, goede wegligging, mooie auto om te zien, best zuinig in gebruik, zeer goede kwaliteit. Fijne motor die met soundkit goed klinkt.

Zijn er dingen die niet bevallen? Ik geloof het niet. Jammer dat er een beetje steenslagschade voorop zit, maar dat krijg je als je regelmatig erg hard rijdt op de duitse snelwegen. Er is helaas niet zoveel aan te doen. Puntje van aandacht blijft de juiste bandenspanning, die niet te laag moet zijn als de snelheid omhoog gaat. Tegelijkertijd levert hoge bandenspanning (3.5 achter en 3.2 voor) "zingende" bandgeluiden op bij lage snelheden. Dit is het enige dat ik kan verzinnen.

Ik begin belangstelling te krijgen voor volledig elektrische auto's en auto's op waterstof. Dat komt voorlopig bij Lexus niet maar Toyota schijnt bezig te zijn met een waterstofauto. Zolang die er nog niet is lekker door met de IS.

Na 5 jaar en 80.000

  • 80.000 km

Inmiddels heb ik de IS250 5 jaar. Het is voor mij een zakelijke auto en de auto is fiscaal afgeschreven. Voor mij het moment om te kijken naar een alternatief. Mijn gezinssituatie is veranderd en ik zou ook goed toekunnen met een wat eenvoudiger auto met lagere kosten.

De afgelopen jaren heb ik altijd als overweging gehad dat ik graag een aanhanger wilde trekken. Deze zomer met de IS en Kip Kompakt naar Italie geweest. Een groot plezier. Weliswaar levert de auto pas bij pakweg 5000 toeren zijn maximale koppel, maar met dit caravannetje achter deze auto is er nooit een probleem. Zelfs bergop op snelwegen kom je, ik geef toe, illegaal, maar leuk om even te proberen, ruim over de 140. Dus perfect. Het verbruik is 1 op 10 bij 90 en 1 op 9 bij 105 op de GPS.

Waar heb ik naar gekeken. Ik blijf heel graag bij Toyota/Lexus, want de garage in Groningen is zeer relaxed en al die auto's zijn erg betrouwbaar, maar niet allemaal even boeiend. Daarnaast: grotere Leuxussen zoals de IS300h, GS en NX zijn voor mij geen reele optie meer en voegen niet veel toe aan de IS250.

Wat heb ik geprobeerd:

Toyota Yaris met 1.3 motor. Heeft 99 pk maar voelt niet sterk. Auris rijdt lekker bij 130. Skoda Fabia/rapid/ocativa zit prima, oogt goed en prijs is goed. Suzuki Swift is top wagentje, en ze kunnen allemaal de Kip trekken. Mercedes A/B ook leuk maar duur en klein motortje. De Mercedesdealer overigens in Groningen is OK. Je komt daar binnen in je spijkerbroek en ze doen niet moeilijk. Vriend van me heeft een C180 stationcar. Mooie auto.

BMW houd ik niet van. Audi A3/4 ook niet. Volvo is leuk. Voor de rest weet ik het niet.

Toyota Avensis heb ik al gehad en voegt niks toe. Aygo kan niet, GT geen issue, RAV zou kunnen maar helpt me niet, 4wiel off the road ook geen issue. Dus ik heb de doorsnee Toyota's geprobeerd.

Echter ..... bij al die auto's heb ik het gevoel dat ik de IS vreselijk ga missen. Het financiele plaatje nog eens op een rij gezet, om het voor mezelf wat makkelijker te maken.

Wegenbelasting kan ik niks aan doen, kost 75 per maand. Verzekering naar WA/beperkt Casco met 25 jaar schadevrij wordt 30 euro per maand. Afschrijving is een beetje fictief. Louwman geeft nu ruim 15K voor de auto. Ik denk dat de auto de komende jaren 1000-1500 afschrijft. Bij 75K heb ik een iets uitgebreidere beurt gehad van 600 euro en voorlopig zal dat meevallen, al denk ik dat er nieuwe banden op moeten. Dat gaat 800 euro kosten. Bij de laatste beurt bleken de remschijven achter afgedraaid te moeten worden. Kostte iets van 200 euro.... Dat was de eerste echte kostenpost en de garage leek zich schuldig te voelen over deze ingreep. Voor de rest is er niets, maar dan ook werkelijk niets kapot gegaan. Extreem betrouwbaar voertuig. Brandstof 1500 per jaar bij 12K.

Wat kost die auto de komende 5 jaar bij 12000 per jaar? Valt mee: zeg totaal 5000 euro, is pakweg 40 ct/km. Een nieuwe Swift is inderdaad ietsje goedkoper, klopt.:

Wat krijg je daarvoor, of houd ik voor dat geld:

- extreem betrouwbaar
- rijdt heerlijk, geweldige wegligging
- verbruik niet slecht met pakweg 1 op 13
- lekkere 6-cylinder
- mooi, beetje exclusief
- apart, niet te opdringerig, iedereen vindt 'm mooi.
- stille en comfortabele auto. Kan niet veel beter.
- mijn kinderen willen 'm houden, of inruilen tegen een Porsche Panamera.... gaat niet gebeuren ;-)
- soundkit klinkt geweldig en is een aanrader voor elke eigenaar van een IS250 of GS. Kost 700 euro maar is de moeite.

Wat moet ik: her en er de lak poetsen.

Zijn er minpunten. Ik heb aan de rechter kan heel veel krassen. Dat moet zijn gekomen in de wasstraat. Zelf polijsten helpt niet. Overspuiten is duur en doe ik maar niet. Zelfde verhaal voor steenslag op de motorkap. Dat krijg je bij snelheden boven de 200 km per uur.

Verder: de originele stoelen, zowel voor als achter zijn niet zo geschikt voor lange mensen. Ik heb meerdere passagiers gehad die rugpijn kregen na een dag rijden. Links voorin heb ik een aangepaste ASS-stoel staan, van het origineel kreeg ik ook last.

Ruimte achterin is niet geweldig. T is waar. De nieuwe IS300h doet dat beter.

What else..... verder niks.

Alles bij elkaar: ik wil deze auto houden.

Aardig detail. Bij Louwman in Groningen hoorde ik elke keer als ik kwam proefrijden in een Auris/Yaris/Prius/etc.... van een van de jongens: "U gaat uw IS toch niet inruilen tegen een ..... ?????"

Bij 100.000 het volgende verslag.

Laatste review

  • 95.500 km

De IS250 is ingeruild tegen een Yaris.

Ik heb een jaar nagedacht over het houden of inruilen van de IS. Enerzijds was ik zeer tevreden, anderzijds begonnen de vaste lasten en het feit dat ik maar weinig rijd, een punt van overweging te worden. Het mocht wel wat goedkoper en ook wel wat eenvoudiger.

Na de cijfers eens goed op een rij gezet te hebben kwam ik tot de conclusie dat een Yaris heel globaal en over een langere periode ongeveer de helft kost van de IS en dat heeft de doorslag gegeven. Daarnaast is 't gewoon zo dat een ritje van 40 km met elke auto wel lukt.

Ik geef de IS250 een dikke 9. Deze auto heeft me nooit teleurgesteld. Ik vond 'm mooi, hij was snel en reed goed. En uiteraard ging er nooit iets stuk.

De volgende is dus een Yaris. Kijk daar voor het vervolg.

Toch weer een IS

  • 100.000 km

De Yaris is na bijna 6 jaar ingeruild tegen een 11 jaar oude IS250. Ik heb altijd wat spijt gehad dat ik m’n vorige IS heb weggedaan en ik ga nu genieten van een iets luxere versie met o.a leren bekleding. Een nieuw verslag volgt over enkele weken.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.